Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok - så har jag varit runt i ett antal butiker här i Rom där jag bor. Ingen av dem har den inne, och vill man ha en måste man förboka den och vänta lite drygt en vecka. Antaligen lite mer i o m att det är semestertider.

Kanske skulle vara en bra affär att boka och köpa ett par och sedan sälja vidare i Sverige? Kanske off-topic dock…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-12 08:54

Garanterat en bra idé vad vill du ha för en 16gb ?

Ok - iPhone inköpt i Italien. Hittade en butik off-track, som hade ett par kvar. Endast 8 Gb svarta dock. 16 Gb inkommer tidigast i september, och är slut i hela Italien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 23:38

Hmm. Ok, så det går att få tag på i Italien trots allt.

Fick du någon känsla för hur tillgången var på 8GB nu och framöver?
Var det en TIM-butik du köpte i?
Vad krävdes i form av legitimation eller andra "papper" för att få köpa den?

Tillgången är ap-dålig; det var ca 10e butiken jag var inne i, och det var i ett lite "sämre" område i Roms utkant. I centrum, på shoppingcentren och även i småstäder som Todi och Terni ute på landet är det förbeställningar som gäller.

Jag hade tur och behövde inte visa något som helst dokument; i andra butiker har det verkat som om det kan vara ett krav, i o m att de även hävdad att man måste teckna sig för ett abbonnemang för att få köpa den.

Detta var en Vodafone-butik; normalt sett är de aningen mindre service-ovilliga än TIM (Italiens motsvarighet till Televerket - Telecom Italia Mobile tror jag det står för).

Ni får ursäkta mig om ja är lite trög men går det att köpa Iphone 3g från Norge och låsa upp ? För läser man på telecoms hemsida står det
"Kan jag köpa telefon till fullpris utan abonnemang? Nej, det går inte" Översatt
/ Markus

ja - det går. man måste köpa med abonnemang. men - du kan avbryta det - mot en avgift om 2400 NOK + en månadsavgift. sen låser dom upp den till dig - för användning med andra sim-kort.

Ursprungligen av markusss:

Ni får ursäkta mig om ja är lite trög men går det att köpa Iphone 3g från Norge och låsa upp ? För läser man på telecoms hemsida står det
"Kan jag köpa telefon till fullpris utan abonnemang? Nej, det går inte" Översatt
/ Markus

el gringo tack så mycket, men vad går hela kalaset på till slut då ? Åker nämligen väldigt ofta till Norge Så tänkte man kunde spara in lite pengar !

https://netcom.no/iphone.html

2290 + 2400 + 399 NOK

Ursprungligen av markusss:

Har kollat men hittar inte ett exakt pris , kan ju vara ja som kollat dåligt, för "el gringo" skrev ju att det kommer kosta 2400 NOK + en månadsavgift men vad får man köpa själva telefonen för ?

( Nok2290 + Nok2400 + Nok399 ) * 1,1715 * 1,015 = Sek6051

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 09:11

jag har en amerikansk vän som påstår att man kan köpa upplåsta iphone i Kanada.. stämmer detta? jag har följt den här tråden men kan inte påminna mig om att någon pratat om det landet?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-15 09:16

Sen kan man ju tänka på at man inte får någon garanti på sin telefon här i Sverige om man köper en upplåst från utlandet, då det är Telia som sköter hela garantibiten.
Får man problem får man då skicka den til det land man köpt den ifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 09:40
Ursprungligen av godpuppet:

Ska till Rom på onsdag, vad kostar en iPhone där måntro?
Det är nu säkert skrivit 100 ggr, men lite recap funkar alltid

Du kommer inte hitta ngn i Rom, leveranstiderna för Italien är ganska långa nu, o dessutom så är Rom mest troligt de stället som med största sannolikhet sålt slut på allt.

Man kanske ska utnyttja att farsan e Norsk medborgare och be honom köpa loss några, eller bli en själv (hur lätt som helst för mig att bli det eftersom farsan är det)

Senast redigerat 2008-08-16 01:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 20:03

Nu verkar det som att international-orders.com börjar kränga Unlocked+Activated varianter, åtminstone har jag inte sett det tidigare. Det är ju bra, men sen att de kostar 960 dollar för en 8GB inkl frakt är lite väl saftigt. Men jag kan tänka mig att man med denna sida får produkten iaf, dvs inte som med pianetashop. Någon som blir sugen?

International-Orders.com - International-Shopping - International Checkout - Stores

  • Medlem
  • 2008-08-16 21:03

Det är märkligt det här med suget. Det minskar för varje vecka som går. Strul med 3G-mottagning, svår att få tag på, taskig batteritid... Från att ha varit extremt sugen på att köpa direkt så börjar jag mer och mer få is i magen och vill avvakta och se vad som händer. Konstig känsla

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 21:19
Ursprungligen av bbus:

Det är märkligt det här med suget. Det minskar för varje vecka som går. Strul med 3G-mottagning, svår att få tag på, taskig batteritid... Från att ha varit extremt sugen på att köpa direkt så börjar jag mer och mer få is i magen och vill avvakta och se vad som händer. Konstig känsla

Lär väl erkänna att jag inte mer än kan hålla med, även om det är OT.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 23:02

Mitt sug har icke avtagit, ska bli intressant att se hur det fungerar med 3's nät. De är ju bättre utbyggda än Telias master så hoppas på det bästa. Sitter här med 3G-dockan till och med innan jag ens fått telefonen.

Nu går det alltså att handla telefonen helt upplåst på International-Orders.com? Har läst igenom och det verkar ju ha fungerat att köpa 2g-gen där.
Nu finns 3g "Guaranteed to work with any GSM Sim".

Jag slog in en 8gb upplåst och landade på $810 som slutsumma. Med dagens dollarkurs på Forex blir det 5264kr. Helt överkomligt? 650kr mer för en 16gb ungefär. Förmodligen värt det när man lägger så mycket pengar på en mediamaskin.

Nu finns det egentligen två problem.
1) Tullen. Är det moms inom EU? Vore otroligt tråkigt att åka på 25%, vilket skulle resultera i ett slutpris på 6580kr istället. Man kan välja att de ska skicka som gift eller return/repair, men det är ingen garanti för att man slipper tull (?).

2) Om man köper en produkt för lite över 5000kr så vill man gärna ha en bra garanti. Att en del iPhones krånglar är inget konstigt, så blir det alltid. Om man råkar ut för det själv, vad sjutton gör man? Är det bara att hoppas på det bästa eller kan t.ex. drulleförsäkring eller något annat fungera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 11:02
Ursprungligen av hyperfly:

Jag slog in en 8gb upplåst och landade på $810 som slutsumma.

Jag blev lite förvånad för igår när jag slog på samma blev priset uppemot $960. Men jag ser att man sänkt priset rätt så rejäljt, grundpriset är sänkt med $100 och upplåsningen är sänkt med $50 över en natt.

men som sagt, kvarstår är att se om tullen vill ha sin beskära del av kakan. Å andra sidan kan man ju resonera som följande: Mobilen skickas med allra största sannolikhet från antingen Italien eller Hong Kong (eftersom den inte säljs fullt olåst i andra länder). Det innebär en 50% chans att telefonen skickas från Italien vilket skulle innebära EU regler.

Någon som vet vilket land international orders skickar sina iphones 3g från?

Ursprungligen av cwurfel:

Någon som vet vilket land international orders skickar sina iphones 3g från?

Det var ju trevligt. Läste på lite och det vore ju trevligt om den skickas från Italien i och med att man som privatperson då inte riskerar att bli debiterad någon moms. Det är företagets ansvar att egentligen lägga svensk moms, men bara om de säljer för över en viss summa till svenska konsumenter per år.

Din fråga är alltså extremt intressant och jag hoppas att någon vet? Kanske skulle slänga iväg ett mail annars?

En till fråga som jag missade i mitt första inlägg: undrar vad de menar med upplåst? Är den jailbreakad och upplåst den vägen eller bara köpt utan någon koppling till en operatör?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 11:34
Ursprungligen av hyperfly:

En till fråga som jag missade i mitt första inlägg: undrar vad de menar med upplåst? Är den jailbreakad och upplåst den vägen

Hur menar du?
För vad jag vet så finns ingen upplåsning till iphone 3g ännu (om man bortser från operatörernas egna föstås). Vet du något som vi andra inte vet, eller?

Tänkte inte på det när jag läste det, men när du säger det så låter det verkligen mystiskt med GSM-sim. Måste dock vara så att de menar även 3G-sim?

Ursprungligen av cwurfel:

Hur menar du?
För vad jag vet så finns ingen upplåsning till iphone 3g ännu (om man bortser från operatörernas egna föstås). Vet du något som vi andra inte vet, eller?

Nej då, jag som inte har riktig koll på det. Trodde det hade kommit upplåsning. Det som oroar mig är är valet:
Network: New/Sealed
eller
Network: Unlocked (+$49).

Sealed betyder väl förseglad. Innebär det att den unlockade är bruten i förpackningen? Varför skulle de göra det?

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-08-17 15:55

Köpa iPhone i Kina

Hej!
En ny här på 99.se som tänkte ställa några frågor..
Ska åka till Kina i oktober och tänkte köpa en iPhone där borta.

- Är de billigare där som det sägs, och någon som vet ett mer exakt pris?

- Visst måste man registrera sin iphone hos apple, måste man det och hur gör man då om man köpt en i Kina?

- Hur blir med med språket/programvaran, lär man fixa det på egenhand så man får svensk? Hur gör man det?

Det var nog allt // Mvh Marielle

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 16:03
Ursprungligen av cwurfel:

Jag blev lite förvånad för igår när jag slog på samma blev priset uppemot $960. Men jag ser att man sänkt priset rätt så rejäljt, grundpriset är sänkt med $100 och upplåsningen är sänkt med $50 över en natt.

men som sagt, kvarstår är att se om tullen vill ha sin beskära del av kakan. Å andra sidan kan man ju resonera som följande: Mobilen skickas med allra största sannolikhet från antingen Italien eller Hong Kong (eftersom den inte säljs fullt olåst i andra länder). Det innebär en 50% chans att telefonen skickas från Italien vilket skulle innebära EU regler.

Någon som vet vilket land international orders skickar sina iphones 3g från?

Från USA så klart, det som är hela poängen med sidan. Att kunna köpa saker från amerikanska webbshoppar utan att bo i USA.

International-Orders.com - International-Shopping - International Checkout - How does it work ?

Ursprungligen av zappee:

Från USA så klart, det som är hela poängen med sidan. Att kunna köpa saker från amerikanska webbshoppar utan att bo i USA.

International-Orders.com - International-Shopping - International Checkout - How does it work ?

"Såklart" ?
Med tanke på att du inte kan köpa en iPhone 3G i USA utan att teckna abonnemang så kan telefonerna inte komma från staterna. Däremot skulle det kunna vara så att International Orders importerar telefonerna från t.ex. Italien och sedan skickar de vidare till konsument därifrån.

Känns som att någon i Sverige lär ha beställt därifrån, skulle vara intressant att se hur det gått. Är intresset svalt för att importera en lur i dagsläget? Annars borde det vara massor som diskuterar International-Orders nu... Är ju, om det fungerar, ett väldigt enkelt sätt att få en upplåst 3g.

/edit jag drog iväg ett mail med några frågor. Postar svaren här när jag får de.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 20:45
Ursprungligen av hyperfly:

"Såklart" ?
Med tanke på att du inte kan köpa en iPhone 3G i USA utan att teckna abonnemang så kan telefonerna inte komma från staterna. Däremot skulle det kunna vara så att International Orders importerar telefonerna från t.ex. Italien och sedan skickar de vidare till konsument därifrån.

Känns som att någon i Sverige lär ha beställt därifrån, skulle vara intressant att se hur det gått. Är intresset svalt för att importera en lur i dagsläget? Annars borde det vara massor som diskuterar International-Orders nu... Är ju, om det fungerar, ett väldigt enkelt sätt att få en upplåst 3g.

/edit jag drog iväg ett mail med några frågor. Postar svaren här när jag får de.

De lär ju inte skeppa dem en och en från t.ex. Italien. Lär ju köpa upp ett stort lager och skeppa över till USA och sen skickar dem de där ifrån.

Ursprungligen av zappee:

De lär ju inte skeppa dem en och en från t.ex. Italien. Lär ju köpa upp ett stort lager och skeppa över till USA och sen skickar dem de där ifrån.

Det var precis det jag skrev?

icep: Jag hade missat det och nu går det alternativet bort helt för mig. Finns inte en chans att jag betalar de pengarna för en som är upplåst på det sättet.

/Edit helt blind om garantierna, men känns ändå inte okej. Jag vill ha en korrekt upplåst telefon om jag betalar 5000kr. Egentligen sjukt mycket pengar, men vad ska man göra. Är man fast så är man

Senast redigerat 2008-08-17 23:54
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 18:47
Ursprungligen av hyperfly:

Det var precis det jag skrev?

icep: Jag hade missat det och nu går det alternativet bort helt för mig. Finns inte en chans att jag betalar de pengarna för en som är upplåst på det sättet.

/Edit helt blind om garantierna, men känns ändå inte okej. Jag vill ha en korrekt upplåst telefon om jag betalar 5000kr. Egentligen sjukt mycket pengar, men vad ska man göra. Är man fast så är man

Det du skrev syftade på att de skickade från Italien. Men om du menade att de skickas från USA. Varför klagar du då på mitt inlägg att det är klart de skickas från USA?

Ursprungligen av zappee:

Det du skrev syftade på att de skickade från Italien. Men om du menade att de skickas från USA. Varför klagar du då på mitt inlägg att det är klart de skickas från USA?

Hoppsan, menade inget illa. Men jag skrev "Däremot skulle det kunna vara så att International Orders importerar telefonerna från t.ex. Italien och sedan skickar de vidare till konsument därifrån. "

Importerar = de kommer till USA. Skickar vidare till konsument därifrån = skickas från USA.

Bevaka tråden