- Demokid
- Medlem ●
- Stockholm
Ha Ha Ha!! Fa fy fan... får mig att tänka på filmen En Prins I New York... sliskiga killen i filmen.
Snygg demo av en Prophet 600: YouTube - Sequential Circuits Prophet-600 Analog Synthesizer
Vad är det för skillnad mellan den och Prophet-5 förutom antal röster och att Prophet 600 har MIDI?
Snygg demo av en Prophet 600: YouTube - Sequential Circuits Prophet-600 Analog Synthesizer
Vad är det för skillnad mellan den och Prophet-5 förutom antal röster och att Prophet 600 har MIDI?
"The 600 was a clear descendent of the Prophet 5 because, although Sequential used cheaper knobs and switches, the newcomer retained the general layout of its predecessor. The 600 was also the world's first MIDI synthesiser and, as such, was to help change music composition and performance for ever. But there was a down-side: the 600's digitally generated envelopes were slower and less punchy than the analogue circuits of the 5 and 10, and its controls - under certain conditions - were audibly quantised. Furthermore, at £1,650, the 600 was almost as expensive as a 5, and significantly more expensive than the new, all-conquering, Japanese wonder-synth, the Yamaha DX7. As a final nail in its coffin, Prophet 600s proved to be unreliable. Changes in temperature and humidity, or indeed rises in the price of beer were likely to send a 600 off into the further reaches of Eastern atonal music, If one got really excited it could even jump out of its patch altogether. All would be returned to normal by pressing the 'Preset' button a couple of times - but if you didn't have a hand free, things could get decidedly embarrassing up on stage!"
Gordon Reid's Vintage Synths - the Sequential Circuits Prophet 5 and Prophet 10
Jonzun Crew, svängit värre asså: YouTube - We Are The Jonzun Crew - Jonzun Crew
Jag skall nog ha skivan någonstans. Tyckte aldrig om den när jag köpte den men nu inser jag vilken frän skiva det måste vara. Mycket Korg Polysix.
Jonzun Crew, svängit värre asså: YouTube - We Are The Jonzun Crew - Jonzun Crew
Jag skall nog ha skivan någonstans. Tyckte aldrig om den när jag köpte den men nu inser jag vilken frän skiva det måste vara. Mycket Korg Polysix.
Fast i videon är det i alla fall en Poly-61. :|
Ah... mea culpa. Fast jag har för mig det står Korg Polysix på skivomslaget...
Istället för Youtube, lite blandade synthvideos på Vimeo
Wall-E and the Rhythmic Synth on Vimeo (Wall-E ska hamna på mitt skrivbord snart med!)
Serge Synth on Vimeo
Christian D Cerrito's The Draw Synth on Vimeo
'Fat Bastard' Modular Synth on Vimeo
Messing around with SX-150 synth on Vimeo
Bent Festival 2007 NYC DVD Preview on Vimeo
Gillar Vimeo. Bättre bild, bättre ljud. Yep yep.
En klassiker, 1980 Pter Vogel demar CMI II.
Slutklämmen är bra, what an amasing machine!
YouTube - Fairlight CMI on "This Week" ABC TV
Nostalgi dags, jag var på en av demningarna när CMI III släpptes, de hade två
maskiner, den ena demades av nån läder kläddsnubbe från Eurytmics teamet
den andra gick sönder!
YouTube - Fairlight CMI demonstrated by Greg Sneddon
Rundtur på fabriken, ett fullständigt mysterium är att fast de hade MAC på
kontoret så byggde de egna styr datorer för CMI III. De kunde ju ha tagit en
Atari 1040 eller en MAC som styr och sound beräknings dator och skurit
ner på slut priset med några hundra tusen kr!
En kul sak är att folk verkar närmast skräcklslagna av att bli filmade!
Uuuh, vilka hockey frillor!
YouTube - Fairlight Instruments Factory Tour 1986 part 1
YouTube - Fairlight Instruments Factory Tour 1986 part 2
Ja och så en dag 1989 var sagan Fairlight slut på grund av flertalet dåliga managemnet beslut! ganska talande när Kim Ryrie en av grundarna får ett
telefonsamtal 1 minut före att auktionen skall börja, man ser på honom hur
beklämmande det hela verkar vara!
YouTube - Fairlight Auction 1989 - watch and weep.
Men en dag så uppstog de igen! Nu gör de HD inspelningssystem i stället.
numera är de feta gubbar, Peter Vogel har sedan länge lämnat Fairlight och
Boris Blank tycker mest att en CMI är en mycet dyr samplande trum box!
YouTube - Fairlight Keyboard signing
Jorå...en antal gånger...vet inte om dessa dr who-relaterade klipp varit uppe dock:
YouTube - The Voice of the Daleks
YouTube - Teach yourself Dalek in 6 easy lessons
YouTube - Daleks - Destroy All
YouTube - Fairlight Instruments Factory Tour 1986 part 1
Det var ju bättre förr.
Inte you tube,men bra tyska synth test videos
av Roland sh-1 och Moog Prodigy
The Subliminal Kid in the studio on Vimeo
"Live jam with Macbeth M5N, Roland tr-909, Roland System 100 Seq, Roland RE-301 & Boss DC-2"
Retrosound72 postar jäkligt mycket >skräp< på tuben, men den här var riktigt trevlig:
YouTube - Minimoog + SCI Pro-One + Prophet VS + Roland Juno-60
Ledsen Kroffe, inget riktat mot dig. Men för mig personligen är detta ännu ett av >1.000.000 totalt förståndshandikappade/omusikaliska/urtista klipp på YouTube som egentligen bara handlar om ett slags "sound check" eller "show off" efter att de vunnit ännu en hypad auktion på ebay.
Med all respekt för att klippet kanske ger en hyffsad bild av typiska ljud för respektive synt.
Puuh, det var skönt att få ut... Tack för mig..
moogpower: Smaken är som ...
Grejjen är den att Retro72 postar ohälsosamt mycket youtube-klipp som låter skit, men det här gick i alla fall nästan att lyssna på. Och om man ska försvara honom tycker jag i alla fall att hans videos ger en ganska rättvis bild av hur olika instrument låter även fastän de musikaliskt inte är mycket att hänga julgranen.
Jag postar ju själv en del grejjer på youtube i syfte att sprida kunskap och inspiration om/med olika instrument. De filmer är ibland inte heller så musikaliskt fantastiska, men det är liksom inte riktigt syftet, utan mer att ge nån sorts fingervisning om hur något låter/kan låta:
YouTube - lesingemonotones kanal
YMO repeterar, grymt kul att se!
Coolt att se!
Nu senast när jag semestrade i Japan och besökte bl.a Tower Records i Tokyo (nu en av världens största skivaffärer) så hade jag lyckan att få tag i följande sista exemplar av DVD'n:
VISUAL YMO - THE BEST
Denna fantastiska DVD ifrån den bästa tiden med YMO i min mening.
Typ dettta stuk rakt igenom:
YMO - LIVE GREEK THEATRE '79 - PT1
YMO - LIVE GREEK THEATRE '79 - PT2
YMO - LIVE GREEK THEATRE '79 - PT3
YMO - LIVE GREEK THEATRE '79 - PT4
Vi pratar de feta LIVE spelningarna mellan åren 1979-1983 med en massa roliga klipp emellan såsom reklam för MAXELL kassetband och annat tidigare outgivet material!
Två olika jäkligt grymma LIVE Rydeen versioner finns här också, en ifrån 1979 & 1980.
Så himla grym DVD och ett måste för den som gillar YMO och deras äldre råa sound!
Köp, Köp, köp direkt om ni får tag i ett exemplar!!!!
Misstänker dock att denna endast är släppt i Japan, dessvärre...