Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplar ingen ljud någe mera?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-10-12 06:34

Var på mitt utförliga humör idag. Tack!

Ja, okej igår då.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 14:23

Hellre kontaktMikkel än luftMic, finns masser att upptäcka den vägen i field~recordix! ;] -- Sugproppan e ett plus!

\\ hur låter ett vattentorn egentligen?
→ Ofta stått liten och hojtat och stampat under det - För att det e bra akustik ..

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 14:30

det e nåt med vattentorn!

skulle inte banka att bo i ett :}

Tjusigt! Var hittar man det tro?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 14:45

i knivsta
→ ikke i drift

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 19:58

Ett ljud jag älskar att höra är när man går till / från / förbi en konsert, hur det direkta ljudet från scenen transformeras till ekon och sidoeffekter av scenljudet. Upplevde det flera gånger på både malmö- och möllevångsfestivalen, speciellt när jag passerade den där rondellscenen. Det hade varit fint att spela "live-versioner" av sin egen musik på så vis.

rolig tråd!!

jag har en edirol r12 eller vad den heter.. motsvarande zoomen. suveränt att använda på resor och dylikt, man blir nästan teleporterad tillbaks när man lyssnar hemma på högt ljud.

två favoriter jag lyckats fånga:
-indisk elefantparad med trummor som går från vänster till höger på ca 10minuter
-var uppe på ett favorit"berg" på åland när solen tittade fram för första gången på dagen. det var helt tyst innan men när solen kom så var det som en ring av småfåglar runt mig som ljublade och sen en större ring av fåglar som ljublade och sen än ännu större och så gick ljudet bort genom hela skogen.. heelt sjukt när jag stod där b*ng som aldrig förr. men låter såklart bara som lite kvitter på inspelningen...

kan verkligen rekommendera en liten inspelare.. helt ovärdelig på trumkurserna i somras.

btw: nåt jag misslyckats med är att spela in Kajjor som väsnas (innan flytten).. tycker det låter fränt. påminner om bandeko på nåt sätt... nån som har?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 00:25
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-10-14 23:21

Saknar min s-50 nu när man tänker tillbaks..
Var finns alla Emulator.II ? Jag skulle inte banga för en.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 08:32
Ursprungligen av SINUS:

Var finns alla Emulator.II ?

Jag har en hemma för reparation - med trasig disk-drive och ett klaviatur som tydligen inte avkodas helt rätt ...

Två finns hos mig. Resten står i Kröjtz kassavalv. Utom den som Neriks lagar, alltså. Den är säkert norsk.

Ursprungligen av SINUS:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 21:51
Ursprungligen av SINUS:

Saknar min s-50 nu när man tänker tillbaks..

Har också en EII som håller på att piffas upp. Har en EIII ocksåsom funkar perfekt. Måste säga att EIII:ans Curtisfilter rövknxxxar EII:ans SSM2045:or, men de är helt ok.

Skulle jag inte ha dessa burkar så skulle jag nog para en S-50 med en S-760, dessa kostar väl inte mer än en lax styck och är två av de mest väljudande samplers Speciellt 760) jag hört, näst efter EIII:an. Men det är väl en fråga om smak som vanligt. Sen ser ju inte en 760 lika cool ut som en EII eller Emax.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:29
Ursprungligen av EMUL8OR:

Har också en EII som håller på att piffas upp. Har en EIII ocksåsom funkar perfekt. Måste säga att EIII:ans Curtisfilter rövknxxxar EII:ans SSM2045:or, men de är helt ok.

Skulle jag inte ha dessa burkar så skulle jag nog para en S-50 med en S-760, dessa kostar väl inte mer än en lax styck och är två av de mest väljudande samplers Speciellt 760) jag hört, näst efter EIII:an. Men det är väl en fråga om smak som vanligt. Sen ser ju inte en 760 lika cool ut som en EII eller Emax.

Så du har en EIII:a, och tycker att Curtisfiltren i den låter bättre än SSM. Kul när någon tycker så för annars är det alltid SSM som hyllas. Jag är på jakt efter en EIII men missade precis en som såldes förra veckan. Det blev en KORG DSS-1:a tills jag hittar en EIII. DSS-1:an har mycket bra analoga filter kan sägas, med både 2 och 4 poler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 23:27
Ursprungligen av Volt:

Så du har en EIII:a, och tycker att Curtisfiltren i den låter bättre än SSM. Kul när någon tycker så för annars är det alltid SSM som hyllas. Jag är på jakt efter en EIII men missade precis en som såldes förra veckan. Det blev en KORG DSS-1:a tills jag hittar en EIII. DSS-1:an har mycket bra analoga filter kan sägas, med både 2 och 4 poler.

Det hänger väl på mkt annat också, men det är mer bas i EIII, mer värme. Å andra sidan så har EII värme genom sitt 8bit sound som är rätt eget, men personligen tycker jag filtret är lite tunt.
Letar själv efter en DSS-1:a så säg till omdu vill sälja din den är ju grym ok och snuskigt billig i jämförelse med priserna man får hosta upp för en EIII; vilket i och för sig är en spottstyver för vad man fick ge för dem nya.
Men jag propagerar för Rolands maskiner, de låter riktigt bra tycker jag. DJ-70:n gillar jag som faan, Att resampla skumma rörelsemönster med scratchhjulet mm och sedan alternera och lägga upp igen på hjulet och resampla osv, kan ge rätt skumma resultat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 23:57

Det hänger väl på mkt annat också, men det är mer bas i EIII, mer värme. Å andra sidan så har EII värme genom sitt 8bit sound som är rätt eget, men personligen tycker jag filtret är lite tunt.
Letar själv efter en DSS-1:a så säg till omdu vill sälja din den är ju grym ok och snuskigt billig i jämförelse med priserna man får hosta upp för en EIII; vilket i och för sig är en spottstyver för vad man fick ge för dem nya.
Men jag propagerar för Rolands maskiner, de låter riktigt bra tycker jag. DJ-70:n gillar jag som faan, Att resampla skumma rörelsemönster med scratchhjulet mm och sedan alternera och lägga upp igen på hjulet och resampla osv, kan ge rätt skumma resultat.

Byte DSS mot EIII då, så lägger jag mellanskillnaden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 02:32
Ursprungligen av Volt:

Byte DSS mot EIII då, så lägger jag mellanskillnaden

En mellanskillnad på typ 12000:- Du kan lika gärna behålla DSS och köpa en EIII. Vad får man pynta för en DSS, typ 1500:- så du vinner inte så mycket på det. DSS är ju coolare att behålla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 13:14

En mellanskillnad på typ 12000:- Du kan lika gärna behålla DSS och köpa en EIII. Vad får man pynta för en DSS, typ 1500:- så du vinner inte så mycket på det. DSS är ju coolare att behålla.

Jag gav förslaget eftersom du söker en DDS-1 och ville att jag skulle säga till om jag vill sälja den. 12000 låter inte helt orimligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 17:24
Ursprungligen av Volt:

Jag gav förslaget eftersom du söker en DDS-1 och ville att jag skulle säga till om jag vill sälja den. 12000 låter inte helt orimligt.

Har inte tänkt sälja den just nu, men måste rensa ut något snart. Men du har förtur om det blir aktuellt. Men vill du sälja DSS-1 utan byte så är det bara att hojta till

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-14 23:35

alla emulator2 är hårtbevakade och upptagna eller förstörda

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 01:15

Måste bara fråga samplings-sällskapet medan ni finns här. Att sampla på tex 8 bitar ger väl inte riktigt samma effekt som när tex en 12 bitars sample D/A-omvandlas till 8 bitar, eller gör det det? KORG DSS-1 har den funktionen nämligen, men jag har för tillfället ingen 8-bitars sampler att jämföra med. Resultatet blir snarare brusigt istället för grynigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 08:00

Hojhoj!

Sampling ja, det är ju med det kreativt musikskapande startar. Själv har jag en Zoom H4 (som jag emellertid har lånat ut till en vän, mkt dumt). Jag brukar sampla "mot" som man sedan kan pitcha upp och loopa snyggt... "Motorväg möter cello" fick det intrumentet heta. Jag brukar sampla spårvagnsoväsen, därefter nedsampla och köra STFT på det och bygga arrangemang baseradt på intensiteten över tid. Ett annat exempel som är kul ar ju att gå runt på stadens fik och spela deras frysboxar och därefter göra lite kranad Ambient...

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 00:21
Ursprungligen av Odd Bob:

Hojhoj!

Sampling ja, det är ju med det kreativt musikskapande startar. Själv har jag en Zoom H4 (som jag emellertid har lånat ut till en vän, mkt dumt). Jag brukar sampla "mot" som man sedan kan pitcha upp och loopa snyggt... "Motorväg möter cello" fick det intrumentet heta. Jag brukar sampla spårvagnsoväsen, därefter nedsampla och köra STFT på det och bygga arrangemang baseradt på intensiteten över tid. Ett annat exempel som är kul ar ju att gå runt på stadens fik och spela deras frysboxar och därefter göra lite kranad Ambient...

Håller med helt ! utan sampling blir det rätt svårt att definiera (sitt eget sound)
Jag gillar att lägga lager på lager och bygga egna ljud ! synthljud är ju rätt så generiska
alla kör väl med det som finns på marknaden men om det plötsligt inte skulle gå att sampla hadde det varit otroligt trist !

Ursprungligen av Odd Bob:

Hojhoj!

Ett annat exempel som är kul ar ju att gå runt på stadens fik och spela deras frysboxar och därefter göra lite kranad Ambient...

hehe jag stör mig ALLTID på deras jävla kylar och frysar.. alla fik låter lika tragiskt. kan dom inte börja tillverka TYSTA kylar, ska det va så svårt? stor fläkt som snurrar långsamt?

Ursprungligen av krossgrus:

hehe jag stör mig ALLTID på deras jävla kylar och frysar.. alla fik låter lika tragiskt. kan dom inte börja tillverka TYSTA kylar, ska det va så svårt? stor fläkt som snurrar långsamt?

[OT] Stor fläkt = Stor plats = Mindre plats inuti. Producenterna funderar inte mycket på hur industrikylar låter, bara funktion och verkningsgrad per krona och liter.
Jag har länge velat ha en Coca-Cola kyl själv, tills jag såg hur mycket ström dom förbrukar och hur mycket dom låter.[/OT]

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-10-15 18:10

Oj! Det låter som något för mig.. Du får gärna höra om han/hon vill sälja.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-15 18:46

måste börja komma igång att sampla
med min emax. den har fått agera
pb-sampler alldeles för länge nu...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-16 23:16

jag vill ha en billig (max 5 papp) 4-spårs recorder (ej porta) där jag kan spela in med inbyggd stereomick och ett lajnat stereospår samtidigt. edirols lite dyrare modeller har det, men de skulle kunna banta den rätt ordentligt (ta bort waveediteringen bla) så den kommer ner i humana priser

• Medlem
  • 2008-10-16 23:32

blev peppad på en olympus nu....men shit vilket galet högt pris på sonyenheten...
fast det verkar vara en suverän maskin

men ändå...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 23:35

Ett tips annars är ju att leta upp en Oberheim DPX-1 sampleplayer som läser EII,Mirage, Prophet 2000 och S-900. Den har ju samma SSM 2045 som EII; visserligen kan man bara ändra cutoffen, men man kan ju fixa det på orginalmaskinens filter så emulerar DPX:en inställningarna, även resonans. Dessutom är de billiga, om man hittar en då förståss.

Läskar lite med en stökig bild

Bevaka tråden