Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-17 01:25

mr: tja.. man kan ju göra en pitcher med margerita..

Ang VCF+VCA-korten:

Det blir nog enklast om alla som vill ha kort beställer direkt från pcbmanu.
De är förberedda på vilket kort det är. Skicka bara med länken:
Minimoog VCF

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 01:52

Jag matchade inte en transa i min CGS VCA och har haft så få moduler som funkat så bra vid intrimning som den.. Så HFE och allt vad det heter - jag är skeptiskt...

Visst - det kanske är viktigt - jag måttade som fan när jag byggde min Yusynth transistor stege VCF - men inte funkar det bättre för det - - Snarare tvärt om. Jag tänker fan bara matcha motstånd i framtiden - skita i transorna. Gainene löser sig liksom...

Packad zthee signing off

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-17 02:15

The zThee-way.. lägg alla transistorer i en skål och välj..

nejdå.. inte riktigt rätt väg MEN.. jag brukar köpa transistorer i flerpack.. på kjell&co(alltid öppet, ligger nära).
Då kommer de i "rad" på en papp-bit.. De verkar sitta i någon sorts ordning för de ligger ruskigt lika när man mäter dem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 15:08

Nu har jag servat Degos Paia klart och det var dags att leka/testa lite...
YouTube - Paia 4700 and DX7

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-17 15:54

Vill du låna en laserharpa så det blir lite svulstigare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 15:57

Om ni inte vill höra JMJs musik spola till 1.37...:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 23:26

Jag har börjat bygga paneler till mina CGS och EFM moduler nu, jag byggde nyss färdigt ett kabel-harnesk för att kunna plugga in dem i mitt toppkabinett. Min digitalkamera har kastat in handduken så mobilkameran fick duga:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-18 00:13
Ursprungligen av Frebrik:

...EFM moduler...

Inga känslighetsrattar på CV-ingångarna?
Hur har man tänkt sig att...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 09:30
Ursprungligen av /mr:

Inga känslighetsrattar på CV-ingångarna?
Hur har man tänkt sig att...?

Haha, jo, EFM är väldigt förenklade konstruktioner. Jag funderade på att dra dit känslighetsrattar på CV-ingångarna, men kommer att göra en all-purpose passiv attenuator-modul med rattar och jack i stället tror jag. CV-ingångarna styr fullt som det är nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-19 00:52

Haha, jo, EFM är väldigt förenklade konstruktioner. Jag funderade på att dra dit känslighetsrattar på CV-ingångarna, men kommer att göra en all-purpose passiv attenuator-modul med rattar och jack i stället tror jag. CV-ingångarna styr fullt som det är nu.

Tror inte att det hade behövts nåt annat på kretskortet, utan att det är upp till hugad användare att dra CV-in-jacken via en pot på vägen till kortet.

Det finns lite olika religioner när det gäller signalnivåinställningar... EMS föredrog ju volymrattar på utsignalerna (logiskt på ett sätt, men jobbigt när de går till flera destinationer), PAiA och Moog saknar nivårattar på förvånansvärt många ställen (då får man ta till mixer- eller attenuatormoduler, kan bli dyrt räknat i hårdvara) och så de flesta andra som gör på "det vanliga sättet" med känslighetsrattar på ingångar.

Jag föredrar helt klart det sistnämnda, men måste säga att antalet ingångar känns minst lika viktigt. Om man måste använda separata mixrar/attenuatorer för att koppla in en eller flera signaler så har man inte bara ett behov av mer hårdvara, utan man har även gjort det onödigt omständligt att variera sin patch. Om man t ex måste patcha om och lägga till en mixermodul via ytterligare en kabel för att få in en extra modulationssignal i sitt filter, så lär det liksom sällan hända. Mitt mål är t ex att inte behöva några mixermoduler alls, det ska finnas "lagom många och lagom smarta" ingångar överallt.. Det är alltid bra att ha dörrar öppna för små spontana hyss. Bättre än att ha ett helt gäng dörrar på lagret.

Kroffe: väldigt skön inspelning!

Senast redigerat 2008-08-19 12:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 13:28
Ursprungligen av /mr:

Tror inte att det hade behövts nåt annat på kretskortet, utan att det är upp till hugad användare att dra CV-in-jacken via en pot på vägen till kortet.

Exakt, i byggbeskrivningarna till EFM-modulerna nämns det inte ens att man kan vilja ha en pot till CV-kontrollen. När jag har designat mina fronter har jag satt dit potar för det när jag har haft plats, tex OB-filtret, de andra får samsas om en passiv attenuatormodul jag tänkte bygga som bara är 4 potar med in och utgång. Just nu använder jag en mixer som attenuator när det behövs, men det finns ju brister med det som du mycket riktigt nämner.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-21 01:45

...de andra får samsas om en passiv attenuatormodul jag tänkte bygga som bara är 4 potar med in och utgång. Just nu använder jag en mixer som attenuator när det behövs, men det finns ju brister med det som du mycket riktigt nämner.

Skippa passiv attenuator och gör aktiva bipolära istället.
Du kommer inte ångra dig!

har du ngt exempel på sånn...generell nog att kunna pluppas på de flesta ingångsfluff?

Ursprungligen av /mr:

Skippa passiv attenuator och gör aktiva bipolära istället.
Du kommer inte ångra dig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-22 07:44
Ursprungligen av freddp:

har du ngt exempel på sånn...generell nog att kunna pluppas på de flesta ingångsfluff?

electro-music.com :: View topic - 5-channel Atenuverting Mixer 2nd run

Kanske den...

Jag har börjat bygga paneler till mina CGS och EFM moduler nu, jag byggde nyss färdigt ett kabel-harnesk för att kunna plugga in dem i mitt toppkabinett. Min digitalkamera har kastat in handduken så mobilkameran fick duga:

Vad använde du för trä till kabinetten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 14:11
Ursprungligen av ZackZick:

Vad använde du för trä till kabinetten?

Det övre är det jag byggt själv, det är stavlimmad ek från Claes Olsson, kommer i skivor för nästa inga pengar alls. Topp, botten och sidor är de smala skivorna bara tillsågade i rätt längd, bakstycket är en bred och en tillsågad skiva. Sedan är det tre eklister från närmsta byggfirma.

Det undre har Neriks byggt åt mig, det är lyxkabinettet. Inga vinkeljärn och tjockare gods, dessutom vinklad front.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 23:32

snajsigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 07:38

Frebrik: Snyggt träbygge med Ser bra ut med. Snart dags att bygga låda för mig med...

Kroffe: Nice work!

Själv så gjorde jag inget åt min modular igår. Fick ist för 5e gången återställa min mor efter massa virus och skitprogram. Nu blir det inget adminkonto för henne mer....

Saddox: Sugen på det där kortet men väntar nog lite. Avvaktar att höra din Sen har jag ingen möjlighet att matcha komponenter än....

Ursprungligen av Dego:

Själv så gjorde jag inget åt min modular igår. Fick ist för 5e gången återställa min mor efter massa virus och skitprogram. Nu blir det inget adminkonto för henne mer.... :(.

Förklara gärna närmare...trodde de flesta robotar körde med realtids OS utan nätkoppling...

/d

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 13:53

PCBmanu är snabba. VCA-VCF-kortet ligger redan hemma i brevlådan.. Nu blir det att matcha komponenter och lite annat skoj.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:06
Ursprungligen av saddox:

PCBmanu är snabba. VCA-VCF-kortet ligger redan hemma i brevlådan.. Nu blir det att matcha komponenter och lite annat skoj.

Ser verkligen fram emot ljudklipp. Sen kan du ha street battle med Zthees yusynth version eller hans ännu äldre EFM version

Bra du kommer igång ikväll med.

Edit:
Jackarna kom till jobbet precis. Så nu blir det hem sen och testa ngn modul...

Senast redigerat 2008-08-18 17:33
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 18:57

Transistor Apa - VCA+VCF(Amore)

Kortet kom snabbt, och ser helt OK ut. Här ska borras!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 19:04

Mera Paia4700 + DX7:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080817paiaDX72.mp3
- göttigt med fjäder i modularsystemet.

Saddox: amore-kortet verkar intressant - gör VCF+VCA kombinationen att det distar lika varmt och mjukt som minimoogen gör? Får inte min prodigy att dista så där fint in...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 19:19

kroffe: Ingen aning än.. ljudprov är lite svårt i dagsläget Vi får väl hoppas på det!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 19:34

Kroffe ropar från köket:
Kroffe: -Det är bananflugor i modularen!
Jag: -Det beror väl på banankontakterna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 19:52
Ursprungligen av lisab:

Kroffe ropar från köket:
Kroffe: -Det är bananflugor i modularen!
Jag: -Det beror väl på banankontakterna

Trodde inte ni var från göteborg?

Polivoks pcber kom idag

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 20:37

Polivoks vadå-pcb:er? Hela kalabbet eller väl valda delar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 21:21
Ursprungligen av saddox:

Polivoks vadå-pcb:er? Hela kalabbet eller väl valda delar?

Bara VCF:

Polivoks VCF

Även med orginal ryska komponenter som jag beställde från litauen

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 21:41

Uppdaterat:
Transistor Apa - VCA+VCF(Amore)

Slappo-jag hittade bara 1.0 mm borr hemma.. rekommenderar 0.8 mm borr. Gränsfall med 1.0 men det gick. Kan nämna att jag kör med slaskborrmaskin modell Biltema och stativ från Clas Ohlson.

Dego: Det lät ju intressant! Måste jag kolla mer på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 23:06

Hoppsan, har visst lekt med det MS-20-liknande filtret någon timme nu. man kan få helt galen resonans! Jag har tämjt den lite nu med ett par trimpotar. Hade jag haft lite LFO:er så hade jag lajjat ett par timmar till. Det klart roligaste jag byggt hittills! Extra skoj att det är två stycken, stereo ftw.

Bevaka tråden