Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Universal Audio UAD-2

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Senast redigerat 2008-08-26 19:41

Intressant. Iom att Nevana-bundle finns kvar så kan man förutsätta att den kör samma pluggar (allt annat hade visserligen varit kommersiellt självmord, men man vet ju aldrig)

Quad, Duo, Solo osv tolkar jag som olika DSP-konfigurationer. 4 DSP på ett kort vore ju kanon, har inga lediga PCI-platser i min studiodator, men man maxar ju rätt snabbt ett UAD-1....

• Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-04 16:47

Yepp. Låter fantastiskt kul att det kommer ett nytt kort. Ser verkligen ut som det.

Man kan ju hoppas att 32, 64 och 128 står för antalet spår man kan lägga Neve 88rs strippar på. 128 på ett projekt - mums!

D.

PS. Om ni inte sett det så finns det ett schysst test för att jämföra ett riktigt Neve 88rs bord med UAD emulationen. Det är en tysk som har det för sitt skolarbete:
Honors Degree: Comparison between the compressor and EQ of the Neve 88RS and the UAD-1 88RS Plug-In.

D.

Även guitarcenter har listat UAD2

Citat:

Man kan ju hoppas att 32, 64 och 128 står för antalet spår man kan lägga Neve 88rs strippar på. 128 på ett projekt - mums!

Det jag inte riktigt gillar med den tanken är att i ett nevada-paket så ingår det två kort. Idag kan man köra 26 stycken 88rs på två kort. Skillnaden mellan 26 och 32 känns inte i närheten av tillräckligt stor för en sådan här uppdatering.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-04 18:11

Men jag tror inte att de tar med två stycken kort i de nya Nevadapaketen faktiskt. Jag tror mest att det var för att de gamla korten inte var så kraftfulla som de sålde paketet med två kort. De nya priserna tycker jag tyder på att det borde vara ett kort plus mjukvara.

D.

Universal Audio | UAD-2

Kablamo!

Så nu är det på gång.

Observera Moog-loggan i nedre delen. Kan det tänkas komma foogers och dylikt nu då?

Ser ut som ett läckert smörgåsbord!
(inte för att jag sett några läckra smörgåsbord någonsin, men ändå )

Skulle hoppats på att få testa dessa UAD prylar i en miljö utan att ha gamar som flyger över huvudet på en... någon gång.

katzen: Moog-filtret syns tydligt i bilden som ligger där just nu. Nere i höger.

Ursprungligen av Volantiz:

katzen: Moog-filtret syns tydligt i bilden som ligger där just nu. Nere i höger.

Haha, ser där ja. Det missade jag helt.

Är det jag som är överdrivet hoppfull eller är det en empirical labs distressor man ser i bilden borta till vänster?

jonas: Nä, ingen av dem är en distressor. Det har heller inte gått ut varken officiell info eller rykten om att det blir någon distressor. Däremot så kommer en fatso

Fatso är ju inte helt fel det heller, man får väl hoppas att de kommer på bättre tankar och drar med en distressor på sikt, blir näst intill upphetsad av att köra benhård distressor på ambiensmickarna i trumsetupen.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-26 17:18

Med nya bilden på siten så ser ju kraften bra ut också:

Solo = 3 x UAD1
Duo = 6 x UAD1
Quad = 12 x UAD1

Fan va riktigt nice!

D.

Joo.. och tre stycken quads kanske man kan pressa in i burken.. 36 x UAD1.. runt 500 stycken 88rs samtidigt..

Kan det bli någon FW-version tro?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-26 19:25

Ser inte ut som det. Sidan är uppdaterad igen och det ser ut som om det är PCI express som gäller.

D.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-26 21:39

Det var visst:

Solo 2,5 x UAD1
Duo 5 x UAD1
Quad 10 x UAD1

God natt Protools HD skulle man kunna säga...!

Protools är iofs mycket mer än bara effekterna, det är ju ett komplett inspelningssystem också. Men vem vet, UA kanske släpper en rullbandsplugin så man kan spela in via UAD också och vara totalretro.

(...komplett med exakta simuleringar av tiden det tar att spola band, uppmätt på referensexemplar som Elvis spelade in på... )

Skulle hellre sitta på ett system med ett UAD-2 Quad, ett Duende PCIe-kort, en Lynx Aurora16 och ett interface som käkar AES-EBU (PCIe) än ett "P R O"- tools HD3.

Jag med. Men då är det ju betydligt mer inblandat än bara UAD.

Själv är jag mest nyfiken på vilka nya pluggar som dyker upp och vad priserna blir. (Och hoppas förmodligen förgäves på en Firewireversion...)

Ja, någon FW-version tror jag nog inte det blir. Har för mig att UA har sagt att de aldrig kommer att göra UAD till FW då latency blir för stort problem.

Något som däremot är fullt möjligt är en express card-version.

...kollade på bilden precis och det verkar mycket intressant ser väldigt spännande ut....
(det verkar också som att det blir 3 olika pci-express kort (solo/duo/quad))

Mvh

Frågan är ju också huruvda de nya pluggarna kommer att funka på UAD-1 kort. F*n, vet inte ens om jag har några PCI-Express-platser i min studiodator...

Bilden byggs ju på hela tiden, så jag tror det är lite tidigt att utgå från att det "bara" blir PCIe kort. Dom måste nog slänga upp en portabel lösning som kan ersätta dagens expander.

Nu finns det en video uppe. (Rätt trist, mest prat om hur fantastisk den nya processorn är och hur bra de själva är.)

Tror iofs att de missar en rätt stor del av marknaden om de inte släpper någon mobil variant (och Expresscard vet jag inte riktigt om det räknas) eftersom fler och fler kör laptops. Och i princip alla andra ljud-dsptillverkare lyckas ju köra effekter över Firewire...

Ja, jag tyckte också videon var rätt trist. Det är ju en rätt vanlig DSP-processor det handlar om inte något jätterevolutionerande. Jag förstår inte riktigt den här fascinationen inför vad det sitter för processor på instickskorten. Det är väl vedertaget att dom funkar mer som dongles än någon revolutionerande processor som möjliggör saker som aldrig skulle vara möjligt med den vanliga dator-cpu:n.

Jag menar inte att det är något dåligt att dom funkar som dongles, det är ju skitbra att dom kan plöja ner resurser och utveckla riktigt bra plug-ins och hålla sig kvar i branchen genom att faktiskt få betalt för deras jobb. Jag tycker bara att den här dsp-hysterin luktar lite för mycket marknadsföring för min del.

Ursprungligen av vittbrus:

Ja, jag tyckte också videon var rätt trist. Det är ju en rätt vanlig DSP-processor det handlar om inte något jätterevolutionerande. Jag förstår inte riktigt den här fascinationen inför vad det sitter för processor på instickskorten. Det är väl vedertaget att dom funkar mer som dongles än någon revolutionerande processor som möjliggör saker som aldrig skulle vara möjligt med den vanliga dator-cpu:n.

Fast det är ju precis det det är. Du får ju mer kraft än vad datorn har.

Dongles gör inte mycket mer än att tillåta en att köra program/pluggar, de sköter inte hanteringen av dessa...

Jag tycker iaf att det är jävligt trevligt att slippa köpa ny dator och istället kan sitta kvar på min G5 ett tag till med ny kraft.

Ursprungligen av Jonas W:

Jag tycker iaf att det är jävligt trevligt att slippa köpa ny dator och istället kan sitta kvar på min G5 ett tag till med ny kraft.

Nu går väl iofs inte UAD-2 att köra med en G5, men jag förstår precis vad du menar.;)

Det enda problemet jag har med min G5 2.7 är att jag tycker den låter för mycket, samt att risken för att den bryter ihop pga kylningen ökar för var dag som går

Bevaka tråden