- jac
- Medlem ●
KaRo (jag förlåter dig för att du trodde jag var ny här ):
Fyra fingrar styr exposé, drar du med fyra fingrar uppåt, visas skrivbordet, drar du neråt, så visas alla fönster och drar du åt sidan så kommer raden med alla öppna program fram. Mycket härligt att byta program genom att dra lite med fyra fingrar och sen dutta med dem för att ha fram programmet bredvid. Nya trackpaden är bland det bästa som hänt mig
Själv föredrar jag en viss uppnådd ålder där jag stoppar mina fingrar...
För att klargöra, jag kör normalt lite äldre MACAR, så att det inte blir något missförstånd...
För att en gång för alla ta död på era fantasier kan jag berätta att det inte är något mer upphetsande än att blotta skrivbordet (dra fyra fingrar uppåt), visa alla fönster bredvid varandra (nedåt) eller välja bland öppna program (åt sidan).
Ledsen om någon tände av totalt nu...
För att en gång för alla ta död på era fantasier kan jag berätta att det inte är något mer upphetsande än att blotta skrivbordet (dra fyra fingrar uppåt), visa alla fönster bredvid varandra (nedåt) eller välja bland öppna program (åt sidan).
Jo, det förstod vi nog alla, bara att vissa gillar humor lite mer än andra...
Mmm. fast jag personligen har lite svårt att bli upphetsad av den med pekplatta, inte lagd åt det hållet...
Vad gäller mc så gillar jag både nakna (speedway) och påklädda (MotoGP)
Pc:n crashade lagom till UPS-leveransen! Go Apple!
Nu har jag köpt min andra Apple-dator. Min första var en iBook G4 hösten/tidig vinter 2004. Den snurrar än men nu kommer den bli utbytt mot en sprillans ny Macbook Air. Det är första generationen - fick den ny och oanvänd för ett mkt. bra pris av en kille i Småland. Ska bli kul att få en ny maskin! Frågan är om man får nåt för iBooken, eller om det är lika gott att behålla den. Extern brännare har jag redan köpt, så till det behöver jag inte "gamlingen" iaf.
Nu har jag köpt min andra Apple-dator. Min första var en iBook G4 hösten/tidig vinter 2004. Den snurrar än men nu kommer den bli utbytt mot en sprillans ny Macbook Air. Det är första generationen - fick den ny och oanvänd för ett mkt. bra pris av en kille i Småland....
Grattis till din nya MBA ! Visst är dom snygga och lätta och behändiga och....Sa jag att dom är snygga ? Som du förstår så gillar jag Air. Jag har skaffat mobilt bredband genom Tele2 (189 kr/mån) så jag kan sitta var som helst med den "snyggingen". Kul att du fick den för ett bra pris också. Dom kostar ju en del annars.
Ja, det ska bli sweet om den nu bara vill komma...posten verkar försenad i och med snön.
En fråga bara, till dig som har en MBA. Jag köper lite prylar idag, från Macoteket. Ingår en sån där lite fjärr i paketet med MBA? Annars tänkte jag beställa en separat, när jag ändå håller på.
Ja, det ska bli sweet om den nu bara vill komma...posten verkar försenad i och med snön.
En fråga bara, till dig som har en MBA. Jag köper lite prylar idag, från Macoteket. Ingår en sån där lite fjärr i paketet med MBA? Annars tänkte jag beställa en separat, när jag ändå håller på.
Har för mig de upphört att skicka med fjärren fr o m de nya bärbara som lanserades i okt/nov 2008.
Kika på Tradera, de finns i drivor där....
Ok, tack.
Har nu lurkat runt på diverse macsidor sedan de nya bärbara släpptes. Har nog aldrig känt större velighet, eller habegär för den delen, i hela mitt liv. Nu är iaf alla mina datorer sålda och en instegsmodell av nya Macbook Pro beställd. Nu återstår bara att se om switchen blir min lycka. Alla ägg ligger nu i samma korg då jag är fattig student.. Kommer antagligen fråga en hel här på forumet då mina tidigare erfarenheter av mac sträcker sig till lite pill i butik. Hade denna sida med till synes mycket samlad kunskap inte funnits hade jag nog inte vågat ta språnget...
Har nu lurkat runt på diverse macsidor sedan de nya bärbara släpptes. Har nog aldrig känt större velighet, eller habegär för den delen, i hela mitt liv. Nu är iaf alla mina datorer sålda och en instegsmodell av nya Macbook Pro beställd. Nu återstår bara att se om switchen blir min lycka. Alla ägg ligger nu i samma korg då jag är fattig student.. Kommer antagligen fråga en hel här på forumet då mina tidigare erfarenheter av mac sträcker sig till lite pill i butik. Hade denna sida med till synes mycket samlad kunskap inte funnits hade jag nog inte vågat ta språnget...
Du är välkommen!
Men håller inte med om att alla äggen ligger i en korg. Om du har
kvar en Windows XP SP2 eller nyare version (Vista) så kan du ju
fortfarande köra Windows om du behöver det i en övergångs-
period. Fast jag har kört Mac sedan 1993 och har Vista på denna
iMac Alu, XP på min andra iMac Alu, XP på min MBP, mina barn
har XP på deras MB...
Tack så mycket!
Har planer på att köra bootcamp om behovet uppstår, men det verkar vara många här som ser det som besudling. Nu kliar det en hel del i fingrarna medan jag sörplar nudlar, antagligen framtidens mest frekventa källa till näring för min del, då den egentligen var några snäpp över budget. Hoppas nu bara jag slipper trubbel med UPS och krokiga tangenter.
Gällande Windows så föredrar jag att installera det separat på en annan partition och sedan starta datorn från det OSet när jag behöver för då kar den 100% Win.
Gällande Windows så föredrar jag att installera det separat på en annan partition och sedan starta datorn från det OSet när jag behöver för då kar den 100% Win.
Oj, du är ju reptilsnabb!
Jag som trodde bootcamp var just en helt egen partition som man kan välja att boota från. Där ser man, mycket att lära tydligen.. Får luska i det där när stålet landar hos mig. Får antagligen börja med att bråka med mitt 3-modem.
Mitt tips om du vill köra Windows på bästa sätt (och inte är
störd av att starta om) är att skapa en extra partition, sedan
installera Windows på den. När du gjort det stoppar du in
Mac OS X skivan och då körs alla nödvändiga drivrutinerna in
och du har en perfekt installation (jag är faktiskt imponerad).
Jag kan inte svara på om man sedan också kan använda denna
installation fråm Mac OS X sidan med BootCamp eller VMWare,
med det känns logiskt.
Måste jag då steka den förinstallerade OSX som jag antar att datorn levereras med eller kan man på något sätt frigöra utrymme och formatera en primär partition med NTFS? Att starta om är inga bekymmer om prestanda blir bättre, är van vid att göra det ibland
Vet inte om detta är rätt tråd att ställa frågor i men jag passar på när jag ändå fått tag i dig som verkar kunna dina macar. Hur är det med virusskydd? Behövs det och i sådana fall, finns det gratisvarianter som exempelvis AVG som finns till Windows?
Detta är väl rätt tråd/sektion för nybörjare, men det du ska göra när
du börjar komma in i specifika problem/situationer som NTFS är att
du ska söka på forumet efter trådar som handlar om dina problem.
Det är många som stött på dessa saker innan dej och vi har disktuterat
detta innan.
Tydligen ska man kunna partionera om utan att "steka" den befintliga
partitionen, men jag har aldrig gjort det.
Mac OS X stöder egentligen bara FAT32 men med Paragon NTFS (läs i
annan tråd) så kan du formatera/läsa/skriva till NTFS utan problem.
Om prestanda är viktigt kör med omstart, om ej kör med VMWare.
Virus kan Windows få även om det körs på en Mac.
Jag är ganska säker på att du kan partionera en extra partition
genom att starta från installations DVDn, gå in i Skivverktyg
och lägga till en partition utan att förstöra den befintliga, men
någon som gjort detta får gärna bekräfta.
Sedan är det bara att starta från din Win XP SP2 eller nyare
skiva och installera precis som om det vore en vanlig PC (vilket
det egentligen är). När du är klar startar du från Windows, stoppar
in din OS X skiva och då installeras alla drivrutiner automatiskt.
När du sedan startar datorn kan du välja vilket OS du vill köra
genom att hålla nere <ALT> tangenten och då får du upp alla
system som man kan köra.
Jag har aldrig haft virus skydd på OS X och kört Mac sedan 1993...
Det låter ju nästan för enkelt och bra för att vara sant. Nu förstår jag inte längre varför så många tjatar om bootcamp. Om man nu vill köra windows borde man väl vilja ha det så snabbt som möjligt. Är det enklare program man ska köra funkar antagligen någon form av virtualisering bra.
Skönt att höra att du klarat dig bra utan virusskydd. Bara att konfigurera brandväggen en sväng då.
Tack för alla snabba svar!
No problems! Glad you've seen the light!
Det finns tidpunkter då virtualisering fungerar bättre,
det beror helt på VAD du ska göra.
Jag är påväg in till den ljusa sidan, mac.
Igår beställdes det en imac, en riktigt bra tror jag dessutom.
IMAC 24/SD CTO
2.8GHZ INTEL CORE 2 DUO
4GB 800MHZ DDR2 SDRAM - 2x2GB
NVIDIA GEFORCE 8800 GS W/512MB
500GB SERIAL ATA DRIVE
APPLE WIRELESSS MIGHTY MOUSE
WIRED KYBD & USER'S GUIDE-S
COUNTRY KIT,IMAC 24-SWE
Nu ska man bara vänta tills 8-9 december innan man får denna sak.. men efter det så har ni nog en vilsen person med massvis med frågor här på 99
Grattis Hampus till din snart nya Mac och välkommen hit till 99.se !:D
Hoppas du ska få bra svar på dina frågor. Ofta är det bra att söka först under SÖK PÅ 99.SE uppe i högra hörnet. Många frågor är redan besvarade tidigare.
Kommer inte in på din hemsida, kanske något fel där ?
Grattis Hampus till din snart nya Mac och välkommen hit till 99.se !
Hoppas du ska få bra svar på dina frågor. Ofta är det bra att söka först under SÖK PÅ 99.SE uppe i högra hörnet. Många frågor är redan besvarade tidigare.
Kommer inte in på din hemsida, kanske något fel där ?
Hah, jo det finns en hel del frågor här redan så jag ska nog finna mina svar här innan jag skriver.
Det där med min hemsida, ja den ligger ganska död nu. Ska fixa den någon dag senare, men just nu finns min blogg där istället, så länken funkar nu