Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 15:14

Snygg, men min är mer åt det här hållet: LÄNK
min är inte exakt denna modell då den är lite äldre. Men utseendet är
exakt det samma. Fram till min iMac och MacBook var det helt klart
den snyggaste dator jag sett eller ägt.
Nu hamnar den visserligen på 3:e plats, men det är inte fy skam
med tanke på hur många burkar jag sett i mina dagar...

• Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-26 11:32

Är fortfarande en halv/ny/gammal switcher som suttit med min macbook sen november 07. Är snart en fullfjädrad switcher då en order på en iMac lades igår. En 2.8 som jag lade till en 500GB och 8800 kortet. Kände att jag kan göra så istället och satsa dem extra kronorna på 4GB minne när jag väl har fått den. 2.8 och 3.06 är inte så stor skillnad tycker jag, minne är viktigare.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 17:02
Ursprungligen av chippy:

Är fortfarande en halv/ny/gammal switcher som suttit med min macbook sen november 07. Är snart en fullfjädrad switcher då en order på en iMac lades igår. En 2.8 som jag lade till en 500GB och 8800 kortet. Kände att jag kan göra så istället och satsa dem extra kronorna på 4GB minne när jag väl har fått den. 2.8 och 3.06 är inte så stor skillnad tycker jag, minne är viktigare.

Japp, fantastiskt fin maskin det. Är själv mega-nöjd med min mycket snarlika iMac.
På en nöjdhetsskala 1-10 ligger jag nog på typ 9.5. Enda anledningen att det inte blir
full pott är att det alltid finns någon smådetalj att göra bättre. Men det skall å andra sidan jämföras med min förra shuttle (som jag skrivit om tidigare här) som får runt 7 på samma skala. Största orsaken till skillnad är den otroliga skärmen i mac samt den radikalt minskade ljudbilden. Älskar tysta datorer som ändå är kapabla att leverera den kraft användaren behöver. Veeery Nice!

Hejsan switchade idag för några timmar sedan eftersom jag är trött på PC och har bara hört gott om mac och har även en ipod touch och älskar den och jag älskar även min macbook än så länge och tror att ja kommer älska den mer när ja lärt mig alla funktioner. Orkade inte vänta på att den nya macbooken skulle komma så ja drog och köpte den och ångrar inget är så j*ävla glad just nu bara :)...

me.

Grattis magobe och matteegget till era pinfärska Mac-datorer ! Visst är det kul att packa upp ett nytt underverk.. Ipod Touch är en pryl som jag är totalimpad av. Den är verkligen som en minidator och så fantastisk. Om ni vill vara med om lite OT-diskussioner finns Supporter Lounge som kostar 10 kr/mån. Hoppas ni får mycket kul med era datorer !:)

Ursprungligen av KaRo:

Grattis magobe och matteegget till era pinfärska Mac-datorer ! Visst är det kul att packa upp ett nytt underverk.. Ipod Touch är en pryl som jag är totalimpad av. Den är verkligen som en minidator och så fantastisk. Om ni vill vara med om lite OT-diskussioner finns Supporter Lounge som kostar 10 kr/mån. Hoppas ni får mycket kul med era datorer !:)

Tackar man är impad av allt apple gör jue

me.

Tillbaka på mac! Började med att jag beställde en Macbook precis när leopard kom, hade datan i kanske 3 månader tills jag började lira wow igen och kom på att det inte gick så bra och spela på den, så jag böt tillbaka till pc, vilket var kanske bland de dummaste man gjort detta år =/
Men idag blev jag så jäkla less på alla problem med windows, alltid är det något nytt varje dag.. Så jag beställde en Svart Macbook idag, ska bli otroligt skönt när den kommer och hoppas att hinna få den på fredag

Ursprungligen av maalkan:

Tillbaka på mac! Började med att jag beställde en Macbook precis när leopard kom, hade datan i kanske 3 månader tills jag började lira wow igen och kom på att det inte gick så bra och spela på den, så jag böt tillbaka till pc, vilket var kanske bland de dummaste man gjort detta år =/
Men idag blev jag så jäkla less på alla problem med windows, alltid är det något nytt varje dag.. Så jag beställde en Svart Macbook idag, ska bli otroligt skönt när den kommer och hoppas att hinna få den på fredag

Om du köper en Macbook pro så kan du spela wow med alla inställningar på max...

Ursprungligen av DistantHoller:

Om du köper en Macbook pro så kan du spela wow med alla inställningar på max...

Japp jag vet spelar inte wow nå mer längre, tog upp i princip hela mitt liv, så det var bra att sluta. Gillar Macbook modellerna och känner att jag inte har behovet för en Macbook pro. Den svarta macbooken är såå snygg Hoppas jag blir nöjd med mitt köp! Vill jag spela igen så kommer jag använda min stationära pc.

Jag har haft en vit Macbook innan jag köpte en pro-modell, måste säga att jag saknar den vita lite för den är så himla skön! (Min fru fick den, så den är inte så långt bort...)

Ja då har det gått tre veckor sedan jag bestämde mig för att äntligen lägga den stora pengarhögen på en vit MacBook, 2.4 mellanmodellen. Jag är så sjukt nöjd över mitt köp, trots att nära 12000 är mycket pengar för mig. Allt funkar så smärtfritt, allt är så vackert, allt är så logiskt och man blir bara glad Skulle bara knappa fram SL:s hemsida igårkväll hos en tjejkompis och blev direkt förbannad på hennes PC för att den inte gjorde som jag ville Haha, jag är såld.

Förutom det vanliga (kolla nätet, mail, ladda ner och lyssna på musik, se film) så tänkte jag köra lite musikinspelning (Logic Pro) på den här maskinen. Borde inte vara några prestandaproblem med tankte på vad jag bytte upp mig från. Allt känns så supersnabbt! Skönt att slippa virusprogram som segar ner också.

/En frälst pojk/man

Hej Silverado och grattis till första inlägget här på 99.se ! Vi kom hit samtidigt (nov-07) men jag har tjattrat på i 1273 inlägg.
Ser att du är 25 år, då är du nog en man och inte en pöjk. Speciellt som du skaffat en Mac då blir du automatiskt mer manlig; MacMan.:cool:
Ja, visst är det skönt att slippa virusprogram och sega nedladdningar. Man blir lätt förälskad när man har sin första Mac framför sig. Det brukar hålla i sig men visst kan det hända saker med dessa datorer också. Ett råd ang hantering av datorn så du slipper en krasch som jag haft; om/när du stänger av datorn så låt den stå still 2 min ca utan att flytta runt den. Den behöver lugn och ro för att somna in annars mår den dåligt. Skaffa SmartSleep (SmartSleep 1.0 Beta 1: Your Macbook or Macbook Pro will sleep smarter - Download Squad) om du vill vara extra säker.
Hoppas du får mucho lajbans med din MacBook !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 23:17

Hej alla!
Jag ville bara tillägga att här har ni ytterligare en Switcher. Efter att ha haft ett antal PC sedan 92 tog jag äntligen steget över i söndags (21/9). Det blev en iMac 24 tummare med 2,8 GHz + en 1 TB Time Capsule. Härligt…

Frågan jag ställer mig nu är varför jag väntat så länge?

/Mats 

• Medlem
  • Kumla
  • 2008-09-26 15:52

Nu kan man kalla mig en switcher också. Jag beställde nämligen en iMac 24 tum 3,06GHz idag.:)
Jag beställde iMac med 2GB RAM. Hur många fria minnesplatser han iMac? Om jag vill uppgradera till 4GB, kan jag köpa en 2GB minnes modul eller måste jag köpa 2x2GB?

Jag har varit PC användare i över 15 år, har byggt mest egna datorer, men nu senaste var det en bärbar Dell. Jag är lite trött på att behöva installera om Windows 2-4 gånger år, hoppas man slipper det med OS X.
Det var min iPhone som gjorde att jag började titta på Mac datorer och efter att jag hade testat en Mac så bestämde jag mig att lämna Windows.:)

Ursprungligen av T.P.:

Nu kan man kalla mig en switcher också. Jag beställde nämligen en iMac 24 tum 3,06GHz idag.:)
Jag beställde iMac med 2GB RAM. Hur många fria minnesplatser han iMac? Om jag vill uppgradera till 4GB, kan jag köpa en 2GB minnes modul eller måste jag köpa 2x2GB?

Jag har varit PC användare i över 15 år, har byggt mest egna datorer, men nu senaste var det en bärbar Dell. Jag är lite trött på att behöva installera om Windows 2-4 gånger år, hoppas man slipper det med OS X.
Det var min iPhone som gjorde att jag började titta på Mac datorer och efter att jag hade testat en Mac så bestämde jag mig att lämna Windows.:)

Välkommen till den ljusa sidan!

Din iMac har 2 minnesplatser, så 2x2GB it is.

• Medlem
  • Kumla
  • 2008-09-26 16:19
Ursprungligen av henkebarn:

Välkommen till den ljusa sidan!

Din iMac har 2 minnesplatser, så 2x2GB it is.

Tack!

Jag har lite mer frågor innan min iMac levereras nästa vecka.
Hur är prestandan i OS X 10.5 om man ska jämföre med Windows Vista? Om jag t.ex. installerar Windows Vista på en 1.2GHz dator med 1GB minne kommer datorn kännas riktigt slö. Hur är det om jag nu installerar OS X 10.5 på samma system? Är OS X 10.5 lika resurs krävande som Vista?

Ursprungligen av T.P.:

Tack!

Jag har lite mer frågor innan min iMac levereras nästa vecka.
Hur är prestandan i OS X 10.5 om man ska jämföre med Windows Vista? Om jag t.ex. installerar Windows Vista på en 1.2GHz dator med 1GB minne kommer datorn kännas riktigt slö. Hur är det om jag nu installerar OS X 10.5 på samma system? Är OS X 10.5 lika resurs krävande som Vista?

Du kommer inte känna att den är slö nånstans.
OSX är kvickt och responsivt (snyggt ord?) av bara den.

Kasta ut de där 2st 1GB Minnen som sitter i den. Stoppa i 2st 2 GB istället.

Välkommen hit iMats.r ! Hoppas du får mycket kul med din dator.

Frågan varför du väntat så länge på att köpa en Mac-dator kan jag ställa till mig själv också. Har haft Mac i 10 månader och det var inte så mycket planerade bakom det valet utan jag ställde mig själv frågan; vilken är den bästa/snyggaste datorn du kan tänka dig ?. Och så köpte jag den.

Är du intresserad av lite mer avslappnande diskussioner finns SupporterLounge som kostar 30 kr för 3 månader.

Nu har jag bytt till Mac. Fick min iMac i fredags och har nu spenderat alldeles för många timmar i helgen vid tangentbordet. Var på väg att switch:a redan för några år sedan. Men det var precis innan Apple tillkännagav att det skulle byta till intel. Jag ville inte köpa en ibook då med en processor som skulle bli omodern på en gång. Men nu har jag alltså köpt en iMac. Först och främst köpte jag den för att jag ville ha en dator som ser snygg ut och inte har 30 olika sladdar som bildar hög bakom datorn.
Så vad är första intrycket då?
Helt ok. Fast gamla pc-vanot sitter i. Har tryckt ctrl+c och ctrl+v ett antal gånger utan resultat :">
Det är några saker som jag saknar lite från windows än så länge (kanske finns lösningar bara det att jag inte kommit på dom än). Bland annat möjligehten att minimera allt och visa skrivbordet. I windows kan man tryck win+d. En funktion som jag använder mycket eftersom jag ofta sitter med många program uppe och lägger ofta filer jag använder ofta/måste komma åt lät på skrivbordet. En annan är att om t ex MATLAB ligger i dock (kryssat ner på den röda knappen och inte minimerat på den gula) och jag har både editorn och Kommandofönstret uppe kan jag inte välja om jag öppna editorn direkt. Jag måste trycka på MATLAB ikonen och sedan välja vilket fönster jag vill gå till.
Lite andra småsaker som jag inte har vant sig vid än. Jag får väl se hur det är efter en månads användande när jag är lite mer van.
Installation och allt annat gick ju smidigt. Det enda man kan klaga på är väl egentligen att jag tycker att ett företag som har gjort sig kända för att vara användarvänliga borde kunna skriva en lättförstålig anvisning för hur man ska få tillbaka sina pengar via studentkampanjen som jag utnyttjade

Ursprungligen av mhaggkvist:

Nu har jag bytt till Mac. Fick min iMac i fredags och har nu spenderat alldeles för många timmar i helgen vid tangentbordet. Var på väg att switch:a redan för några år sedan. Men det var precis innan Apple tillkännagav att det skulle byta till intel. Jag ville inte köpa en ibook då med en processor som skulle bli omodern på en gång. Men nu har jag alltså köpt en iMac. Först och främst köpte jag den för att jag ville ha en dator som ser snygg ut och inte har 30 olika sladdar som bildar hög bakom datorn.
Så vad är första intrycket då?
Helt ok. Fast gamla pc-vanot sitter i. Har tryckt ctrl+c och ctrl+v ett antal gånger utan resultat :">
Det är några saker som jag saknar lite från windows än så länge (kanske finns lösningar bara det att jag inte kommit på dom än). Bland annat möjligehten att minimera allt och visa skrivbordet. I windows kan man tryck win+d. En funktion som jag använder mycket eftersom jag ofta sitter med många program uppe och lägger ofta filer jag använder ofta/måste komma åt lät på skrivbordet. En annan är att om t ex MATLAB ligger i dock (kryssat ner på den röda knappen och inte minimerat på den gula) och jag har både editorn och Kommandofönstret uppe kan jag inte välja om jag öppna editorn direkt. Jag måste trycka på MATLAB ikonen och sedan välja vilket fönster jag vill gå till.
Lite andra småsaker som jag inte har vant sig vid än. Jag får väl se hur det är efter en månads användande när jag är lite mer van.
Installation och allt annat gick ju smidigt. Det enda man kan klaga på är väl egentligen att jag tycker att ett företag som har gjort sig kända för att vara användarvänliga borde kunna skriva en lättförstålig anvisning för hur man ska få tillbaka sina pengar via studentkampanjen som jag utnyttjade

Hej och välkommen, marsch pannkaka iväg till "presentationer" och skriv en riktigt fin pres.

Visa skrivbordet fixar du sketalätt via Exposé (starta Inställningar, välj Exposé och ställ in att hörnen gör lite goa grejer (Höger upp= Skrivbordet, Höger ner = Starta skärmsläckaren, Vänster ner = Visa Alla fönster, Vänster upp = Visa Dashboard).

Möcke mera Macigt

Och du .... Välkommen till den ljusa sidan..... *

*(traditionsenligt välkomnande till en Switcher)

Tack ska kolla in Exposé.

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-06 00:43

Bytte för typ 6 veckor sedan till IMAC från PC.
Skilnaden är för mig förutom att det såklart är lite problem i början att man blir glad när man sätter sig vid min nya Mac istället för att man ska lösa massa problem vid PC´n.
Nästa så det kan kännas lite tomt att man ej har något att göra.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-06 13:54

Jag har varit Mac-användare sedan 1987 genom att jag vistats och arbetat i blandade Mac/PC miljöer på ett eller annat sätt sedan dess. Men riktig Mac-användare har jag varit i 13 månader (MacBook Pro 2.2Ghz).

Jag tycker det är rätt kul med hårdvara och har inte haft något emot att meka med datorer; jag har bara haft 3 PCs sedan 1991. De jag haft har jag uppgraderat till max. Jag spelar inte spel och har därför inte behov av så hög prestanda.

Jag bytte till Mac mest därför att jag ville ha något nytt, och Windows-plattformen är har bloat'at sig till total katastrof. Ingen framtid där. Annars har jag alltid gillat Win2000. Har en installation som är 7 år (ingen ominstallation); crisp och fin och utan blåskärmar och hängningar. Har också en fullt fungerande NT4 också hos mina föräldrar. Och en PowerMac 7300/200MHz som kör BeOS 5.03... Boot'ar upp dem ibland för att de inte skall becka ihop. GUI-n i dessa burkar är lika snabba som dagens datorer pga. de slimmade systemen.

Men MacOS är trots allt överlägset i alla viktiga avseenden. Hårdvaran är dyr men har bra 2:a handsvärde. Apple är inne på helt rätt väg med system som inte överlastas med tingel-tangel.

Jo, å så har jag en iMac 20" 2.4GHz som jobbdator (jag jobbar inom undervisning)

Hallå hallå!
Efter många år med PC har jag äntligen bytt till Mac och mer exakt 24" iMac. Det känns så bra och smidigt allting. För varje år som gått har jag ledsnat mer och mer på krånglandet med pc. Jag gillar inte datorer, men älskar det man kan göra med dem.

Nu är jag helt enkelt jättenöjd.

• Medlem
  • 2008-10-25 20:15

Köpt min första dator från Apple nu, Macbook Pro 2.4GHz blev det.
Hållit på med datorer i tjugo år nu skulle jag tro(mest spelande första åren) och svurit åt Windows för länge, känns skönt att man kan gå över till att svära lite åt Apple och OS X nu.

Funderar på att börja programmera lite smått och det lutar åt att det blir något enkelt, antingen ruby eller python. Barndomsdrömmen att skapa ett enkelt spel måste ju bli verklighet innan man är alltför rotad med familj och så.

Första kontakten med en macdator var nog när jag gick på gymnasiet och en kompis som gick media försökte få mig att använda något skannerprogram på sin iMac G3(1998 var det).
Sedan dess har jag bara till och från stött på mac men aldrig använt en någon längre tid. Först för två år sedan när jag började skolan igen kom jag i kontakt med OS X och då blev jag fast. Slutade med att jag har "fulkört" OS X på min PC till och från men inte riktigt tagit mig råd att köpa en förrens nu.

hej och välkommen till den ljusa sidan.

(Traditionstyngd välkomsthälsning)

• Medlem
  • 2008-10-27 11:49

Jag beställde en macbook i fredags och sitter och väntar på den nu. Den borde komma i veckan, jag ser verkligen fram emot att börja använda den. Speciellt trackpaden. Var och kände på den på machuset/jkpg och den var riktigt härlig. Men är tangentbordet verkligen glättigt? Jag sitter på en Dell Inspiron 1501 nu och det tgb är riktigt skönt (som alla andra laptoptgb).

Jobbar mycket med foto och ska försöka få iväg en ansökan till icp(.org) innan 16 januari. Så en macbook är välkommen, även om den har en glansig skärm. Men jag ska köpa en Eizo någon gång, så...

Det enda tråkiga är väl att jag måste vänja mig vid 13" när jag suttit vid en 15" i mer än ett år.

Jag bytte för cirka två dagar sen, och vad kan jag säga? Jag älskar min mac!
Jag bytte för att jag hade blivit trött på att bråka med min pc och dessutom hade jag precis skaffat en ipod touch och de synkar ju så bra tillsammans.
Apple FTW

Ursprungligen av Crilles123:

Jag bytte för cirka två dagar sen, och vad kan jag säga? Jag älskar min mac!
Jag bytte för att jag hade blivit trött på att bråka med min pc och dessutom hade jag precis skaffat en ipod touch och de synkar ju så bra tillsammans.
Apple FTW

Just att grejerna lirar så bra ihop är underbart att se.
Ett plus ett blir mer än två om man säger så....

Kan du synca Adressboken med Touch ? Eller har man bara det i iPhone ?

Välkomna hit jac, Crilles123 och haenns !
Hoppas att ni ska trivas här på 99.se. Här har kommit många nya, unga och duktiga medlemmar det sista halvåret. Fråga gärna om det som ni undrar över. Goflorp och andra kunniga kan svaret på de flesta frågorna som brukar dyka upp här. Jag har haft Mac i ett år och lär mig något nytt varje dag. Älskar min iPod Touch också och allt roligt man kan stoppa i den ! Alla här på 99.se (även moderatorerna) hjälper till oavlönat och på fritiden. Vi ses ute i trådarna ! Ha det bra. KaRo

Bevaka tråden