Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag bytte tillbaka till PC men minns OSX med glädje

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 08:22
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Eller Linux om man blir less på krascher å kostnader.

... men har tid med konfigurationer, inställningar, kompileringar och älskar en svart kommandoprompt.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-12 19:55

Jag har faktiskt lärt mig det innebär när en dator låser sig när jag skaffade min MBP, mina båda WinXP-datorer fungerar utan en omstart på flera månader.
Med detta sagt har jag lärt mig att leva med OSX pga. fördelarna som den i övrigt för med sig..

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 20:05
Ursprungligen av zulee:

Jag har faktiskt lärt mig det innebär när en dator låser sig när jag skaffade min MBP, mina båda WinXP-datorer fungerar utan en omstart på flera månader.
Med detta sagt har jag lärt mig att leva med OSX pga. fördelarna som den i övrigt för med sig..

Låser sig din MBP oftare än nästan aldrig så har du fel på din hårdvara.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-12 21:42
Ursprungligen av Jogin:

Låser sig din MBP oftare än nästan aldrig så har du fel på din hårdvara.

Den har väl låst sig 5-6ggr under 3-4mån, Jag kan inte se någon fel på hårdvara då den brukar vara igång hela tiden i veckor.
Problemet är antagligen något program som spökar men i XP så kör man den klassiska Ctrl+Alt+Del och stänger av det programet som bråkar. i OSX har jag aldrig lyckats få upp "Force Quit" utan hela systemet blir låst.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 21:49
Ursprungligen av zulee:

Den har väl låst sig 5-6ggr under 3-4mån, Jag kan inte se någon fel på hårdvara då den brukar vara igång hela tiden i veckor.
Problemet är antagligen något program som spökar men i XP så kör man den klassiska Ctrl+Alt+Del och stänger av det programet som bråkar. i OSX har jag aldrig lyckats få upp "Force Quit" utan hela systemet blir låst.

Min MBP är igång precis hela tiden och jag har inte det problemet. Visst händer det att ett program låser sig, eller att jag inte orkar vänta på det, och då högerklickar jag på dess dock-ikon och väljer Force Quit bara så är det borta (oftast är detta Safari som låser sig pga nåt sidladdningsproblem, kan inte minnas att något annat program har låst sig någon gång). Det är så det ska fungera, gör det inte det så är det fel på din installation eller din hårdvara.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 20:47

Varför skulle en Intel Mac inte kunna fungera som en G4 PM? Jag menar jag har bytt ut processor och grafikkort i min gamla G4. Kom Apple med en liknande Mac tower imorgon så köper jag! Just av det totalt omöjliga att byta processor eller grafikkort i t ex Mini eller iMac vill jag inte ha dom. Dessutom skärm och dator i ett = no way! En mellan- Mac Pro hade varit perfekt. Hör du mig Steve? Nej f*n du begriper inte Svenska!

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-12 21:25

Det är precis det argumentet man hör hos folk idag då de inte vill titta på ett Mac köp. Iom att uppgradering blivit så himla vanligt låser man sig fruktansvärt genom att köpa en Mac. Det är synd då Macen rular vad gäller OS!!!
Jag skulle aldrig klara mig utan min PC då jag jobbar i 3D och inte har råd med en 25K dator för det ändamålet... Riktigt synd....

Säger samma som "bossp" - en mellan Mac Pro vill vi ha!

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 21:47
Ursprungligen av leszek:

Det är precis det argumentet man hör hos folk idag då de inte vill titta på ett Mac köp. Iom att uppgradering blivit så himla vanligt låser man sig fruktansvärt genom att köpa en Mac. Det är synd då Macen rular vad gäller OS!!!
Jag skulle aldrig klara mig utan min PC då jag jobbar i 3D och inte har råd med en 25K dator för det ändamålet... Riktigt synd....

Säger samma som "bossp" - en mellan Mac Pro vill vi ha!

Iofs så kan man köpa den billigaste Mac Pro och sedan byta processor och grafikkort, eller? Sedan gillar jag inte att Apple har valt helbuffrat special minne. Nu ligger en Macbook Pro överst på min inköpslista så Mac Pro hinner säkert ändras många gånger innan jag köper en sådan?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 01:04

Är benägen att hålla med där, star-affinity, när en PC verkligen behöver en uppdatering och det inte räcker med att bara sätta i mer RAM så brukar det krävas en ny processor (inte bara ett speedbump utan till en ny modell), vilket kräver ett nytt moderkort, och vid det laget så är de gamla RAM-minnena hopplöst långsamma jämfört med de nya så de byts också ut. Sen beroende på hur viktigt spelande är så krävs kanske ett nytt grafikkort också...

Så var det iaf för mig de två senaste gångerna jag "uppgraderade" min PC, innan jag bytte till Mac, vilket var tvåochetthalvt år sedan.

Jag underhåller totalt 2 st maskiner som rullar på XP och Win2000 hos mina föräldrar (plus ett antal hos kompisar) De har anitvirus, brandvägg mm men det hjälper inte. Efter någon månad får man åka dit och rensa, åtgärda, slänga filer, ibland blåsa om mm.. Ingen porrsurfar.. de vet att jag ser sånt

Att uppgradera sin PC kräver att du gör det inom en rimlig produktcykel, DVS grafikkort och olika bussstandarder plus sk sockets för CPu ändras hela tiden. brukar vara max 2 år enligt min erfarenhet. Detsamma gäller RAM minnen. Det är bara att kolla runt själva. Gå in på komplett och plocka ihop en PC med motsvarande spec som en Mac Pro på 2 x 2.66 GHz XENON med en XT1900 512MB eller mosvarande och 3 GB RAM och gå sen in på Apple kolla priset. Glöm inte räkna med priset på OS också.

Fattar vad alla PC pulande människor menar att det är så "mysigt" och "skönt" att plocka ihop sin bruk. Men enligt mig är det totalt botkastat med tid att uppgardera så jäkla mkt som en del gör eller vill kunna göra.

Köp buken använd köp en ny. Mina maskiner går mellan 2-3 år sen köper jag nya. Brukar maxa med med RAM minne bara och köper oftast extra options på en gång.

Denna vecka ska jag över och blåsa ren en sk "Värsting PC" det är 4 gången på 1 år hos den personen.

Hemma rullar iaf en iMac Coreduo 20 2 GB RAM, 256MB X1600 plus en 250GB disk, en PB12:a 1GHz, och en Mac Pro enligt de specar jag nämnde... Allt är fint som snus! Att bara öppna känna på Mac Pro burken är en ren fröjd. Allt e snyggt och välgjort innuti och maskinen låter inte ett smack! trots 5-6 fläktar (om jag minns rätt).

Ge mig en PC med liknande låda som är snygg och inte har en konservburks plåt som PC lådorna.

Tack!

Tycker inte alls att det är ett sidospår... Ibland får man ta det ena med det andra. Så länge folk är nöjda med det dom kör så är det ok för mig.

Ärligt ser jag inte att det skulle bli bättre om det fanns 25 olika grafikkort, 20 olika proppar och en hel hög med andra komponenter skulle göra macen mer attraktiv. För att inte nämna hur skulle supporten se ut för dessa?

Enkelheten skulle försvinna. Visst vi som kan detta med att pula och felsöka skulle fixa det men det som bara vill få saker att fungera utan att behöva lägga ner så mycket tid skulle ha det jobbigare.

Betänk också att Apple precis bytt arkitektur igen och kanppt kört Intel i ett år. Dessutom anänvder de EFI och inte BIOS och detta påverkar valet av grafikkort en aning. Dvs du kan inte trycka in vilket kort som helst. Trist men fakta. Dessutom är Mac Pro enda burken man kan uppgradera av det nya Intel burkarna. Visst går det att byta propp i resten men ej tyvärr grafikkortet.

Håller inte med dig med att du måste "betala massor" men jag repekterar att du upplever det så.

Själv ser jag en dator som ett verktyg och en möbel. Eftersom jag ska se skiten vill jag ha det så snyggt som möjligt och vidare så ska det vara så lite problem som möjligt vi användandet. OS X ger detta (dock hard et sina egenheter som alla OS, inget är perfekt) Jag värdesätter min tid väldigt mycket som sagt.

Detta gör att jag har mer tid att spela WOW....

Man kan inte få allt här i livet

Ursprungligen av screwpull:

...Dessutom är Mac Pro enda burken man kan uppgradera av det nya Intel burkarna. Visst går det att byta propp i resten men ej tyvärr grafikkortet.

iMac 24" klarar väl byta grafikkort.
Vad man nu skall med det till

Ursprungligen av Goflorp:

iMac 24" klarar väl byta grafikkort.
Vad man nu skall med det till

Knappast.

• Medlem
  • Eslöv
  • 2007-02-17 09:06
Ursprungligen av Code Red:

Knappast.

Jo, med ett nej. Det går att byta gpu på iaf en 24" iMac (minns inte om ATI-varianterna har samma socket men bör ha.). Gpun sitter med ett mxm-socket som börjar bli vanligare och vanligare i laptops och som är just för att ge möjligheten att byta grafik mycket lättare. Dock var där det där "nej"ét och det är för att mxm-kort inte kommer att släppas direkt till oss konsumenter. Men det går att byta.
Med det sagt så _går_ det att byta hdd, minne, cpu (mobile) och grafik. Det som inte går att byta är moderkort och skärm.

edit: Basic: 2000 i skillnad, tänk då på att han har ett grafikkort med i PC´n för runt 2000kr med mot ett inbyggt sugigt intel-grafik i billigaste iMacen, kommer nog inte ens nära prestandan han har i ett x1950 pro med 7600gt´t där är att välja till till 24":aren.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-02-14 23:44

Hmm det skiljer inte mer än ca: 2000 Kr mellan din PC och iMacen. Det är väl inte så farligt mycket i samanhanget. Om det nu bara var en kostnadsfråga men det var kanske att du ville kunna uppgradera med.

Jag håller med om en uppgraderingbar mac. Sen att folk inte vill mecka med hårdvara kan jag förstå. Men macibaner får respektera att jag går igång på hårdvara (vattenkylning, snygga moderkort etc) på samma sätt som ni går igång på de hårfargra macarna. Att vara hårdvarunörd betyder ju inte att man drömmer om en av sugning av Gates & co.
Sen när folk jämför pris mellan mac o pc utgår man alltid från en befintlig mac-modell.
Vänder man på det och vill ha en 30"-skärm att jobba vid (som jag) så blir läget helt annorlunda. Jag kan inte motivera mac pro direkt o känner inte heller en macbook pro.

Hur som helst så har jag idagarna switchat från 50/50 till 80/20 osx fördel men kommer att atvända pc-n som spelburk o htpc ett bra tag till. Finns inget likvärdigt alternativ just nu.

Men macibaner får respektera att jag går igång på hårdvara (vattenkylning, snygga moderkort etc) på samma sätt som ni går igång på de hårfargra macarna. Att vara hårdvarunörd betyder ju inte att man drömmer om en av sugning av Gates & co.
Sen när folk jämför pris mellan mac o pc utgår man alltid från en befintlig mac-modell.
Vänder man på det och vill ha en 30"-skärm att jobba vid (som jag) så blir läget helt annorlunda. Jag kan inte motivera mac pro direkt o känner inte heller en macbook pro.

Hur som helst så har jag idagarna switchat från 50/50 till 80/20 osx fördel men kommer att atvända pc-n som spelburk o htpc ett bra tag till. Finns inget likvärdigt alternativ just nu.

Alla får gå igång på vad de vill! Själv föredrar jag kvinnor, sprit och Apple burkar!

Ursprungligen av crust:

ja, folk som har råd med en ny mac anser jag tillhöra överklassen eller helt enkelt fanatiker, liksom att bestämma sig att spara tills man har råd med en. eller hur gör ni?? tar lån eller?

Med tanke på hur stabilt OS X fungerar och hur välbyggd en mac är skulle man kanske snarare kalla folk som fortfarande envisas med att hänga kvar vid en windows-PC fanatiker.
Linux gillar jag däremot. Fast även det hade jag velat köra på en tyst och fin maskin som täcks in av en bra service.
Men nu har jag fattat tycke för OS X, så en mac är ett rätt logiskt val..
Det är inte bara en tyst, snygg och välgenomtänkt burk man får när man köper en mac, utan även en suverän service (har själv utnyttjat den).
Känns rätt bra att veta det fixar sig utan strul när det väl händer något.
För givetvis kan en mac gå sönder lika lätt som en PC kan det.
Det är lätt att använda ordet fanatiker till folk som prioriterar annorlunda än en själv.

Personligen har jag använt windows på en PC fram till efter lumpen, därefter bytte jag till linux som jag körde ett år. Sedan kom en mac rätt naturligt på något sätt.
Jag tycker inte jag är inte rik och dessutom just nu student, men har redan haft råd med två macar. Hur?
Sommarjobb varje sommar sedan nian + ett års sabbatsår med jobb. Och INTE som VD utan som arbetare.
Dricker inte alkohol så ofta och köper inte särskilt dyra kläder. Snusar eller röker inte.
Har ingen bil.

OS X och hårdvaran i en mac är gjort för varandra på ett annat sätt än t.ex. windows är för en dator (eftersom windows måste funka på många datorer).
Man slipper kludd med drivrutiner osv. Man kan ju bygga en linuxdistro (t.ex. gentoo) som är helt anpassat efter sin hårdvara men det tar tid och engagemang. Det kanske man tycker är roligt iofs! Fast inte heller då ska man kalla en som föredrar mac för fanatiker.

När jag tittar på en dator ser jag inte bara siffror som flyger hit och dit med processorhastigheter och grafikkortsnamn, utan också smarta lösningar och bra design (med design menar jag inte bara estetik).

Ogillar absolut inte folk som kör PC, och du får gärna köra en sådan om du föredrar det. Men tycker inte om när man kallar en fanatiker för att man prioriterar annorlunda.
Det finns som Jogin säger macar som kostar under 10k vilket inte är så svårt att samla ihop till om man sparar eller jobbar extra/sommarjobbar.

edit: Oj vad långt inlägget ser ut på 99, det gjorde det inte i min texteditor
Ha det gott

• Medlem
  • 2008-08-29 18:02

jo jag prioriterade en macbook pro för att ha något vettigt att jobba med, men det fick såklart bli en begagnad. alla jag känner som blivit nyfikna på mac har ju bara skrattat åt minin och macbooken och dess specifikationer/pris och ja de vet at os x är förbannat bra och att de uppskattar verkligen designen. De som jag däremot pratat med som har och använder dessa modeller klagar med lite hatkärlek till apple på att de inte räcker till och ångrar sitt köp. de enda positiva kommentarerna jag märkt av om just apples budget utbud har jag läst här.

jo jag kan tänka mig att det lätt att köpa en dyrare mac när man inte har så mycket mer intressen än datorer, jag å andra sidan har rätt mycket utgifter(ej nöjen) på andra fronter än just bara ett data intresse, så det tar emot men för mig ett måste att köpa den dyrare macen då de andra inte håller måttet.

jag har lämnat windows världen för länge sedan, är bara besviken på att det är för höga priser för min ekonomi. Att ta sig råd till saker är sånt för dem som vill leva på gränsen och att leva på gränsen är inget alternativ tyvärr. nu har jag en MBP så jag borde väl strunta i att klaga.

• Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-08-29 20:54

Många av oss jobbar ju med datorn och köper in den i eget bolag. Det blir genast väldigt mycket lättare att då få ihop pengar till den maskin man behöver.

En förenklad uppställning ger:
Någon som är bättre på ekonomi får gärna korrigera.
En arbetsgivare som ger dig 1000 kronor netto i lön behöver själv dra in ca 2100 kronor för att finansiera den 1000-lappen. Din tusenlapp i handen, plus din skatt på ca 320 kr, plus arbetsgivaravgifter på ca 420 kr, samt att de ovanpå dessa har dragit in 435 kr i ingående moms (som de ändå måste betala någonstans, antingen till en leverantör eller till staten). Samma arbetsgivare skulle därför sannolikt inte se något problem i att betala dig 2100 kr om du fakturerar istället.

Nu är detta inte hela sanningen, eftersom datorns kostnaders slås ut över tre år, man tappar pensionspoäng när man inte tar ut lön och man har andra kostnader som också skall betalas med intäkterna man får in i företaget, men förenklat ser det ut ungefär så här om jag inte räknat alldeles galet. Som sagt, ngn som kan mer om ekonomi får gärna korrigera om det här är helt fel.

Min poäng är hur som helst att det är dyrt att köpa proffsutrustning när man inte använder den professionellt. Som arbetsredskap blir det mer nåbart.

/LA

Kan iofs hålla med om överklass då alla andra på jorden knappt har råd med en miniräknare eller en gammal 486 med dos eller mat o kläder.

Men det beror på definitionen av begreppet överklass. Annars har jag också tagit mig råd att köpa macar istället för billigare pc. Min spelpc har väl blivit rejält bortskämd genom åren.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-02 15:55

Kan iofs hålla med om överklass då alla andra på jorden knappt har råd med en miniräknare eller en gammal 486 med dos eller mat o kläder..

Allt över existensminimum är inte överklass...

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Hejsan, jag surfar fortfarande på 99mac fastän jag sålt min mac. Jag tänkte bara tömma mina tankar litegrann. Jag bytte till mac för ett par år sedan snart. Det blev en Mac Mini pga priset. OSX ägde överlägset över Windows och jag var mycket nöjd till en början. Men allt eftersom tiden gick så insåg jag att en uppgradering av datorn blev oundviklig. Med tanke på priset och möjligheterna att uppgradera macen så blev det en värsting-PC istället. Det första som hände var att ALLA spel jag installerade kraschade av olika anledningar. Jag blev helt paff eftersom jag hade glömt att en dator kunde krascha. Min mac hade aldrig kraschat eller låst sig på de knappt 2 år jag haft den. Nu var det egenltligen bara operativsystemet på macen som var överlägset PC. All hårdvara har en betydligt sämre kraft-pris ratio. Men jag saknar operativsystemet något oerhört, vackert och smidigt. PC:n får bara sämre och sämre operativsystem, Vista kommer jag aldrig att skaffa. Möjligtvis går jag över till Linux men det får bli ett senare projekt. Det är bara så hemskt synd att Microsoft fortfarande efter alla dessa år och alla dessa pengar inte kan göra ett operativsystem...och att macen är så förbenat dyr att det inte går att motivera för sin sambo...

Byt sambo! nej skämt åsido.

En mac är inte lätt att prata om, för det låter ofta för bra för att vara sant. Ta ut din sambo till mac affär och be någon demonstrera exempelvis ilife. Visa hur enkelt man hittar saker/fönster med spotlight och expose. mail o internet så klart.

Gör sen samma sak på en PC av rang typ HP med vista. Din sambo har i alla fall då sett vad pengarna skulle gå till.Kanske ser hon då också att pris skillnaden oftast inte är vad myten säger. Lägg därtill att hon under normalt användade inte skulle behöva vara lika orolig för att få in virus i datorn. Helt säker är ingen dator så klart.

Jag köpte min första mac (PM7600) för 25000 kr när jag gick i nionde klass (två års sommar jobbs pengar!) så det där med överklass köper jag inte. Alla andra macar sen dess utom min älskade cube har varit begagnade och har stort sett inte varit några problem med. Jag värde sätter detta och därför är apple mitt val baserat på goda erfarenheter av mac, inte för att jag skulle vara överklass. Löjligt resonemang det där med överklass.

Överklass? Så cool när folk vädrar sina fördomar.

Pengar har vi alla, det hänger på hur man prioriterar dem.
Lägger man pengarna på Brännevin&Luder så får man väl nöja sig med en billig skräpdator.

Dubbelt roligt blir det ju när man bor i Biskopsgården i Göteborg ( inte direkt en av Göteborgs mer fashionabla bostadsområden). Jag är lätt hitta, den ende Nilsson i fyra kvarter.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 08:46

Överklass...medelklassens eviga hatobjekt..
Som så många andra redan sagt, det handlar det om prioriteringar. Att köpa en MPB för 14000 ex moms som jag räknar med att kunna ha i 3-4 år har inget med att ha mycket pengar att göra.
Men det där kommer aldrig PC-folk att förstå då de generellt sätt inte bryr sig om design utan vill ha mest smäll för pengarna istället för oslagbara helhetslösningar.

jag som ung student skulle nog påstå att en Mac är ganska dyr, självkart får man ju med det underbara OSX men jag tycker det är lite för lite för att motivera det högre priset jämfört med en en liknande pc. designen är ju fin men det är knappast därför jag köper mig en dator utan det är för innehållet. skulle jag köpa mig en mac skulle windows xp installerat ganska fort eftersom jag har ett antal spel som jag spelar på steam och som inte finns till Ps3. sedan skulle inte en mac mini klara de spelen jag har på steam, men en pc för samma pris skulle klara det galant.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-31 10:38
Ursprungligen av Ollebro:

jag som ung student skulle nog påstå att en Mac är ganska dyr, självkart får man ju med det underbara OSX men jag tycker det är lite för lite för att motivera det högre priset jämfört med en en liknande pc. designen är ju fin men det är knappast därför jag köper mig en dator utan det är för innehållet. skulle jag köpa mig en mac skulle windows xp installerat ganska fort eftersom jag har ett antal spel som jag spelar på steam och som inte finns till Ps3. sedan skulle inte en mac mini klara de spelen jag har på steam, men en pc för samma pris skulle klara det galant.

Fast det där handlade väl inte direkt om att du var en ung student lika mycket som att du spelar spel. För de flesta av oss på detta forum har vi ingen nytta av windows xp eftersom det inte kan köra de programmen vi vill. Så om du vänder på det argumentet så får man en helt annan bild av situationen.

Att köpa en mac för att köra Windows är inte alltid den bästa lösningen. Hela paketlösningen apple säljer går till spillo och du betalar helt plötsligt bara för hårdvaran.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-31 11:23
Ursprungligen av Ollebro:

designen är ju fin men det är knappast därför jag köper mig en dator utan det är för innehållet. skulle jag köpa mig en mac skulle windows xp installerat ganska fort

Är inte detta fruktansvärt ironiskt? Grabben köper en dator pga innehållet, men ganska fort kommer han ersätta innehållet med skit.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 10:38

Varför ens överväga en Mac när inget är rätt? För dyr, för klen, inte windows?

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför ens överväga en Mac när inget är rätt? För dyr, för klen, inte windows?

för att den fungerar?

Bevaka tråden