Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-20 00:25

Ett järn på fredagskvällen, jojo.

b259-tendenserna börjar bli lite überskruvade,
så klona bör man - annars!

Ohhh, Dego, får jag byta ett gäng mot lite etsning/udda komponenter/vuxenkramar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 08:45

Vuxenkramar är alltid välkommet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 16:30

Oki, fick mail från Scott på Bridechamber och han sa att TZFM VCOn från Ian inte kommer förrän i mars... Dåliga nyheter för dig Zthee. Då är du ju inne på modular nr 6?

Vi andra får vänta

Dock kommer den att fungera på +/-15 volt då. Bridechamber har nu .com paneler med till slut...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 11:26
Ursprungligen av Dego:

Dåliga nyheter för dig Zthee. Då är du ju inne på modular nr 6?

Nej, då hinner jag bygga klart Klee:n också

Såg lite tavlor av Paul Klee i helgen och blev jävligt sugen på att bygga klart sequencer. Så nu har jag designat om hela sequencern igen För att den ska passa med hela mitt nya system.. Även fast det skär sig lite med sliders ist. för rattar. Men det känns mer praktiskt så..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 17:12

http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=31101

Brown sound. Var ju inte ok i South park. Någon sån modul vågar man nog inte bygga... :S

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-25 20:43

Nu blandar du ihop saker och grejer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_sound

(brown sound kontra the brown note kontra Brownsk rörelse)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 22:10

Bajs eller brus?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 22:50

Det är nog bajs. Läste hur det låg till innan med.. Men kunde bara tänka på human feces... Vem vet vilka kablar som kommer ur den modulen

Trodde mitt labbagg var trasigt men efter råd från Frebrik att det funkar nog om jag lägger på ett motstånd så testa jag med en lysdiod. Funkar fint SÅ nu kan jag använda labbagget med

Senast redigerat 2008-12-25 23:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 00:11

Funderar på 69-728-55 elfa.se som nätagg.
Men det står att det är primärswitchande. Och någonstans i min lilla hjärna som ringer det en varningsklocka när det står "switchande" - men jag vet inte varför?

Så; varför är switchande dåligt? Och duger 69-728-55 till något?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 00:48

Switchande är bättre än linjärt eftersom man knappt drar nån onödig ström.
Switchande kan vara sämre än linjärt eftersom det bl a kan finnas rippel i switchfrekvensen (i detta fallet 100 kHz).

Grunkan ifråga känns rätt prisvärd, men jag läser databladet och ser att output regulation kan variera flera procent och att ripplet kan nå 0,2 V. Det skulle jag inte vilja ha till audioprylar, inte heller till de många syntmoduler där matningen används som referensspänning.

Förr var det alltid linjära agg som rekommenderades till audio, men nuförtiden finns det bra switchande grejor. Jag är dessvärre inte insatt i om detta är en av dem... men jag har en 5V DC-DC-omvandlare från samma tillverkare (Traco Power) och den ripplar rätt friskt om man inte sätter en rätt fet konding på utgången. (Duger för digitalkretsmatning men inte audio.) Dessvärre tål de switchande lymlarna inte alltför kapacitiv last...

Även om man får utspänningen tyst och fin så kan man nog få problem med elektromagnetiska störningar. Det switchande agget slår ju trots allt på/av ström 100 000 ggr per sekund, och då sänds det ut radiovågor som kan plockas upp i audioelektroniken om den inte är designad och byggd av kompletta gurus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 09:59

Jag har satt in switchande i Matrix 1000 för att bli av med brummet från originaltransformatorn. Det finns bra på Elfa som är tillräckligt låga för att få plats i en 1HE racklåda. Jag har för mig att det kostade ca 600:-, det var några år sedan. Jag betalade mer för nätaggregatet än för M-1000...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 11:45

69-655-52 kanske är ett bättre alternativ då?

Fast tittar jag i databladet så tycker jag det ser snarlikt ut..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 15:18

De jag använt har inte varit kapslade, nu var det inte just det här, men tittar man på 69-974-64 så har den rippel på 80-100mV och output regulation varierar 0.5-2% beroende på utspänning. Till M-1000 vill man ha 5V, +/-12V. Men du skall väl ha ett 5V, +/-15V?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 15:38

Jag behöver egentligen ingen 5V - eftersom det bara är 1 modul som kräver det.. Alla andra går på ±15V.

Eftersom jag har som mål att bygga en väldigt platt låda - så är det lite vid trafon som skon klämmer. Helst vill jag ju ha en intern. Men en extern är ju iofs ett alternativ. Då kan man ju driva flera stycken system med den. Fast det känns inte riktigt lika snyggt. Eller praktiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-27 00:22

Det dumma ur vår syn(t)vinkel med +5/+15/-15-trippelspänningsaggregat är att de är så typiskt datoraktiga med mest kräm i +5:an. Typ +5V @ 3A samt +/-15V @ 0,5A. Om de istället vore t ex +5V @ 0,1A samt +/-15V @ 1A så vore de dubbelt så användbara till syntbyggen.

Sensmoral:
skaffa dubbelagg +/-15V och komplettera det antingen med liten hemmabyggd 7805-baserad +5V som hängs på +15V, eller (t ex om högt strömuttag kvävs) med ett separat +5V-agg (väggvårta borde duga i många fall!).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-27 00:29

Jag håller helt med /mr..
Ett stabilt +-15Vdc-nätagg med en liten +5V-tappning alternativt +5V-krets på de moduler som behöver sådant. Det har jag klarat mig med hittills.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-27 21:08

Inte mycket fart under julhelgen men en knäppjök till LFO är byggd.
http://www.sbyh.se/tycka/index.php?page=psycho-lfo-cgs03

Skoj sak.. omdömme står på sajten!

Ljudexempel finns också med nu.

Senast redigerat 2008-12-27 22:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 00:44

Låter psyko!

Vad har ni för förslag ang. så platt psu som möjligt?
Funderar på en CGS66 ändå.. Och ringkärna. Får försöka klämma in det i lådan på något vänster.. Det kan gå! Ska man linda in paketet i folie eller bygga någon form av jordad skyddsvägg mellan isf?

För det kommer bli tight!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-28 00:47

Tackar.. den ÄR psyko!

Platt.. hmm.. tunn ringkärnetrafo och 78/79-15 i TO220-kapsel + dyra elektrolyter?
Annars dyr switchad.. löser ju saken.. kapsla i metall-låda om behov finns.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 09:47

Saddox: Älskar dina ljudklipp! Lät bizzarrt och lite S/H som du skrev.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-28 14:08
Ursprungligen av Dego:

Saddox: Älskar dina ljudklipp! Lät bizzarrt och lite S/H som du skrev.

Ha ha ha... enda musik jag gör nuförtiden.. ca 1 min testljud.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 10:19

Kroffe: Kanske något för ditt keyboard till din asm-1...
http://www.geocities.com/picsynth/

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-28 11:07

Dego, jag har kollat på den där förut men håller mig nog från PIC-processor programmering...känns aldeles för mekkigt. Tack ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 15:48

Du har lite pausmusik i tråden med

Men jag trodde det var därför man byggde modular för att kunna göra 1 min testljud eller 4 min videoklipp på youtube.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 01:01
Ursprungligen av Dego:

Men jag trodde det var därför man byggde modular för att kunna göra 1 min testljud eller 4 min videoklipp på youtube.

Youtube har alltid funnits, men det är först när modularbyggandet fått ett rejält uppsving nu på senare år som det blivit hajpat...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-28 16:04

just ja.. det har jag ju också.. pausmusik..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 11:32

Olika sätt att AC-koppla en utgång?

Här gör han på ett sätt: http://cgs.synth.net/modules/cgs30_bpf.html
Och här på ett annat: http://cgs.synth.net/modules/cgs48_vco.html

Vilket är bäst? Eller är de båda lika bra?

Och borde jag AC-koppla bandpassfiltret?
Eller kan det vara värt att ha kvar en offset?

Testa först? Bestämma sen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-30 00:17
Ursprungligen av zthee:

Olika sätt att AC-koppla en utgång?

Här gör han på ett sätt: Ken Stone's Modular Synthesizer
Och här på ett annat: Ken Stone's Modular Synthesizer

Vilket är bäst? Eller är de båda lika bra?

Det är egentligen samma sätt.
Se 100k-motståndet i andra exemplet som ingångsmotståndet på nåt du kopplar in, det blir ingen större skillnad. Det sitter där för PWM-kretsens behov (komparatorn ska jobba runt noll, inte runt nåt annat värde dit OP-ingången väljer att driva iväg), inte för att göra AC-utgången annorlunda.

En AC-utgång är en DC-utgång som får passera genom en konding.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 10:35

/mr: OK! Tack för hjolpen!

Bevaka tråden