- saddox
- Medlem ●
- Karlstad
Ska du bygga en fettsugningsmaskin?
Själv har jag ritat en helt ny modular.
Känns skönt. Nu har jag fått en anledning till att leva igen.
Välkommen tillbaka till tråden då!!!
Ska bli ett roligt projekt att följa. Du har mail!
Har blivit lite pcb galen... Men det känns ok. Hamstern i mig har alltid varit stark.....
Känns som det kommer intressanta saker var och varannan dag nu på em.
Skulle det funka att använda en psycho LFO som klocka?
Dvs - kan man få den att skicka ut typ en långsam puls - eller är den helt mongo?
jo det går väl ifall du har tempot ställt på låg hast.
och det finns i "files" foldern i cgs yahoo gruppen (som du väl är medlem i?)
ett exempel på hur man kopplar en komparator till psycho lfon för att
få en gate utgång med led indikering
föressten; ditt nya cab ser ruggigt schysst ut !
och det finns i "files" foldern i cgs yahoo gruppen (som du väl är medlem i?)
ett exempel på hur man kopplar en komparator till psycho lfon för att
få en gate utgång med led indikering
föressten; ditt nya cab ser ruggigt schysst ut !
Jao! Medlem är man. Får kolla upp det under dagen. Alt. bygger jag en klocka av typ en 40106:a eller något annat. Så behöver man inte slösa på LFOs bara för att få en klockpuls..
/Mr - Jag har aldrig rattat en serge, så jag vet egentligen inte vad jag tycker om deras design. Det ser snyggt ut på bild iaf Känns som om jag kommer bygga 3 modularer till innan jag bestämmer mig för någon slutgiltig design
Pehr, Ja, nu blir det bananer! Frågan är bara var man får tag på sladdar för ett hyffsat pris?
/Mr - Jag har aldrig rattat en serge, så jag vet egentligen inte vad jag tycker om deras design. Det ser snyggt ut på bild iaf Känns som om jag kommer bygga 3 modularer till innan jag bestämmer mig för någon slutgiltig design
Härligt! Det borde alla göra innan de börjar bygga.
(Jag har f ö nästan heller aldrig rattat en Serge, det räcker att se bilder)
Nejj, varfördådå? Bananer är ju värdelöst om man har en massa annat modulärt med telejack.
(Och vice versa, jag säger inte att bananer är sämre än telejack utan bara att dina övriga modularer & mixrar & syntar & effekter sannolikt redan har tele. Bygg inte in barriärer genom att välja en annan kontakttyp!)
Nejj, varfördådå? Bananer är ju värdelöst om man har en massa annat modulärt med telejack.
(Och vice versa, jag säger inte att bananer är sämre än telejack utan bara att dina övriga modularer & mixrar & syntar & effekter sannolikt redan har tele. Bygg inte in barriärer genom att välja en annan kontakttyp!)
Bygg inte in barriärer genom att välja en annan kontakttyp!
Sedärja! En utmärkt bild på den barriär jag talade om.
Det är kul att kunna spontankoppla in en effektpedal eller en mixereffektsänd eller en annan synt eller trummaskin. Om man skaffar sig olika kontaktstandarder tar man bort halva den spontaniteten. Ett modularsystem är till sin natur väldigt öppet, det tar inte slut vid kabinettets kant. Synd att inte ta tillvara på det.
Det är mitt råd, sen får ni göra precis som ni vill
Jag har också gått över till "The Dark Side", mitt system får bananer!
Jag har ju haft Serge i några år och hänger mycket med EMS:are och Buchla-Johan så det är väl bara naturligt...
Det är snyggt och praktiskt, synd bara på normaliseringen...men jag jobbar på det!
Jag har drivor med högkvalitets telejack (Bulgin och Jaeger) som troligen kommer att finnas till försäljning så småningom.
/d
Sedärja! En utmärkt bild på den barriär jag talade om.
Det är kul att kunna spontankoppla in en effektpedal eller en mixereffektsänd eller en annan synt eller trummaskin. Om man skaffar sig olika kontaktstandarder tar man bort halva den spontaniteten. Ett modularsystem är till sin natur väldigt öppet, det tar inte slut vid kabinettets kant. Synd att inte ta tillvara på det.
Det är mitt råd, sen får ni göra precis som ni vill
Det är snyggt och praktiskt, synd bara på normaliseringen...men jag jobbar på det!
Jag har drivor med högkvalitets telejack (Bulgin och Jaeger) som troligen kommer att finnas till försäljning så småningom.
Skulle det inte gå att låta elektroniken 'känna av' om det sitter en sladd i kotakten? annars kan man ju alltid trycka dit en switch.
Ang telejack är jag intresserad! Behöver några till innan jag också halkar in på bananer
PM
Skulle det inte gå att låta elektroniken 'känna av' om det sitter en sladd i kotakten? annars kan man ju alltid trycka dit en switch.
Om man inte ska göra det mekaniskt så borde det ju gå med lite logik? Fast man får ju problem om man t.ex. modulerar med något som går från +5V till -5V. När insignalen är 0 så slår ju logiken ifrån och då får man den andra signalen ist..
Känns ju lättare att ha en SPST switch
Jo, det var faktiskt så jag tänkte. Jag vet inte hur jag ska förklara mig utan värsta utläggningen - men kort kanske man kan säga att jag ser det mer som att man har olika synthar i olika lådor. Som kräver sina lösningar för att fungera. Genom begränsningarna så skapar man då en mer "spännande" miljö att arbeta i.
När jag tänker på att jag borde expandera min nuvaranda modular, så blir jag nästan bara matt. Den kommer bli så sinnesjukt stor att den nästan blir ohanterlig. Och den fungerar ju alldeles strålande utan de funktionerna jag funderar i att stoppa in i den -
På det hela taget så är det lite som att det är ganska sällan jag känner att jag skulle behöva ta envelopen från micromoogen och stoppa in den i six~traken. Och bara för att man har möjligheten att designa det så; så är det väl inte så att man måste göra det?
Pehr, €50 är lite dyrt, men det kan det ju vara värt Det gör ju mycket för själva ljudet..
Ditt sergehjärta klappar lite hårdare?
Undra vad de planerade 8mm alu. sidorna kommer kosta, med utfräsning av gångjärnsidor och allt. Eller vill jag ens veta det?
Fick en bra idé - man gör sidorna och fronten i alu. Sen gör man en skåra som frontpanelen kan glida ner i. Så behöver man inte bekymra sig om att skruva fast den osv. Men det känns som om det kommer bli dyrt. Men det kan det vara värt.
Fin idé det där med skåran bara du gör som Serge och gör en hel panel så slipper du ha olika småpaneler som skramlar runt.
8mm alu går nog att få vattenskuret/laserskuret nånstans men det lär kosta några tusen. Jag tycker att det är värt det!
Gör panelerna klara, testa allt, gör en prototyp i trä och spara pengar några månader! DO IT!
Fin idé det där med skåran bara du gör som Serge och gör en hel panel så slipper du ha olika småpaneler som skramlar runt.
8mm alu går nog att få vattenskuret/laserskuret nånstans men det lär kosta några tusen. Jag tycker att det är värt det!
Gör panelerna klara, testa allt, gör en prototyp i trä och spara pengar några månader! DO IT!
Jag gjorde hel panel till min modular. Sjukt praktiskt! Lite jobbigt om det är något som går sönder, men hellre det än att det ser skevt ut med massa småpaneler som bara hänger snett.
Ja, det borde faktiskt vara värt det..
Först blir det paneler i papp, sen blir det till att gå över ritningarna, sen blir det till att kontakta tillverkare, sen så kör man!
Väldigt snyggt tankemodular, zthee! Gillar väskkonceptet oxå.
(Personligen tycker jag att Serge har dålig paneldesign i nästan alla avseenden, men det säger jag inte högt.)
En dedikerad paneldesigndiskussionstråd vore faktiskt inte så dum!
Det blir lätt lite vattnigt här annars. Iallafall om man plöjer tråden i efterhand.