- synth_ollie
- Medlem ●
det krävs ett visst arbetsätt om man kör modulart och som inte alls är lika direkt som att jobba
med en ordinär synt, detta passar vissa och andra inte, men grejen är ju att kunna komma åt kopplingar som man inte kan annars
sen måste det vara svårt om man börjar bygga en ny modulär synt idag, i t.ex euroformat, då det ju hela tiden kommer massor med nya roliga moduler, man skulle ju aldrig kunna sluta bygga liksom....
Förmodligen av samma anledning som man väljer en mellanformatskamera (eller storformat för den delen) istället för en småbild eller en dSLR. Det är the thing liksom. Arketypen. Moderskeppet. Perfektionen.
Det är en sak är att plocka upp en systemkamera, oavsett om det är en digital eller inte (lite bättre är film än digitalt vad gäller denna tråden iof sig), en helt annan sak att plocka upp en ... vad ska man säga ... riktigt kamera. Gärna handhållen trots att den ska sitta på stativ. Trots att den väger mer än vad som är nyttigt att bära. Trots att det är miljöineffektivt att framkalla filmen. Men vilken kontrast! Vilken kontroll! Inställningsmöjligheter!
Sen får man en dotter o säljer rubbet o fotograferar med en fjantig digitalkompakt. Så är det tyvärr ibland.
Förmodligen av samma anledning som man väljer en mellanformatskamera (eller storformat för den delen) istället för en småbild eller en dSLR. Det är the thing liksom. Arketypen. Moderskeppet. Perfektionen.
jovisst är det så, och ju större modular man har, desto roligare/mer imponerande är det ju !
det är faktiskt lite ""p*nis-förlängeri" över det hela
Du kan kalla det vad du vill.
Sätt dig gärna framför ett element o ha like mysigt som framför en brasa du
Jag skulle nog säga att det är en hel del punis-förlängeri över det hela förresten.
jovisst är det så, och ju större modular man har, desto roligare/mer imponerande är det ju !
det är faktiskt lite ""p*nis-förlängeri" över det hela
Sen får man en dotter o säljer rubbet o fotograferar med en fjantig digitalkompakt. Så är det tyvärr ibland.
Och när hon blivit lite äldre och gång efter gång fått höra hur du, med något sentimentalt i blicken, berättat om dina gamla kameror och hur roliga de var så kommer hon att fråga hur du kunde vara så dum och sälja dem
Ja, vad säger man..?
Sätt dig gärna framför ett element o ha like mysigt som framför en brasa du
Jag skulle nog säga att det är en hel del punis-förlängeri över det hela förresten.
Det är därför så många kör med DVD-filmen "Brasan" till sina plasma-TV. Lika kul som en Nord Modular
Vad får man ge för ett Moog 55-system med lita kul tillbehör? Jag blev plötsligt sugen på att ha ett...
Fan fan fan. Jag får väl säga som det är. DIN MAMMA TVINGADE MIG
Och när hon blivit lite äldre och gång efter gång fått höra hur du, med något sentimentalt i blicken, berättat om dina gamla kameror och hur roliga de var så kommer hon att fråga hur du kunde vara så dum och sälja dem
Ja, vad säger man..?
Det är därför så många kör med DVD-filmen "Brasan" till sina plasma-TV. Lika kul som en Nord Modular
Vad får man ge för ett Moog 55-system med lita kul tillbehör? Jag blev plötsligt sugen på att ha ett...
Ja, det är han och Zimmer: blog | analogindustries.com
så med andra ord har snubben med tonto-systemet
en av världens minsta
Shit, gäller att hålla nere antalet moduler alltså. Kanske bara ska bygga sn voicen då...
Eh...apropå pääänisar och synthar...har ni sett bilden på Cynthias system? Det är groteskt , ska se om jag hittar bilden.
*surfa surfa*
Här:
Cynthia? Här på forumet? Och det är väl en han eller?
Fast folk med stora modularsystem tenderar ju att byta kön.
nej nej nej inte bra
nu kom jag ihåg kraftwerks konsert i solna för några år sen där jag skämtsamt i en dialog med en kompis kallade kling klang för pling plong. det var väldigt många välfriserade pojkar i bruna kläder som tittade argt på mig (som är mörkhyad och vid det tillfället dessutom långhårig) med lite vad ska man säga, hotande blick
nuförtiden kan man iaf köpa nytillverkade roland 100m moduler billigt, tyvärr kan man inte göra nåt mer med dom än sätta dom på kylskåpet
Whohoo!! Här ska målas med magnetfärg!
nuförtiden kan man iaf köpa nytillverkade roland 100m moduler billigt, tyvärr kan man inte göra nåt mer med dom än sätta dom på kylskåpet
Fanken vad koolt. Synd bara att grannarna inte skulle fatta vad det är. Det vore ju roligare att de reagerade "Vid profetens skägg!!! Vad mäktigt, snubben har bytt ut kyl och frys mot ett fett Roland System 100..." istället för "konstig kyl och frys han har...".
Själv har jag bara några plastfrukter som kylskåpsmagneter. Ja, jag har ju en fransk flagga också. Den har blinkande dioder. Ungefär som ett modulärt system. Det ni!
För 99.9% av alla synthnissar är modulsynthar bortkastade pengar. Varför ha en fet och dyr synth om man bara ska göra basar på den och det tar en massa extra tid varje gång och man hellre gör det på sin Little Phatty?
En modulsynth är inte en synth som en synth utan helt enkelt ett syfte i sig. Om man gillar att patcha kablar och tycker om att se på den där den står och blinkar så ska man ha en annars inte. Det finns massor med ickemodulära synthar som kan göra samma ljud som de modulära och det allra vanligaste med modulära är att man övermodulerar så det låter skit precis som Pippin säger.
Sen finns det nåt enstaka ljud man gör ibland som är unikt för just den modularkonfiguration man råkar ha och som är vettigt att ha i en låt. Men jag har min mest för att jag tycker det är kul att se på den, att patcha den och prova knasiga saker (enveloper kan låta precis som en 303-square om man vill) samt att glutta på oscilloskopet som visar vad som kommer ur den. Och för att jag har liten snpp så klart.
>stryph;1623763]För 99.9% av alla synthnissar är modulsynthar bortkastade pengar.
Men är inte en synthnisse just en sån filur som har en modular?
För om de inte är det vad är det då? En synth nerd? Jasså det är skillnad på synth nissar och synth nerdar?:)
Hej. Jag använder mig av en modular och har några reflektioner kring inläggen och några punkter om vad som är "grejen" med dem. Förutom det som sagts av andra debattörer. Njut av en lååång text
Delaktighet: Modularer är fysiskt stora men producenterna är små. Det innebär en småskalighet även för oss användare som är väldigt tilltalande; i användargrupper får vi en direkt kontakt med tillverkarna. Det ger en unik möjlighet att kunna vara med och diskutera moduler med dem och ge förslag på nya moduler. Ibland frågar en tillverkare direkt om det skulle finnas intresse för en viss typ av konstruktion. När kunde du det med jättarna Yamaha, KORG och Roland senast?? inte ens en syntlegend som Jean-Michel Jarre har fått något större gehör för sina designförslag från de stora tillverkarna.
"Ja, vad är grejen med modulsyntar? Att ställa den frågan är väl som att svära i kyrkan", som Reel Parakeet uttryckte det. Kyrkor är sådana där stora inrättningar med världsherravälde och centralstyre på agendan. I det småskaliga perspektivet skulle jag vilja säga att det är de stora synttillverkarna som är kyrkorna. Fram för mer folkting i god hednisk anda!
Utrymme: Modulsyntar är syntar med attityd. De är maskiner som sätter användaren på plats De står där och brummar, värmer och luktar el. Fina möbler får ta plats. Det klagas över modularers storlek, men gör man en jämförelse med en vanlig genomsnittlig studio med ett par-tre klaviatur, ett rack och lite annat så tar den upp mer plats än en modulsynt; alla tomrum mellan maskinerna utgör nämligen oftast mer än hälften av den totala arbetsytan. En modulsynt är kompakt och finns i både stora och små och mini-format.
Performance: Att se någon använda en modular på scen är mycket trevligt. Man ser hur musikern arbetar med sitt instrument. En person som står böjd bakom en laptop och petar på knappar är snart sagt världens vanligaste syn/företeelse. Ofta fyller man ut scenen med flimrande videoprojektioner för att kompensera avsaknaden av fysiska instrument. Jag betalar inte för att se ett sånt gig.
Hälsa: "Själv är jag lite skrämd av modularer. De verkar vara syntvärldens motsvarighet till heroin: brukarna försvinner in i ett okontaktbart lyckorus i timtal som kräver tyngre och tyngre stimulantia, de kostar massa pengar och man får både dålig hy och hållning om man sysslar med det för länge. ;)", som false messiah skrev.
Ja men hur länge sitter inte folk neddrogade framför sina datorer då? dålig hållning får man snarare av datorer eftersom användarytan är mycket mindre och rörelserna blir mindre. Med en stor modular får du TILLFÄLLE att använda hela armarna och t.o.m GÅ ett par steg för att komma till nästa syntskåp! Dålig hy (och syn), ja det är nog alla bildskärmar som ger snarare än modularer.
Interface: Använder man en dator både till att göra musik, betala räkningar, porrsurfa, och chatta med polare, så ger det ett och samma användarinterface till allt. Det finns en risk att det låser tänkandet i den skapande processen. Byt verktyg med jämna mellanrum!
Ekonomi: Man måste inte vara miljonär för att ha råd med ett system. Med en vanlig månadslön kan du ev ha råd att skaffa en eller ett par moduler i månaden. På ett år har du ett skapligt system. Skaffa modulsynt är ett långsiktigt projekt och just ditt system blir snart unikt i sin sammansättning.
Lärande: Se det som lärorikt med elektronik och att man får ett synthistoriskt perspektiv när man börjar med modulsynt. Ofta kan du tom reparera fel som uppstår. Iaf om du är DIY-are. Hur många gör det med en modern digitalsynt? eller dator?
Modulkonceptet: Att använda en synt som är kanonbra på alla sätt utom på en eller två punkter, kan vara nog så frustrerande. Ofta skaffar folk en hel synt till för att kompensera bristerna från den förra. Eller säljer den för att det finns en annan synt som har just DEN funktionen som man förstås vill ha. På en modulsynt plockar man bara ihop de moduler man vill att den ska ha och blandar fabrikat.
Ljudet: Ett ständigt återkommande tema i syntvärlden är detta med "feta, varma ljud". Så gott som alla tillverkare, användare och lyssnare strävar efter det - det analoga är en referens. Lika bra att bli analog på en gång. Man slipper fundera på hur nära man kommer det analoga soundet. Det ÄR ju analogt. (Det här gäller förstås inte just modulsyntar utan analoga syntar generellt, men jag tyckte det kunde nämnas i sammanhanget.)
Oljudet: Det är mycket oljudsdemos på Youtube. Visst är det det, men sök upp alla demos från digitalsyntar eller mjukvarusyntar som demonstrerar avancerade funktioner så är det säkert mångdubbelt fler eftersom så många har mjukvarusyntar i sin dator. Jag tror vår tids Show-off-trend och "oljudsdemos" kan vara ett lekstadium och ett lyckorus över att kunna ha en modular, och att kunna visa upp den. För tio år sedan var det extremt få som hade ett modulsystem och endast en tre-fyra stycken tillverkare fanns. Idag är antalet tillverkare ca 50 st! Youtube fanns väl inte alls. Jag ser alla de där oljudsdemosarna lite som en övergående trend. En annan sak att koma ihåg är att de flesta modulanvändare inte gör musik enbart på modulsynt, som vissa tycks tro.
Stöldrisk: Modularer är ganska jobbiga att plocka med sig.
Utveckling: Ibland får man höra att det är något bakåtsträvande med att syssla med modulsyntar. Men så behöver det inte vara. Idag finns mångdubbelt fler typer av moduler som inte fanns förr, de finns i nya format, det finns digitala moduler, midi-cv-inteface mm.
Performance: Att se någon använda en modular på scen är mycket trevligt. Man ser hur musikern arbetar med sitt instrument. En person som står böjd bakom en laptop och petar på knappar är snart sagt världens vanligaste syn/företeelse. Ofta fyller man ut scenen med flimrande videoprojektioner för att kompensera avsaknaden av fysiska instrument. Jag betalar inte för att se ett sånt gig.
Word!
Performance: Att se någon använda en modular på scen är mycket trevligt. Man ser hur musikern arbetar med sitt instrument. En person som står böjd bakom en laptop och petar på knappar är snart sagt världens vanligaste syn/företeelse. Ofta fyller man ut scenen med flimrande videoprojektioner för att kompensera avsaknaden av fysiska instrument. Jag betalar inte för att se ett sånt gig..
Kul hur man ser olika saker. Om jag hade sett ett gig där de rullar in ett modulsystem så hade jag bara tyckt det var löjligt och ett jävla "prylbögeri" i 99 fall av 100, givetvis beroende på vem som uppträder. Ok, Jean michel jarre hade kommit undan med det, men hade någon av dagens synthband ex, Covenant (bara för att vi har Mr.Sawtooth här ) så hade det känts fake. Ser liksom inte ett modulsystem som ett liveinstrument . Jag kanske är fördomsfull, (och kanske för feg) men än en gång så ser jag inte nyttan med ett modulsystem om man gör "mainstream" musik. Orkar inte definiera "mainstream" men jag tror ni fattar.
Kul hur man ser olika saker. Om jag hade sett ett gig där de rullar in ett modulsystem så hade jag bara tyckt det var löjligt och ett jävla "prylbögeri" i 99 fall av 100, givetvis beroende på vem som uppträder. Ok, Jean michel jarre hade kommit undan med det, men hade någon av dagens synthband ex, Covenant (bara för att vi har Mr.Sawtooth här ) så hade det känts fake. Ser liksom inte ett modulsystem som ett liveinstrument . Jag kanske är fördomsfull, (och kanske för feg) men än en gång så ser jag inte nyttan med ett modulsystem om man gör "mainstream" musik. Orkar inte definiera "mainstream" men jag tror ni fattar.
Och varför allt detta "ljus-bögeri", och "video-bögeri" då? (inget ont om bögar, utan endast svar på ordet "prylbögeri".) Det är ju musik det handlar om och är det något som borde vara befogat på en scen så är det musikerna och deras instrument.
Än så länge verkar andra mer poppiga syntband ha undvikit modularer och det är vettigt eftersom det inte tillför den konventionell syntpopen något nämnvärt.
Några exempel på modul-användare på scen idag är Redshift, Robert Rich och Nine Inch Nails.
YouTube - REDSHIFT at HJ2 in UK - Excerpt 2
Tyvärr kommer inte Jarre undan. Av vad jag sett på bilder från senaste Oxygene-turnén, så sitter det bara ett par tre sladdar i Moog modularen tex. Omöjligt att få ut någon modulär potential ur det. Där är nog modularerna för syns skull. Man ställde upp dem mest för att de ger effektfulla reflektionsytor för ljuspojektion. Tydligen är ljus häftigare än sladd. Musiken på Oxygene kräver inte modularer heller för den delen. Instrumentlistan på den plattan innehåller endast ett fåtal av de han har på scenen nu.
Men...
Jag har inte bara ett, utan två modulsystem på scen: NM1 och G2X.
EDIT: Jag använder just de syntharna live för att jag kan 1) emulera de flesta ljud jag vill använda utan att kånka omkring på en massa jobbiga och ömtåliga saker tack vare att modulsynthar är så flexibla och 2) jag kan bygga nya roliga synthar istället för att spela TV-spel i turnébussen.
Om jag hade haft råd och en mindre armé av roddare och tekniker så hade jag tyckt det vore laserkoolt med "riktiga" modularer på scen.
Exempel på riktigt schysst användande av modularer live är Tangerine Dreams "Poland", Flood's "Node", Radiohead och Solvent.