- Dego
- Medlem ●
- Stockholm
http://www.synthdiy.com/files/2006/EnvyLope_V3.pdf - Jag har läst om den förut, men inte brytt mig särskilt mycket. Men när jag tittar närmare så är den ju verkligen kompetent. Vore fint om man kunde få till ett kort av den också!
Med din inverterare blir den ju riktigt kompetent!
Jag tar gärna emot tips på bra men billiga monotelejack. Det är viktigt att brytjacksfunktionen är stabil då jag använder det mycket i mitt bygge. Hur är t.ex. Electrokits svarta plastjack jämfört med deras metall/pertinax-jack? Eller ska jag satsa på nåt annat?
Gärna silverfärgad mutter om det är svarta plastjack.
Neutrik NMJ4-serie av svarta plastjack kostar bara ca 0.5 dollar på Mouser t.ex.
Jag funderar på om jag ska försöka Cadda upp Envlyopen. Har lite dötid framför mig den närmaste veckan. Så det borde jag kunna hinna med.. Men det beror ju lite på hur det går med de kort jag har caddat nu. Funkar de så blir jag ju glad och tänker rita fler kort. Funkar de inte så lägger jag ner
Såg Haibles också, jag gillar hold delen mycket. Men funkar även den som en slew + LFO?
Köpa motstånd
150kr inkl frakt för 2500 st motstånd. Finns mer i butiken med...
16 kr för 100 st elektrolyter...
Transa
electro-music.com :: View topic - Parts to stock up on
Fast läs där innan ni beställer. Verkar som om kinakillarna har lite fuffens för sig.
I tråden finns även länk till en annan butik:
http://stores.ebay.com/Sure-Electronics_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZQ2d999QQftidZ2QQtZkm
Transer och dioder:
http://cgi.ebay.com/1N4007-1N4148-1N5819-2N3904-2N3906-Transistors-Assorted_W0QQitemZ350156975414QQihZ022QQcategoryZ7287QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
Aldrig köpt motstånd från futurlec men det andra jag köpt är ju ofta tom märken man känner igen som bournes (trim pottar), wima (kondningar) och så. Köpt mkt ics därifrån med. Men man vet ju aldrig......
Jag har köpt ganska stora batchar hos futurlec, eller några hundra av varje värde (mest 10K och 100K) Och sen mätt dem (inte så utförligt som han på e-m.com). Men jag har aldrig stött på några med konstiga värden. Och jag kontrollermäter nästan alla motstånd jag petar i kretskorten.. Så jag känner mig trygg med deras motstånd.
Electrokits motstånd är också bra.
Jag tror det här med dåliga motstånd från kina är ganska sällsynt. Och de stora företagen kan ju inte direkt riskera något...
http://rubidium.dyndns.org/cag/pdf/polyverb.pdf
http://rubidium.dyndns.org/cag/pdf/vcr.pdf
Springreverb:)
Från Anders Spontons sida....
nån som har planer på att bygga ett par schyssta multimode sv-filter, hittade 2 st såna här pcber
i en lådda som jag aldrig fick tummen ur att börja med
http://www.oakleysound.com/svf.htm
pm;a vettu
Jo, köpa på ebay är lite chansning. De telejack jag t.ex. handlade där känns inte 100% framför allt vad gäller brytjackfunktionen. Så om nån sitter på ett för stort lager eller har samköp på gång av hyfsade jack (utan att sikta på toppnivån), så säg till.
Har fixat VCOn nu, så nu klipper den inte och allt ser bra ut.
MEN, DC utgången verkar inte slå i botten - dvs, det ser ut som den går mellan typ 0.3V och 5.3V och inte mellan 0V och 5V. Nu har jag iofs inte världens bästa oscilloskop, men jag tror inte riktigt att felet ligger där. Vad kan man göra åt det? http://www.cgs.synth.net/modules/pic/schem_cgs48_vco.gif
Offseten måste ju komma någonstans ifrån? Och eftersom han skriver längre ner på sidan att om man ändrar 330K och 240K motstånden som sitter runt op ampen i mitten till höger, så kan man få en centrerad sågtand ist. Så det borde ju ha med dem att göra? Trimma in dem bättre? prova minska 330K (som nu är 220K) till 200K?
Det står iofs "0 to +5V approx sawtooth out" - men något borde det gå att göra åt det.
- Edit:
Nu har jag trimmat lite
Ändra 240K till 300K och 330K till 220K ger ett bra resultat. Den slår nästan precis i botten. Om jag kunde gå upp till 310K så skulle det nog varar helt perfekt. 330K vs 220K lade den typ -0.3V under och 300K lägger den kanske 0.1V över. Vet inte om jag ska försöka skaffa mig 300K + 5K motstånd och göra det ännu bättre, eller om jag ska vara nöjd..
Skulle behöva lite bättre mätinstrument, känner jag
Men jag känner mig iaf glad över att jag fått det bättre.
Dock så är "sinus" utgången under all kritik. Fast han skriver ju: Don't expect a perfect waveform. Så det gjorde jag väl inte. Men något bättre än det jag har nu tycker man ju att man borde kunna få (Det ser ut som en sinusvåg som man har PW på. För överdelen är typ 75% och nederdelen är 25% - så det ser helt skevt ut. Vet dock inte hur den låter. Men kan tänka mig att den ger mer övertoner än en vanlig sinus... Vilket inte riktigt är det man vill.. Sen hade jag tänkt ha den som en modulationskälla också. Även fast den kanske ger "roliga" resultat, så ger den ju inte samma som en riktig sinus.) Får fundera på vad jag ska göra
Edit igen -
Nej för fan, det var jag som hade fel. Det gick att få till en bra sinus! Även fast den har en liten "glitch" i sig, så ser den iaf nu ut som en sinuskruva! Hurra.
Mouser öppnar i UK för att serva oss i Sverige. FYI:
1000 N. Main Street
Mansfield, TX 76063, USA
www.mouser.com
Mouser UK
2 Cliveden Office Village
Lancaster Road
Cressex Business Park
High Wycombe
Buckinghamshire
HP12 3YZ
United Kingdom
January 30, 2009
Mouser Electronics Opens New UK Office Now Serving Ireland, Sweden, Finland, Denmark, and Norway
Dear Customer,
Mouser is proud to announce the opening of our new UK customer service centre on Monday, February 2, 2009. As one of the fastest growing broad-line catalog distributors in the electronics industry, Mouser is your source for the newest products, leading-edge technologies, and world class customer service.
To help kick off this exciting event, for a limited time Mouser is offering FREE FedEx SHIPPING on most orders over €75, duties and customs fees included! (Excludes VAT and all other taxes.) Free shipping offer does not include orders containing large or heavy products indicated by a "BIG" icon. See complete details at www.mouser.com or contact a customer service representative.
In addition to our print catalog, Mouser’s online catalog on www.mouser.com features over a million products and is updated daily with new products from more than 390 industry-leading manufacturers. Mouser delivers a time-to-market advantage with no minimum orders, fast delivery, competitive pricing, flat rate shipping, and NO handling fees. Local sales representatives will provide the very best customer service – regardless of the size of the customer or order size.
Let us help you further grow your business by becoming your electronics supplier of choice!
New UK Customer Service Centre:
+44 (0)1494-467490 (Phone)
+44 (0)1494-467499 (Fax)
Address: E-mail:
2 Cliveden Office Village
Lancaster Road
Cressex Business Park
High Wycombe
Buckinghamshire
HP12 3YZ
United Kingdom All Sales inquires UK@mouser.com
In addition to the UK contacts, you can always visit us at www.mouser.com. If you wish to add your name to our mailing list for new catalogs please visit us at www.mouser.com/catalog/. Also, you can sign up to receive new product and technology announcements at www.mouser.com/enews.
We look forward to a continuing relationship with you and hope our new local coverage helps you get your products to market quicker.
Warm regards,
Mark Burr-Lonnon
Mouser Electronics
Vice President Europe
Nej, sitter ganska OK. Det är brytjacks-flärpen som verkar för vek och för mjuk. På många av jacken är det inte kontakt med flärpen. Det går bra att stuka till dem så att det blir kontakt, men jag misstänker att det kommer glappa ur då den är rätt mjuk. Man vill nog hellre ha en mer fjädrande flärp.
Jag ska prova att använda dem ett tag så får vi se...
Eller så hittar man nån billig leverantör av switchcraft 112A. E ju faktiskt fraktfritt från Mouser för order över €75 just nu. €1.96 per st för N122A.
Nu har jag börjar läsa denna tråden från scratch.... Mycket läsning blir det..... och inser att jag börjar ramla in i "träsket" som någon uttryckte det...
Är det någon som byggt en fet sequqencer, med både gate och CV ? Tänker mig en 64-stegs iaf. Tänktebygga den i storlek med en Drehbank.
Nu har jag börjar läsa denna tråden från scratch.... Mycket läsning blir det..... och inser att jag börjar ramla in i "träsket" som någon uttryckte det...
Är det någon som byggt en fet sequqencer, med både gate och CV ? Tänker mig en 64-stegs iaf. Tänktebygga den i storlek med en Drehbank.
Varför inte 8 st 8 stegs som går att koppla ihop i serie och parallel lite hursomhellst
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/sequencer.html
Jäklars vilket project det skulle bli...O:-)
anyway, de flesta sequencers är 8 eller 16 steg, men ofta går det ju att koppla dem i serie på nåt smart sätt.
anyway, de flesta sequencers är 8 eller 16 steg, men ofta går det ju att koppla dem i serie på nåt smart sätt.
Precis! Jag har ju klurat på att göra min 2 x 16 Seku flexibel så att de går att linka ihop till 32 steg...