Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 09:19
Ursprungligen av iPhone Belgien:

Vet inte hur man gör för att undvika att det fastnar i tullen dock?
Några tips?

Belgien = EU
Sverige = EU

Belgien + Sverige = Ingen Tull

Ursprungligen av kainen:

Belgien = EU
Sverige = EU

Belgien + Sverige = Ingen Tull

Ok, det är bara sprit som fastnar kanske...hmm
Bra iallafall att det funkar.
Finns det nåt bra sätt för båda säljare och köpare att vara säker på att vara / betalning är ok.
Jag vill inte skicka iPhone till någon och inte få betalt, och jag är säker på att den som köper vill vara säker också...

Varför är det så stor prisskillnad?

Nu har jag läst och kollat överallt och jag undrar hur det kan vara så stor prisskillnad melan olika sätt att köpa iphone, egenimport eller via andra som varit utomlands. Jag ser annonser på uppåt 8000 för en 3G och mellan 3 och 4 000 för begagnade iphone 2G telefoner. Om man kan gå till telia och uppgradera sitt abbonnemang (oavsett nuvarande operatör) och får ungefär samma månadskostnad som nu och bara behöver slanta upp runt 2 tusen. Dessutom kan man sälja sin gamla på nätet och få lite pengar tillbaks. Vilka är det som betalar 7-8000 för en iphone utan abbonemang? Jag fattar inte detta? Vad är det man får för dom pengarna?

Ursprungligen av buggis:

Vilka är det som betalar 7-8000 för en iphone utan abbonemang? Jag fattar inte detta? Vad är det man får för dom pengarna?

Jag tror att det är folk som vill använda sin iPhone med annat abonnemang, för att de exempelvis har fri data med andra.
Vissa kan nog till och med ha något principiellt emot Telia och vill inte på något sätt "sponsra dem"

Ursprungligen av buggis:

Nu har jag läst och kollat överallt och jag undrar hur det kan vara så stor prisskillnad melan olika sätt att köpa iphone, egenimport eller via andra som varit utomlands.

marknadsprissättning... och det kan vara en stor skillnad mellan annonserat/begärt pris och verkligt (dvs: får de dem sålda till det begärda priset?)

Ursprungligen av buggis:

Vilka är det som betalar 7-8000 för en iphone utan abbonemang? Jag fattar inte detta? Vad är det man får för dom pengarna?

Jag gjorde det för att Telia omöjligt kan ge mig 3000 gratis SMS/månaden och gratis samtal till 95% av alla i min telefonbok samt 1GB data/månaden för 39 kr/månaden.. Min månadsräkning ligger på 200 kr som mest om jag använder min iPhone 3G till att kolla mailen dagligen och surfa till o från jobbet..;)

Minimumkostnaden är otroliga 76 kr/månaden för detta haha;)

Därför valde jag bort Telia! Visst, det är inte så att jag inte har råd att skaffa Tela men deras ockerpriser betalar inte och kommer aldrig någonsin förstå att folk självvalt gör det..:tveksam:

Det är iaf min anledning till att inte ha Telia..:cool:

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-07 21:04

Tackar! För informationen pherson!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 21:10
Ursprungligen av DeadC:

Tackar! För informationen pherson!

vassego

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 08:08

Måste jag verkligen skriva i var 20e inlägg: HÅLL ER TILL TOPIC annars får jag stänga tråden.
Som det är nu så rensar jag bort fler inlägg än jag sparar.

iPhone i Belgien kanske låst till Belgiska operatörer

Jag läste precis att det finns en möjlighet att iPhone inte fungerar med icke belgiska operatörer.
Eftersom det är olagligt att sälja telefoner som inte går att använda med andra operatörer i Belgien kan det nu vara så att telefonerna enbart är blockerade för operatörer utanför Belgien.
På så sätt håller de sig till lagen, men de slipper också att telefonerna försvinner från den belgiska marknaden.
Detta ska gälla en ny batch av telefoner som levereras denna vecka till Mobistar, som säljer iPhone i Belgien.
Ett rykte kanske, det är inget som de gått ut med officiellt ännu.
Skriver mer om jag hör mer.
Om ni vill läsa mer (och kan holländska eller använder översättare) gå till:
iPhone in België: met of zonder simlock en countrylock? > Nieuws > iPhoneclub.nl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 16:20
Ursprungligen av iPhone Belgien:

Jag läste precis att det finns en möjlighet att iPhone inte fungerar med icke belgiska operatörer.
Eftersom det är olagligt att sälja telefoner som inte går att använda med andra operatörer i Belgien kan det nu vara så att telefonerna enbart är blockerade för operatörer utanför Belgien.
På så sätt håller de sig till lagen, men de slipper också att telefonerna försvinner från den belgiska marknaden.
Detta ska gälla en ny batch av telefoner som levereras denna vecka till Mobistar, som säljer iPhone i Belgien.
Ett rykte kanske, det är inget som de gått ut med officiellt ännu.
Skriver mer om jag hör mer.
Om ni vill läsa mer (och kan holländska eller använder översättare) gå till:
iPhone in België: met of zonder simlock en countrylock? > Nieuws > iPhoneclub.nl

Söker du lite i denna tråd finns det en lista på vilka länder som har den helt olåst eller ej. Frankrike och Belgien ex är låsta till deras operatörer. Italien och Hong Kong är de helt olåsta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-08 09:14

suck, vill man bli lurad

Att köpa utomlands är inte alltid så enkelt.

Sidan på WHole Sale ltd är så enkel att vemsomhelst kan göra den på några minuter. 127 anställda och ett gäng utvecklingsingenjörer som bara packar och säljer ett fåtal produkter och då billigare än alla andra. Och alla produkterna är såna som är mycket eftertraktade? Och tar betalt via WU? Varför tror man på såna? Vill man bli lurad ?

Om det dyker upp blandade kalleankaföretag som påstår sig ha massa iPhones i lager- något som stora operatörer inte lyckat med- och dessutom är billigare än allla andra - och man då beställer där så så är man mer än lovligt naiv.

Det GÅR ju att göra en sökning på namnet och då får man exvis följande träff

MacWorld forum

Han som ligger bakom sidan lär heta Mehmet och han är bannad bla i Norge efter sina Englandbaserade bedrägerier. Så skall NÅN handla utomlands, gör lite sökningar på den tänkta butiken och använd SUNT FÖRNUFT så slipper ni bli lurade.

Är det en bristvara som iPhone så finns den inte billigare på en hemsnickrad amatörsida nånstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-08 11:18

Antagligen lite för sent - anar jag - så vek jag mig och krävde pengarna tillbaka från Pianetashop via paypal. De har inte svarat på något av mina mail den här veckan och inget har ändrats i statusen på min order.

Förhoppningsvis får jag tillbaka pengarna även om Pianetashop drar på semester nästa vecka och då får jag helt enkelt tjata ner mina vänner i Italien till en butik och plocka upp en.

Tråkigt, men chansar man så chansar man.

UPD: Det gick fort som fan för dem att uppdatera ordern till "Refunded" iaf...

Senast redigerat 2008-08-08 12:15
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-08 17:47

Jahap, vad gör man ... två veckor innan någon som helst chans att få något från Pianetashop

Om det kunde komma en upplåsningsmöjlighet så skulle ju problemet vara mindre...

Kanske dags att begära pengarna tillbaka

Frågan om det går fort nu när dem inte jobbar i och för sig.. var kanske lite dumt.. men ska testa..

Jag köpte nyss en olåst iphone 3g 16gig här i HK. Behövde inte visa nått pass eller leg eller nånting. Har stoppat in mitt tele2 företagsabb och det funkar hur bra som helst.

kostar
8 gig 7800 HKD
16 gig 8800 HKD

Ursprungligen av Jimmy Hoffie:

kostar
8 gig 7800 HKD
16 gig 8800 HKD

=

8 gig : 6 489,60 SEK
16 gig : 7 321,60 SEK

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:30
Ursprungligen av bazzie:

=

8 gig : 6 489,60 SEK
16 gig : 7 321,60 SEK

Jag betalade 5 445 kr för min 16 gb från Italien. Verkar lite lättare, och billigare

Ursprungligen av 20hz:

Jag betalade 5 445 kr för min 16 gb från Italien. Verkar lite lättare, och billigare

Om man åker dit ja!

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-08-08 22:18
Ursprungligen av Jimmy Hoffie:

Jag köpte nyss en olåst iphone 3g 16gig här i HK. Behövde inte visa nått pass eller leg eller nånting. Har stoppat in mitt tele2 företagsabb och det funkar hur bra som helst.

kostar
8 gig 7800 HKD
16 gig 8800 HKD

Var det från en 3-butik? När jag läste på deras sida såg det ut som om dom inte sålde utan abonnemang. Har en kompis farsa som bor i HK och ska komma hit om några veckor så man kanske kan få honom att köpa med sig en...

Nä det var från en butik som heter Artex Digital Equipment Co. Jag tror att det fortf är som så att köper du via en trebutik eller Apple store så är de låsta. Se den här länken, i youtubeklippen så ser man allt. De använder ett stealthsimkort eller så finns chippet inbygt. Fully unlocked iPhone available in Hong Kong - Newlaunches.com

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-08-09 12:15
Ursprungligen av Jimmy Hoffie:

Nä det var från en butik som heter Artex Digital Equipment Co. Jag tror att det fortf är som så att köper du via en trebutik eller Apple store så är de låsta. Se den här länken, i youtubeklippen så ser man allt. De använder ett stealthsimkort eller så finns chippet inbygt. Fully unlocked iPhone available in Hong Kong - Newlaunches.com

Tack. Man undrar ju hur det funkar med uppdateringar om dom är upplåsta. Samtidigt känns det ju lite konstigt att dom är det eftersom Apple själva säger att 3 HK's iPhones inte är låsta till operatör: About activating iPhone 3G with a wireless carrier

Men när du säger att det funkar kanon med ett Tele2 företagsabonnemang så blir man ju inte så lite sugen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-09 16:04

Nytt alternativ?

hittade den är sidan när jag var ute och surfade: iphone 3G (Ej operatörslåst) - Hem

Inte speciellt snygg men priserna verkar realistiska och den är ju på svenska.

Vad tror ni? Vågar man beställa en?
Litar mer på denna än pianetashop.it iaf

Ursprungligen av Tim.:

hittade den är sidan när jag var ute och surfade: iphone 3G (Ej operatörslåst) - Hem

Inte speciellt snygg men priserna verkar realistiska och den är ju på svenska.

Vad tror ni? Vågar man beställa en?
Litar mer på denna än pianetashop.it iaf

Nice!

Om man bor i Stockholm är det ju bara att åka och hämta Drar iväg ett mail

Ursprungligen av Tim.:

hittade den är sidan när jag var ute och surfade: iphone 3G (Ej operatörslåst) - Hem

Inte speciellt snygg men priserna verkar realistiska och den är ju på svenska.

Vad tror ni? Vågar man beställa en?
Litar mer på denna än pianetashop.it iaf

Jag tycker sidan ser ganska seriös ut det är ju riktigt bra priser också! Ska nog be en kompis beställa därifrån jag skickade ett mail till dem och undrade lite saker, får se när jag får svar

Ursprungligen av Tim.:

hittade den är sidan när jag var ute och surfade: iphone 3G (Ej operatörslåst) - Hem

Inte speciellt snygg men priserna verkar realistiska och den är ju på svenska.

Vad tror ni? Vågar man beställa en?
Litar mer på denna än pianetashop.it iaf

Jag noterade iaf att han skriver sitt namn olika på dom två olika sidorna, "Nilsson" mot "Nillson"? Men ifall nån bor i stockholm är det ju enkelt att försöka hämta telefonen personligen för att undvika problem

Ursprungligen av air:

Jag noterade iaf att han skriver sitt namn olika på dom två olika sidorna, "Nilsson" mot "Nillson"? Men ifall nån bor i stockholm är det ju enkelt att försöka hämta telefonen personligen för att undvika problem

Jag citerar mej själv för att påpeka att killen antagligen läser 99.se. Skrivfelet i namnet har nu blivit korrigerat. Jag skulle iallafall inte köpa av denna person, vägrar man mötas ansikte mot ansikte så står inte allting rätt till.

Ursprungligen av Tim.:

Yes, jag tänkte beställa därifrån men tänkte bara kolla på 99.se å flashback om sidan verkade trovärdig
Har ingen lust att bli blåst

Ja det är ju bara att fråga om någon här har 4700 kr att kasta i sjön?
Så får vi se om han bluffar eller inte..

  • Medlem
  • 2008-08-09 18:23
Ursprungligen av bazzie:

Förstår inte riktigt vad du håller på med...
Hade du tänkt beställa därifrån eller? För du har postat länken på två forum nu vilket försämrarna dina chanser att få tag i någon.

Han har bara ett enstaka av varje modell och hoppas på att italien får in mer snart då hans föräldrar bor där.

Låter inte så på hans hemsida: "Mitt namn är Johan Nilsson och jag har under en period importerat och sålt iphones. Telefonerna är från Italien, norge eller Hongkong.
Alla telefoner finns i orginalförpackning och med kvitto för respektive land. Jag säljer endast svarta telefoner 8/16 GB."

Och du då? Vad håller du på med? Tycker du inte att man ska dela med sig av sina kunskaper på ett forum? Heder åt Tim som tipsar även om det innebär att konkurrensen om de rara ärterna ökar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-09 20:59

iphone 3G (Ej operatörslåst) - Hem

Jag tror detta är en bluff. Varför skulle man inte vilja möta någon som man skall sälja något till? Jag har själv sålt mängder med grejor på blocket och enda anledningen till att man inte skulle vilja ses mellan fyra ögon är att det är en bluff.

Sen när man ser priset!? (varför sälja dom så billigt när det är sån efterfrågan)
Kollar man blocket.se så ligger dom mellan 8000-10000 för 16gb så varför sälja billigare?


  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-08-12 08:55

Iphone olåst från norge

jag har en vän som skickar iphone upplåst från Norge, om någon är intresserad så kan jag frakta hit luren för 7000 för en 16gb, träffas i sthlm för leverans
Killen vill inte skriva på sig för många abbonemang, fråga mig inte varför, så kan endast få hit ett fåtal.
intresserad någon?
PMa

Bevaka tråden