- dar303
- Medlem ●
Jag fattar inte alls det här jantelagsnacket. Det är väl inte synonymt med att vara avundsjuk/missunnsam för att man inte fattar grejen med stora, dyra prestigemaskiner?
Men de är inte så dyra och flashiga som man tror, de där modularerna. Det är ju inte många som köper ett sprillans nytt komplett system. De flesta börjar med ett startkit som inte kostar så mycket mer än en "vanlig" hyfsad workstation och bygger därifrån.
Själv önskar jag att jag hade tänkt i de banorna för länge sedan. I så fall hade jag haft en modular från helvetet nu med tanke på alla svindyra och numera omoderna (läs: totalt ekonomiskt värdelösa) workstations och samplers jag köpt genom åren. En maskin som inte bara vore kool utan troligen också betydligt mer värdefull rent ekonomiskt.
Alltså: det är inte skrytigt med modularer. Det är smart.
En maskin som inte bara vore kool utan troligen också betydligt mer värdefull rent ekonomiskt. Alltså: det är inte skrytigt med modularer. Det är smart.
Mjaaaaaeee.........smart och smart!?.......De vete fanken, det beror väll på hur du ser det.
Om man har en Buchla i fint skick och ska sälja den så kan de ha vart en smart investering.
Om du sålde dina worksatations i tid så kunde de ju vart smarta köp. Det går så mycket
trend och hype i detta med modularare, folk skiter i byxan för det mest triviala saker som
kommer ut på marknaden.
Men de är inte så dyra och flashiga som man tror, de där modularerna. Det är ju inte många som köper ett sprillans nytt komplett system. De flesta börjar med ett startkit som inte kostar så mycket mer än en "vanlig" hyfsad workstation och bygger därifrån.
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Visst går det att skaffa en modular för överkomliga pengar, men ser man till vad man får med tex Doepfers eller dotcoms grundsystem så är det förmodligen smartare att lägga pengarna på vanliga analogmonofoner om man inte tänkt fortsätta köpa till moduler i framtiden. Flexibiliteten (hela poängen med ett modularsystem) blir ju större desto fler moduler man har.
Själv önskar jag att jag hade tänkt i de banorna för länge sedan. I så fall hade jag haft en modular från helvetet nu med tanke på alla svindyra och numera omoderna (läs: totalt ekonomiskt värdelösa) workstations och samplers jag köpt genom åren. En maskin som inte bara vore kool utan troligen också betydligt mer värdefull rent ekonomiskt.
Att jämföra workstations med modularer är nästan så nära man kommer att jämföra äpplen och päron i syntvärlden i mina ögon. De har helt olika styrkor och syften. Och ur ett annat perspektiv är det just det prisfallet som gjort det möjligt att skapa syntar som Nord Modular och G2, så det kanske jämnar ut sig ekonomiskt ändå?
Jag låter kanske negativ till modularer, men det är jag egentligen inte. Jag har bara insett att hårdvarumodularer inte är för mig, men jag kan definitivt förstå tjusningen - jag använder Reaktor, Nord Modular och PD i varierande grad och skulle inte vilja vara låst till enbart normala syntarkitekturer.
Som jag ser det: modularer har en lång rad nackdelar, men samtidigt har de möjligheter som inte finns någon annanstans. Beroende på vad man värderar så är de antingen obegripliga/onödiga eller oumbärliga.
Ja
Att jämföra workstations med modularer är nästan så nära man kommer att jämföra äpplen och päron i syntvärlden i mina ögon. De har helt olika styrkor och syften. Och ur ett annat perspektiv är det just det prisfallet som gjort det möjligt att skapa syntar som Nord Modular och G2, så det kanske jämnar ut sig ekonomiskt ändå?
De gamla modularsystemen är ju analoga workstations:) Klart olika styrkor, men syftet beror ju på användaren.
Tycker snarare sådana synthar som Nord modular missat hela poängen med modularsystem. De digitala syntharna borde i stället för att emulera sådant som finns vidga gränserna för sin egen domän.
De gamla modularsystemen är ju analoga workstations:) Klart olika styrkor, men syftet beror ju på användaren.
Tycker snarare sådana synthar som Nord modular missat hela poängen med modularsystem. De digitala syntharna borde i stället för att emulera sådant som finns vidga gränserna för sin egen domän.
Ja, det är lite som hur det var för modulsyntar i början. Den elektroniska musik som finns från 60-talet är ofta instrument-härmande. Det finns mängder av gamla skivor med "switched-on"-musik på Moogsyntar mm. Det var innan det fanns något som kunde kallas syntmusik.
De gamla modularsystemen är ju analoga workstations:) Klart olika styrkor, men syftet beror ju på användaren.
Fast idag är de ju rätt långt ifrån varandra. Enda anledningen till att modularer var något av analogworkstations var ju att det inte fanns något annat.
Och den som idag köper en modular för att spela piano med dansband är förmodligen gravt felinformerad.
Tycker snarare sådana synthar som Nord modular missat hela poängen med modularsystem. De digitala syntharna borde i stället för att emulera sådant som finns vidga gränserna för sin egen domän.
Jag tycker personligen att Nord Modular är bättre som digitalsynt än som analoghärmande. Men det finns i mina ögon minst två väldigt bra anledningar till att köra "fejkanalogt" med digitalmodularer:
1) genom att göra det digitalt kommer man runt många av nackdelarna med analogmodularer (minnen, polyfoni, begränsningar i antal moduler, osv), och
2) subtraktiv/analog syntes är ett välförstått sätt att göra musik. Genom att utgå från det får man mycket gratis, både när det gäller gränssnitt och ljuddesign. Jämfört med tex granulärsyntes eller additiva syntar så är de betydligt åbäkigare.
Fast idag är de ju rätt långt ifrån varandra. Enda anledningen till att modularer var något av analogworkstations var ju att det inte fanns något annat.
Det finns inget annat som är "analogworkstations" i dag heller egentligen.
Och den som idag köper en modular för att spela piano med dansband är förmodligen gravt felinformerad.
Eller överoptimistisk Å andra sidan så kanske det skulle vara ett uppswing för dansbandsscenen
Jag tycker personligen att Nord Modular är bättre som digitalsynt än som analoghärmande. Men det finns i mina ögon minst två väldigt bra anledningar till att köra "fejkanalogt" med digitalmodularer:
1) genom att göra det digitalt kommer man runt många av nackdelarna med analogmodularer (minnen, polyfoni, begränsningar i antal moduler, osv), och
2) subtraktiv/analog syntes är ett välförstått sätt att göra musik. Genom att utgå från det får man mycket gratis, både när det gäller gränssnitt och ljuddesign. Jämfört med tex granulärsyntes eller additiva syntar så är de betydligt åbäkigare.
Varför inte allt i ett? Och dumpa virtuella patchkablar, Varför virtuellt trassel
Det finns inget annat som är "analogworkstations" i dag heller egentligen.
Jag tror vi menar olika saker med "workstation". Jag tänker på sånt som Korg M1, Triton osv - syntar som är gjorda för att arra hela låtar och för att imitera en traditionell orkester/husband (stråkar, blås, piano, osv). Det är ju rätt få modularsyntar som har performancepatchar med sliskiga stråkar till höger, B3 till vänster och autokomptrummor för finlandsfärjemarknaden.
Men om du med "workstation" menar något som kan täcka hela spektrat av analogsyntljud så håller jag helt med.
Eller överoptimistisk Å andra sidan så kanske det skulle vara ett uppswing för dansbandsscenen
Jag vill se dansbandsindianer med Buchla 200e!
Varför inte allt i ett? Och dumpa virtuella patchkablar, Varför virtuellt trassel
En fördel med virtuella kablar är faktiskt att man lätt ser vad som är kopplat till vad och att de går att gömma om det behövs. Det finns en del modularlösningar (VAZ, en del Reaktorpatchar, Max/MSP:s nya performanceläge) där man kan gömma undan kopplingarna, men ofta leder det till precis lika mycket förvirring som en genomsnittlig sladdhärva.
Idag kan jag fan säga samma sak - vad är grejen med modularsynthar?!
Hur man än skruvar så låter det skevt och "elektroaukustiskt" - eller kanske men elektroniskt autistiskt. Helt värdelöst om man ska försöka göra "normal" musik.
Jag tillbringade ungefär 1 timme med att försöka göra något som lät åtminstone någorlunda användbart. Men icke!
Det enda som blev bra var när jag använde en XRVCO genom PS3100 filtret som bärvåg till vocodern. Då lät det najs. Men i övrigt, modularsystem = bajs.
Någon som vill köpa ett hemmabygge?
Mitt nästa system kommer dock bli sjukt mycket bättre!
Idag kan jag fan säga samma sak - vad är grejen med modularsynthar?!
Hur man än skruvar så låter det skevt och "elektroaukustiskt" - eller kanske men elektroniskt autistiskt. Helt värdelöst om man ska försöka göra "normal" musik.
Jag tillbringade ungefär 1 timme med att försöka göra något som lät åtminstone någorlunda användbart. Men icke!
Det enda som blev bra var när jag använde en XRVCO genom PS3100 filtret som bärvåg till vocodern. Då lät det najs. Men i övrigt, modularsystem = bajs.
Någon som vill köpa ett hemmabygge?
Mitt nästa system kommer dock bli sjukt mycket bättre!
Men neeeeeeeeeej, nu förstår vi ingenting!
I mudolar tråden verkar du vara begeistrad i dem men
i denna tråden är de skit, bajs och fasans perupp?
Så vad är det som gäller?:'( O:-)
Ok, nu får vi alla hjälpa stackars zthee att patcha hans modular! Vem fixar schyssta pianoljud? Stråkar? Jag kan lätt fixa några "moogbasar".
Det gör Kenneth Elhardt! det här är gjort mest på MOTM-moduler:
http://www.synthtech.com/demo/orch_hit.mp3
http://www.synthtech.com/demo/motmbrass.mp3
http://www.synthtech.com/demo/motm_flute.mp3
..och det här gjorde Patrick Gleeson 1977 på ett E-mu system:
You wont believe it!