- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Första tanken var att bara styra den med 2 inputs för X och Y.
Men nu under kvällen så har ju hela paketet eskalerat och blivit lite mer.
Om du hade haft två potar istället för en joystick, hade du kallat den vektormixer då? I vanliga fall kanske man hade kallat det mixer eller panner eller crossfader eller nåt. Är lite nyfiken på om du var ute efter nån outtalad spännande funktion, eller om det var själva fröjdepinnegränssnittet som lockade.
Jag har tänkt att bygga en VC mixer/panner/fader runt SSM2164, det kan man väl kalla vektormixer. Men joystick + CV är ännu skojigare förstås. Minst en joystick ska jag ha i modularen, men vet inte om den ska vara inbyggd i nån annan modul eller fristående.
Vad har ni för tips på joystickeleverantörer? Digi-key har en ganska billig; 4.30 euro som jag har kikat på.
Det är klurigt det där med joystickt. Jag har inte hittat någon vettig till bra pris än iaf..
Men det borde inte vara SÅ svårt att göra en vectormixer? Lite X och lite Y ska mixas ihop...
Här kommer min senaste skiss.. Jag har lagt till något så konstigt som en midimodul
Så nu är det några saker man måste fixa på egen hand..
Nej, inte så farligt, med en SSM2164 (quad logaritmisk VCA) blir det ganska lätt.
Fast varför begränsa till X och Y? Man kan göra som Korg Wavestation med X1+X2 och Y1+Y2 som mixas via en joystick (eller två CV om man vill).
Men det borde inte vara SÅ svårt att göra en vectormixer? Lite X och lite Y ska mixas ihop...
Det är klurigt det där med joystickt. Jag har inte hittat någon vettig till bra pris än iaf..
Här kommer min senaste skiss.. Jag har lagt till något så konstigt som en midimodul
Koffert.jpg
Så nu är det några saker man måste fixa på egen hand..
Otippat med midi men det är den bästa varianten hitills. Tycker ändå du ska ha vågforms utgångar på din Bi-tic-ni--bic
Annars är det ren porr
Tror på ZackZicks vektorlösning. Den verkar enkel och bra. Tror jag kommer använda den iaf.
Otippat med midi men det är den bästa varianten hitills. Tycker ändå du ska ha vågforms utgångar på din Bi-tic-ni--bic
Annars är det ren porr
Tror på ZackZicks vektorlösning. Den verkar enkel och bra. Tror jag kommer använda den iaf.
Vad är det för extra vågformer du får ur den? Är lite osäker på om jag är villig att byta bort min fina S&H mot några vågformer jag redan har
Jo, precis, det är ju så det blir. X1 och X2 som det pannoreras mellan blir X. Och sedan Y1 och Y2 = Y.
Jag föreställer mig att det borde gå att fixa med opamps där man matar den ena opampen den inverterade sidan och den andra den vanliga. Så att den ena förstäker när man petar in +V och den andra när man petar in -V. (Nu är det verkligen spekulationer på hög nivå!) Om vi säger att hela alltet ska fungera så här; när du petar in +5V så är det X1 som hörs och petar man in -5V så är det X2 som hörs. Då måste det ju bli så att X1 är centrerad vid +2.5V och X2 vid -2.5V. Sen får jag problem med mitt resonemang - eftersom jag ska försöka förklara att när man matar in -5V så ska de där +2.5V förvandlas till 0V Samt de där -2.5V förvandlas till -5V. Men det finns säkert något fint sätt att göra det.
Sedan är det ju en pannorering mellan X och Y igen. Ju mer X desto lägre Y och vissevärsa. Jag föreställer mig att det finns en massa matematik här som man skulle kunna använda för att fixa det här. Men tyvärr så är det inte sånt jag kan Men jag föreställer mig att det går att fixa med opamps hit och dit..
- Oj. Det tog mig visst 20 min att skriva det där Så Dego han mellan..
...Om vi säger att hela alltet ska fungera så här; när du petar in +5V så är det X1 som hörs och petar man in -5V så är det X2 som hörs. Då måste det ju bli så att X1 är centrerad vid +2.5V och X2 vid -2.5V.
Ge ena signalen till ena änden av en pot, och andra signalen till andra änden av poten. Då kan du plocka ut den crossfadeade summan i mittpinnen.
En joystick är två potar. Gör ovanstående med båda. Lägg ihop de båda summorna. Så, nu har du en dubbel crossfader, en vektormixer.
(Om man vill ha det spänningsstyrt eller ha andra kurvformer än linjära kan man behöva slänga in VCA:er och styra dem med olika tecken, men det känns inte som att du egentligen var ute efter nåt annat än att styra vektormixern med din joystick.)
Här är en 4-till-1 VC vektormixer. Trianglar är logaritmiska VCA (1/4 SSM2164), och summatorerna vanliga mixrar (en OP). Det går åt sex st VCA, dvs 1 och en halv SSM2164-krets.
Man borde kunna bygga detta med endast fyra VCA-element och en mixer, men då blir nog genereringen av styrspänningarna lite mer komplex
Jag misstänker att Wavestation har linjär crossfade mellan joystickens ändlägen... eller?
Kurvformerna är viktiga för att få det hela användbart. Med den ovannämnda exponentiella styrningen av SSM2164 kommer det att bli på tok för högljutt i kanten och alldeles för tyst i mitten. Motsatsen vore t o m bättre - att ha båda signalerna kvar ganska högljudda i mitten. Crossfadern i en DJ-mixer är ett bra exempel på det.
Det jobbiga i sammanhanget är att "rätt kurvform" för att få konstant totalvolym är olika beroende på vilka signaler man ska mixa ihop:
Om två korrelerade signaler ska mixas ihop, är det ofta bäst att ha linjär kurva. (Ponera att man kopplar in samma signal i båda ändar, då är ju summan densamma om man mixar linjärt mellan dem.)
Men vid två okorrelerade signaler behöver de vara lite högre i mitten. (Ponera att man kopplar två olika bruskällor med amplituden 1 och har linjär kurva, då kommer de båda att i mitten ha amplituden 0,5. Men när två brusiga okorrelerade 0,5:or summeras får man bara 0,707 - dvs svagare än 1. För att summeras till 1 skulle de istället båda behöva vara 0,707 i mitten.)
I första fallet vill man alltså ha 6 dB dämpning i mitten, i andra fallet 3 dB. Första fallet är bra för att det är enklare att bygga, och det lämpar sig för att t ex mixa ihop olika VCO-vågformer från samma VCO. Andra fallet är bättre om man har två helt olika ljudkällor, t ex i en DJ-mixer.
Kurvformerna är viktiga för att få det hela användbart. Med den ovannämnda exponentiella styrningen av SSM2164 kommer det att bli på tok för högljutt i kanten och alldeles för tyst i mitten. Motsatsen vore t o m bättre - att ha båda signalerna kvar ganska högljudda i mitten. Crossfadern i en DJ-mixer är ett bra exempel på det.
Sant. Men det går att linearisera SSM2164:an, fast det då iofs går åt dubbla antalet VCA-element. MG-B Circuit Additions
Jag ska klura lite till på designen.
Annars är väl vactrolbaserade crossfaders en variant som förekommer.
/ Z
Sant. Men det går att linearisera SSM2164:an, fast det då iofs går åt dubbla antalet VCA-element. MG-B Circuit Additions/ Z
Ja, det går, och blir säkert bra och hifi - men känns alltid lite som att gå över ån efter vatten. Med en simpel LM13600/LM13700/NE5517 får man ju 2 st linjära VCAer som duger mer än väl som syntbehör. Vet inte om det är värt besväret (eller om det blir så mkt besvär?) att köra med linjäriserade SSM2164:or. Är ömsom sugen och ömsom osugen på det. Är det nån som testat?
Annars är väl vactrolbaserade crossfaders en variant som förekommer.
Det är säkert en bra lösning om man kan leva med att signalen kanske inte blir helt tyst i änden, och att det inte blir lika perfekt styrresponsform, och om man inte vill modulera ända upp i audioområdet..
Apropå att modulera upp i audioområdet, här lär man nog kunna få ut RIKTIGT fina klanger ur en analog vektormixer! Olika VCO-signaler i varsitt hörn av X/Y-rutan, och så två andra VCOer som agerar X- och Y-modulering lite lagom snedstämt mot de förra.
Vet inte om det är värt besväret (eller om det blir så mkt besvär?) att köra med linjäriserade SSM2164:or. Är ömsom sugen och ömsom osugen på det.
Jo ,det är ju en relevant fråga. I mitt fall är det kostnad och komplexitet som styr. Några SSM2164 (-kloner) har jag redan hemma, så blir det inte alltför komplicerat så gör jag nog ett test. Eller så sparar jag dem till någon mer värdig uppgift och skaffar några enklare OTA:er istället :).
| Relays, Switches and Indicators | Switches | Joysticks | Joysticks
Hittade en joystick och fick en dum idé - det borde väl inte vara helt omöjligt att spara 3 värden i en µC och sedan få den att glida mellan dem?
Dvs - sparar X=-2V och Y =0V på 1, sedan X=0V och Y=-5 på plats 2 osv. Sedan får den lilla datorn räkna ut vad det ska bli och glida där mellan?
1 knapp är det som krävs som input - Första trycket - sparar första positionen .
Andra trycket sparar andra, tredje sparar tredje. Fjärde trycket börjar uppspelningen och sedan gör femte att det stannar och nollställs! Så indikerar man det med 3st lysdioder - tänds i ordning, blinkar när allt är igång och sedan är de släkta när de är tomt.. perfekt!
Åååh vad /mr kommer dissa mina idéer O:-)
Det låter som en cool idé. Och så har du en spänningsstyrd LFO (egentligen görs det av processorn) som styr hur fort du ska köra runt i sekvensen. Åsså gör du den synkbar med sekvensiatorn. Åsså ....O:-)
Det blir väl som ett embryo till din dansbandsmodularpresetmodd, fast bara för joystick. Men med morphning!
Det påminner (ljudmässigt) om hur jag jobbat med min MS20 ibland. Då styr jag LP och HP med en joystick, och så spelar jag in det med en digital delaypedal. Sedan sätter jag den på repeat så att det upprepas, i takt med musiken. Kunde bli rätt skoj.
Digi-Key har liknande joystickar fast lite billigare. / smålänningen.
Det låter som en cool idé. Och så har du en spänningsstyrd LFO (egentligen görs det av processorn) som styr hur fort du ska köra runt i sekvensen.
Attans! Det där tänkte jag inte alls på!
Klart det måste finnas en hastighetskontroll också. Dåligt att jag har slut på panelutrymme. Fast det löser vi!
Fast jag har hoppat hela presets idéen - måste jag erkänna. Jag insåg att den faktiskt var helt meningslös i mitt fall. Varför spara värdet av 5 rattar liksom? Det är väl omständigare att bygga modulen än vad det är att ratta in dem 1000 gånger
Även om det skulle vara ett roligt projekt - så känns det som om det skulle behövas lite fler parametrar. Eller att man bygger det till någon slags sequencer (Tänk en preset klee t.ex. - man sparar de 10 senaste inställningar och kan stega mellan dem..).
Ang. joysticken så är det viktigaste att den är sjukt liten. Max 30mm x 30mm och max 20mm hög (eller att man kan skruva av själva pinnen - för annars blir det svårt att fälla ihop lådan - typ världens sämsta förutsättningar för att sätta in en joystick )
Haha! Hela alltet baseras på att jag inte hade panelutrymme till en matrismixer och behövde göra något annat Så då satt jag och funderade lite på vad jag tycker "låter häftigt" - Det kan vara som med alla andra idéer jag får - när det väl kommer till kritan är det kanske inte särskilt bra? (Eftersom ingen har byggt en vektormixer på e-m.com så kanske det inte är världens grej, typ - om man ska negga lite). Fast ändå.. man vet aldrig? O:-)
Ang. om jag hade kallat det vektormixer eller inte vet jag inte. Det är fyra in och 1 ut och de baseras på hur mycket som kommer in i X och Y? Mjaa. Och sen om joysticken blev två potar osv. Det kanske blir lite diffust användande av begreppet. Men funktionen är väl densamma? (Ett tag tänkte jag att det här kan man ju göra med vanliga VCAs - Varför ha en speciell modul? Men eftersom jag har 15 hål lediga i modularen..)..
Haha! Hela alltet baseras på att jag inte hade panelutrymme till en matrismixer och behövde göra något annat Så då satt jag och funderade lite på vad jag tycker "låter häftigt" - Det kan vara som med alla andra idéer jag får - när det väl kommer till kritan är det kanske inte särskilt bra?
Jodå, jag tror säkert att det är jättebra! Joysticks är grymt underskattade kontrolldon!
Som en knorr på diskussionen kan jag avslöja att jag har två joystickor här, de ligger dedikerade för planerad modularjoystickanvändning. Tanken är att de ska ge CV-signaler för X och Y, men även ha några inbyggda linjära VCAer för just de crossfadelekar du önskar dig ovan. Möjligheten till kvadrofonisk panorering lockar också...
Vi kanske borde fjantisera ihop ett gemensamt mål här. Hyfsat enkel men jäkligt kapabel och omnipotent fröjdepinnemojutt, helt oenkelt.
Det är nåt speciellt med fröjdepinnegränssnitt! JM Jarres Equinoxe-ljud har satt djupa spår i mig.:)
Men visst är det något speciellt med joysticks?
http://www.doepfer.de/controller_example_1.JPG <- den ekar alltid i mitt huvud så fort jag tänker på att ha någon form av "controller"..
"fullständigt orealistiskt" är väl att ta i!
16 bitar, voltage output DAC, $4,5 (1k)
MAX5541 Low-Cost, +5V, Serial-Input, Voltage-Output, 16-Bit DAC
Är det någon som testat audio-codecs, hur långt ner i frekvens kan dom gå, pallar dom DC?
De är billiga och har bra AD & DA.
http://www.analog.com/static/imported-files/Data_Sheets/AD74111.pdf
Och lägger jag 50-100:-/st för en pot så kan jag göra det för en DAC också!
Som jag tidigare sagt, detta är inga planer som jag ämnar förverkliga utan hypotetiska koncept!!!
-Fröjdepinna mellan X/Y, summa och differans på ringmodulation? Vore coolt.
(Om det går att separera sum & diff på ringmod?)
-Fröjdepinna mellan X/Y, summa och differans på ringmodulation? Vore coolt.
(Om det går att separera sum & diff på ringmod?)
Nja... låter snarare som att du vill ha en frekvensskiftare... och peta med uppskift- och nedskiftsignalen.
Jag tolkar det som att du vill låta X och Y vara två olika signalers amplituder... det blir ju bara som att crossfadea mellan dem och styra deras volym. Crossfade i nordväst/sydostlig riktning och totalvolym i nordostlig/sydvästlig. Inget kul! Fröjdepinnar kräfva komplexare kopplingar.
[QUOTE="dar303;1629216"]"fullständigt orealistiskt" är väl att ta i!
16 bitar, voltage output DAC, $4,5 (1k)
MAX5541 Low-Cost, +5V, Serial-Input, Voltage-Output, 16-Bit DAC
Tja, 4,5x1000=450usd= 31,994.35 SEK. Lägg sen till mums/tull.
Det var maxims budgetary pricing vilket är en estimering , verkliga priser är
oftast mera, ta frenll Tex där kostar 1Kst 56 000kr plus moms!
Det du inte tänker på är att till detta ska du ha en precisions referens för att få
ut dina 16bitar motsvarande INL, DNL. ( de är inte billiga) Sen behöver du en
utgångs buffer som motsvarar 16 bit precision, sen behöver du en PCB layout
som motsvarar 16 bits precision, osv ,osv. I slutändan blir det inte billigt. Det är
meningslöst att köpa en 16bits DA om din PCB layout motsvara en 12 bits t.e.x.
Ponera 16bitar/10V pp= 152uV! Har du instrument så att du kan mäta detta med
precision? Det är ju trökigt att köpa 16 bitar om man bara kan använda t.e.x
13-14bitar.
Det är synd att PCM54 inte finns kvar den var bra.
>Är det någon som testat audio-codecs, hur långt ner i frekvens kan dom gå, pallar dom DC?
>De är billiga och har bra AD & DA.
>http://www.analog.com/static/imported-files/Data_Sheets/AD74111.pdf
Merparten kan inte DC, har hittat två som kan men de är små sega.
>Och lägger jag 50-100:-/st för en pot så kan jag göra det för en DAC också!
OK, om du känner för det.
>Mr:
>Det luriga är att hitta nån prisvärd A/D, de är dyrare.
Det är tvärtom, AD har alltid vart billigare, det är större volymer på dem än DA.
TDA1543 är obsolete sen många år , förmodligen är det nåt parti NOS som
Futurlec har.