- ledin
- Medlem ●
- Arvika
Blev lite inspirerad och trotsade den -10-gradiga kylan och gick ut. Fick två som jag blev ganska nöjd över. Tyvärr blev en del oskarpa (lång slutartid kombinerat med darrande iskalla händer ), får göra ett nytt försök imorgon när det är lite ljusare...
Idag var det fint väder här i stugan:
Även inifrån stugan var det tjusigt:
Sen drog det in en dimma och det blev ett helt annat ljus:
Jag testade även två panoramabilder, men även om Photomerge i Photoshop är en fantastisk funktion så skulle det ha behövts lite mer handpåläggning, både i förberedelserna och i efterbehandlingen (man ser t.ex. ur exponeringen varierar lite för mycket) för att få det perfekt:
Använd gärna AutoPano Pro till att bygga panoraman.
Det skarvar ihop 40 bilder tagna på frihand, utan att man behöver slaviskt exponera korrekt i varje bild...
Kasta en hög med bilder på programmets öppna fönster, ta en kopp kaffe....
Varning för MYCKET FET BILD:
Använd gärna AutoPano Pro till att bygga panoraman.
Det skarvar ihop 40 bilder tagna på frihand, utan att man behöver slaviskt exponera korrekt i varje bild...
Ah, fungerar det bättre än Photomerge i Photoshop CS3?
Man måste inte exponera slaviskt i Photomerge heller, den har en funktion för att automatiskt korrigera, men den räcker bara så långt när originalen varierar alltför mycket. Annars tycker jag Photomerge är helt ok.
Väldigt snygga bilder Adrian. 2,3, 7, 8 och 10 är de jag gillar bäst.
Tackar! Det var ett härligt väder att fota i (eller bara vandra i för den delen), bilderna gör det bara rättvisa till hälften.
Önskar dock att jag hade samma ljuskänslighet som D700 (och t.ex. D3 och 5D mk II) har, även om D90:n inte alls är dålig.
Väldigt snygga bilder Adrian. 2,3, 7, 8 och 10 är de jag gillar bäst.
Stativ... Och 5D mkII är väl inte så mycket bättre än D90, pga det höga pixeltalet...
Här kommer några ifrån mig
Härligt juliga bilder, bengtsson!
Förvisso, men det släpar man ju inte med sig överallt. Däremot var jag uppe inatt och fotade lite på stranden i det starka månskenet och då följde stativet förstås med.
Och 5D mkII är väl inte så mycket bättre än D90, pga det höga pixeltalet...
Faktum att den är det. Den är i klass med D700 enligt tester, som detta t.ex. (min markering):
Talk about the best of both worlds! Until this 21.1MP Canon debuted, the choice in the under-$3,500 price range was between lots of pixels or high image quality at high ISOs. One route was a camera such as the $3,000, 24.6MP Sony A900, which produces high-resolution images but tops out at only ISO 6400, and even there serves up lots of noise. The other approach was the $3,000 Nikon D700, with just 12.1MP but impressively clean images at ISO 6400, along with the ability to shoot (albeit noisily) at up to ISO 25,600.
But the 5D Mark II matches the Nikon for sensitivity and comes close to the Sony in resolution.
Men nu ska vi inte snöa iväg på detta för mycket, då gör vi tråden en otjänst.
Tackar:) Huset var så utstickande mot den annars så vita omgivningen, så vart härlig känsla i den:)
Är iaf en bild jag är väldigt nöjd med själv:) Jag är ganska ny på foto området, så är inget proffs ännu:)
Nu ska de bara bli ett nytt objektiv o en blixt så man kan leka på mera framöver:)
Här kommer ytterligare en bild till. Var Bambi som var ute o halkade på isen o blev lite rädd. Så den låg o tryckte där, så jag o brorsan gick o fotade. Jag tog lite bilder i början, o sen fotade brorsan resten. Vi kom så nära som en meter, innan den tog mod till sig o sprang av sjön igen.
Oj, vilka fina bilder som har tillkommit sedan jag kollade här !
Mina favoriter är Thomas W´s fjärde foto, Adrians bilder inifrån och Goflorps strandkantsbild inkl hund (hade varit ännu snyggare utan svart sorgekant).
Storfavorit är bengtsson802´s krispiga och suveräna bild som bifogas. Du måste bli fotograf !
Idag kom ett kodak moment ute i stugan.
Fyra (!) älgar hade letat sig in på granntomten, jag hade aldrig sett så många älgar så nära (där ute vid kusten brukar man inte se dom speciellt ofta). Och nu skulle jag få fota dom med nya kameran. Massor av bra bilder!
Jag smyger ut på bron med kameran men har svårt att få fokuseringen att fungera. Knappen på objektivet är inställd på autofokus men ändå vill det sig inte, jag letar febrilt men innan jag hinner göra något mer tar min far, som också ska fota, ett steg ut på trappen vilket låter och skrämmer iväg alla älgarna.
Kvar stod jag med två testbilder helt utan fokus, suck...
I efterhand upptäckte jag att jag switchen för autofokus/manuell fokus på kameran hade hamnat fel, kanske när jag satte kameran i väskan. En switch jag helt glömt bort eftersom objektivet också har en och jag brukar använda den. Dubbelsuck...
(Såhär i efterhand skulle jag nog ha fokuserat manuellt istället för att felsöka, men jag är ovan att göra det och brukar förlita mig på autofokus. Och jag hade nog inte hunnit hursomhelst.)
inte så vacker som många av er andras bilder men jag gillar den själv...
Så länge fotot betyder något för dig själv, spelar det ingen roll vad andra tycker. Man ska inte fotografera för andras skull, såvida du inte är en yrkesfotograf!
Tack för det fina omdömet.. den är tagen i färg, blev lite tråkig då så jag gjorde om den till svartvitt i aperture och tyckte den blev rätt häftig, sen använda jag en plugin jag blev tipsad om här på forumet för att lägga till ramen och texten på bilden.
Tack för det fina omdömet.. den är tagen i färg, blev lite tråkig då så jag gjorde om den till svartvitt i aperture och tyckte den blev rätt häftig, sen använda jag en plugin jag blev tipsad om här på forumet för att lägga till ramen och texten på bilden.
Okey, bra vart de iaf:)
Ps. Vet inte varför den där blyga smileysen kom me, o vet inte vad som menas med den, men den får väl fylla ut lite eller ngt Ds.
Jag håller med Goflorp, riktigt sjyst bild!
Sånt är alltid intressant Gjorde något liknande för några år sen, men hade 3 kompisar i bilen så dom fick putta på i kylan så lyckades komma loss efter en stund (typ 1 1/2 timme )