Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är vi på väg?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

-ismer är bara emotionella kulturyttringar - jag talar alltså om att naturvetenskapen visar tydliga tecken på att det förhåller sig som jag beskrev och snart är det bevisat enligt alla vedertagna vetenskapliga traditioner. Det är detta som är stort. Mycket stort.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Låter lite lätt deterministiskt det där

Ursprungligen av Zimmerman:

Hjärnforskningen kommer att chocka oss och eventuellt förändra världen mera än någonsin tidiga i historien. Det kommer nämligen att visa sig att vi inte har någon fri vilja - att individuell fri vilja är en illusion. Hjärnforskningen och fysiken kommer att bevisa att allt är en serie orsak och verkan sedan Big Bang - både i makro- och mikrokosmos - ner till minsta neuron i hjärnan. Allt är automatiskt. Att jag skriver detta just nu och att du läser det kunde man räkna ut redan en sekund efter Big Bang. Fri vilja strider mot naturlagarna. Sug på den :-D.

Jag vet att du gillar att utmana och krydda dina inlägg så därför är det lite svårt att veta om du verkligen anser detta. Om du gör det så blir jag nyfiken på hur du förhåller dig till det när det gäller dig själv ? Är du alltså en robot som bara agerar ut något som redan är förutbestämt ?

Nej, jag är undantaget - jag är Guds utvalde...:-D.

Klart det gäller mig också. Jezez. Det gäller allt och alla. Länge har mänskligheten vetat detta när det gäller universum i makro- och mikro - ja, allt - men vi har undantagit det biologiska livet - en del har bara undantagit just Homo Sapiens; alltså att denna naturlag gäller allt utom just människan. Allt är lagbunden orsak och verkan - UTOM just människans elektrokemiska hjärna. Även ateister är alltså i detta fall religiösa utan att ens veta om det :-D. Även dom menar alltså att just människan - ingen eller inget annat - är en varelse som rör sig fritt i det lagbunda kosmiska flödet.

Nå - den deterministiska vetskapen förändrar ingenting. Jag - och alla andra som tror på detta - är helt normala och blir lika upprörda som alla andra när någon t.ex. gör ont mot medmänniska. Vi är emotionella robotar som måste vara som vi är - en intellektuell uträkning förändrar ingenting. Jag kommer att skära halsen av den som kränker mitt barn, även om jag vet att det bara var resultatet av en händelsekedja sedan Big Bang (och före det såklart) - att individuellt ansvar inte finns. jag fortsätter att leva som om det visst finns fri vilja och ansvar. Lika väl som att jag lever ett relativt ångestlöst liv och ägnar mig åt triviala vardagssaker och blir upprörd över strunt - trots att jag hela tiden vet att jag ska dö...att alla ska dö...att mitt barn ska dö...att hela jordens existens bara är en kort ljusblink i oändligt kosmos. Hade inte människan varit en orsak/verkan-styrd "programmerad biologisk robot" så hade hon inte stått ut med denna vetskap en sekund. Större delen av våra hjärnors enorma kapacitet används för filtrering och förträngning. Annars dör vi av ångest.

Ursprungligen av KaRo:

Jag vet att du gillar att utmana och krydda dina inlägg så därför är det lite svårt att veta om du verkligen anser detta. Om du gör det så blir jag nyfiken på hur du förhåller dig till det när det gäller dig själv ? Är du alltså en robot som bara agerar ut något som redan är förutbestämt ?

Hjärnforskningen och fysiken kommer att bevisa att allt är en serie orsak och verkan sedan Big Bang - både i makro- och mikrokosmos - ner till minsta neuron i hjärnan.

Hm, är det bara jag som tycker det där luktar lite väl mycket 1920-tal?

Själv hoppas jag på alla religioners död i framtiden.
Som humanist har jag personligen svårt för all påverkan kulturellt, socialt, etiskt osv.

Om alla bara trodde på gud och gick den vägen i livet skulle det nog inte bli ngt mer avancerat gjort än träskor. Religion har alltid varit en fråga för gamla gubbar som velat ha makt. det har ju inte levererat ngt direkt, mer än Tänkare och en och annan katedral.

Påven har satt foten i klaveret ännu en gång och hävdar att Homosar är ett större hot än klimatproblemen... Man blir ju bara ledsen när man hör sånt 1800-tals gubbtänk.

Framtiden räds jag inte, men religiösa fanatiker.

• Medlem
  • 2008-12-23 22:13

Verkar vara svårt att hålla tråden här.
Kanske blir "utan en tråd" i jul för somliga här.:D

• Medlem
  • 2008-12-24 15:27

De senaste 3-4 fyra åren har apple avslöjat att företaget ständigt utvecklat OS X för intel-plattformen vid sidan av PowerPC, aviserat processorbyte, lanserat "världens tunaste dator", skeppat touchpodden och skapat den största hajp världen skådat kring en mobiltelefon - någonsin (här skjuter jag från höften, men det känns rätt säkert).

Applefansen tycker tydligen att företaget är tråkigt. Det är sannerligen ingen lätt skara att hålla nöjda.

God jul på er!

Jag tycker definitivt att det var roligare att ha Mac för tio år sedan. För mig som är lite motströms lagd var det mycket roligare att ha Mac när alla kompisarna tjatade på en att man skulle köpa PC istället (nu har alla utom en bytt till Mac). Steves keynotes har jag slutat titta på sedan ett par år tillbaka (jag brukar kolla på enminutersversionen istället). Efter iPoden har fokus förskjutits enormt mycket från dator och OS till iPod och iPhone... mitt sista riktiga "wow" var kuben.

Förresten var musiken bättre när jag var tonåring också, så det så

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 17:18

Är det inte så att det bli alltmer påtagligt att produktivkrafternas utveckling (inkluvise Apples innovationer) hämmas av överbyggnaden, i form av lagar gällande patent, copyright, upphovsrätt och, som några redan påpekat, den kortsiktiga vinstmaximeringen. Även om Apple möjligtvis till viss del försöker undvika det sistnämnda, så är de beroende av andra företag och en del av en världsekonomi där det är kortsiktig profit som gäller.

För övrigt anser jag att det är hög tid att vi konsumenter skriker ett kollektivt "STOPP!" vad gäller nya funktioner och ny "design", så länge även Mac OS X och programmen hänger sig, inte fungerar som de ska osv. Är det så svårt att bygga in interaktiva felsöknings- och reparationsfunktioner och liknande! Tredjepartsprogrammen har funktioner som borde ingå i Mac OS, men man skulle behöva lyfta det till en helt annan nivå, där fel analyseras och rapporteras i klartext, med förslag på lösningar.

Till slut så ser jag, någon gång i framtiden, framför mig en "skärm" som täcker en hel väg, som en förlängning av rummet, där man kan koppla in sina vänners "webcams" i HD-kvalité, alternativt en film osv. Det skulle jag föredra framför tunga videoglasögon på näsan!

Hört talas om ett projekt med att klä en vägg på två centralstationer i två olika städer.

Kunde vara rätt grymt stämma träff med någon framför väggen....

Undrar vad sånt skulle göra med förståelsen folk emellan.....

En sån grej skulle vara kul se Apple göra...

• Medlem
  • 2008-12-24 22:02

HoHo HoHo!
Efter all mat och Disney har jag nu fått min efterlängtade EyeMac. En prototyp som inte kommit ut på marknaden än. Den är verkligen liten. Inte större än ett kompakt tangentbord. Vikten är 523 gram. Skärmen viks på längden men skarven syns nästan inte. På andra sidan av skärmen är det ett slags ”solceller” som absorberar all slags strålning (min utstrålning t ex) och laddar batteriet kontinuerligt. För att spara energi slås dator och skärm på på 0,5 sek när mina pupiller riktas mot datorn och stängs av lika snabbt. Om jag vill ha större skärm sätter man på sig medföljande glasögon (märkligt lätta och bekväma) och får en jättebild framför sig. Bilden är i full extra HD, alternativt med 3D, svartvit, sepia etc. Jag kan se omgivningen genom datorbilden när jag vill. Vänner som har samma modell träffar jag lätt genom dessa glasögon. Har inte kunnat testa än då jag är den ende som har en. Bara fasta minnen utan rörliga delar. När den blir skitig får den sig en omgång i duschen. Den kan följa mig i poolen också och flyter lätt på ytan. Inbyggd TV förstås och en inbyggd GPS talar om för andra GPS var den befinner sig om den skulle komma på avvägar om man har rätt kod. Men det bästa är nog den nya programvaran ”Respons” som hjälper mig utforma dokument när jag gett den några stolpar och ledtrådar. Den ger mig fakta, idéer, förslag och respons. Som ett samtal med en kollega. Du kan byta kollegans egenskaper eller byta kollega från sakliga Sven till kreativa Kalle. När arbetet är klart kan jag testa det t ex på min virtuella chef vars egenskaper och dagsform är inprogrammerade. HoHo HoHo, nu är det dags kolla in kylskåpet och hustrun i äkta 3D.:p

Klä med vad? Blommiga tapeter? Minkpäls?

Ursprungligen av Goflorp:

Hört talas om ett projekt med att klä en vägg på två centralstationer i två olika städer.

Kunde vara rätt grymt stämma träff med någon framför väggen....

Undrar vad sånt skulle göra med förståelsen folk emellan.....

En sån grej skulle vara kul se Apple göra...

Klä med vad? Blommiga tapeter? Minkpäls?

Golv till tak med skärmar, små kameror i skärningspunkterna mellan skärmelementen.

Bevaka tråden