Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är väl inte före eller efter utan antingen eller? Vactrolen innan IC33 är väl ännu en pan-krets?

259:an är en riktigt knepig krets att tolka!
uh, ont i huvudet!

Ursprungligen av zthee:

Men vad är det order-kretsen gör? Är det om timbre är före eller efter even/odd? Mot buchla-schemat..! (Jorå, det var precis det den gjorde... http://rubidium.dyndns.org/~magnus/synths/companies/buchla/Buchla_2590_4_200.jpg - IC31(1) är timbre och IC30(7) är even/odd ut..).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 07:37

Yay! Sjukt fint blev det tillslut!

Vad var det som spökade? Färstärkardelen efter frekvensdubblaren? Eller sinusingången?

Jag tänkte att det är nog bäst att sätta trimpottar i den där om vi fixar kretskort till den...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 07:37

Grymt tjusigt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 08:14

Koolt!

Hade ni vita rockar på er?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 08:27
Ursprungligen av Frebrik:

Koolt!

Hade ni vita rockar på er?

Labbglasögon?

Dego som fick ett par supersnygga labbglasögon efter en föreläsning nyligen.:cool:

Vi hade lack-string

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 21:44
Ursprungligen av dar303:

Vi hade lack-string

Och pratade grov Wermländska! (Även fast jag fick komma från Karlstad )

Gött ang. 3130! Då vet vi det.
Ska vi labba på det nästa gång? Eller ska vi fortsätta med even/odd och bygga en mixer av VCAs? Eller ska vi ta hand om VCAna först kanske?

Eller ska vi fixa min mongo-sequencer? (Om du har läst om den än?).

Jag måste måla golv i helgen.
Fast jag vill helst labba!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 17:46
Ursprungligen av dar303:

Vi hade lack-string

Achhh... Das ist lecker!

obs: Glöm ej rengöra stringfiltret efter torktumling.

Jag grottade fram detta angående CA3130 och Timbre-sektionen:

"> I have seen the insides of several actual 259s. More often than not, they
> actually had 3130s in them! The caps were still 47p and the circuit
> seemed to work just fine.
>
>
> Mark (Verbos)"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-17 12:26

På sidan du länkar till står det: "Spectrol 148/149 or 248/249 Series"
Jag skulle kunna tänka mig att dra till med en vild gissning på 148/149!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-17 12:39
Ursprungligen av /mr:

På sidan du länkar till står det: "Spectrol 148/149 or 248/249 Series"
Jag skulle kunna tänka mig att dra till med en vild gissning på 148/149!

Ja, jag lyckades klura ut det för jag har för mig att dar skrev om dom i ett tidigare inlägg.

Men vart får man tag på dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 14:01
Ursprungligen av Pehr:

Ja, jag lyckades klura ut det för jag har för mig att dar skrev om dom i ett tidigare inlägg.

Men vart får man tag på dem?

Potentiometers / Trimmers / Rheostats | Farnell SE=

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:28

Men den delen innan IC33 stämmer ju bra överrens med: http://www.simple-answer.com/vac-crossfader.jpg Så jag utgick från att det bara var en crossfader..

Sen sitter det ju en vactrol innan IC30(7) här http://rubidium.dyndns.org/~magnus/synths/companies/buchla/Buchla_2590_3_200.jpg - dvs på buchlas schema verkar det som om han tycker att even är ren sinus och odd är en mix av sågtand och sinus?

Ja det är väl en crossfader som panorerar mellan utgången från IC30 och utgången från IC31 och kontrolleras av "order"-poten.

Det knepiga är ju att "symmetry"-kontrollen påverkar både "timbre"-delen och samtidigt reglerar ett DC-offset delen längst upp i vänstra hörnet (vactrol D), den som gör den "knepiga" vågformen som vi lyckades härma igår.

Jag tror att jag kommit fram till att "timbre"-kontrollen styr nivån på sinusvågen in i den olinjära vågforms-delen med alla 3160-stegen och att "symmetry" lägger på nån slags DC-offset, fattar inte om det är på sinusvågen eller på styrspänningen till "timbre" dock.
Dessutom verkar "timbre-kontrollen även styra vactrol B (sinus-->even-panoreringen).

mr, Magnus? hilfe!

Ursprungligen av zthee:

Men den delen innan IC33 stämmer ju bra överrens med: http://www.simple-answer.com/vac-crossfader.jpg Så jag utgick från att det bara var en crossfader..

Sen sitter det ju en vactrol innan IC30(7) här http://rubidium.dyndns.org/~magnus/synths/companies/buchla/Buchla_2590_3_200.jpg - dvs på buchlas schema verkar det som om han tycker att even är ren sinus och odd är en mix av sågtand och sinus?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-16 22:38

Det finns en sak att beakta med LM358-konstruktioner.. den OPampen går ner till negativ rail.. det gör inte TL074/tl084. Det går dock ofta att ersätta.

Snygga CROs!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:47

Saddox, Du tänkte på mixerdelen i Complex-VCO schemat?

Jag mailade Jörgen och frågade om det satt en LM358 av någon särskild anledning - svaret var: Nej.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-17 08:58
Ursprungligen av zthee:

Saddox, Du tänkte på mixerdelen i Complex-VCO schemat?

Jag mailade Jörgen och frågade om det satt en LM358 av någon särskild anledning - svaret var: Nej.

Det var mer allmänt. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet när det gäller byta av modell av OPamp i diverse konstruktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:56

YouTube - Buchla 259 Vintage Modular Oscillator

Googlar mig blå på timbre delen för att se om man kan hitta mer än vad vi funnit om den...

Ah, här är en version som Mark ritat av enbart timbre-delen.
Det som jag pratar om, vactrol B och pan mellan sinus och even samt alla analogswitchar borttagna ur bilden så det är lite enklare att förstå.

http://www.simple-answer.com/buchla_timbre.jpg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 23:24

Ja, det är väl den som är bäst att utgå från?

Men oavsett så är buchlas odd/even pryl sjukt mycket mer komplicerad än våran (iaf än så länge!).

Jo timbre-delen är ju enklare att förstå men för att göra en ordentlig egen version av alla tre delarna så behöver man troligen den här skumma dubbel-påverkan av kontrollerna. Magnus har lovat att leverera en liten analys, får se om det klarnar då!

Sammanfattning så långt:

Symmety lägger på DC-offset både i Timbre-delen och i Even-vågformen (oklart exakt vad detta tillför, nån form av ändring i spektrat i alla fall).

Timbre-kontrollen styr styr nivån in i Timbre-delen och därmed hur mycket övertoner som skapas men den styr även mixen mellan sinus & Even-vågformen.
Jag vet inte om den ökar eller minskar mängden sinus med ökad styrspänning dock.

Order-kontrollen är en crossfade mellan sinus/Even och Timbre.

Undrar om det finns någon manual till 259:an som man kan läsa mer i?

Edit igen
Lite mer upphittad info från en som testat 261e:

"The Timbre section of the Principal Osc has three parameters: Timbre, Symmetry, and High Order. Timbre adds harmonics as you increase the value. Symmetry controls how different one half of the waveform is from the other. High Order acts a little like a high pass filter. I don't think it really is one, as it can add harmonics, but it does shift the emphasis towards the high end, somewhat like a high pass. "

Jag måste nästan sätta oscilloskopet på en riktig 259:a för att fatta exakt och sen räkna ut hur man kan göra för att emulera det med vår krets. I Timbre-delen är det lätt men eftersom vi inte har samma vågformsgenerering i Even-delen så blir det lite annorlunda. Jag vill veta om DC-offseten på Even-vågen påverkar hela eller delar av vågen samt om hur spänningen är skalad jämfört med signalen som läggs på Timbre.

Senast redigerat 2008-10-17 14:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:03
Ursprungligen av dar303:

Symmety lägger på DC-offset både i Timbre-delen och i Even-vågformen (oklart exakt vad detta tillför, nån form av ändring i spektrat i alla fall).

Timbre-kontrollen styr styr nivån in i Timbre-delen och därmed hur mycket övertoner som skapas men den styr även mixen mellan sinus & Even-vågformen.
Jag vet inte om den ökar eller minskar mängden sinus med ökad styrspänning dock.

Order-kontrollen är en crossfade mellan sinus/Even och Timbre.

Bästa vore ju som sagt att ha en riktig och labba på den. Så vi kunde få se vågformerna..

mr: Välkommen tillbaka!
Har du nån teori om vågformsmüsterierna i Buchla 259?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-17 14:22

Tackar!

var shoppar man vactroler nuförtiden om man är snålare än Elfas priser? / Z (smålänning i exil)

Det var nåt tyskt ställe och sen Small bear eller vad dom heter?

ok, den tyska var nog Banzai; EUR 5.47 per st. för 5-9 st.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:09

Banzaielectronics eller musikding.de säljer vactroler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 16:25

Brudkammeren har vactroler:
Hard 2 Find ICs

Bevaka tråden