Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svar på tal till en dum 3 försäljare

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan skicka och ta emot både mail och MMS med min Ericsson w610i.

Klart att det är en brist hos iPhone att det inte går (utan tredjepartsprogram. Sen att det kanske inte är en så viktig funktion för vissa må ju vara, men en brist är det likafullt.

Jag har (ligger numera på hyllan och samlar damm) en Nokia, som kan skicka MMS, men när jag väl provat, så är alltid filstorleken för stor... Tacka gud eeeh Steve Jobs för Mail till iPhone

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag kan skicka och ta emot både mail och MMS med min Ericsson w610i.

Klart att det är en brist hos iPhone att det inte går (utan tredjepartsprogram. Sen att det kanske inte är en så viktig funktion för vissa må ju vara, men en brist är det likafullt.

Det är någonting med dessa försäljare (och telefonförsäljare) som retat gallfebern på mig. Så fort dom öppnar käften är min naturliga instinkt att skrika:

"Håll käften!".

Men väluppfostrad som jag är så lägger jag band på mig. Och eftersom jag tycker lite synd om dem, ofta unga killar/tjejer, så kan jag ofta inte tacka nej till dem på ett bra sätt. Så jag lovar att lyssna, fast jag VET att jag ALDRIG kommer att köpa något. Jag tappar fem dyrbara minuter och är ännu mer irriterad inför nästa säljare.

Min sambo har ett bra sätt: "Hej! Jag heter Martin och ringer från Telenor. Vilket abonnemang har du...". KLICK! Sambon lägger på utan att säga ett ord. Hon sparar tid, säljaren sparar tid. Alla glada.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-21 10:13

Jag va ute och shoppade med en tjejkompis när en slibbig säljare stack fram huvet och fråga vem hon ringde med idag utan att tveka svara hon direkt "Jag är dum i huvet", stod kvar och titta på den stackars killen som inte fick fram ett ord. Fick verkligen hålla mig från att asgarva

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 10:45

när dem ringer till mig så efter en stund när dem fattar hur mycket jag betalar i månaden så säger dem, du ska nog behålla ditt abonnemang. Kan säga min abonnemang kostar 29 kr och ringer för typ 100 spänn i månaden.

Ursprungligen av thomasknutson:

Jag kontrade med att 3 mobilt bredband inte fungerade på Mac

Jag vill bara hoppa in här och säga att det gör det visst. Jag har kört det i över ett år nu, både med Tiger och Leopard. Bara så ingen tror att det inte går.

Det verkar vara standard att Telenor säger:
–Den kostar 22 papp och kan inte skicka/ta emot mms.

Min tjej, som inte bryr sig mycket av ny teknik men ändå vill ha en iPhone, blev pådyvlad dessa lögner:
–Nej tack, jag vill inte förlänga mitt abonnemang med 18 månader trots det generösa erbjudandet med 199kr extra i samtalspott nästa månad. Jag vill byta till Telia så jag kan köpa en iPhone.
(med Karlsson på Taket-röst) iPhone? iPhone? Nä, de kostar ju 22000kr och kan inte skicka MMS. Dessutom (håll i er) kommer det en ny version av iPhone mycket snart som Telenor förmodligen kommer sälja, så stanna kvar hos oss!

Jag avskyr de där avskummen som står på stan och jag gör ALLT för att förstöra deras dag. En gång fick jag till och med lite dåligt samvete när en tjej började lipa när jag drog igång. Jag frågade henne hur hon kunde sova på nätterna när hon visste hur många ungdomar hon sätter i problem genom att lura in de i dyra kontrakt och sen malde jag på en bra stund....

En gång var det någon jävla fjortiss-tjej som ville "sänka" min månadskostnad... Genom att ge mig en ny mobil, och signa ett till abbonemang. När jag frågade hur hon kunde få en dubbel månadskostnad till en "sänkning" av min månadskostnad blev hon rejält jävla röd i ansiktet!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag avskyr de där avskummen som står på stan och jag gör ALLT för att förstöra deras dag. En gång fick jag till och med lite dåligt samvete när en tjej började lipa när jag drog igång. Jag frågade henne hur hon kunde sova på nätterna när hon visste hur många ungdomar hon sätter i problem genom att lura in de i dyra kontrakt och sen malde jag på en bra stund....

En gång var det någon jävla fjortiss-tjej som ville "sänka" min månadskostnad... Genom att ge mig en ny mobil, och signa ett till abbonemang. När jag frågade hur hon kunde få en dubbel månadskostnad till en "sänkning" av min månadskostnad blev hon rejält jävla röd i ansiktet!

Du får tänka på vilka det är som tar de där jobben. Jag har varit i samma situation en gång, även fast jag hamnade på ett annat ställe till slut. Har man inget jobb, särskilt som ung människa, står valet på det eller ingenting. Inte ens socialbidrag, eftersom de inte skulle acceptera att man tackade nej till ett jobb. Och mycket av stålarna man skrapar ihop är just då man värvar någon till företaget.

Så tacka vänligt men kort nej på erbjudandet. Eller som jag gör: ha lurarna i öronen och låtsas som du varken hör eller ser.

Ursprungligen av Valfrid:

Du får tänka på vilka det är som tar de där jobben. Jag har varit i samma situation en gång, även fast jag hamnade på ett annat ställe till slut. Har man inget jobb, särskilt som ung människa, står valet på det eller ingenting. Inte ens socialbidrag, eftersom de inte skulle acceptera att man tackade nej till ett jobb. Och mycket av stålarna man skrapar ihop är just då man värvar någon till företaget.

Så tacka vänligt men kort nej på erbjudandet. Eller som jag gör: ha lurarna i öronen och låtsas som du varken hör eller ser.

Jag tänker på vilka människor det är som tar de där jobben. Och det är människor som totalt saknar respekt för andra människor. Vill jag köpa en mobil eller ett abonnemang går jag till en butik och köper det. Jag vill INTE att någon ska komma och trycka ner något kontrakt i halsen på mig!

Det där med "unga" köper jag inte. Unga människor gnäller på att det är svårt att skaffa jobb i dagens samhälle, det är en nidbild. Det finns gott om jobb, problemet är att dagens unga människor har för höga krav på vad de ska jobba med!
"Skulle JAG ställa mig på McDonalds / Burger King?"
"Skulle JAG städa? Skulle inte tro det va?"

Vill man inte bli illa bemött ska man ägna sig åt något annat än den där sortens påträngande verksamhet!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tänker på vilka människor det är som tar de där jobben. Och det är människor som totalt saknar respekt för andra människor. Vill jag köpa en mobil eller ett abonnemang går jag till en butik och köper det. Jag vill INTE att någon ska komma och trycka ner något kontrakt i halsen på mig!

Det där med "unga" köper jag inte. Unga människor gnäller på att det är svårt att skaffa jobb i dagens samhälle, det är en nidbild. Det finns gott om jobb, problemet är att dagens unga människor har för höga krav på vad de ska jobba med!
"Skulle JAG ställa mig på McDonalds / Burger King?"
"Skulle JAG städa? Skulle inte tro det va?"

Vill man inte bli illa bemött ska man ägna sig åt något annat än den där sortens påträngande verksamhet!

Min erfarenhet är en helt annan. Har man inga kontakter är det typ dom här jobben man får via AMS. Jag tror många av de som värvar på gatan skulle välja Donken före det där. Men det är en helt annan diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 16:53

Jag brukar visa dem passerkortet för jobbet (Telia), det sätter stop på dem fort då de har en tendens att stå vid ett av våra vanliga lunchställen..

Det tråkiga är ju att det sedan är företaget som de "representerar" som får skiten för de som de lovar och hittar på, så det är ju inte egentligen till fördel för någon i slutändan då det bara ökar omsättningen på kunder..

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-21 22:11

Egentligen är det ganska synd om de som står och kränger mobilabonnemang i centrumanläggningar och på gator och torg. De har det nog inte lätt. Ofta unga, ofta svårt att få ett annat jobb. Jag känner mig lite taskig när jag aldrig handlar av dem. Ibland lyssnar jag vänligt på vad de frågor och så försöker jag svara ett vänligt nej tack, jag är nöjd med det jag har. En gång kunde jag iofs. inte hålla mig, började garva så snart säljaren börjat ställa frågan till mig - var tvungen att gå, garvandes. Kände mig taskig efteråt.

Men det är väl lite granna som p-lisor:
De gör bara sitt jobb - men de är ju, handen på hjärtat, skitjobbiga. Man vill inte ha med dem att göra. Men det är ju lite synd om dem... och man känner sig lite taskig för att man inte gillar dem...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-21 22:13

En annan liknelse: de är lite granna som de där sekterna, ni vet livets ord och jehovas vittnen. Och P-lisor förstås.

De är egentligen ganska harmlösa, de stackars små liven. Usch, nu är jag riktigt nedlåtande. Kan inte riktigt rå för det. Men, det är nog lite synd om dem trots allt (på riktigt alltså).

Men frågan kvarstår, varför ignorerar dom mig?

  • Medlem
  • 2008-08-22 08:39
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men frågan kvarstår, varför ignorerar dom mig?

De kanske blir skrämda av din gula Simpson uppsyn?

(Jag syftar självklart på din forumbild).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 10:53
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men frågan kvarstår, varför ignorerar dom mig?

Jag ser flera möjliga anledningar:

* du ser farlig ut
* du ser fattig ut
* du ser rik ut, så du skiter i vad ditt abonnemang kostar
* du luktar illa

Ursprungligen av rhesus:

Jag ser flera möjliga anledningar:

* du ser farlig ut
* du ser fattig ut

* du luktar illa

Denna teori ligger nog närmast sanningen.

Ett enkelt svar när någon vill sälja på dig ett abonnemang är att säga att du har en företagstelefon.

/c

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-22 08:48

Jag har 3 och det fungerar klockrent, där det inte finns 3G täckning så går
det över Telenors GSM nät.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-08-22 10:45

Har fått veta av min mor att jag ser väldigt butter ut när jag kommer gåendes och bara fokuserar på att ta mig från plats A till plats B. Kanske därför jag väldigt sällan blir haffad av säljare. De få gångerna jag blir det har det alltid räckt med ett "Nej tack, jag har lite bråttom." så fort de försöker inleda en konversation med mig

Sen är det väl lite hårt att dra alla försäljare över samma kam, AMS leker inte när de tilldelar folk jobb. Antingen tar man jobbet man blir tillsagd eller så ryker a-kassan/ev. annan ersättning.
Klart det finns nötter i det yrket också, precis som alla andra. Att bemöta dem med inställningen att "du är dum i huvudet och en cancer i samhället" är lite onödigt
Det gör mig inte speciellt ont att ge dem ett leende och säga "Nej tack". Inte varit med om att någon inte fattat vinken och backat ner. Om det sen visar sig att personen i fråga helt saknar respekt för ett "Nej" är det väl upp till var och en hur man reagerar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-23 16:00

Känns som att tråden spretar lite, men kunde inte låta bli att skriva av mig lite...

Jag undrar varför Telenor finns - de är mobiloperatörernas Opel lixom.

Annars finns det ju en ganska väldefinierad marknad i Sverige:
Telia: Dyrast och bäst (utom kundtjänsten, men med Telia slipper man ringa kundtjänsten så ofta å andra sidan...)
3: Pionjärerna - de som tänker framåt och kommer först med alla nya kreativa tjänster och plattformar (utom iPhone, men det var nog helt enkelt en prisfråga - jag tror att Apple sålde ensamrätt under ett år för skandinavium och balticum, 3 var inte tillräckligt repressenterad och att köpa hela området bara för sverige var inte lösbart...)
Tele2: Billigast och sämst på allt. Men jäkligt billiga. Uppfuckad kundtjänst, sämst nät, budget rakt igenom.

Sen finns ju telenor. Deras företagsidé går ut på att hyra in söta 20åringar, killar i första hand och fronta deprimerade singelbrudar 18-60 med att fråga om de vill ha en gratis telefon som tröst i sina usla liv som ren ersättning för sex, vilket egentligen är det de behöver. Och som grädde på moset får de månadsräkningar i storleksordningen 600kr.

Jag har nu hjälpt kanske tio som tillhör den exakta målgruppen och som tror att deras mobilräkning måste kosta 600 spänn, till de byter till det billigaste tele2abonnemanget och plötsligt har de 500 spänn över i månaden - det stämmer faktiskt i majoriteten av fallen att räkningen sjunkit med ungefär 500kr/mån.

Så - vad motiverar den högre kostnaden? Visst "får" de en telefon som är dyrare än vad de skulle valt annars - men varför? Målgruppen är överjävlig på att ringa och sms:a men gör INGET annat med sina supertelefoner. Ingen av de som jag har pratat med och där de flesta har walkmantelefoner har någonsin kopplat den till datorn. Hmmm. Varför skall man då ha en walkmantelefon - man har ju inget att lyssna på?

Nä, innan, när de hette Europolitan hade de ju en klar marknadsinriktning - man skulle vara lite dyrare och lite bättre - affärsmannens alternativ. Telia skulle vara betonghäcken, tele2 budgetalternativet för ungdomar helt utan krav och Europolitan med strålande kundtjänst, bra nät men höga priser.

Jag undrar lite i vilken annan utvecklande branch där det statliga alternativet seglat upp och kapat åt sig premiumpositionen och överlåtit åt de privata alternativen att slåss om lågpris- och övriga segment på marknaden. Oerhört märkligt, men bra för aktieägarna (dvs vi själva) och synd om norrmännen som kör telenorracet rätt ner i graven. Å andra sidan har de oljan, så de klarar sig nog...

/peo

Ursprungligen av peoe:

Tele2: Billigast och sämst på allt. Men jäkligt billiga. Uppfuckad kundtjänst, sämst nät, budget rakt igenom.

jag har använt tele2comviq i säkert 3 år nu och innan dess telia, kan säga att jag är väldigt mycket mer nöjd med comviq, visst telias täckning är det väl ingen som slår i dagsläget, men ringer man med comviq kompis så ringer man fan så mycket billigare så det gör det värt (även om jag aldrig "saknat" täckning via comviq, bara att det kanske inte är 5 pluppar i täckning 24/7)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-23 17:58
Ursprungligen av ganjaman:

... men ringer man med comviq kompis så ringer man fan så mycket billigare så det gör det värt....

Så de är sämre, men billigare?

(Trodde typ det var det jag skrev, men jag kan utveckla lite mer...)

Jag har använt Tele2 sedan den 1/3, Telia mer eller mindre konstant de senaste tio åren, 3 under sex månader förra året, telenor lite till och från i perioder, senast förra året.

Skälet till att jag gör så är att jag har arbetat som telefoniansvarig på ett företag och gärna vill testa själv.

Sammanfattningsvis kan man säga att Tele2s fakturor stämmer i ett fall av tio för mitt företag. Om man inte kollar dem så verkar det OK, men detaljkollar man dem stämmer de praktiskt taget aldrig.

Jag har totalt ringt tele2s kundtjänst vid 41 tillfälle sedan första mars beroende på allt från felaktiga fakturor, ickefungerande tjänster, ickefungerande abonnemang.

I juni i år stängdes alla företagets telefoner av för inkommande och utgående samtal eftersom vi inte betalt en kreditfaktura. Du läste rätt - en kreditfaktura, som ju naturligtvis inte kan betalas, åtminstone inte av oss, så då stänger man helt enkelt alla abonnemang. Eftersom vi dessutom har mobil växel via tele2 och således inte har några andra telefoner och jag var på tjänsteresa i Gävle fick jag snällt be min potentielle kund på första kundbesöket om jag fick låna deras telefon och efter 35 minuter i telefonkö kunde de konstatera att det var deras fel, att jag skulle fått ett mess vilket jag inte fått innan även om skälet till avstängningen var fel, med ett käckt "vad tokigt".

Eftersom vi numera även har det mobila bredbandet via dem gick det ju inte ens att kommunicera via mail förrän på eftermiddagen då de behagat lösa det. Efter tre samtal till kunde de sträcka sig till en månadsavgiftskreditering på ett av våra abonnemang. Jag tackade nej eftersom jag just testat deras krediteringsrutiner.

Denna typ av problem skulle aldrig hända på telia eller tre, faktiskt. Täckningen är definitivt sämre, det är ju bara att titta på vilket test som helst...

Så, jag sammanfattar ändå: Tele2 är sämre på alla punkter, men eftersom de är billigare känns det lite bra när fakturan kommer. För mig är det inte tillräckligt bra.

Hade jag haft det privat hade det varit tillräckligt, som företagsanvändare vill jag gärna kunna bli nådd även om operatören gjort fel och är skyldiga mig pengar.

/peo

Ursprungligen av peoe:

Så de är sämre, men billigare?

(Trodde typ det var det jag skrev, men jag kan utveckla lite mer...)
/peo

nja tyckte du tog det till en annan nivå

citerar dig
"Tele2: Billigast och sämst på allt. Men jäkligt billiga. Uppfuckad kundtjänst, sämst nät, budget rakt igenom"

lite väl grovt i min mening men du har väl din uppfattning, jag kör kontantkort och har aldrig kännt att de har "stulit" pengar av mig..

fast nu är ju Europolitan/vodafone inte Telenor, telenor tog över vodafone i norden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-23 16:38

Så du menar att ingen personal eller del av nätet är detsamma, eller hur menar du att det inte är samma???

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-17 16:25

Själv sa jag upp mitt tele2 för några dagar sedan och dom frågade:
-Är det nått du inte är nöjd med ?
-ja , ni har inte iPhone svarade jag .
-Men vi har ju bättre mobiler svarade hon !
-Som vilken frågade jag med ett leende?
-Samsung SGH-F480 Touchwiz OCh Xperia X1 !

Jag höll på att kissa på mig av skratt när jag stog där ! Ärligt F480 ?
Tyckte detta var värt att nämnas iaf

En annan klassiker är att försöka kränga på DE något... Jag höll på att lura in en stackare i Natures Own en gång, haha

Detta är ju en av de mest underhållande och roligaste trådarna jag läst!

Ett kort svar som alltid fungerar då dom sliskiga utsugarna med backslick kommer fram till en är att helt enkelt lite hastigt klämma ur sig:

"Företagsabonnemang"!

Då knäpper dom igen käften och hittar ett annat offer.. Men nog är det kul att stå och äga sönder dom när dom snackar fördelar hit och dit! Fick själv en säljare från Telenor att köpa en iPhone 3G för inte så länge sedan..

Han kom fram till mig och frågade som vanligt vilken operatör jag hade..
Jag svarade: Comviq
Och han började mala på med allt sitt, jag hade inte bråttom utan stannade och lyssnade på vad han hade att säga för att smida ut min plan hur jag skulle kunna äga honom..
Hans billigaste förslag var något i stil med en ny mobil samt ett abonnemang i 18 månader som skulle kosta mig 299:-/mån..

Han avslutade med att lite snitsigt säga att "en ny mobil vore väl inte så dumt" och följde upp med att fråga vad jag hade för mobil nu (samma iPhone 3G som jag har idag)..

Jag svarade att jag bara skulle byta till Telenor om de gav mig en bättre deal än Comviq.
- Vad har du för deal med dom då?
- Jag betalar 49:-/mån för abonnemanget + 39:-/mån för 1 GB data, men får rabatt och betalar endast 76:- som minst varje månad..
- Men de får du ju inte ringa för, våra 299:- får du ringa för alltihopa..
- Ja, men ni låter mig inte ringa och SMS:a gratis till 99 % av mina vänner samt surfa på internet varje dag för 76:-/mån.. Min månadsräkning brukar landa på drygt 100:-.. Hos er skulle den bli 3 ggr så dyr ju..

- Oj då, men surfar du mycket på mobilen då? frågade säljaren..
Jag tog nu upp min iPhone 3G ur fickan och svarade att "Ja, det gör jag faktiskt, och mailar en hel del också. Jag har ju hela mitt liv i denna lilla apparaten.."
- Men du kan inte skicka MMS.. kontrade säljaren.. (som vanligt)
-.- var allt jag "sa"..
- Under hela mitt mobila liv har jag kanske skickat 10 MMS.. Hur ofta skickar du MMS?
- Nej det är ju inte ofta.. svarade säljaren..
- Med min iPhone kan jag antingen ta en bild, eller spara en från internet och skicka med mail,bilden kan dessutom vara nästan hur stor som helst till skillnad från MMS..

Nu började jag mala på om iPhone 3G och hans tafatta försök till att jag skulle bli intresserad av en HTC Touch av honom fungerade inte då jag av egen erfarenhet malde på om vad iPhone gör bättre än HTC:n..

Säljaren gick från säljare till köpare, han fattade ju att jag inte tänkte köpa något av honom.. Jag lät honom tom hålla i min iPhone och han fick känna på menyerna lite snabbt.. Såg på honom att han var såld..

Han påpekade nu att han aldrig skulle ha råd med en iPhone och Telias abonnemang (nämnde sina sedvanliga "22000")..
- Men hallå?!? Vilket abonnemang sa jag att jag hade när du frågade mig för 10 min sen..?
- Just fan, du hade ju Comviq, men hur har du låst upp den och blivit av med Telia-abonnemanget..?
- Det har jag inte gjort heller, det kallas import.. Inte en chans att jag betalar Telias ockerpriser och deras snåla dataplan på 100 MB..

Så jag tipsade honom om var han kunde få tag i en olåst iPhone 3G och när jag stötte på honom på samma plats någon vecka senare så snappade han tag i mig och visade stolt upp sin iPhone 3G, samt tackade för tipset och hjälpen.. Han körde förvisso på sitt gamla Telenor-abonnemang, men..

Så kan det gå iaf

Kanske var jag som "lurade" honom eller helt enkelt fick grabben på rätt spår.. Han var inte mer 20 år gammal ungefär..

Bevaka tråden