Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthfilmer på youtube

Tråden skapades och har fått 1213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-22 08:57

Vet inte om denna varit uppe:
YouTube - Ricky Gervais - Seona Dancing

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-23 20:46
  • Medlem
  • 2008-09-25 17:46

Ultravox med tillhörande prylar, bla PPG

YouTube - Ultravox on Beeb schools prog 1983

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-25 18:19

Kraftwerk har bytt studio!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 13:24
Ursprungligen av Dx200:

Ultravox med tillhörande prylar, bla PPG

YouTube - Ultravox on Beeb schools prog 1983

Deras Model D verkar ha en underlig mod. En switch i översta vänstra delen på panelen samt nått som ser ut som en skum LED display längst ned på mixer sektionen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-28 15:04

YouTube - analogisch.com presents Synth Jam

Varför ser inte min studio ut så?

• Medlem
  • 2008-09-30 22:34
Ursprungligen av saddox:

YouTube - analogisch.com presents Synth Jam

Varför ser inte min studio ut så?

Den e ruggigt fin, kul med lite Starwars melodi också

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-30 12:40
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-01 08:02

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=1825417
Märklig varaiant på bendad SK-1.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-10-01 13:17
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-01 15:34

Midge ure snackar Fade to Grey:
YouTube - Midge Ure talks about Fade To Grey

Midge Ure r Fade to Grey:
YouTube - Midge Ure - Fade To Grey Live 2002

Och så originalet förstås :
YouTube - Visage - Fade to Grey

Ursprungligen av deadbeat:

Fade To Grey

Fade to grey gillar jag, tycker den är lyckat "rakt på sak utan krussiduller".

Simpel men dödligt effektiv basgång(?); John Carpenter's Assault on precinct 13 soundtrack

I detta Jarre-klippet kan man göra spotting; Jarre in TVE 1981 - Chants Magnétiques 2.
Hade inte Casion roligare trumljud än Simmonspaddorna?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 08:38
Ursprungligen av ACID LIZARD:

I detta Jarre-klippet kan man göra spotting; Jarre in TVE 1981 - Chants Magnétiques 2.
Hade inte Casion roligare trumljud än Simmonspaddorna?

Jävla JMJ! Vilken poser!
Ibland undrar jag ifall det bara är så fransk TV är producerat eller om han är sån på riktigt - nån som alltid ska hålla på och köra playback i alla klipp som nånsin gjorts? T o m VL-1 grejjen stämde ju inte det han spelade i bild och det man hörde... och "Simmonsen" lär korg-trummis...O:-)

Ursprungligen av ACID LIZARD:

Fade to grey gillar jag, tycker den är lyckat "rakt på sak utan krussiduller".

Simpel men dödligt effektiv basgång(?); John Carpenter's Assault on precinct 13 soundtrack

Ja, Carpenter's synth-score till "Assault" är verkligen en klassiker!

Förresten, det där är inte original musiken. Här är originalet:
YouTube - Assault On Precinct 13 Pt. 1

Snacka om fläskig Moog modular.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 16:06

Tänkte väll den första versionen av Assault låter verkligen cheesy... som en casio bas. Detta lätt bättre

synthfilm<¤>filmsynth

-He-he, nu måste jag gräva fram Assault-DVD:n igen. Ett typiskt "reabacksfynd".

Ja, den lät väldigt cheesy jämfört med originalet, och tyvärr så gör de flesta andra covers det också. Den bästa cover jag hört av Carpenter's tema till Assault måste vara Mark Shreeve's "Assassin" från 1983 (på plattan med samma namn). Har någon av er hört den?

Shreeve använde följande synth-setup på sin version:
Yamaha CS-30 = basgång och solon, genom Boss BF2 flanger )
SCI Pro One = sequencer slingor
Roland TR-808 trummaskin
Roland Juno-60 = pads/ackord

Allting på Carpenter's originalversion programmerades på en custom Moog modular series IIIP (utbyggd till 5 boxar).

Micke

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-15 20:57
Ursprungligen av Pehr:

EDIT: hähä, det finns ju hur mycket kul som hellst till iPhone, man kanske skulle ta o skaffa sig en

Har den återuppringning också?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 07:41
Ursprungligen av Pehr:

[hähä, det finns ju hur mycket kul som hellst till iPhone, man kanske skulle ta o skaffa sig en

Den här övertygade jag min flickvän att införskaffa till sin:
YouTube - iPhone App: Bloom by Brian Eno & Peter Chilvers

Här är en intressant beskrivning jag fick från Dan Wyman (som programmerade Moog synten på Assault, Halloween och The Fog) på hur padsen/ackorden på Assault kom till:

" The strings are ALL Moog. That patch is: 9 oscillators (with slight frequency differences) mixed, into a filter set- highpass-lowpass, with a very highly attenuated keyboard triggered
envelope opening up and down slowly on it, keyboard tracking at 60 percent, and the telltale signature of envelope-controlled vibrato that widens slightly as the key is depressed. You will note that the strings are not "buzzy" so no 2-pole Oberheim filters were used (Micke: Wyman hade en Oberheim 4-voice), and that the synchronized opening and closing of the VCFs could not be accomplished by placing an ARP through Moog filters. The String Ensemble had no filter of that kind. You are hearing (at one quick listening) three tracks of strings, with the characteristic tape flatness of a 3M 24track (Micke: här minns han fel..soundtracket spelades in på en 8-track), albeit squashed by several layers of Digital World compression algorithm. Oh, and I had a little regeneration up on the high strings to get an edge going. Half of those oscillators were 921s, the others were 901s.

Dan"

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 09:37

P5 verkar vara en trevlig synt utan en massa tjafs. I brist på bättre ord så kallar jag den "mysig". En sak gjorde mig fundersam; ungefär 3 minuter in i andra klippet får han det att spela automagiskt. Hur?

Ursprungligen av Real Parakeet:

En sak gjorde mig fundersam; ungefär 3 minuter in i andra klippet får han det att spela automagiskt. Hur?

Den har kanske arpeggiator? Eller sequenser? Det har P1:an, vet jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 11:59

Tror det är ett trix man kan köra med Polymod-delen, man låter ena oscillatorn i varje röst styra PWM på andra rösten med pulsvåg...

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 18:31
Bevaka tråden