Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 18:06

Hehe, ja, de har väl det!
Men vi får hoppas att det är till det bättre.. Även om man blir fattigare på kuppen.
Försöker lägga upp en plan så att jag kan bli klar med det här så fort som möjligt. Men hur jag än räknar blir jag inte klar förens i mars hur som helst.

Körde en uppdatering av frontpanelsfilen också. Blir sjukt snyggt med tryckknapp som stegar sig genom de olika lägena på 281:orna.

Har planerat lysande miniswitchar från NKK i hela modularen nu

Initializing project Kyrkråtta!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 11:25

Någon som har beställt från MOTM?
Jag trycker estimate shipping och får ett förslag på $27. Vilket är lite i värsta laget - eftersom kortet jag ska köpa kostar $29..

Tänkte liksom inte beställa idag. Men är det så dyrt att få kretskort från dem?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 11:46

Skulle inte förvåna mig, Atlanten är ett jäkla härke.

Vad är det för ett kort du ska beställa?
Kanske kan fler haka på och dela notan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 12:07
Ursprungligen av /mr:

Skulle inte förvåna mig, Atlanten är ett jäkla härke.

Vad är det för ett kort du ska beställa?
Kanske kan fler haka på och dela notan?

Jepp. Får köra en gruppbeställningstråd sen när det blir dags. Även fast jag ogillar idéen. Det är bara roddigt att få ihop allt - folk hoppar av och på osv. Men det löser sig!

Daddy needs his fix of PCB!

Precis, en enkel integrerering är allt som behövs! Men om man gör allt i en liten processor så slipper man de komponenterna också, tillsammans med räknare och sånt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 13:18

Om man lägger till en processor så slipper man en konding?

HA HA HA HA, dagens glosa: overkill.

Du är dum nu.
En processor gör många logikretsar, motstånd och kondingars jobb. Den omtalade 281-panelen har två eller fyra kanaler som har tre modes var.
Min "grej" har 10 momentana knappar.

En PIC 12F506 är en 8 pinnars krets med 6 I/O (tre kan användas för A/D) som i SOIC-kapsel är 5mm bred. Den har intern oscillator och kräver inte många kringkomponenter så man skulle kunna sätta den bak på en pot eller switch om man vill bygga kvantiserare eller någon form av smart switchning.
Kostar ca 50cent i större volymer.

Senast redigerat 2008-09-14 13:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 21:53
Ursprungligen av dar303:

Du är dum nu.
En processor gör många logikretsar, motstånd och kondingars jobb. Den omtalade 281-panelen har två eller fyra kanaler som har tre modes var.
Min "grej" har 10 momentana knappar.

En PIC 12F506 är en 8 pinnars krets med 6 I/O (tre kan användas för A/D) som i SOIC-kapsel är 5mm bred. Den har intern oscillator och kräver inte många kringkomponenter så man skulle kunna sätta den bak på en pot eller switch om man vill bygga kvantiserare eller någon form av smart switchning.
Kostar ca 50cent i större volymer.

Hihihi, jag skojar bara... processorer är jättebra om man har dem till mer än att bara avstudsa knappar.

Du anar inte vad som ligger här bredvid mig sen 3 veckor tillbaka:
En skiss på just en b281-klon där just en mikrokontroller tar hand om logiken! Och en SSM2164 (quad log VCA) ersätter både de 4 exponentialomvandlarna och de 4 CA3080-kretsarna. Jag blev lite osugen på att beställa 4 st 281-kloner på electro-music när jag kom på att man borde kunna slänga ihop det lite snyggare av modärnare komponenter. Vi får se om jag går i mål en vacker dag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 13:48

http://www.ganssle.com/debouncing.pdf

Läsvärt, tyckte jag

Men vill man ha en med både bälten och hängslen så är det 2 motstånd, en konding och en diod som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 21:26

Das Musikding - Minirillenknopf schwarz miriknob

Serge-klon rattar.

Vad tror ni? Bra eller rumpa?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 11:23

Ja, en switch känns mycket enklare.

Btw, har lött färdigt 281an nu. Testade den nyss, funkar inte...konstant utspänning överallt. dags att felsöka...

MFOS dual EGn funkade såklart direkt, så det känns lite skönt iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 11:26

Båda mina 281:or funkade på direkten - Sen fick jag problem när jag satte dem bakom frontpanelen - men det var PSUn som spökade..

MFOS får jag aldrig att fungera

Det är konstigt det där - vissa byggbeskrivningar blir man helt yr i skallen av. Andra fattar man på direkten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 14:41

Underbart med får mkt tid över på jobbet. Istället för att fokusera på det system jag bygger nu så har jag tittat lite på nästa system. Dvs mitt "ta med till polarna och drick öl system". Som det är nu så blir det:
ASM-1
Yusynth Dual ring modulator
Ms-20 eller wasp filter (vi får se)
Cgs wave multiplier
Seq? (har inte bestämt vilken än)

Sen tror jag det får räcka
tanken har varit på ett delay och ett reverb med... Men jag tror inte det...

Kan man inte få åka på studiobesök till ELFA med jobbet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 14:45

Vi borde verkligen ta en liten långlunch och dra till elfa!

Iofs är det ganska osexigt att gå runta bland hyllorna där. Men man kan ju alltid köpa något

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 14:46
Ursprungligen av zthee:

Vi borde verkligen ta en liten långlunch och dra till elfa!

Iofs är det ganska osexigt att gå runta bland hyllorna där. Men man kan ju alltid köpa något

´
Vi tar med en sallad och hänger över katalogerna och köper motstånd. Sen ber vi dem ta fram olika kontakter och pottar så vi får testa ocj jämföra...:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 14:57

Ja, det är en bra idé!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:03

På ELFA:

zthee & Dego i kör: "Vi vill titta på de olika lila banan-jacken och provjucka med lite olika banankontakter."

trött ELFA-säljare: "Vi har inga hemma just nu, men jag kan ta hem några tills nästa tisdag."

z & D: "Vi kan vänta, vi har sallad."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:11

Vi har sallad..

Sladd sallad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:19

Gick igång som fan på idéen med gasfjäder till lådan. Måste jag säga.

Måste hem och mäta lite på skissen nu. Hittar en fjäder på elfa som är 96mm - men är osäker på om det kommer gå bra..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:22
Ursprungligen av zthee:

Gick igång som fan på idéen med gasfjäder till lådan. Måste jag säga.

Måste hem och mäta lite på skissen nu. Hittar en fjäder på elfa som är 96mm - men är osäker på om det kommer gå bra..

Borde finnas på biltema....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:31

Hmm, jo, det fanns det. Men det är till bakluckan till bilar. Lite längre än 96mm.. iaf de jag hittar.

Funderar på om man skulle kunna ta och fixa så att gasfjädern fäller ut ett stöd i samma veva som man fäller upp lådan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:42
Ursprungligen av zthee:

Hmm, jo, det fanns det. Men det är till bakluckan till bilar. Lite längre än 96mm.. iaf de jag hittar.

Funderar på om man skulle kunna ta och fixa så att gasfjädern fäller ut ett stöd i samma veva som man fäller upp lådan.

bara att titta vidare på mekonomen, micro etc

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 15:54

Ja, man får leta.
Kruxet är att den måste vara kort!

Eller om man kan sätta den på sniskan.

Man får klura lite.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-18 19:04

zthee: Åk till en skrot! Botanisera!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 19:18

Fast nu har jag läst datablad och skissat. Så nu har jag hittat en på elfa som borde passa.

Gött!

Då blir det gasfjäder i modularen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 19:21

En dum fråga om gasfjäder; Det är så att den bara vill hålla sig i det läget den är? Eller hur?

Dvs. Den försöker inte dra ihop sig eller upp sig atomagiskt..?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-18 19:31

Ofta vill fjädern till ett läge. Man får låsa fast den om den ska vara i två lägen, antingen med lås, tyngd eller konstruktion.

Vad är det för fel på hydral.. ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 19:35

Hydral?

Du menar driva den pneumatiskt?

Vore iofs ballt. Så kunde man få modularen att fälla upp och fälla ihop sig när man slog av och på den.. (Som dar303 pratade om).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-18 19:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 22:00
Ursprungligen av zthee:

Hydral?
Du menar driva den pneumatiskt?

Hallådär hydrauliker & pneumatiker! (Till skillnad från modularbyggare. )

HYDRO = = = = = vatten

PNEU = = = = = = luft

Det är inte för inte som de båda teknikerna heter olika saker.

Bevaka tråden