Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .

plus att olåst är värd mer

Ursprungligen av Lionhart:

plus att olåst är värd mer

Skulle inte betala mer för en icke Svensk iPhone dock!
Kan ju bli dyrt om ngt strular att behöva skicka osv.

Varför inte bara vänta och köpa en Svensk olåst iPhone 3GS liksom

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-30 19:24
Ursprungligen av @ndreas:

Varför inte bara vänta och köpa en Svensk olåst iPhone 3GS liksom

Vänta? är du inte riktigt klok??

Jag är jäkligt trött på att vänta, för jag har väntat sedan Januari

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 19:28
Ursprungligen av @ndreas:

Skulle inte betala mer för en icke Svensk iPhone dock!
Kan ju bli dyrt om ngt strular att behöva skicka osv.

Varför inte bara vänta och köpa en Svensk olåst iPhone 3GS liksom

Därför att det inte kommer att säljas olåst i Sverige. Iphonen kommer att vara bunden till en operatör som du köper den från.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-30 19:42
Ursprungligen av Robo-X:

Därför att det inte kommer att säljas olåst i Sverige. Iphonen kommer att vara bunden till en operatör som du köper den från.

//Rob

Hur ska telia göra då bindningstiderna för 3G går ut? då lär det väl bli en mindre stormning till ltelia där de låser upp mobilerna...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 19:48
Ursprungligen av djdisc:

Hur ska telia göra då bindningstiderna för 3G går ut? då lär det väl bli en mindre stormning till ltelia där de låser upp mobilerna...

Efter 12 månader kan du låta Telia låsa upp din iPhone för 300 kr. Är du mycket och reser så måste du betala roaming priser det första året.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 00:02

Jag sitter med en olåst 3GS, 32 GB, en olåst 3G 16 GB och en JB 3G 16 GB. Den sista köpte jag först, second hand på Vasamobil. Har inget originalkvitto. Undrar om telia låser upp den 12 månader efter mitt köp. Snart fyller 3G ett år och då borde man få koll. Sorry OT men passar på när det snackas runt.

Har haft gsmtelefoner sedan 1992, aldrig en låst telefon. Håller med Robo-X det är fullkomligt värdelöst när man rör på sig. I synnerhet nu när det går att hitta lokala prepaid kort om man ska vara någon vecka i ett land. Men Robo-X och jag bor söder om Danmark så vi behöver inte åka 65 mil genom granskog innan vi kommer till ett nytt land. Fast i morgon kör jag till Sverige, hej granskog.

Senast redigerat 2009-07-01 00:14
  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 00:16
Ursprungligen av jonasolof:

Jag sitter med en olåst 3GS, 32 GB, en olåst 3G 16 GB och en JB 3G 16 GB. Den sista köpte jag först, second hand på Vasamobil. Har inget originalkvitto. Undrar om telia låser upp den 12 månader efter mitt köp. Snart fyller 3G ett år och då borde man få koll. Sorry OT men passar på när det snackas runt.

Har haft gsmtelefoner sedan 1992, aldrig en låst telefon. Håller med Robo-X det är fullkomligt värdelöst när man rör på sig. I synnerhet nu när det går att hitta lokala prepaid kort om man ska vara någon vecka i ett land. Men Robo-X och jag bor söder om Danmark så vi behöver inte åka 65 mil genom granskog innan vi kommer till ett nytt land.

Kolla serienumret på den låsta 3G. xx123xxxxx siffrorna är viktigas. 1 står för år 23 för vecka. Lägg på ca 4-5 veckor så har du ungefär köpdatumet.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 08:49
Ursprungligen av Robo-X:

Kolla serienumret på den låsta 3G. xx123xxxxx siffrorna är viktigas. 1 står för år 23 för vecka. Lägg på ca 4-5 veckor så har du ungefär köpdatumet.

//Rob

Tack. den är just nu på resa i Sverige med en son aå jag får kolla senare. Telia borde väl ha registrerat imei-numret också? Jag undrar om de accepterar uppskattat köpdatum med ledning av serienumret.

En teliaupplåst ett år gammal telefon borde vara mer värd än en utländsk olåst eftersom den har ett års möjlig reklamationstid i Sverige kvar (gäller inte min, Vasa mobil som sålde den second hand utan org. kvitto gav ett års "garanti").

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 08:58
Ursprungligen av jonasolof:

Tack. Men Telia borde väl ha registrerat imei-numret också? Jag undrar om de accepterar uppskattat köpdatum med ledning av serienumret.

En teliaupplåst ett år gammal telefon borde vara mer värd än en utländsk olåst eftersom den har ett års möjlig reklamationstid i Sverige kvar.

Det vete sjutton om Telia vet sånt eller ens bryr sig att ta reda på det om du frågar dem. Att kolla serienumret ger dig en ide om iPhonen är äldre än ett år eller inte. Är den tillverkad vecka 45 2008 så vet du att du får vänta tills december innan den kan låsas upp. Om du har köpt den begagnad utan kontrakt men låst till Telia kan de kanske vägra att låsa upp den eftersom Telia kan påstå att det gäller endast den som tecknade avtalet får låsa upp den.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-04 10:08
Ursprungligen av Robo-X:

Det vete sjutton om Telia vet sånt eller ens bryr sig att ta reda på det om du frågar dem. Att kolla serienumret ger dig en ide om iPhonen är äldre än ett år eller inte. Är den tillverkad vecka 45 2008 så vet du att du får vänta tills december innan den kan låsas upp. Om du har köpt den begagnad utan kontrakt men låst till Telia kan de kanske vägra att låsa upp den eftersom Telia kan påstå att det gäller endast den som tecknade avtalet får låsa upp den.

//Rob

OK den är tillverkad v 30 2008.Och vad gäller telia mobilabonemang så har jag samma nummer sedan 1987 och NMT900. Därför har jag inte behövt något avtal. Får kolla i oktober.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-01 08:15
Ursprungligen av Robo-X:

Efter 12 månader kan du låta Telia låsa upp din iPhone för 300 kr. Är du mycket och reser så måste du betala roaming priser det första året.

//Rob

Det förstår jag med. menade bara att Telia har ju upplåsningsverktyg...
teoretiskt sätt skulle man kunna kräva en slutfaktura för abbonemanget och då iomed att man inte har någon bindningstid kvar så kan de även låsa upp den åt dig. Allt e möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 08:20
Ursprungligen av djdisc:

Det förstår jag med. menade bara att Telia har ju upplåsningsverktyg...
teoretiskt sätt skulle man kunna kräva en slutfaktura för abbonemanget och då iomed att man inte har någon bindningstid kvar så kan de även låsa upp den åt dig. Allt e möjligt.

Du får gärna fråga Telia om det är möjligt och berätta det här om Telia gick med på det.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-01 09:16
Ursprungligen av Robo-X:

Du får gärna fråga Telia om det är möjligt och berätta det här om Telia gick med på det.

//Rob

Kan kolla, ska ändå förbi butiken idag och hämta ut mitt trasiga men nu förhoppningsvis nya headset.

Hur ligger det till med Iphone 3g s I australien ? Hörde dom säljes Unlocked som Italienska Iphones...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 20:03
Ursprungligen av Lionhart:

Hur ligger det till med Iphone 3g s I australien ? Hörde dom säljes Unlocked som Italienska Iphones...

http://support.apple.com/kb/HT1937

Nya Zeeland ja, Australien nej (men man kanske kan låsa upp den för en liten slant).

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 11:36

Om det nu stämmer att australiensiska iphone 3gs är olåst, då kostar en 16gb version cirka 5600 svenska kronor! Det känns faktiskt som ett väldigt "bra" pris!

Cirka 6800 för 32gb..overkill!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-02 12:00
Ursprungligen av arne123:

Om det nu stämmer att australiensiska iphone 3gs är olåst, då kostar en 16gb version cirka 5600 svenska kronor! Det känns faktiskt som ett väldigt "bra" pris!

Cirka 6800 för 32gb..overkill!

Ja, och så 25% moms och tull? på det så blir det minst 7000 kr för 16GB och 8500 kr för en 32GB......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 12:48

Det här borde ta bort alla tvivel, copy paste från apple.com.au :

"2) iPhone 3G and iPhone 3GS purchased at the Apple Online Store can be activated with any wireless carrier. Simply insert the SIM from your current phone into iPhone 3G and connect to iTunes 8.2 to complete activation."

Givetvis är det ett bra pris förutsatt att man slipper tull och moms, med andra måste man beställa telefonen till en australiensisk adress, och därefter skicka den till sverige. Free shipping från apple store!

Nu missförstod ja säker inlägget ovan, menar du alltså att det går att beställa från apple.com.au om man har svensk address?

Senast redigerat 2009-07-02 15:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 11:51

"Just bought an unlocked 32GB iPhone 3GS from the Apple Store in Sydney. Put my 3 SIM card in it and it's working perfectly."

"Other users on numerous sites have posted that their 32Gig 3Gs from apples stores in capital cities were unlocked, so I guess the Apple tech support person got it wrong..."

Eller så försöker man sig på samma sak som tyskarna som beställde från Italienska Apple Store.

http://store.apple.com/au/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=MTE2OTU

Edit: Och det verkar som om ett par kineser gjort det tidigare och det hade fungerat. Ska kanske testa.

Senast redigerat 2009-07-02 16:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 16:14

Jag syftade på att beställa till en adress i australien, och få den skickad därifrån till Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 06:14
Ursprungligen av arne123:

Jag syftade på att beställa till en adress i australien, och få den skickad därifrån till Sverige.

Lär antagligen inte gå..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 09:54
Ursprungligen av zappee:

Lär antagligen inte gå..

Utveckla gärna ditt resonemang..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 20:49
Ursprungligen av arne123:

Utveckla gärna ditt resonemang..

Tja, har du någon kompis i Australien så kanske.

Men måste fortfarande låsas upp av operatören.

Alltså, det är bättre från alla om man inte skriver lösa gissningar.

Man kan köpa australiensiska iPhone 3Gs genom apple:
http://store.apple.com/au/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=MTE2OTU

Citat:

iPhone 3G & iPhone 3GS purchased at the Apple Online Store can be activated with any wireless carrier..

Och självklart kan man beställa det till en adress i Australien. Det är dessutom så att iaf ett par kineser har fått iPhone 3G levererat till sig från den australiensiska appleaffären när 3Gn släpptes genom att uppge ett annat land och därmed lura UPS precis som tyskarna gjorde med Apple i Italien.

Så man kan absolut testa att beställa därifrån och försöka utforma leverensadressen snyggt.

Och jag menar att det nog går att få hit den

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-07-03 12:42

Var i Hasselt/Belgien idag och där hade de 16gb versionen för 575€ i lager. 32GB var slut och de visste inte när den skulle komma in. Var nära att slå till men vill vänta på Telias priser och dessutom vill jag ha en 32GB. De är olåsta och jag frågade om de kommer att vara så trots indikationer på att de skulle tvingas att sluta på grund av lagstiftning, men de hade inte hört något om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-04 09:58
Ursprungligen av Robban B:

Var i Hasselt/Belgien idag och där hade de 16gb versionen för 575€ i lager. 32GB var slut och de visste inte när den skulle komma in. Var nära att slå till men vill vänta på Telias priser och dessutom vill jag ha en 32GB. De är olåsta och jag frågade om de kommer att vara så trots indikationer på att de skulle tvingas att sluta på grund av lagstiftning, men de hade inte hört något om det.

Det förhållandet att EU-domstolen inte godkänt Belgiens förbud mot bundling av abonnemang och telefon innebär inte att bundling blir tvingande. Mobistar påpekade vid lanseringen av 3GS att de kommer att fortsätta att säljas olåsta. Om den mer avlägsna framtiden är svårt att sia.

Senast redigerat 2009-07-04 10:09
Bevaka tråden