Är det inte så att det bli alltmer påtagligt att produktivkrafternas utveckling (inkluvise Apples innovationer) hämmas av överbyggnaden, i form av lagar gällande patent, copyright, upphovsrätt och, som några redan påpekat, den kortsiktiga vinstmaximeringen. Även om Apple möjligtvis till viss del försöker undvika det sistnämnda, så är de beroende av andra företag och en del av en världsekonomi där det är kortsiktig profit som gäller.
För övrigt anser jag att det är hög tid att vi konsumenter skriker ett kollektivt "STOPP!" vad gäller nya funktioner och ny "design", så länge även Mac OS X och programmen hänger sig, inte fungerar som de ska osv. Är det så svårt att bygga in interaktiva felsöknings- och reparationsfunktioner och liknande! Tredjepartsprogrammen har funktioner som borde ingå i Mac OS, men man skulle behöva lyfta det till en helt annan nivå, där fel analyseras och rapporteras i klartext, med förslag på lösningar.
Till slut så ser jag, någon gång i framtiden, framför mig en "skärm" som täcker en hel väg, som en förlängning av rummet, där man kan koppla in sina vänners "webcams" i HD-kvalité, alternativt en film osv. Det skulle jag föredra framför tunga videoglasögon på näsan!