mellan datorer i ett nätverk skickas data över ett protokoll, smb, afp, ftp eller dylikt. detta är en standard som inte har något med hårddiskens formattering att göra.
skulle du däremot ta ut hårddisken ur din dator och försöka mounta den i en annan dator behöver den datorn stödja det filformatet för att kunna identifiera/läsa partitionen.
Jag kör själv med windows på min server atm då jag tycker det fungerar bättre än linux (ubuntu 8.04 för o va precis) då jag kör lite andra applikationer som är portade till linux men är inte 100% stabila.
jag kör retrospect för backuper emot servern från samtliga datorer i mitt nätverk, klient & server finns för såväl windows, linux som os x. Jag tar bara backup utav hemmappen/mina dokument och raderar backuper som är äldre än 30dagar (används enbart utifallomatt en hdd krashar eller om man tabbar sig o råkat ta bort något.. sånt som vill lagras permanent utanför klienten läggs i andra mappar som inte töms regelbundet (via script). Jag tycker själv att timemachine är det bästa backupprogrammet jag öht har stött på och jobbat med och något jag skulle försöka hålla mig till i så stor utsträckning som möjligt på mac sidan. Snabbt och enkelt att återskapa det man vill ha tillbaks. vid en ominstallation utav os X så får du frågan om du vill återskapa konton från timemachine backup (om du har några) då väljer du snabbt i instalaltionen vilka konton och sedan vad utav kontona du vill återskapa, väljer du att återskapa allt så märker man inte av ominstallationen, då är bakgrundsbild, upplösning, inställningar rubb o stubb identiskt och det gick för mig väldigt fort när jag gjorde ominstallation.
Time machine ska gå att köra mot servern om man skriver en rad i terminalen för att låsa upp stödet för alla nätverksdiskar. Jag hittar mina partitioner på servern men jag kan inte få den att skriva backuper så jag får ta det via retrospect iaf.. vet andra som fått det att fungera också så det verkar bero lite på.
det finns usb-kabinett för hårddiskar som har inbyggd raidkrets så du kan få hårddiskarna som har hand om backuperna att spegla varandra, så att du inte förlorar det du lagrar om en utav hårddiskarna skulle rasa (ovanligt men det är pga de ovanliga tillfällena du har backup som sagt).
//Tim