Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd iPhone som 3G-dongel!

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och med de nuvarande problemen med datatrafik i Telias nät så spelar det ändå inte så stor roll om Netshare finns eller inte:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 23:48

Är Netshare uppe igen nu? Mer kommentarer om hur det fungerar!

EDIT:
Hur mycket batterikraft drar det? Suger det ur batteriet ordentligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 01:00
Ursprungligen av zAjben:

Är Netshare uppe igen nu? Mer kommentarer om hur det fungerar!

EDIT:
Hur mycket batterikraft drar det? Suger det ur batteriet ordentligt?

Eftersom både Wifi och 3G är igång så tar det lite ström. Batteriet räcker till 4-5 timmar max.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 10:05

Tack Robo-X! En något dum följdfråga; Visst kan man ladda telefonen medans man kör ett sådant program? Antar det, men vill bara dubbelkolla.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 10:09
Ursprungligen av zAjben:

Tack Robo-X! En något dum följdfråga; Visst kan man ladda telefonen medans man kör ett sådant program? Antar det, men vill bara dubbelkolla.

Självklart. Varför skulle det inte vara möjligt?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 11:37
Ursprungligen av Robo-X:

Självklart. Varför skulle det inte vara möjligt?

//Rob

Fick bara för mig att det skulle kunna vara en idiotbegränsning för att kunna begränsa användningen av iPhonen som modem för att inte överbelasta operatörernas nät. Tur att så inte är fallet (även om det kanske var lite långsökt).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 13:10

Netshare kommer förmodligen tillbaka till App Store. Enligt NullRiver var det pga problem med deras email som dom togs bort från AppStore inte av att NetShare bröt mot några regler.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 15:27
Ursprungligen av Robo-X:

Netshare kommer förmodligen tillbaka till App Store. Enligt NullRiver var det pga problem med deras email som dom togs bort från AppStore inte av att NetShare bröt mot några regler.

//Rob

Vart läste du det? När jag läser deras nyhet så står det bara att anledningen att de inte fått svar i kommunikationen med Apple är pga med mailen, inte om att det var pga felaktig email som det togs bort från Applestore?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-05 16:54

"We're working with Apple to get NetShare back up on the AppStore."

Men hur är det med Telia och deras abonnemang då?

Kommer de dra ner bandbredden om man laddar för mycket?

Kommer de sniffa paket och stänga av om man gör sånt de inte tycker passar med usage pattern på en telefon?

Är det nån som har tethering på en tidigare lur med Telia som vet om de är snälla eller elaka om man sätter igång att verkligen använda det som mobilt bredband och tankar med det?

deras avtal liksom:
"22. Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet
till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad."

...jag tror jag skulle komma upp i 5 gig rätt snabbt om jag verkligen började använda det med datorn. Men jag har inte provat.

Ursprungligen av torkel.danielsson:

Men hur är det med Telia och deras abonnemang då?

Kommer de dra ner bandbredden om man laddar för mycket?

Kommer de sniffa paket och stänga av om man gör sånt de inte tycker passar med usage pattern på en telefon?

Är det nån som har tethering på en tidigare lur med Telia som vet om de är snälla eller elaka om man sätter igång att verkligen använda det som mobilt bredband och tankar med det?

deras avtal liksom:
"22. Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet
till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad."

...jag tror jag skulle komma upp i 5 gig rätt snabbt om jag verkligen började använda det med datorn. Men jag har inte provat.

Faktum är att det spelar ingen roll för mig eftersom jag har ett Till Vänner abbonemang kopplat med fast mobildata; dvs, ett normalt mobildataabbonemang. Och vi är nog rätt många som har den varianten.

Men inte skulle jag överge mitt fasta bredband för att ersätta det med ett mobilt...:cool:

Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att det spelar ingen roll för mig eftersom jag har ett Till Vänner abbonemang kopplat med fast mobildata; dvs, ett normalt mobildataabbonemang. Och vi är nog rätt många som har den varianten.

Men inte skulle jag överge mitt fasta bredband för att ersätta det med ett mobilt...:cool:

Mmmm... fast punkten om max 5 GB data/månad kommer från abbonemanget med fast mobildata. De stryper bandbredden på det om man tankar för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 21:44
Ursprungligen av torkel.danielsson:

Mmmm... fast punkten om max 5 GB data/månad kommer från abbonemanget med fast mobildata. De stryper bandbredden på det om man tankar för mycket.

Mmm... de 'förbehåller sig rätten att' - det är ingen som normalt sitter och kikar på om du drar över 5 gb per månad. Men drar du kraftigt över så har de rätt att dra ner hastigheten ja...

Ursprungligen av shadoe:

Mmm... de 'förbehåller sig rätten att' - det är ingen som normalt sitter och kikar på om du drar över 5 gb per månad. Men drar du kraftigt över så har de rätt att dra ner hastigheten ja...

Sant, jag läste originalfrågan fel eftersom jag hade läst amerikanska diskussioner om AT&T så jag trodde att frågan var om det var någon skillnad pga att vi använder iPhone som 3Gmodem eller inte.

För Telia borde det inte spela någon roll om vi använder iPhonen som modem eller inte eftersom de flesta verkar ha köpt den med modemabbonemang.

Men även de har en inbyggd begränsning som du skriver.

iPhoneModem

För de av er, som i likhet med mig, har jailbreakat er iPhone 3G, finns det en supersmidig lösning för att "tethra" iPhone 3G till en Mac.

iPhoneModem - fast and easy sharing of iPhone's Internet connection

Man laddar helt enkelt ner ett litet program till iPhone via Cydia, och sen ett annat litet program till sin Mac. När man sen kör båda två samtidigt så kopplas det hela ihop automagiskt och du kan sen surfa på Macen via iPhone 3G.

Testade just, och det funkade så bra att jag genast köpte programmet ($9.99)

Ursprungligen av MungoBBQ:

För de av er, som i likhet med mig, har jailbreakat er iPhone 3G, finns det en supersmidig lösning för att "tethra" iPhone 3G till en Mac.

iPhoneModem - fast and easy sharing of iPhone's Internet connection

Man laddar helt enkelt ner ett litet program till iPhone via Cydia, och sen ett annat litet program till sin Mac. När man sen kör båda två samtidigt så kopplas det hela ihop automagiskt och du kan sen surfa på Macen via iPhone 3G.

Testade just, och det funkade så bra att jag genast köpte programmet ($9.99)

Wow, funkar det att surfa med alla program i OS X eller måste man göra några inställningar med portar och sånt?

Ser helt underbart ut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-05 23:59

Det har redan i flera år varit möjligt (åtminstone sedan 10.4.9, eller var det rent av 10.4.7?) att köra PAN mot 3G-mobil och därmed smärtfritt kvasi-dongla sin mobil. Aug-06 körde jag som en tok med ett antal olika SE- och Nokia-mobiler vid utvecklandet av en produkt för mobilt bruk. Och vi tog varenda liten bps vi kunde komma över...

Någon som har någon ny information om netshare? Finns fortfarande inte att ladda ned i svenska appstore? Väntar även på last.fm-applikationen som funnits tillgänglig i flera veckor i andra regioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 10:26

Kom igen nu Netshare! Jag behöver dig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-10 12:38

Har försökt till förbannelse att få NetShare att fungera. Har följt guiden till punkt och pricka men väl inne i NetShare så får datorn och telefonen ingen kontakt. Någon som får det att fungera som kan beskriva med en bättre guide än den på appleinsider?

Jag får iofs igång det. Detta är skrivet via Netshare men jag får bara igång Safari och ingenting annat. Mail.app går inte. Firefox går inte trots att jag tycker att jag har ändrat inställningen så att den också ska gå via proxy.

Jag testade också NetShare utan större framgång, kanske var min uppkoppling för långsam? Det gick väldigt väldigt segt...

Tyvärr är det endast Safari som funkat för mig, men i princip ska alla program som lyssnar på Systeminställningars Socks/Proxy-inställningar funka. Det går att konfa andra program manuellt också.

Äntligen: iPhone som 3G modem till MBA

Tittade som hastigast efter befintlig tråd... tror inte att detta är helt nytt men...

Nu finns det i alla fall en mycket smidig och fungerade gratislösning för att använda iPhone som modem till en bärbar dator.

Tidigare uppstod ju en liten storm kring NetShare, som gick att få tag i via AppStore, men som sedan drogs in. NetShare fungerade, men var rätt bökigt att starta upp varje gång.

Nu finns PdaNet. Det är ett program som man (tyvärr) måste ladda ner via Cydia, vilket kräver Jailbreaking. Men när man väl gjort det, och en QuickPwn går ju tokfort, så har man en lösning som ser ut så här på Mac:

  1. Skapa ett godtyckligt nätverk på den bärbara datorn (högerklicka på Airportikonen och skapa....)

  2. Anslut till nätverket med din iPhone. Om du valde ett nätverk utan lösen så är det ju bara att klicka på det i listan med tillgängliga nätverk.

  3. Starta PdaNet. Avvaka att programmet säger att du är uppkopplad (tar ca 5 sekunder).

  4. Surfa!Inga inställningar nödvändiga.Det bara funkar. Inget strul med proxy eller att vissa program inte kommer ut på nätet! Fullt ös!

Jag har 1GB data i månaden på mitt schweiziska abonnemang och är väldigt glad nu! Inga sladdar, inga extra avgifter och riktigt bra driv över 3G-nätet. Mycket snabbare än via telefonen själv...

Jaja... kanske old njus, men är det finns säkert nån som missat det och som uppskattar ett inlägg....

Länken: PdaNet -- Use your iPhone as a Wireless Router for your PC/Mac

Senast redigerat 2008-09-28 12:26
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 12:21

Flyttade ovanstående inlägg till rätt tråd
/Moderator

Ursprungligen av kainen:

Flyttade ovanstående inlägg till rätt tråd
/Moderator

Har egentligen inga synpunkter på att du flyttar in min post i den här tråden, men jag tycker det är synd.

Jag skrev ju inlägget just för att det inte längre är struligt/drygt/buggit att surfa via iPhone.

Läser man den här tråden ser man att det finns en guide i inlägg 44. Den metoden blev ju bekant för ett tag sen och det finns lite olika infallsvinklar och program. Men att klabba så mycket varje gång man vill surfa är ju inte kul. Plus- det är inte alla apps som kommer ut på nätet.

De som var aktiva i den här tråden kanske tycker att 4 sidor rundsnack är lagom mycket och väljer att inte läsa mer, även om det tillkommer nya inlägg?

Hur som helst- jag har en mycket nice setup som fungerar nu och som är gratis. Det var mest det jag ville dela med mig av till andra. Om tipset hör hemma på sidan 4 i det här tråden lägger jag mig inte i!

Ser också att någon ovan verkar ha en liknande lösning, men som kostar. Då är det ju bra att veta att det finns ett gratis alternativ!

Ha det gött, hur som helst....

A

jag tog ned PDAnet efter ett inlägg ovanför idag och provar det just nu på min jobblaptop.
HUR jävla bra som helst.

Enda som är "krångligt" är att koppla upp ett ad hoc nätverk med trådlösa nätverket på laptopen, lite googlande så hittar man fina guider på det.

Men sen var det helt enkelt bara starta programmet, det hittade datorn själv och båda parade sig och ut ploppar en stabil internet uppkoppling.
Dock kan du ej dra på knapplåset på telefonen medans du surfar och det drar ström som faaaan.. ca en halvtimmas surfande nu har dragit en tredjedel av min iphones batteri.. så ska hem och hämta usb kabeln strax.

Annars funkar det bra, sitter med en uppkoppling på runt 1Mbit just nu med 3 bars på 3g.
pdanet rekomenderas starkt

Ursprungligen av nikenbole:

jag tog ned PDAnet efter ett inlägg ovanför idag och provar det just nu på min jobblaptop.
HUR jävla bra som helst.

Enda som är "krångligt" är att koppla upp ett ad hoc nätverk med trådlösa nätverket på laptopen, lite googlande så hittar man fina guider på det.

Men sen var det helt enkelt bara starta programmet, det hittade datorn själv och båda parade sig och ut ploppar en stabil internet uppkoppling.
Dock kan du ej dra på knapplåset på telefonen medans du surfar och det drar ström som faaaan.. ca en halvtimmas surfande nu har dragit en tredjedel av min iphones batteri.. så ska hem och hämta usb kabeln strax.

Annars funkar det bra, sitter med en uppkoppling på runt 1Mbit just nu med 3 bars på 3g.
pdanet rekomenderas starkt

Kul att det fungerar för dig!

Men om det är krångligt kan du omöjligt ha en MacBook, för där högerklickade jag bara på nätverksikonen och valde "skapa nätverk".

Du har rätt i att det dras mycket ström. Både WiFi och 3G är ju igång samtidigt med den här lösningen. Men jag tycker ändå att det är grymt smidigt!

a

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Kul att det fungerar för dig!

Men om det är krångligt kan du omöjligt ha en MacBook, för där högerklickade jag bara på nätverksikonen och valde "skapa nätverk".

Du har rätt i att det dras mycket ström. Både WiFi och 3G är ju igång samtidigt med den här lösningen. Men jag tycker ändå att det är grymt smidigt!

a

Kan man ha den inkopplad till sin dator via sladd så den inte drar någon ström under tiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 17:29
Ursprungligen av Patrik D:

Kan man ha den inkopplad till sin dator via sladd så den inte drar någon ström under tiden?

Du kan nog koppla in den, men jag tror inte att du kommer kunna ladda den via USB, bara ge den lite längre tid innan den dör. Hade samma problem med min gamla telefon, USB ger helt enkelt inte tillräckligt mycket kräm för att driva skärm, WiFi, 3G på full fart samtidigt som den laddar batteriet.

Däremot bör det fungera utmärkt om du trycker in den via laddaren som följde med eller en USB hubb som drivs på extern ström.

Bevaka tråden