Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka synthtrummor kör ni med?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 23:08

För ett par år sen så var det ju Stylus RMX och BFD som gällde, vilka är bäst idag?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-09 23:52

Riktiga analoga synttrummor, d v s inte pluggar!

mest pluggar: Waldorf Attack, Ultrabeat och EXS24

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 01:04

Linn LM-1

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-11-10 08:38

Waldorf Rack Attack och hembygge Midibox sid trummotorn!

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-10 12:39

jomox xbase09, samplingar i ableton impulse, samt monomachine. Har en hel del grejer mer, men det är denna rigg som täcker in mina behov just nu.

• Medlem
  • 2008-11-10 12:49

Machinedrum i 99% av fallen. Kan fyllas på med 606/808/Pearl Syncussion, och eventuella trumljud gjorda på syntar.

• Medlem
  • 2008-11-10 12:55

machinedrum, samplingar på mcp eller sp202 + synthljud byggda på cwejman s1 eller sh101.

FL Studio, däri mest samplingar från TR-x0x, SR/HR16, och mina egna syntar.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 13:19

När det gäller mjukisar tycker jag fortfarande att Stylus är viktig. Ultrabeat gillar jag också och det enda jag har Reason till numera är ReDrum.... fast jag har inte använt den i en produktion på flera år...

Jag är dock på väg att (nästan) helt slopa mjuktrummisar. Jag tycker det är tråkigt med samplingar och så mycket trumljud att man ibland bara sitter och ändrar för att man inte kan bestämma sig.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-10 13:24

Jag håller på att lära mig maskinerna i Machinedrum. Monomachine funkar också bra, men jag tycker den blir lite blyg i förhållande till syrran.
När det gäller mjukvara så gillar jag μTonic, men jag önskar att det vore hårdara i stället.
Jag producerar i Ableton, så det är mycket resampling och små fragment därav i Impulse.

Kör trummor från Korg Micro-X numera, har kämpat med 909, Xbase09 mm, men har kommit fram till att jag saknar intresse och kunskap för att göra "egna" trummor

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-10 14:52

Jomox Airbase 99.
Sveriges mest underskattade trummaskin.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-10 16:10

100% mjukvara för trummor - NI Battery 3. Den VSTi:n klarar jag mig inte utan...
Perfekt att bland/dubba samplingar från diverse gamla och nyare trummaskiner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 16:20

Tr-808, Sp1200 och Roland R8. Dom bästa som gjorts enligt mitt tycke.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 22:39
Ursprungligen av EMUL8OR:

Tr-808, Sp1200 och Roland R8. Dom bästa som gjorts enligt mitt tycke.

R8 har jag funderat en del på. Är de svåra att få tag på och vad går de loss på nu för tiden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 22:46
Ursprungligen av Skilling:

R8 har jag funderat en del på. Är de svåra att få tag på och vad går de loss på nu för tiden?

R8 nummer 1 kryllar det av och går väl lös på en 500-1500:- beroende på skick och hur många kort du får med. Mk2:an verkar vara ovanligare och skiljer sig egentligen nästan bara med att de flesta ljudkorten redan finns inbakade i maskinen.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-10 16:45

mpc3000. skulle gärna ha en xbase igen...
(eller kanske en machinedrum?)

akai s-samplers fungerar också att göra percussion på
om man orkar skruva i menyerna.

Senast redigerat 2008-11-10 17:05

sid.64-sälj din rackattack till mig.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-11-10 23:22
Ursprungligen av Kröjtz:

sid.64-sälj din rackattack till mig.

Varför då?? hehe.... Helt ärligt aldrig på fråga. Alltid önskat mig en sån och nu har jag en!!

Hårt: 707, 909, Syncussion, Tama Techstar, KPR-77, Nord Modular Classic, gamla fabriksljud till Akai och EII

Mjukt: Attack, μTonic, Drumazon, Nepheton, samples i FL Studio och Ableton

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 21:46

ISM Bazzism brukar jag göra kickar i som jag använder i Native Instruments Battery med resten av de vanliga samplingarna 909, 808 osv..

Här kan man tanka en demo av ISM Bazzism om man känner för det:
Intelligent Sounds & Music .

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 21:56

Drumatic (v2) körde jag en hel del med för några år sedan. Nu har jag inte använt den på ett par år, men kanske dags att leka med den igen?

E-Phonic - VST Plugins

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 22:11
Ursprungligen av encore:

Drumatic (v2) körde jag en hel del med för några år sedan. Nu har jag inte använt den på ett par år, men kanske dags att leka med den igen?

E-Phonic - VST Plugins

Drumatic (bägge versionerna) är löjligt bra tycker jag. Saknar faktiskt dom sen jag konverterade till Mac.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-10 22:17

Roland V-Drums TD-12 + Addictive Drums

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-10 22:00

Addictive Drums (mycket bättre än de andra "akustiska" mjukisarna), Battery för egna och andras samplingar.

Jag köpte mig en R8M med 4st kort, det går ju dock bara att använda 3st samtidigt....därav jag köpte M...har man "desktop" så kan man ju bara ha 1 kort samtidigt, betyder att man kan inte köra 808+909 ljud samtidigt.
Var många år sedan jag sålde mina R8:or, kan inte minnas att de brusar som de gör..hoppas det bara var hörlursutgången...har bara hunnit leka en 10min med den. Korten jag har är Dry, Electronic, Power drums och Dance. Har ju haft M flera gånger förr med dessa kort och även MK2 vid flertal tillfällen, R8 vs BOSS så har det alltid varit mer punch i R8..och sen gillar jag R8 TR808 ljud bättre, låter mer som "orginalet".
Klart finns det nån som vill byta mot en Drumstation V2 eller annan TR-aktigt (klon) så kan jag sova på saken.

Helt klar är R8 MK-II bättre ur 1 aspektiv...flera ljud och 95% av alla korten inbyggda från början. Nackdelen som jag tyckte var är (samma som desktop R8) att jag brukar mappa ut alla ljud över hela tangentbordet och har man då 200 ljud i MK2 så räcker inte denna mappning på 80 ljud när man inte har s.k. performances (som man har i M).
Dvs man har mappat ut de 80 trummljud man vill ha sen måste man in och editera om man vill byta till annat ljud, det tyckte jag var drygt. Både M och typ DR660 kan man ju spara en hel trummsetup (performance) så man har en mappning för varje låt.

Oj, vilken utsvävning...

Jag kör mest med samplingar från mina gamla maskiner.. RY30, R8 (nu även HW), DR660 o en del pluggar uTonic, Arald DKS, CM505... + Creamware pluggar EDS16i, Plasma...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-11 08:27

Just det, på mjukissidan använder jag även Audiorealisms ADM. Trevlig sak.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-12 11:11

Det var rätt blandat vad 99:arna använder här, verkar inte vara nån som kör BFD vilket var lite överraskande - har BFD blivit överkörda av sina konkurrenter månne?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-12 11:51
Ursprungligen av T11:

Det var rätt blandat vad 99:arna använder här, verkar inte vara nån som kör BFD vilket var lite överraskande - har BFD blivit överkörda av sina konkurrenter månne?

För mig är det enkelt. Jag har svårt för BFD och EZ Drummer och sådana historier. Alltså, jag har noll behov av trumpluggar som ska låta som en kött-och-blod-trummis.

I de sammanhang jag vill ha den typen av trummor så tar jag in en trummis (t ex i Phace), vill jag ha elektroniska trummor använder jag maskiner.

Jag har helt enkelt sjukt svårt för låtsastrummisar där man vill att de ska låta som en "riktig" trummis, för det gör de aldrig.

Alltså, antingen

eller

De kan aldrig göra varandras jobb. Mjukismaskinerna ser jag som en variant av elektronisk trummaskin.

Så tänker i alla fall jag.

Bevaka tråden