Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 10:45

zthee: vilket moog-filter är det? EFM? Jag har ju också haft problem med mitt som bekant...
Dego har tipsat mig att mata det med +-12V istället för +-15V trots att det teoretiskt bör klara även det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:49

Nej, det är yusynth. Hade ju ett EFM som jag matade med +-12V men det lät inte OK i mina öron.
Sen vet jag inte riktigt om jag gillar resonansen i yusynthfiltret heller - den tjuter som faaaan. Alltså verkligen vasst. Men jag har ingen rev.log.pot där så jag vet inte och jag vet inte om det skulle underlätta (så att man kan ställa när den börjar självoscillera på ett bättre sätt).

Jag hoppas det fungerar när jag väl har petat dit den där 10K potten..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:56

Sökandet efter det perfekta filtret.

Gillar när saker skriker Speciellt resonansen. Hade alltid kattestet förut. Om katten såg olycklig ut när man vred till grejer så hade man lyckats. Ska tilläggas att detta funkade bäst på min förra katt. Den nuvarande har hängt med sen den var liten så den har varit med om hur mkt skrikande synthar som helst...

Får inget gjort idag alls

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 11:12

Jag börjar bli jäkligt intresserad av att jobba med andra saker än filter.
Men jag fattar helt ärligt noll av det jag gör.
Man borde ju kunna FM-modulera eller på andra sätt förvränga själva grundvågformerna. Men vad jag än gör så låter det illa..

Lekte lite med sync-funktionen på xr-vcon igår - det var ganska roligt..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 13:16
Ursprungligen av zthee:

Man borde ju kunna FM-modulera eller på andra sätt förvränga själva grundvågformerna. Men vad jag än gör så låter det illa..

Lekte lite med sync-funktionen på xr-vcon igår - det var ganska roligt..

Mycket bra läsning: Förstärkarteknik 3;uppl - Bokus bokhandel

Här finns lösningarna till övningshäftet: Lösningar Förstärkarteknik

Innehåller allt från hur en transistor fungerar i grunden(atomer osv) till transistorkopplingar av alla de slag.. opamp och kopplingar.. oscillatorer.. osv..

Iofs.. hur man kan traktera en signal sen.. det är väl mer upp till användaren.. annars är ju modulationsteknik, signalbehandling skoj.. men kanske overkill deluxe. Patcha lite random!

Hmm.. kopplingsmatris med random-funktion.. finns det byggt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 13:40
Ursprungligen av saddox:

Iofs.. hur man kan traktera en signal sen.. det är väl mer upp till användaren.. annars är ju modulationsteknik, signalbehandling skoj.. men kanske overkill deluxe. Patcha lite random!

Ja, det är ju alltid ett vinnande koncept. Iaf de första 5 minuterna. Sen vill man ju ha ett vettigt ljud av det också

Ska hem och blippa lite med suboscillatorn sen. Den är typ bäst. Lätt den roligaste modulen jag har.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 17:20
Ursprungligen av zthee:

Men nuuu fattade jag! Jag var ju bara tvungen att peta in en VCA till i signalkedjan. Såja. Nu blev det roligare. Fast det blev ju AM istället för FM. Men skitsamma. Det låter ju bra

Ursprungligen av Dego:

Får inget gjort idag alls

Själv ska jag till att sätta lödkolven i mina oakley svf pcb´s idag !

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 13:23

Gah! Fick högskole-ångest igen över att bara snegla på lösningarna...:(

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 14:15

Kroffe: har den boken som mysläsning på badrummet hemma.. För att hålla kunskapen vid liv.

zthee: Ja, det är sant. Men en enkel matris med 4 in i X-led och 4 in i Y-led borde man ju kunna bygga med ett gäng 4066. Sedan hur moduleringen ska se ut.. summa? division? osv.. Eller varför inte en 4066(4 spänningar in, 1 ut) och en 4017 som stegar igenom i takt med nån sequencer.. då får man ju lite parameterlåsning. Sedan om värdet på 1:a kanalen på 4066kommer från en LFO, ADSR, EKG-sensor eller något annat är ju en helt annan sak. Hursomhelst så borde det bli någorlunda rytmiskt och kanske användbart som samlad modulationskälla. Har man dessutom en "lag-krets" efter(switchbar) så kan man ju få väldigt mjuka men skumma CV-spänningar ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 14:27

När modularen är byggd så får det bli skissa på patchar på jobbet....

Nu har jag beställt komponenter till polivoksfilttret från litauen. Orginal ryska.

Synth_Ollie: Idag på dagen? Har du semester? eller löder du som proffs? Jag har coma på jobbet men ska ikväll försöka löda.

Saddox: Jag har ju 5 poäng elektronik på högskolan men den har man ju glömt sedan länge. Bra idé att hålla det lite vid liv. Får göra som du och ha det som förströelseläsning.

Vilken phaser är det som gäller?
Oakley?
Jürgen Habile?
172?
Bergofotron?

Ursprungligen av Dego:

Synth_Ollie: Idag på dagen? Har du semester? eller löder du som proffs?

Vilken phaser är det som gäller?
Oakley?
Jürgen Habile?
172?
Bergofotron?

det är en av dom sista skälvande sem. dagarna nu, men lödkolven får inte ha sem längre

ang. phaser så tycker jag att oakleyn låter mkt bra

själv har jag ju några (100m) 172or med phasers men jag har även ett blazet stonz
pcb liggandes och jag tänkte bygga en sån för jag vill ha nåt som har mer cv kontoll
än vad 172 phasern har, det blev stonz av en slump pga att mr blacet dumpade
ut några såna pcbn billigt i våras, annars hade jag nog valt oakleyn....

eller vänta på curetronics 172 klon så får du med ett vc chorus/flanger på köpet,
den phasern låter helt ok, men inte lika "vätskig" i ljudet som oakley/stonz/small stone,
bara så du vet

Bergfotronphasern är mycket bra, enkel att bygga och modda samt mycket mjuk och fin i ljudet med möjlighet till total rundgång och oscillation.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 14:44

EHX Smallstone såkart! Här är en DIY-klon:
tonepad -- FX projects

Ursprungligen av kroffe:

EHX Smallstone såkart! Här är en DIY-klon:
tonepad -- FX projects

Bergfotronen är två smallstones efter varandra med valbart steg som återkoppling.
Den har ingen inbyggd lfo dock men det inbjuder till att använda den som fast filter, finfin kamfilterliknande effekt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 12:15
Ursprungligen av dar303:

Bergfotronen är två smallstones efter varandra med valbart steg som återkoppling.
Den har ingen inbyggd lfo dock men det inbjuder till att använda den som fast filter, finfin kamfilterliknande effekt.

Mycket intressant!
Vad är det föressten för skillnad på phasing och ett notch-filter - i mina över låter de otroligt lika? Visst är det så att phasern har flera notchar med olika spridning på banden?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 14:48

Dego: Lite nördigt men jag gillar det.

Hmm.. ska nog testa att koppla upp en cv-seq när tid ges. Kanske låter ballt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-11 17:10

kanske kan vara ngt för dig zthee >> Dave Smith Instruments. Job Opportunity.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 17:13
Ursprungligen av Nihad:

Oj, tackar för omtanken - men jag är grafiker och mina kunskaper är nog inte tillräckliga för att kvala in på DSI

Men man blir ju jäkligt sugen på att söka! :cook:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 18:27
Ursprungligen av Nihad:

Hehe, Dave Smith och zthee är lite lika varandra också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 18:40
Ursprungligen av Frebrik:

Hehe, Dave Smith och zthee är lite lika varandra också...

Kusligt lika... Vet Jon vem som är hans far?!?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 17:39

172an är redan bokad när den kommer.
Men längtar även efter vcoerna med... Ska även ge mig på att bygga LFOen då jag har två BA662B över.... Saknade den från 150 modulen. Det var mr som sa det skulle vara B modellen och jag hade inte något bestämt för dem så det för bli ett roland LFO.

Skönt med semester. Har tagit det på torsdag och fredag men om det blir så mkt legidt för vi se. Massa hemjobb hopar sig på horisonten.

Kom igen banzai var är mina jackar!!!

Otrolig måndag på SAS-listan idag

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 07:48
Ursprungligen av Dego:

Ska även ge mig på att bygga LFOen då jag har två BA662B över.... Saknade den från 150 modulen. Det var mr som sa det skulle vara B modellen och jag hade inte något bestämt för dem så det för bli ett roland LFO.

BA662orna används väl ändå bara som gain-control för LFO-signalen ut...borde inte vara så kritiskt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 18:41

Haha, det är mustaschen

Och jag får nog gå upp en 10 kilo för att det ska bli heelt likt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 07:52

Här står om curetronics planer och i vilken ordning de kommer.

electro-music.com :: View topic - curetronic PCBs VCF Roland 100mSystem - Jen SX1000 ...

Mr: Bara att börja kika på LFOet då

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 09:09

Har inte detta med själva lin/log-karaktäristiken att göra då? Ser ju ut som om offseten (som jag antar att ni refererar till vid "5 i / 5 över") bara summas ihop med övriga två CV innan spänningföljare och själva delningen för lin/log?
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/DLLVCA001/DLLVCA001.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 09:29

Pehr, Nu har jag iofs lite mer extrema värden än så; min lin är bra vid klockan 12 och log är tyst ända fram tills klockan 3 typ..

Man skulle ju kunna byta ut typ R5 mot en trimpot?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-12 15:32
Ursprungligen av zthee:

Man skulle ju kunna byta ut typ R5 mot en trimpot?

Tror det är lättare om man byter R6 till 1k kanske, men jag är inte helt säker...

Eller vänta lite, det påverkar ju bara lin, var det inte logen som är skev för dig?
Då måste man mixtra med R13 också, kanske byta till en 5 k trimpot...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 09:37

...eller switcha in en logaritmisk offset-pot när du slåt om till log (kräver meck med dubbelpoliga switchar etc)...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 09:51

Kroffe, Det är en idé!

Bevaka tråden