Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt sorgebarn...ASM-1

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-17 12:49

Instämmer med rotwang...jösses vad det byggs nuförtiden...jag får ångest över mitt x0xb0x-projekt. Ström klart och VCO har 4 komponenter kvar att löda...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 13:21

Det ska bli sjukt kul att få provspela den på norberg!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 15:04

En rapport kort rapport om läget:

Köksstudion har blivit köksverkstad och Kroffe har jag inte sett mycket av den här semestern!

Sen kommer det konstiga ljud ibland som:
-Nej, faaan, vridputen är kass!
-Vad gör den där lösa sladden där???
Blandat med fyrkantsvågar och filtersvep.

Men man kan kan säga att det går framåt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 21:56
Ursprungligen av lisab:

En rapport kort rapport om läget:
Köksstudion har blivit köksverkstad och Kroffe har jag inte sett mycket av den här semestern!
Sen kommer det konstiga ljud ibland som:
-Nej, faaan, vridputen är kass!
-Vad gör den där lösa sladden där???
Blandat med fyrkantsvågar och filtersvep.
Men man kan kan säga att det går framåt!

Hehe...Tycker köket ser ut som en soptipp på de där bilderna. Måste vara städhinken som drar ned helhetsintrycket...:)
Tur att man inte såg att jag satt och lödde i bara kallingarna...är så jäkla varmt.

• Medlem
  • 2008-07-17 15:09

Insider!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 18:52

Precis! Det är roligare att visa upp nåt halvfungerande hellre än ingenting...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 19:25

Exakt enveloper vem behöver det

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-19 19:10

Nu börjar det mesta vara inpatchat igen via prepatch som är uppbrytbart.
Här är lite ljud med 606 + ASM:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080719ASM606.mp3

• Medlem
  • 2008-07-22 10:15
Ursprungligen av kroffe:

Nu börjar det mesta vara inpatchat igen via prepatch som är uppbrytbart.
Här är lite ljud med 606 + ASM:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080719ASM606.mp3

Go Kroffe! Go Kroffe!

Nu snackar vi mys å pys ur ASM:en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 19:14

Asfett!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 20:30

Upphetsande! Coolaste du gjort på länge!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 22:33

Det mesta är lött nu igen, men jag kommer hela tiden på små förbättringar, typ som att LFOn borde vara prepatchad mot FM in på oscillatorerna inte CV in... Har dessutom lött in en BA662-del i en halvtrasig 80017A (Juno-hybridkretsen) som VCA1.
Har såklart en hel del i både patchfält såsom panel som är felmärkt nu, men what the heck...

ASMen kommer att vara med i ett radioprogram i radio uppland på torsdag föressten. Har yrat om storheten med tidiga 80-tals analoger för en kompis som är radiojournalist för SR idag... återkommer med länk när det ligger på nätet...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 13:39

YouTube - the ASM-1
ljud och bild
Mycket brus blev det dock...VCAerna är inte helt krya...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-22 13:54

najs!
Jäklars vad sugen ajg blev på att bygag en synth med klaviatur
Kanske ska man ge sig på en asm

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 13:56

Kanske ska förtydliga att klavituren inte är funktionell ännu...den bara sitter där, men har inget avkodnings-kort

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-22 14:14

aha! Men det ser ju snyggt ut iaf
Låter bra gör det också

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 14:22

Tack! Jag triggar enveloperna i filmen med trig-knappen a la MS-20 som jag har sittande ovanför mod-hjulet. Via patchbayen till höger är de i stort sett allt patchbart till allt. En del är uppbrytbart prepatch och en del är "fast" ljudarkitektur...

Ser fram emot att se den här på norberg, går i ASM-2 tankar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 18:39

Den lät bra! Tycker jag. Min modular bara väsnans mest. Men gud vad roligt den låter!

2/3:a klara nu (Nästan, 281:orna krånglar. Resten fungerar..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 18:50

Riktigt kul klipp. Gillade när den lät pippi runt 3.15 Låter bra... Nu ska du bara bygga en asm-2

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-06 23:52

Patchade runt lite med ASMen och Prodigyn idag och insåg då att "brusigheten" i VCAerna berodde på en fellödning i noise-generatorns patchfält. Bruset gick att "patcha bort" genom att stoppa in kablar halvvägs... ska åtgärdas helt klart i alla fall...;)

Cool. Skönt! Ett problem mindre med ganska mild felsökning och fix. Borde fixa mina ASM-1or.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 10:14

Redan postat i min gissa synthen 10, men...
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080910_gissa.mp3
Det som hörs är midi>CV-styrning av oscillator 1 som sen frekvensmoduleras av en stillastående oscillator 2 med pulsvåg där pulsbredden styrs av samma pitch-CV som styr oscillator 1. Sen lite hyss med filter etc etc...

Najs. Nu har jag snart alla komponenter som behövs för min. Fick de sista trimpottarna igår, och har tempcos på ingång. Det blir att sniffa rödlök i helgen.:)

Ursprungligen av kroffe:

Redan postat i min gissa synthen 10, men...
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080910_gissa.mp3
Det som hörs är midi>CV-styrning av oscillator 1 som sen frekvensmoduleras av en stillastående oscillator 2 med pulsvåg där pulsbredden styrs av samma pitch-CV som styr oscillator 1. Sen lite hyss med filter etc etc...

Gött ljud. Vad är det för brus på slutet? ASM-1-noise?

Idag fick jag mina tempcos. Vad har ni använt för smet för att gegga ihop dem med MAT-02:an, för de ska väl geggas ihop (kiselfett kanhända?)? Jag antar att geggan inte ska vara elektrisk ledande.

Hustrun sa att hon trodde att narkotikaroteln snart skulle knacka på vår dörr. Många mysko paket. För en tid sedan från Mad Scientist Supply, och idag från Magic Smoke (Electronics).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:32

ZackZick, ska bli kul att se hur din asm-1a blir.

Är ännu arg för att Gene Stopp inte lagt ut nummer eller värde på motstånd och kondningar på pcbet...

Ursprungligen av Dego:

ZackZick, ska bli kul att se hur din asm-1a blir.

Är ännu arg för att Gene Stopp inte lagt ut nummer eller värde på motstånd och kondningar på pcbet...

OK, fast fick du inte pappret med komponentvärden? Med mina kretskort följde det med ett A3-ark där komponentvärdena var inritade.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 10:36

...äh, ASM-1an var ju bland de första moderna DIY-syntharna man kunde köpa (på 90-talet alltså), så lite barnsjukdomar får man ju räkna med...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 11:05

Ska få det av kroffe. Men går ju snabbast när de är printat rakt på pcbet...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 11:08

Hmm...kanske skulle snacka med Magnus om att lägga upp de dokumentena på ASM-siten också...;)

Bevaka tråden