Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-11 22:40

Gick över till Mac 2006 februari tror jag, när första MacBook Pro kom ut. Varit helt såld sen dess. Kan numera inte använda en vanlig mus om jag tex spelar. Klarar mig absolut inte utan quicksilver, så när jag kommer till jobbet så är det ett dagligt helvete. Sitta med en okej PC helt nerlåst pga virusrisker hit och dit.
Det enda jag saknar är Office paketet, det som finns till mac känns inte som den på PCn som jag är van vid och jag älskar excel nu när jag håller på att lära mig. Men openoffice funkar rätt okej det med för budgeten.
Terminal var en av anledningarna till att jag bytte utöver den snygga designen och lätta användar gränsnittet. Det och en kollega som rekomenderade Mac över PC.

Har jag råd blir det en ny MacBook Pro till hösten. Synd bara att min applecare protection plan snart går ut. Den har jag utnyttjat rätt duktigt.

• Medlem
  • 2009-01-15 11:22

Välkommen hit och till den ljusa sidan! Skriv en presentation om dig under presentationer!

Jag har själv bytt till mac rätt nyss (i okt) och kommer knappast att gå tillbaka...

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-15 20:53

Woopie-f*cking-dooo!

Jag bytte till min första Mac idag och jag kan inte fatta hur sjukt bra den är. Allt funkar som det ska, snabbt, snyggt och stabilt!

Tack till er alla här på 99.se, har besökt detta forum en hel del i researchsyfte och ni är alla stjärnor som delar med er av era kunskaper. Lika bra att tacka på förhand för svaren till mina framtida frågor på en gång

Eg. är jag ingen bytare, snarare tillbakabytare...

För första datorn hemma var just en Mac Classic, runt -88 eller -89 kanske? Sen har det varit PC under 90-talet, 00-talet har bjudit på iBook, Mac Mini och nu Mac Pro...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-24 18:05

Bytte ifrån PC till Mac för ett år sedan då jag köpte den senaste iMac. Så här ett år senare kan jag bara säga att min nästa dator med allra största säkerhet blir en PC igen. Jag får tyvärr dras med denna i några år till. Visst finns det saker jag verkligen gillar med Mac, och saker jag absolut inte gillar med Windows, men ska jag väga alla för- och nackdelar så vinner PC och Windows. Jag har lessnat på att gång efter gång få besked på att det eller det programmet inte finns till Mac, den eller den tjänsten fungerar inte på Mac osv. Mitt senaste irritationsmoment är att Mac ej har stöd för DRM version 7 vilket krävs för att kunna se bl.a Formel-1 via Viasat OnDemand. Och skulle jag få det att fungera så finns det ingen HDMI utgång så att jag kan koppla den till TV'n med ljud. Mycket dåligt för en dator som är så ny om ni frågar mig. Sen alla skillnader på tangentbordet gör att man blir tokig, framförallt när man måste använda både Mac och PC. När jag ändå nämner tangentbordet så måste jag fråga vad Delete knappen används till? Den funkar ju aldrig. Inte heller funkar HOME/END så som man önskar, då ska man behöva använda CMD och pilarna. Och att det inte finns ett enda RAR-program som kan mäta sig med WinRar eller WinZip är drygt.

Jag vill inte vara negativ, men det snackas så mycket om att Mac är helt fantastisk men tyvärr är inte min eller min sambos erfarenhet det efter 1 år. Mycket hänger säkert fortfarande på att jag ej fått full koll på allting på samma sätt som jag hade i Windows, men mycket har inget med det att göra. Och att den skulle vara mycket snabbare har jag inte märkt av, jag har ändå 2.4 mhz:aren med 2 gb ram.

prova att sätta dit 4 GB - då kommer du märka en stor skillnad

sälj den o köp en pc! varför dras med den? en stationär dual 2 core 2.4 med 2 GB ram kan du väl köpa för runt 4-5000 + 2000 för skärm. du får säkert 7000 för din imac begagnad - om det är en 24".

Ursprungligen av Gibby:

Bytte ifrån PC till Mac för ett år sedan då jag köpte den senaste iMac. Så här ett år senare kan jag bara säga att min nästa dator med allra största säkerhet blir en PC igen. Jag får tyvärr dras med denna i några år till. Visst finns det saker jag verkligen gillar med Mac, och saker jag absolut inte gillar med Windows, men ska jag väga alla för- och nackdelar så vinner PC och Windows. Jag har lessnat på att gång efter gång få besked på att det eller det programmet inte finns till Mac, den eller den tjänsten fungerar inte på Mac osv. Mitt senaste irritationsmoment är att Mac ej har stöd för DRM version 7 vilket krävs för att kunna se bl.a Formel-1 via Viasat OnDemand. Och skulle jag få det att fungera så finns det ingen HDMI utgång så att jag kan koppla den till TV'n med ljud. Mycket dåligt för en dator som är så ny om ni frågar mig. Sen alla skillnader på tangentbordet gör att man blir tokig, framförallt när man måste använda både Mac och PC. När jag ändå nämner tangentbordet så måste jag fråga vad Delete knappen används till? Den funkar ju aldrig. Inte heller funkar HOME/END så som man önskar, då ska man behöva använda CMD och pilarna. Och att det inte finns ett enda RAR-program som kan mäta sig med WinRar eller WinZip är drygt.

Jag vill inte vara negativ, men det snackas så mycket om att Mac är helt fantastisk men tyvärr är inte min eller min sambos erfarenhet det efter 1 år. Mycket hänger säkert fortfarande på att jag ej fått full koll på allting på samma sätt som jag hade i Windows, men mycket har inget med det att göra. Och att den skulle vara mycket snabbare har jag inte märkt av, jag har ändå 2.4 mhz:aren med 2 gb ram.

Ursprungligen av Gibby:

Det är ju skönt att du inte blivit det minsta bitter på kuppen. Det kunde ju vart jobbigt.

Deleteknappen är ju bara att söka, prova här på forumet kanske?
Det finns ju 25 olika RAR/Unzip-program om man så vill. ZIP är ju inbyggt i OS'et.

Gud så jobbigt det är att lära om! Du kommer aldrig trivas med din Mac, för den bär sig inte åt exakt som din gamla PC gjorde. Om du dessutom försöker få den till att jobba på det viset som din gamla maskin gjorde så kommer det bara att bli dåligt.

"full koll på allting", varför skall man ha det? Du behöbver inte ha "full koll på allting" du kör OSX - du har automatlåda om man säger så.
I Windows MÅSTE man ju ha "full koll" - eller så får man hyra in en gubbe en gång i månaden som HAR full koll och betala honom en back öl eller två.
Det låter lite som en som köper en BMW635CSi för en halv mille och sedan gnäller för att du inte får bestämma själv när du skall växla.

Så, istf att få magsyra på den där maskinen så sälj den och köp dig en PC igen.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju skönt att du inte blivit det minsta bitter på kuppen. Det kunde ju vart jobbigt.

Deleteknappen är ju bara att söka, prova här på forumet kanske?
Det finns ju 25 olika RAR/Unzip-program om man så vill. ZIP är ju inbyggt i OS'et.

Gud så jobbigt det är att lära om! Du kommer aldrig trivas med din Mac, för den bär sig inte åt exakt som din gamla PC gjorde. Om du dessutom försöker få den till att jobba på det viset som din gamla maskin gjorde så kommer det bara att bli dåligt.

"full koll på allting", varför skall man ha det? Du behöbver inte ha "full koll på allting" du kör OSX - du har automatlåda om man säger så.
I Windows MÅSTE man ju ha "full koll" - eller så får man hyra in en gubbe en gång i månaden som HAR full koll och betala honom en back öl eller två.
Det låter lite som en som köper en BMW635CSi för en halv mille och sedan gnäller för att du inte får bestämma själv när du skall växla.

Så, istf att få magsyra på den där maskinen så sälj den och köp dig en PC igen.

Alla som sprider lovord över apple tas emot med ljus och värme medans de som kommer med kritik skickas tillbaka till mörkrets boning i Redmond.

Det är inte fel på MAC det är fel på dig.

Jag är själv en nybakad switcher och jag tycker att MAC är alldeles kalas, det är lite som att hamna rätt. Jag har varit med i datorsvängen från ABC 80 och jag har provat det mesta.

Dock tycker jag att taket är lite för lågt när det gäller att se fördelar med andra system, XP är mycket mycket stabilt och kompatibelt (snacket om att man behöver support en gång i veckan + en back öl är inte sant förstås). Om man objektivt skall välja något som fungerar till allt så skulle jag säga XP.

Virus och trojaner säger då vän av ordning, mitt svar är att om du har en brandvägg och virusskydd och inte är helt obegåvad så händer ingenting, för noviser är det en annan sak. Mac och linux är förstås ljusår bättre vilket till största delen beror på att det är unixbaserade system men också för att det inte är en lika attraktiv plattform för "problemmakarna"

De senare verisionerna av linuxdistar är bra, tänker främst på Ubuntu. Påminner lite om osx med ett dåligt gränssnitt.

För mig är Vista en återvändsgränd, delar de flestas bild av ett dåligt system som slukar resurser, vad jag har sett av 7:an sä den bättre men det är fortfarande fel väg att gå för mig.

Reflektioner efter några månader som switcher:
- Gränssnittet är föredömligt
- Tycker att alla delar i OSX funkar som förväntat utom finder. Den är inte bra och den är inte håller inte måttet jämfört med andra delar av systemet
- Saknar lite av det som finns i linuxvärlden ex: oj du behöver en codec vill du ladda ner den? (Hade nog inte tänkt på det om jag inte hade kört så mycket linux som jag har gjort den senare tiden)

Så mina 5 cent är att alla har bra delar och man kan tjäna på att se det så.

Ursprungligen av Costanza:

Alla som sprider lovord över apple tas emot med ljus och värme medans de som kommer med kritik skickas tillbaka till mörkrets boning i Redmond.

Det är inte fel på MAC det är fel på dig.

Jag är själv en nybakad switcher och jag tycker att MAC är alldeles kalas, det är lite som att hamna rätt. Jag har varit med i datorsvängen från ABC 80 och jag har provat det mesta.

Dock tycker jag att taket är lite för lågt när det gäller att se fördelar med andra system, XP är mycket mycket stabilt och kompatibelt (snacket om att man behöver support en gång i veckan + en back öl är inte sant förstås). Om man objektivt skall välja något som fungerar till allt så skulle jag säga XP.

Tackar för psykoanalysen då.

Själv har jag också vart med sedan strax innan ABC80 så visst vet jag vad jag pratar om.
Måhända tog jag i lite men summan av kardemumman är väl ändå att om man vräkr skit över Macar efter ETT ÅRS ANVÄNDANDE. Ja, då kanske man skall återvända till "mörkrets boning" (ditt uttryck)
.
Här finns en del trådar som handlar om kaoset folk känner under andra veckan.
Har man aggressioner mot OSX efter ett år, ja då är det ju makalöst hur mycket man måste njuta av att plåga sig själv eller nåt.

Jag håller dock inte med för fem öre om XP. Hela XP är i mina ögon ett instabilt otyg.
Alla mina kompisar som är på "medelnivå" har datorer som oftare INTE funkar än att de går....5-6 st har en "kanelbullekonsult" som "rensar upp lite" med ett kvartals mellanrum.
2-3 st fixar detta själva, de har mer "datakunskap".

3st kör Mac, aldrig hört av dem i ett "supportärende". Däremot kan de komma med frågor på brukandenivå ("Kan man göra si eller så med hjälp av en sådan Codec och få det till ditten eller datten i iDVD?")

Det är ju regel att man installerar om hela XP med jämna mellanrum. (med undantag för KalleExpert32 som minsann alltid kommer in i sådana här diskussioner och påstår att han minsann klarat ha en XP med uptime sedan 1984 )

Lägg uppepå detta en hel del dåligt genomtänkt hanterande av data/information och vips så har man kompisar som ideligen ringer och vill att man skall skicka sina adressuppgifter til dem IGEN....

En kille på MW's kommentarssida sa en rolig sak.
ungefär: OSX har jag inte installerat om på 3,5 år. Till windows XP kan jag installationsnyckeln i huvet.

"taket är för lågt" ? Jag tycker taket här är rätt högt. Det finns en hel halv PC-avdelning för dem som kör Bootcamp etc. Musikdelen är mera om musik än vilken plattform man använder. Unix/Linux har sin lilla del.

Att vi är människor här och att en del blir förbannade ibland - det är väl bara ett friskhetstecken.

Tackar för psykoanalysen då.

Själv har jag också vart med sedan strax innan ABC80 så visst vet jag vad jag pratar om.
Måhända tog jag i lite men summan av kardemumman är väl ändå att om man vräkr skit över Macar efter ETT ÅRS ANVÄNDANDE. Ja, då kanske man skall återvända till "mörkrets boning" (ditt uttryck)
.
Här finns en del trådar som handlar om kaoset folk känner under andra veckan.
Har man aggressioner mot OSX efter ett år, ja då är det ju makalöst hur mycket man måste njuta av att plåga sig själv eller nåt.

Jag håller dock inte med för fem öre om XP. Hela XP är i mina ögon ett instabilt otyg.
Alla mina kompisar som är på "medelnivå" har datorer som oftare INTE funkar än att de går....5-6 st har en "kanelbullekonsult" som "rensar upp lite" med ett kvartals mellanrum.
2-3 st fixar detta själva, de har mer "datakunskap".

3st kör Mac, aldrig hört av dem i ett "supportärende". Däremot kan de komma med frågor på brukandenivå ("Kan man göra si eller så med hjälp av en sådan Codec och få det till ditten eller datten i iDVD?")

Det är ju regel att man installerar om hela XP med jämna mellanrum. (med undantag för KalleExpert32 som minsann alltid kommer in i sådana här diskussioner och påstår att han minsann klarat ha en XP med uptime sedan 1984 )

Lägg uppepå detta en hel del dåligt genomtänkt hanterande av data/information och vips så har man kompisar som ideligen ringer och vill att man skall skicka sina adressuppgifter til dem IGEN....

En kille på MW's kommentarssida sa en rolig sak.
ungefär: OSX har jag inte installerat om på 3,5 år. Till windows XP kan jag installationsnyckeln i huvet.

"taket är för lågt" ? Jag tycker taket här är rätt högt. Det finns en hel halv PC-avdelning för dem som kör Bootcamp etc. Musikdelen är mera om musik än vilken plattform man använder. Unix/Linux har sin lilla del.

Att vi är människor här och att en del blir förbannade ibland - det är väl bara ett friskhetstecken.

- "Till windows XP kan jag installationsnyckeln i huvet"., det var det roligaste jag har läst på länge, skrattade gott.

Håller med att om man har haft en MAC i ett år så borde man ha gjort ett val och bytt tillbaka, det är ju inte så att det är svårt precis. Är man desperat så kan man väl köra bootcamp eller parallells eller motsvarande.

Skall också be att få utveckla vad jag menade med "lågt i tak". Jag menade att det är fritt att tycka vad man vill och att många gör det (ibland så kan man fundera på om dom har en mac överhuvudtagit...). Det jag menade var att det snabbt kommer kommentarer typ, du måste tänka om, släpp kontrollen. Detta är heller ingen kritik mot dig utan det är mera en generell anda som ibland dyker upp.

Det är klart att jag jobbar fortare på en XP än en MAC där jag trevar mig fram, har man varit med från första windowsverisonen så har man ju lärt sig var allt är och man är hemtam.

Om XP då: om man ger f.n i att installera allt möjligt skit från skärmsläckare till diverse obskyra mediespelare (som kommer när man kastar in en DVD) och har någorlunda koll så är XP förbannat stabilt.

Kontentan är att MAC är mycket mycket (kan fortsätta länge) bättre från start för noviser. Mina föräldrar skulle inte ha ett problem med en MAC men det skulle de sannolikt ha med en PC.

Om du kan din XP så funkar det bra, det är otroligt lätt att koppla in perfier utrustning. Det samma gäller för MAC (med kanske undantaget för perifier utrustning - vet inte). Så ur stabilitetsperspektiv och kompabilitetsperspektiv (tänker på banker och del siter som kräver windows - strömmande media etc) så är nog XP ett säkrare val FÖR DEN SOM KAN - eller kanske låter bli att fingra för mycket.

MAC är för mig som det borde ha varit från början, bra system, bra upplägg, bra gränssnitt. Inte en AD-HOC värld där man dras med klipp och klistra lagning av ett dåligt system.

Delar du min uppfattning om finder?

• Medlem
  • Degerfors
  • 2009-01-25 17:54

Gick över till Mac för ungefär ett år sedan. Nu har jag i och för sig alltid använt mig av Mac, men det blev mer permanent när min iMac packades upp och övertog allt som jag använt PC:n till tidigare. Det enda som gör att jag har kvar en PC är för spelandets skull.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-27 09:18

Köpte min första mac igår, en macbook. Det är bara woooow.
Vi kommer bli bra kompisar känner jag på mig, kanske tom Bästa kompisar.

todiloo

• Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-01-27 12:38

Jag är switcher sen alu Macbookarna kom. Jag måste också säga att jag troligen aldrig kommer byta tillbaka. Är sjukt nöjd och längtar hem varje dag på jobbet för att sitta med skönheten.

Ursprungligen av odis:

Jag är switcher sen alu Macbookarna kom. Jag måste också säga att jag troligen aldrig kommer byta tillbaka. Är sjukt nöjd och längtar hem varje dag på jobbet för att sitta med skönheten.

Underbar känsla.

Välkommen ni båda senaste här.

Vi ser fram emot era presentationer.

vad får er att ticka förutom Macar då?

Vi har forum för Foto, film, konstiga program...ja det finns det mesta här mellan himmel och jord. Välkomna in i värmen!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-27 22:33

Underbar känsla.

Välkommen ni båda senaste här.

Vi ser fram emot era presentationer.

vad får er att ticka förutom Macar då?

Vi har forum för Foto, film, konstiga program...ja det finns det mesta här mellan himmel och jord. Välkomna in i värmen!

Tack ska du ha!
Ja jag får börja snickra lite på min presentation nu då =p

PRECIS bootat up datorn efter installation med nytt minne, 2x2gb. otroligt smidigt att installera, om man nu ska jämföra med många PClaptops.
Nu känns allt mycket roligare, mac for shizzle!

Ha en trevlig kväll allihopa...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 14:29

Gick över till Mac för lite drygt en månad sedan, efter att min trotjänare från IBM vägrade fungera ordentligt. Hade övervägt ett byte i några månader, men denna lördag då T60n tvärstannade kl. 16 på eftermiddagen tog jag helt sonika bilen ner till Macforum och inhandlade mig en ny MacBook på impuls.

Var en hårdnackad Windowsanvändare i många år, men har uteslutande använt olika Linux-distributioner och andra UNIX-kloner under de senaste åren, både på klient- och serversidan.

Det som lockade med Mac var inte bara designen på hård- och mjukvara, ryktet om operativsystemets användbarhet och stabilitet bidrog också, samt dess nära koppling till UNIX (där jag känner mig hemma). En annan bidragande orsak var det faktum att jag hade erfarenhet av de flesta större operativsystem utom just OS X. Ska man kunna debattera om vad som faktiskt är bäst måste man ju ha provat allt... Dessutom lockades jag av att prova på att utveckla mjukvara för Mac och iPhone, vilket man naturligtvis behöver en Mac för.

Hittils är jag mycket nöjd, även om det finns några små irritationsmoment. Det mesta har jag dock lyckats hacka mig runt, så snart är operativsystemet som jag vill ha det.

Ursprungligen av McB:

Gick över till Mac för lite drygt en månad sedan, efter att min trotjänare från IBM vägrade fungera ordentligt. Hade övervägt ett byte i några månader, men denna lördag då T60n tvärstannade kl. 16 på eftermiddagen tog jag helt sonika bilen ner till Macforum och inhandlade mig en ny MacBook på impuls.

Var en hårdnackad Windowsanvändare i många år, men har uteslutande använt olika Linux-distributioner och andra UNIX-kloner under de senaste åren, både på klient- och serversidan.

Det som lockade med Mac var inte bara designen på hård- och mjukvara, ryktet om operativsystemets användbarhet och stabilitet bidrog också, samt dess nära koppling till UNIX (där jag känner mig hemma). En annan bidragande orsak var det faktum att jag hade erfarenhet av de flesta större operativsystem utom just OS X. Ska man kunna debattera om vad som faktiskt är bäst måste man ju ha provat allt... Dessutom lockades jag av att prova på att utveckla mjukvara för Mac och iPhone, vilket man naturligtvis behöver en Mac för.

Hittils är jag mycket nöjd, även om det finns några små irritationsmoment. Det mesta har jag dock lyckats hacka mig runt, så snart är operativsystemet som jag vill ha det.

Du är grym - jag brukar impulsköpa en Toblerone ibland....

Switcher och det sedan 2005. Kommer inte gå tillbaka till det helvete som är Windows.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-01-28 22:49

Fick min Macbook idag.
10/10
Sålt stationära och sitter nu med en 24" och ler.

Jag köpte mig en MacBook för 6 dagar sen. Mestadels för att jag på mitt jobb fått se hur smidigt iPhoto hanterar bilder. Detta är verkligen sjukligt smidigt då jag fotar en del och enbart i raw. Så nu ska jag bara införskaffa aperture2 sen är min lycka gjord mer eller mindre
En till sak. älskar den gedigna känslan aluminiumchassit ger och sen inte att förglömma det underbara tangentbordet som är en fröjd att skriva på. Det är hästlängder bättre än min sony vaio.
BTW, någon som vill köpa en vaio vgn-cr21z/r billigt?

• Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-03-05 21:32

Jag köpte en iMac 20" 2,4 med 1gb ram i lördags och det känns underbart!

Anledningen till att jag switchat är att jag köpte en iPhone 3G och började tänka att om Apple kan göra en telefon med så bra gränssnitt så måste datorerna vara minst lika bra, och jag blev då inte besviken

Vilken känsla det var att öppna kartongen och ta upp en helt underbar skärm, känna den där härliga lukten, plugga i ström, tangentbord och mus, sen bara starta!

Provade att köra med mighty mouse ett par dagar men den passade inte mig så det blev att byta mus, men tangentbordet är ju perfekt. Sen så kommer jag att köpa 4gb ram och sätta in sen har man en kanon dator i ett par år fram över.

Mighty Mouse

Ursprungligen av aworro:

Jag köpte en iMac 20" 2,4 med 1gb ram i lördags och det känns underbart!

Anledningen till att jag switchat är att jag köpte en iPhone 3G och började tänka att om Apple kan göra en telefon med så bra gränssnitt så måste datorerna vara minst lika bra, och jag blev då inte besviken

Vilken känsla det var att öppna kartongen och ta upp en helt underbar skärm, känna den där härliga lukten, plugga i ström, tangentbord och mus, sen bara starta!

Provade att köra med mighty mouse ett par dagar men den passade inte mig så det blev att byta mus, men tangentbordet är ju perfekt. Sen så kommer jag att köpa 4gb ram och sätta in sen har man en kanon dator i ett par år fram över.

Det går att ställa in Mighty Mouse så att du kan få högerklick på den högra sidan och vänsterklick på den vänstra sidan, sen lilla rullkulan är ju suverän, du kan inte bara rulla upp å ner utan vänster resp. höger vid behov. Jag hade också lite svårt i början att lära om med en knapp, innan jag hittade inställningen under systeminställningar, klicka en gång på tangentbord och mus, sen på mus, välj primär knapp vänster och sekundär knapp höger och du är sen fast i Mighty Mouse fällan (!)

McTommy

Jag är väl i en switch-fas just nu, vilket inte var helt plannerat.

Har haft PC i alla år, uteslutande egna byggen då jag varit lite av en dator-entusiast (nörd på heltid ). Har alltid använd mig av MS-operativ, på senare år har jag blivit linux-intresserad och börjat använda mig av ubuntu på mina egna maskiner (i dualboot dock), och har gått över från ms-server operativ till openSUSE på min hemma-server.

Jag har köpt en macbook unibody 13" efter att ganska grundligt ställa dom laptops som finns, mot varandra. Jag gjorde bytet från stationär+laptop till endast laptop för runt ett halvår sedan då jag köpte engelsk kobalt-laptop som hade prestanda som ett monster, i 15" förpackning. Jag kom inte överens med den helt enkelt, flera saker som man kunde peka på i rent kvalitets-sammanhang med tanke på priset på maskinen, samtidigt som den helt enkelt var klumpig (även om man tog hänsyn till att det var en 15").

Således lästes, klämdes och funderades det en hel del och det stod tillslut mellan en 13" MB och en 15" MBP, men jag ville ha mobilitet så körde på 13", inte ångrat mig, dock tänker jag återinskaffa en fast skärm hemma.

Planen var faktiskt att rensa macOS helt och köra ubuntu, det var mest hårdvaran och kvaliteten jag var ute efter, en kombination av design och funktion som alltid tilltalat mig, eftersom jag både jobbar med "IT" och är datorintresserad på fritiden, har jag läst och sett apple hela tiden, lite "runt hörnet". Alltid varit faschinerad av just deras design.

Dock hade ju datorn som sagt macOS installerat, och jag hade en del problem att få igång ubuntu, och även när det nu fungerar mha refit så är det problem med att få multi-touchpad att fungera, och jag har börjat gilla macOS och funderade nu över helgen vad jag skulle göra.

Jag har faktiskt bestämt mig för att behålla macOS så långt det går, redan lagt in winXP prof i parallels för att ha "beredskap" för programkonflikter, jag vet redan en hyfsat lång lista med mjukvara jag inte kommer klara mig utan.

Det finns mycket jag har övergångsproblem med, och framförallt "utforskar" funktionen. Jag har verkligen inte kommit bra överens med finder-programmet i macos, och tänker nu när jag bestämt mig för att köra Leopard på heltid söka efter alternativa program. Sedan finns det ju väldigt mycket annat som är knepigt, men Witch tog hand om fönsterhanteringen (har ofta väldigt mycket fönster uppe).
Jag har ögnat igenom tråden och jag tror många verkar ha liknande övergångsproblem, små saker som vi alla switchers "stör oss" på, mycket tror jag kommer gå över...

Tja, på den vägen är det

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-07 21:38

Jo jag är nu en switcher även om det känns lite skumt. Är en hel del som känns så annorlunda. Tex fungerar inte alla kortkommandon som jag är van vid. Kan ju iofs bero på att jag fortfarande har ett tangentbord för pc, men tycket det borde fungera ändå. Kan passa på att fråga hur man med ett sådant t-bord kopierar en textsnutt. Som jag är van så är det Ctrl+C och Ctrl+V för att kopiera och klistra in. Kanske finns någon plug-in som kan fixa detta?? För övrigt ser det ju ganska trevligt ut. Kommer dock köra dubbla system då jag är i behov av vissa program som ännu inte kommit till mac. Får hoppas det kommer.

Datorn är en macbook Vit (nya modellen). Lite väl varm mot vad jag hade fått för mig att den skulle vara men inte värre än att man kan leva med det (52-60 grader utan större belastning). Kör med extern skärm så locket är stängt vilket kanske kan bidra med några grader.

//nussse

Senast redigerat 2009-03-08 01:30

Mickey Mouse...

Ursprungligen av nussse:

Jo jag är nu en switcher även om det känns lite skumt. Är en hel del som känns så annorlunda. Tex fungerar inte alla kortkommandon som jag är van vid. Kan ju iofs bero på att jag fortfarande har ett tangentbord för pc, men tycket det borde fungera ändå. Kan passa på att fråga hur man med ett sådant t-bord kopierar en textsnutt. Som jag är van så är det Ctrl+C och Ctrl+V för att kopiera och klistra in. Kanske finns någon plug-in som kan fixa detta?? För övrigt ser det ju ganska trevligt ut. Kommer dock köra dubbla system då jag är i behov av vissa program som ännu inte kommit till mac. Får hoppas det kommer.

Datorn är en macbook Vit (nya modellen). Lite väl varm mot vad jag hade fått för mig att den skulle vara men inte värre än att man kan leva med det (52-60 grader utan större belastning). Kör med extern skärm så locket är stängt vilket kanske kan bidra med några grader.

//nussse

Märk ut texten precis som du gör i en PC, håll nere cmd-tangenten och tryck v, samma sak med att klistra in det du sparat cmd+v det är ungefär som i en PC ctrl+c resp. ctrl+v

Det finns så många program till Mac så du anar inte...

Sen kan du använda cmd tangenten till att förflytta dig med i text som du skriver, cmd+pil höger så kommer du till slutet på raden, cmd+pil vänster så kommer till början på raden.

Kopiera någonting som du ser på skärmen, Shift+cmd+4 "klick" säger det och du har en jpg-bild på skrivbordet och exakt det som du vill ska vara med!

/McTommy

Finder är föråldrad och lider av en massa fix/påhäng etc. Den har blivit "uppdaterad", men håller inte alls måttet längre. Det är hett efterlängtat att det kommer en hel nyskriven i nästa release av OSX.

"För den som kan" OCH "låter bli att fingra för mycket." i samma mening låter lite kul. Ingen jag känner som kan låter bli fingra på grejerna

Men, visst, att stoppa i en XP, ta bort lite godis och sedan tala om för dem att inte stoppa i något.

Jag vill nog hellre ge min pappa (snart 70) en Mac Mini och sedan tala om för honom att; gör ALLT med den här. Tänk dig bara för när det kommer till vad du kastar i papperskorgen. OK?

Finder är föråldrad och lider av en massa fix/påhäng etc. Den har blivit "uppdaterad", men håller inte alls måttet längre. Det är hett efterlängtat att det kommer en hel nyskriven i nästa release av OSX.

"För den som kan" OCH "låter bli att fingra för mycket." i samma mening låter lite kul. Ingen jag känner som kan låter bli fingra på grejerna

Men, visst, att stoppa i en XP, ta bort lite godis och sedan tala om för dem att inte stoppa i något.

Jag vill nog hellre ge min pappa (snart 70) en Mac Mini och sedan tala om för honom att; gör ALLT med den här. Tänk dig bara för när det kommer till vad du kastar i papperskorgen. OK?

Min pappa är över 70 och om jag skulle reducera supporten till nära noll så tror jag en imac är ett bra alternativ.

Visst stämmer det att det är svårt att låta bli att prova en massa (bara detta att detta skrivs på en MSI Wind med OSX är kanske bevis på det). Men så är jag också en blandmissbrukare med en hel drös av olika operativsystem på nära nog lika många burkar.

Strunt i det, det som ändå är svårast att komma över för det sitter djupt i ryggmärgen är ctrl+x, ctrl+c, ctrl+v. Avgiftning kanske

Jag bytte till iMac 24" för ca 1 mån sedan. Anledningen var dels att vänner som jobbar som designers talat varmt om den, dels att jag i somras införskaffat en Iphone och gillar den skarpt. Jag är uppvuxen med C64 / C128, Amiga, PC XT, PC AT, 286 osv.. Gillade mina Commodore-datorer skarpt när det begav sig, har aldrig tyckt att PC haft någon riktig själ såsom mina gamla Commodorer hade.. Är mycket glad över min nya mac och känner att jag fått tillbaka lite av datorglädjen där datorn är kul i sig, inte bara ett arbetsverktyg. Jag har väl lärt mig det mesta jag behöver för att använda datorn återstår bara att försöka fixa Nordeas E-legitimation så att den funkar.. Känns btw lite tryggt att OSX är baserat på Free BSD. : )

Ursprungligen av bjorn a:

Jag bytte till iMac 24" för ca 1 mån sedan. Anledningen var dels att vänner som jobbar som designers talat varmt om den, dels att jag i somras införskaffat en Iphone och gillar den skarpt. Jag är uppvuxen med C64 / C128, Amiga, PC XT, PC AT, 286 osv.. Gillade mina Commodore-datorer skarpt när det begav sig, har aldrig tyckt att PC haft någon riktig själ såsom mina gamla Commodorer hade.. Är mycket glad över min nya mac och känner att jag fått tillbaka lite av datorglädjen där datorn är kul i sig, inte bara ett arbetsverktyg. Jag har väl lärt mig det mesta jag behöver för att använda datorn återstår bara att försöka fixa Nordeas E-legitimation så att den funkar.. Känns btw lite tryggt att OSX är baserat på Free BSD. : )

Välkommen.

Själv en som haft fler "GURU Meditation Number" än jag kan räkna....

Varför inte kila öve rtill "Presentationer" och tota ihop ngt fint alster?

Missa inte att vi har faktiskt en hel del med Unix-folk här på siten.

• Medlem
  • 2009-03-17 21:30

gurkburk: Välkommen! Du kommer att vänja dig vid saker som du stör dig på och inse att det är rätt bra ändå!

Det kommer nog att glädja dig att Findern kommer att göras om till släppet av Snow Leopard som sker någon gång i sommar vad jag förstått...

Bevaka tråden