Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd iPhone som 3G-dongel!

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .

sitter i bilen utanför statoil och surfar nu, har usb kabel hookad och har "blixt" ikonen i hörnet så tror inte batteriet dör i första tiden.

i stort så funkar det här perfekt. dock har ett problem och det är att köra igång en vpn tunnel till mitt företags nätverk. Den kopplar upp sen står den på verifierar anvnamn o lösen sen kopplar den ned och gnäller över att en port som den använde stängdes eller nåt.

Funkar hur bra som helst,tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 15:16

+1. Det funkar asbra, största möjliga tack för tipset Andree!

Verkligen kul att verkar fungera på alla håll!

Men det är ju ett sjukt bra program. De uppdaterar det också rätt regelbundet, även om jag aldrig haft problem.

Synd bara att man måste jailbreaka, för det är kanske inte alla som vill det. Men har vi lite tur som kommer detta, eller nåt liknande i AppStore när AT&T kommer ut med sin tethering plan. Finns ju absolut ingen anledning att inte tillåta tethering i länder där avtalen är begränsade volymmässigt ändå. Det måste ju kvitta lika om jag surfar upp 1 GB (i mitt fall) via telefonsafari eller MBA-safari.

Vi får väl se... men tack för feedbacken och lycka till....

Två säljare på Telia har idag oberoende av varandra bekräftat att det enda som händer om man använder iphone som dongel är att de sänker hastigheten för telefonen efter 5Gb (precis som för USB-modem).

nu har de börjat ta betalt för programmet, vilket suger...
Kan man ta bort nån .plist måntro?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-11 17:16
Ursprungligen av RockyMontana:

nu har de börjat ta betalt för programmet, vilket suger...
Kan man ta bort nån .plist måntro?

Det står i beskrivningen att PDAnet kommer också att fungera i en gratis version efter 14 dagars trial. Har själv inte provat det men det kanske fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-12-22 15:39
Ursprungligen av Robo-X:

Det står i beskrivningen att PDAnet kommer också att fungera i en gratis version efter 14 dagars trial. Har själv inte provat det men det kanske fungerar.

//Rob

Ja, fast endast http trafik.

-- Daniel

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-21 19:18

PDAnet fungerar super smidigt och är verkligen hur bra som helst!

Tjena, orkade inte läsa igenom alla 4 sidorna... Tänkte bara kolla lite snabbt om det finns någon lösning för iphone utan jailbreak?
MVH Wille

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-22 06:02
Ursprungligen av wilhelmsson:

Tjena, orkade inte läsa igenom alla 4 sidorna... Tänkte bara kolla lite snabbt om det finns någon lösning för iphone utan jailbreak?
MVH Wille

Ja, om du var snabb när Netshare fanns.

Det finns alltså ingen ny programvara?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-22 19:19
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det finns alltså ingen ny programvara?

Nej..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-08 18:03

Iphone 3g som modem, så här gör du

Jag har fått Iphone 3g att fungera som ett modem till min macbook utan en massa krångel.

1. Jailbreakad telefon med cydia
2. Tanka hem PdaNet
3. Starta ett ad - hoc - nätverk på datorn, genom att i wifimenyn välja skapa ett nätverk. förslagsvis gör ni det krypterat
4. Anslut till nätverket som du nyss skapat på datorn i telefonen
5. Starta PdaNet
6. Använd datorn som om du satt på vilken uppkoppling som helst.

Nu saknas bara en lösning för att kunna använda telefonen som modem via usbkablen istället.

hoppas det hjälper nån.

Senast redigerat 2009-01-08 19:55
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-08 19:29

vill förenkla punkt nr 3 och 4

3. På datorn gå till wifi i menyn och välj "Skapa nätverk" eller på engelska "Create Network".
4. På iPhone gå till Inställningar och anslut till det nätverk du nyss skapade i Wi-Fi menyn.

Men det är ett bra tips till många.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-08 19:55

uppdaterade guiden.

  • Medlem
  • 2009-01-26 20:39

Är det bara jag som inte hittar denna app i Cydia? Hjälp tack!

Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som inte hittar denna app i Cydia? Hjälp tack!

PdaNet finns på modmyi's repo.

  • Medlem
  • 2009-01-26 20:48
Ursprungligen av theplague:

PdaNet finns på modmyi's repo.

Sorry, jag är totalt lost på det här! Har aldrig använt Cydia/Installer. Har precis lyckats Jailbreaka luren. Kan du förklara lite mer? Hur gör jag för att hitta programmet osv? Tänk på att jag hajar noll av det här. Så gärna en tydlig förklaring.

  • Medlem
  • 2009-01-27 06:13

Hittade. Men hur gör man om man vill koppla iPhonen till en windows-burk?

PdaNet är hur bra som helst!

  • Medlem
  • 2009-01-27 12:30

Måste man verkligen ha en usb-kabel om man kör PdaNet mot en pc? Fungerar utmärkt trådlöst mot min iMac. Borde det då inte fungera lika bra trådlöst mot en pc i ad-hoc-läge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 20:29

Som nämn tidigare så finns iPhoneModem. Såg att http://www.iphonemodem.com/ tar dom betalt för den och det är http://www.iphonemodem.de/en/index.html som gjort den,, och där kostar den inget,, så undvik att betala dom som snott programmet.

Senast redigerat 2009-01-11 20:40
  • Medlem
  • 2009-02-02 19:50

Verkligen ingen som vet? Har försökt att skapa ett ad-hoc nätverk mellan pc-iPhone. Men det vill inte funka. Någon med tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 23:09
Ursprungligen av Dalle:

Verkligen ingen som vet? Har försökt att skapa ett ad-hoc nätverk mellan pc-iPhone. Men det vill inte funka. Någon med tips?

Sök på google. Det tog inte lång tid att hitta den här länken.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 19:13
Ursprungligen av Robo-X:

Sök på google. Det tog inte lång tid att hitta den här länken.

//Rob

Du kan ju inte kräva att folk ska söka

Nu vill jag inte verka snål, men sedan trial-versionen utav PdaNet gått ut vill de ha $29 (233 SEK) för att jag ska kunna surfa annat än http-trafik och det känns lite saftigt. Dvs, jag kan inte logga in på facebook, ej göra bankärenden, etc. Finns det någon annan lösning som är billigare? PdaNet är verkligen jättebra, men det är ett rätt så saftigt pris tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 03:48
Ursprungligen av henkebarn:

Nu vill jag inte verka snål, men sedan trial-versionen utav PdaNet gått ut vill de ha $29 (233 SEK) för att jag ska kunna surfa annat än http-trafik och det känns lite saftigt. Dvs, jag kan inte logga in på facebook, ej göra bankärenden, etc. Finns det någon annan lösning som är billigare? PdaNet är verkligen jättebra, men det är ett rätt så saftigt pris tycker jag.

Prova med iPhoneModem.

//Rob

Senast redigerat 2009-02-10 12:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-01 17:22

iphonemodem.de

Ursprungligen av Robo-X:

Prova med iPhoneModem.

//Rob

Håller med Rob, iphonemodem.de är helt klart grymt bra, och jag har kört det några dagar nu igen och det är stabilt och dessutom idiotlätt att installera. En sv de bättre appsen jag har haft, synd bara att Apple inte släppt in dom i appstore!!

Finns en iphonemodem.com som tar betalt, är väl samma app typ..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-05-06 22:44
Ursprungligen av Fredric:

Håller med Rob, iphonemodem.de är helt klart grymt bra, och jag har kört det några dagar nu igen och det är stabilt och dessutom idiotlätt att installera. En sv de bättre appsen jag har haft, synd bara att Apple inte släppt in dom i appstore!!

Finns en iphonemodem.com som tar betalt, är väl samma app typ..

Hm jag har inte fått iphonemodem.de att fungera vare sig på min Macbook eller en Air vi har på jobbet. Verkar omöjligt. Får olika felmeddelande på båda och programmet verkar sjukt buggigt. iphonemodem.com däremot fungerar hur bra som helst. Sjukt enkelt, gick igång på försat försöket. Kostar ju bara pengar om man vill, kommer upp en ruta ibland som man får klicka på "later" men 100 kr för ett program som verkligen fungerar tycker jag lätt det kan vara värt...

Bevaka tråden