Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-06 14:19

He he hade kunnat på vanligt forum-manér säga "det finns en search av anledning bla bla" Du måste ha norskt personnr och fast inkomst för att kunna öppna ett ab. sedan får du betala 1399nok för 8gig och 2299 för 16gig för telefonen. Sedan kommer det fina i det hela. Efter att du fått allt hemskickat så ringer du till Netcom och säger "Hej, jag vill säga upp mitt ab. skicka en slutfaktura" då får du en slutfaktura på 2400 + 399. Netcom meddelar Apple att du sagt upp och betalat, de låser upp din Iphone via Itunes. 4198nok för en olåst Iphone 8gig. Bra skit.

Ursprungligen av erik.cson:

He he hade kunnat på vanligt forum-manér säga "det finns en search av anledning bla bla" Du måste ha norskt personnr och fast inkomst för att kunna öppna ett ab. sedan får du betala 1399nok för 8gig och 2299 för 16gig för telefonen. Sedan kommer det fina i det hela. Efter att du fått allt hemskickat så ringer du till Netcom och säger "Hej, jag vill säga upp mitt ab. skicka en slutfaktura" då får du en slutfaktura på 2400 + 399. Netcom meddelar Apple att du sagt upp och betalat, de låser upp din Iphone via Itunes. 4198nok för en olåst Iphone 8gig. Bra skit.

Erik, när du sagt upp abonnemanget, dröjer det då till efter du fått slutfakturan och betalat den till telefonen blir upplåst? Blev telefonen upplåst automatiskt, eller fick använda formuläret på Netcoms webbplats för att låsa upp telefonen?

Eftersom jag har svärfar i Norge och han är villig att hjälpa mig vore det bra att veta om det tar några veckor p.g.a. fakturautskick och betalningsmottagning innan jag kan ta hem telefonen upplåst till Sverige.

mvh
Mattias

Ursprungligen av erik.cson:

He he hade kunnat på vanligt forum-manér säga "det finns en search av anledning bla bla" Du måste ha norskt personnr och fast inkomst för att kunna öppna ett ab. sedan får du betala 1399nok för 8gig och 2299 för 16gig för telefonen. Sedan kommer det fina i det hela. Efter att du fått allt hemskickat så ringer du till Netcom och säger "Hej, jag vill säga upp mitt ab. skicka en slutfaktura" då får du en slutfaktura på 2400 + 399. Netcom meddelar Apple att du sagt upp och betalat, de låser upp din Iphone via Itunes. 4198nok för en olåst Iphone 8gig. Bra skit.

Hej!
Jag går i tankar att köpa en iphone o har "tur" o bo i norge. Om jag tecknar ett abb för 399 o säger upp det direkt som du pratade om, kommer det bara en faktura på 2400 + 399 eller måste man betala resterande månadsavgifter med? Och hur lång tid tar det innan telefonen kan låsas upp från det att man sagt upp avtalet? Vore tacksam för snabbt svar då jag är riktigt sugen på att köpa en iphone inom väldigt snar framtid.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 20:53

Håller på med själva processen nu så att säga, återkommer så fort det är klart med en liten "how to"

Här är en liten jämförelsemellan Telia och Orange...:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 19:41

Sådär, nu finns min försäljningstråd uppe för alla som PM:at!

http://www.99.se/ipod-iphone-s-ljes/254478-italienska-iphones-s-ljes.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 12:35

Så för er som har/har tillgång till ett Norsk personnr och vill köpa en olåst Iphone 3G för 4200nok this is how it's done.

1: Surfa in på www.netcom.no och beställ en Iphone 3G med deras ab. "Netcom ITalk Small" á 399nok/mån. Kostnaden för mobilen blir då 1399nok för 8gig och 2299nok för 16gig med 12 mån bindningstid. (Ni kan givetvis gå in i en Netcom-butik och köpa den)

2: 2-3 dagar senare hämtar ni ut en Iphone på erat lokala postkontor i Norge och ett simkort borde vid det här laget anlänt i brevlådan

3: Sätt i Netcom-simkortet och aktivera Iphonen via Itunes.

4: Dagen efter kan ni gå in på https://netcom.no/kundeservice/kontakt-oss.html och säga att ni vill avsluta erat ab. och få en slutfaktura samt låsa upp er mobil, bifoga ditt IMEI-nr.

5: Ca en dag senare får du ett mail där det står att ditt ab. nu är avslutat och att du kan låsa upp din iphone nästa gång du synkar den med Itunes.

6: Koppla in din Iphone och synka den med datorn, välj sedan "Återställ" sagt och gjort..

7: Efter ett ganska bra tag av återställande får du upp en text där det står att din Iphone nu är upplåst.

8: Antar att räkningen kommer som ett brev på posten 1399 + 2400 (avgift för att du säger upp ab.) plus en månadsavgift 399 = 4198nok

OBS! Kolla vilkoren för ab. (https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html scrolla ner till Italk) innan du beställer din Iphone så att de inte ändrar villkoren dvs 2400nok i straffavgift vid uppsägning av bundet ab. Var i kontakt med kundtjänst och de blev rätt pissed när jag lite kryptiskt frågade vad som hände om jag sa upp mitt ab. i förtid.. "Du får typ inte säga upp ditt ab. för det är inte snällt" var typ deras svar så antar att de känner till vad folk håller på med.. men men..

Jag har nu en olåst Iphone 3G

Ursprungligen av erik.cson:

Så för er som har/har tillgång till ett Norsk personnr och vill köpa en olåst Iphone 3G för 4200nok this is how it's done.

Tack för en bra och tydlig beskrivning. Eftersom min chef börjat tala om att skaffa iPhones till oss (om vi kan köpa utan Telialåsning vill säga) kommer jag avvakta lite med Norgealternativet, men om det inte blir via jobbet kommer jag anlita min svärfar i Norge.

Ursprungligen av erik.cson:

2: 2-3 dagar senare hämtar ni ut en Iphone på erat lokala postkontor i Norge och ett simkort borde vid det här laget anlänt i brevlådan

kan dom inte skicka den till sverige, även om man skriver in ett norskt personnummer?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 07:56
Ursprungligen av henriknewstream:

kan dom inte skicka den till sverige, även om man skriver in ett norskt personnummer?

Nej, det går inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-29 21:10

iphone 3G säljs sedan ett par veckor på Media Markt i Belgien. I onsdags öppnade en ny butik och dom hade som väntat ett gäng iphones på hyllan. 16 st då jag köpte, tre två timamr efter öppning, 20 i går. Samtidig säger operatören Mobistar att det är 7 veckors kö för att köpa genom dem i deras butik. Apple reseller får inte tagi några.

Mobistar och apple reseller säger att det inte går att använda obelgiska kort, Media Markt säger att så är det officiellt och en ung entusiastisk säljare som själv har en säger att det funkar visst. Zapee har visat på länk till apple support där det står at luren är olåst.

Aktiverade luren med belgiskt kort. Funkade direkt med Telia kort sedan.
Finns ändå lite skumma saker som jag öppnar annan tråd för:

version 2.1. Funkar med båda korten även med 2.2

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-01 20:46
Ursprungligen av erik.cson:

OBS! Kolla vilkoren för ab. (https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html scrolla ner till Italk) innan du beställer din Iphone så att de inte ändrar villkoren dvs 2400nok i straffavgift vid uppsägning av bundet ab. Var i kontakt med kundtjänst och de blev rätt pissed när jag lite kryptiskt frågade vad som hände om jag sa upp mitt ab. i förtid.. "Du får typ inte säga upp ditt ab. för det är inte snällt" var typ deras svar så antar att de känner till vad folk håller på med.. men men..

Läste detta nyss:

Citat:

- Ved kjøp av iPhone og iTalk/iConnect vil Kunden binde seg til 12 måneders avtaletid. Dersom Abonnementsavtalen sies opp innenfor bindingstiden vil det fremkomme bruddgebyr som listet opp i avsnittet for bruddegbyr

Är väldigt dålig på norska. betyder detta att man måste ha kvar abbonemanget i 12 månader?

Det magiska ordet är "bruddgebyr" - på svenska straffavgift, dvs. den avgift som tas ut för att man bryter avtalet om bindningstid.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-01 21:43
Ursprungligen av leonardo:

Det magiska ordet är "bruddgebyr" - på svenska straffavgift, dvs. den avgift som tas ut för att man bryter avtalet om bindningstid.

Jaha, tackså mycket leonardo

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 12:36

Kanske ska tilläggas att jag väntade iaf 3 dagar innan jag sa upp mitt ab. mest för samvetets skull

Sådär.. Nu kom min ifrån Italien.

Hittade en snubbe på ebay.it som sålde buy now för 599.9 EUR för 16 GB, Frakt+Försäkring på 30 EUR. Beställde i torsdag, kom idag olåst och fin!

Med telefonen får man handskrivit kvitto, samt ett kvitto ifrån en kassaapparat så detta är seriöst.

Hans webshop når ni på :
Phonelux, Il miglior prezzo!!!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-11-11 22:11
Ursprungligen av zepsweden:

Sådär.. Nu kom min ifrån Italien.

Hittade en snubbe på ebay.it som sålde buy now för 599.9 EUR för 16 GB, Frakt+Försäkring på 30 EUR. Beställde i torsdag, kom idag olåst och fin!

Med telefonen får man handskrivit kvitto, samt ett kvitto ifrån en kassaapparat så detta är seriöst.

Hans webshop når ni på :
Phonelux, Il miglior prezzo!!!

589 EUR tar han på siten. Med 30 EUR frakt blir det 619 EUR, varav italiensk moms är EUR 103,16 (de har 20 % påslag som momssats). Om det är en seriös handlare så bör han kunna sälja telefonen utan italiensk moms till svenska företag (enligt EU-rätt krävs att mottagarens EU-momsnummer anges på fakturan/kvittot, då skall lokal moms inte läggas på, utan mottagaren erlägger det i mottagarlandet). Jag har mailat och frågat. Funkar det - så innebär det att kostnaden i Sverige vid kursen 10 SEK/EUR för ett företag borde bli 5160 kronor plus moms. (En konsument vill hellre betala italiensk moms och betalar då 6190 kronor, såklart...)

Ursprungligen av William N:

589 EUR tar han på siten. Med 30 EUR frakt blir det 619 EUR, varav italiensk moms är EUR 103,16 (de har 20 % påslag som momssats). Om det är en seriös handlare så bör han kunna sälja telefonen utan italiensk moms till svenska företag (enligt EU-rätt krävs att mottagarens EU-momsnummer anges på fakturan/kvittot, då skall lokal moms inte läggas på, utan mottagaren erlägger det i mottagarlandet). Jag har mailat och frågat. Funkar det - så innebär det att kostnaden i Sverige vid kursen 10 SEK/EUR för ett företag borde bli 5160 kronor plus moms. (En konsument vill hellre betala italiensk moms och betalar då 6190 kronor, såklart...)

Du meddelar väl om/när du får ett svar på ditt mail. Vi är fler företagare som är intresserade.

  • Medlem
  • 2008-11-16 23:46

Jag sa upp abonnemanget när jag kom hem från affären. Låste upp den i iTunes 5min efter det...

Jag hittade en olåst iPhone 3G från Italien på ebay. Annonsen säger att den är upplåst från fabrik, men säger oxå: "This fantastic mobile works with all sim except 3 Carrier ones". Hur skall man tolka detta? Trodde alla operatörer skall funka. Har hört att iPhone 2G inte fungerar med operatören "3", men så är det väl inte med iPhone 3G?

Jag hade tolkat det som att "någon" försöker sälja en GSM-iPhone som 3G-iPhone. Var finns ( länk ? ) annonsen?

Ursprungligen av leonardo:

Jag hade tolkat det som att "någon" försöker sälja en GSM-iPhone som 3G-iPhone. Var finns ( länk ? ) annonsen?

Länk: NEW SEALED IPHONE 16 GB 3G LEGALLY APPLE UNLOCKED BLACK - eBay (item 390006858368 end time Dec-07-08 08:01:29 PST)

Ser ut att vara "the real McCoy", men varför den inte skulle fungera med "3 carrier", framgår inte.

SEK6860 är inte särskilt billigt heller.

Jag tycker oxå annonsen/säljaren verkar korrekt/seriös men tvekade... Jag har ev en annan på gång så jag får se hur jag gör. Tack för hjälpen!

Nu finns det iPhone hos Datametrix igen. De som tidigare sålde olåsta i Sverige. Datametrix / Välkommen

nu har jag varit inne på humac i oslo o beställt en iphone 16gb me ett netcom ab. men jag har bara ett d-nummer o dom måste skicka uppgifterna till netcom för att få ett svar. så på tisdag får jag veta om jag får den eller inte.

det finaste va att han på humac frågade om jag ville ha några tilläggstjänster eller inte. när jag sa nej så undrade han om jag skulle avbryta abonnemanget direkt dom verkar ha många kunder som gör så.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 17:42

Ja, de sa till mig också "att så fick man inte göra" tsss.. ändra era regler då suckers.. ja ja bara att passa på så länge det fungerar.. Riktigt nöjd med telefonen Hoppas det löser sig med ditt d-nummer.. Har fortfarande inte fått en sluträkning och flyttar tillbaka till Sverige nästa vecka.. hur lång tid har det tagit för er andra att få räkningen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 21:21

Never mind.. fick räkningen idag.. betalt och klar

Det danska alternativet

Jag vet att tråden heter "... olåst utomlands" men ger mig på att informera om nedanstående ändå, istället för i en ny tråd. Och om detta redan dryftats tidigare i tråden orkar jag inte få en massa skit för det. Right.

En vän påstod att iPhone var olåst i Danmark (Telia.dk), vilket givetvis inte stämmer. Däremot är man låst till ett abonnemang i 6 månader men kan låsa upp den typ dagen efter köp, mot en avgift om 500 DKK.

Jag ringde deras kundservice och var helt öppen med vad jag hade för planer. Dvs. köpa en 3G 16GB med det absolut billigaste abonnemanget i 6 månader, låsa upp den direkt och använda den med min svenska operatör. Inga problem sade hon. Totalkostnaderna ser i så fall ut såhär:
iPhone 3G 16GB, vit, inklusive billigaste abb i 6 mdr - 5392 DKK
Upplåsning - 500 DKK
Totalt 5892 DKK = 8 676 SEK. (enl. CC 1.0)

Glömde dock fråga om danska person- och kontonummer samt bostadsdress eftersom jag har tillgång till dessa själv.

En positiv grej är väl att det är närmare till Danmark än Italien om man behöver nyttja garantin.

Så ser det ut för dem som har stålar. Man kan få väldigt mycket telefon av annat märke för de pengarna, men det är fortfarande ingen iPhone. Fan.

Må gott/T

är det inte bättre att köpa den i sverige och låsa upp den här? kostar cirka 5000 totalt.

Bevaka tråden