Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 i topp frågor angående Mac OS X

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 10:58

Det blev bara kaka av alltihop...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 11:45

Jag har haft för mycket att göra för att styra upp alla frågor och svar till något vettigt.
Trist jag vet men vi får se hur mycket tid jag får i sommar. Som sagt så är idén inte skyddad på något sätt på feel free...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-02 14:28

Macforbeginners.com är ju ute på nätet sen länge sedan, fast det kommer inga nya uppdateringar och en utlovad version 2.0 har ännu inte anlänt. Skumt säger jag..

Blå "punkt" "spot" eller " dot"

Hej alla,

Kort intro. Jobbade med Mac tidigt tidigt tidigt typ mellan 88-89 till 2001. Efter det blev jobbtillgången högre på PC och jag började begå "hor" :">. Jag är på väg tillbaka till verkligheten igen nu men denna gång privat. Blir en MacBook efter semestern (kanske väntar in Leopard).

Nu till min fråga. Min pappa kör Mac (gissa vem som visade honom ljuset) och på hans Mac finns en "svävande" blå glasliknande punkt. Den är inte genomskinlig och verkar inte göra ett smack. Kan bara flytta runt den utan att någon nytta dyker upp.

Vad är det, vad gör den och hur får jag bort den? Har redan testat alla klick varianter jag kommer på men Macen bara piper argt tillbaka. Någon som kan assistera mig?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 01:46

Ser den ut som en iPulse? Googla det och de efter om det är samma sak.

Nej tyvärr inte likt. Den är som punkten nere till höger i Roxio Toast skärmdumpen men Blå inte röd och helt för sig själv, alltså inte inne i någon applikation eller dialogruta utan bara dräller runt på skrivbordet.
http://www.geocities.com/powersurge9600/toast_osxkernel_cd.jpg

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 02:54

Kanske kan du fråga din far om han vet vad det är själv? Ett tips är också att gå igenom programmappen och kolla om något suspekt återfinns där.

Haha, låter som du fått besök av "Blobbie"
Om jag inte minns fel så har den med Exposé-funktionen att göra. Sök på "Blob" på http://www.versiontracker.com/macosx/ så ska det finnas en programvara som kan hjälpa dig. Cocktail ska kunna hjälpa dig också tydligen, men jag hittar ingen sådan funktion i Tiger-versionen av Cocktail. Kan det vara så att din far har 10.3.X? Isåfall kan du nog använda Cocktail för Leopard för att ta bort den också.

Tveklöst är det den. Nu har jag mer att gå på. Tusen tack. Pappa kör 10.4.X. Tack för bra svar och så snabba. Hittade den här länken för att slå på och av funktionen
% defaults write com.apple.dock wvous-floater -bool true
Inte helt säker på alla värdena i början på strängen. Är % Default Lika med Current directory i Terminalen eller skall det ingå i kommandot (Ingen kung på UNIX direkt).

Skall kolla Coktail också, har nämligen inte en susning om vad det är. Kul att komma tillbaka mot Mac igen, sakta men säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 12:40
Ursprungligen av SUGSSlammer:


% defaults write com.apple.dock wvous-floater -bool true
Inte helt säker på alla värdena i början på strängen. Är % Default Lika med Current directory i Terminalen eller skall det ingå i kommandot (Ingen kung på UNIX direkt).

% brukar symbolisera prompten i Terminalen, så skriv allt efter den. "defaults write…" alltså. Små bokstäver på default, annars tycker inte Terminalen om dig.

Kanon, tack så mycket. Skall testa på Pappas Mac ikväll (om jag inte blir för semestertankad) och återkommer med resultatet.

  • Medlem
  • STOCKHOLM
  • 2007-07-26 20:19

Det är jag som är pappan....

...era tips funkade kanon. Vi bytte true mot false, startade om och vips blobben var borta.

Tack för hjälpen, nu fortsätter semestern.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 20:23

En hel familj på 99mac!

Msn för Mac

Hej,
Jag har problem med att installera MSN på min IBook. Ikonen bara "hoppar" på programfältet. Vad gör jag för fel?

/Micke

  • Medlem
  • 2008-11-12 12:33

En FAQ tror jag fortfarande är intressant...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-12 19:39

speciellt en som är någorlunda färsk

Kortkommando hjäääälp

Tjena d var en snubbe här å taffsa på min macbook, han knappade in nåt kortkommando så att hela bilden är jätte skum, vet inte hur ja ska förkalra det men den är liksom svart å konstig, nån special effekt. Vet någon vad jag menar och hur man får tillbaks det vanliga läget?

Snälla

Mvh weak

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 21:44

Haha! Lasse Kronérs gamla trix.
Har glömt hur man löser det men det kommer snart någon som kan det på sina fem fingrar och hjälper dig.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 21:45

Systeminställningar-Hjälpmedel-Bildskärm

Yes!!

Control - Option -Command - 8!

[quote="irrelogical;557033"]Är macar långsammare/snabbare än en pc?
Med tanke på alla siffror (ghz på mac är ju inte samma som ghz på pc)/qoute

Är det så, är tex 2ghz mer eller mindre på en mac än på pc då?

"På den gamla goda tiden" kunde man inte jämföra MHz mellan Intel- och PPC-processorer.

Bevaka tråden