- T11
- Medlem ●
- Malmö
mest pluggar: Waldorf Attack, Ultrabeat och EXS24
När det gäller mjukisar tycker jag fortfarande att Stylus är viktig. Ultrabeat gillar jag också och det enda jag har Reason till numera är ReDrum.... fast jag har inte använt den i en produktion på flera år...
Jag är dock på väg att (nästan) helt slopa mjuktrummisar. Jag tycker det är tråkigt med samplingar och så mycket trumljud att man ibland bara sitter och ändrar för att man inte kan bestämma sig.
Jag håller på att lära mig maskinerna i Machinedrum. Monomachine funkar också bra, men jag tycker den blir lite blyg i förhållande till syrran.
När det gäller mjukvara så gillar jag μTonic, men jag önskar att det vore hårdara i stället.
Jag producerar i Ableton, så det är mycket resampling och små fragment därav i Impulse.
Kör trummor från Korg Micro-X numera, har kämpat med 909, Xbase09 mm, men har kommit fram till att jag saknar intresse och kunskap för att göra "egna" trummor
R8 har jag funderat en del på. Är de svåra att få tag på och vad går de loss på nu för tiden?
R8 nummer 1 kryllar det av och går väl lös på en 500-1500:- beroende på skick och hur många kort du får med. Mk2:an verkar vara ovanligare och skiljer sig egentligen nästan bara med att de flesta ljudkorten redan finns inbakade i maskinen.
Drumatic (v2) körde jag en hel del med för några år sedan. Nu har jag inte använt den på ett par år, men kanske dags att leka med den igen?
Drumatic (bägge versionerna) är löjligt bra tycker jag. Saknar faktiskt dom sen jag konverterade till Mac.
Jag köpte mig en R8M med 4st kort, det går ju dock bara att använda 3st samtidigt....därav jag köpte M...har man "desktop" så kan man ju bara ha 1 kort samtidigt, betyder att man kan inte köra 808+909 ljud samtidigt.
Var många år sedan jag sålde mina R8:or, kan inte minnas att de brusar som de gör..hoppas det bara var hörlursutgången...har bara hunnit leka en 10min med den. Korten jag har är Dry, Electronic, Power drums och Dance. Har ju haft M flera gånger förr med dessa kort och även MK2 vid flertal tillfällen, R8 vs BOSS så har det alltid varit mer punch i R8..och sen gillar jag R8 TR808 ljud bättre, låter mer som "orginalet".
Klart finns det nån som vill byta mot en Drumstation V2 eller annan TR-aktigt (klon) så kan jag sova på saken.
Helt klar är R8 MK-II bättre ur 1 aspektiv...flera ljud och 95% av alla korten inbyggda från början. Nackdelen som jag tyckte var är (samma som desktop R8) att jag brukar mappa ut alla ljud över hela tangentbordet och har man då 200 ljud i MK2 så räcker inte denna mappning på 80 ljud när man inte har s.k. performances (som man har i M).
Dvs man har mappat ut de 80 trummljud man vill ha sen måste man in och editera om man vill byta till annat ljud, det tyckte jag var drygt. Både M och typ DR660 kan man ju spara en hel trummsetup (performance) så man har en mappning för varje låt.
Oj, vilken utsvävning...
Jag kör mest med samplingar från mina gamla maskiner.. RY30, R8 (nu även HW), DR660 o en del pluggar uTonic, Arald DKS, CM505... + Creamware pluggar EDS16i, Plasma...
Det var rätt blandat vad 99:arna använder här, verkar inte vara nån som kör BFD vilket var lite överraskande - har BFD blivit överkörda av sina konkurrenter månne?
För mig är det enkelt. Jag har svårt för BFD och EZ Drummer och sådana historier. Alltså, jag har noll behov av trumpluggar som ska låta som en kött-och-blod-trummis.
I de sammanhang jag vill ha den typen av trummor så tar jag in en trummis (t ex i Phace), vill jag ha elektroniska trummor använder jag maskiner.
Jag har helt enkelt sjukt svårt för låtsastrummisar där man vill att de ska låta som en "riktig" trummis, för det gör de aldrig.
Alltså, antingen
eller
De kan aldrig göra varandras jobb. Mjukismaskinerna ser jag som en variant av elektronisk trummaskin.
Så tänker i alla fall jag.