Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera ishockey?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-01-25 23:49
Ursprungligen av LCR:

Den översta är ingen bra idé, eftersom du vill ha ett snabbt objektiv. Resten är dock bra för ändamålet. Däremot vet jag inte hur de presterar i praktiken.

Ursprungligen av CKOTG:

Den översta är ingen bra idé, eftersom du vill ha ett snabbt objektiv. Resten är dock bra för ändamålet. Däremot vet jag inte hur de presterar i praktiken.

Jag får spara, fundera vilka olika saker jag vill göra och sedan
komma fram till en helhetsbild av de saker som tillfredställer
mina foto behov.

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 05:49
Ursprungligen av LCR:

Det är ju JAG !!! Kommer alltid hem hes...

Hehe, då har du gjort ditt bästa!

Ursprungligen av CKOTG:

Den översta är ingen bra idé, eftersom du vill ha ett snabbt objektiv. Resten är dock bra för ändamålet. Däremot vet jag inte hur de presterar i praktiken.

Kompletterar ditt svar. Det är en stor fördel att välja ett objektiv som har ett fast f-tal genom hela brännvidden. Och de lägre fasta f-talen är ju både ljusstarkare och ger kortare skärpedjup. Sist men inte minst, det sägs att det inte bör vara för lång zoomlängd, dvs 18-200mm kan ge ojämn kvalité genom hela brännvidden.

Ursprungligen av LCR:

Jag får spara, fundera vilka olika saker jag vill göra och sedan
komma fram till en helhetsbild av de saker som tillfredställer
mina foto behov.

Ja, det är klokt att tänka igenom ordentligt, kolla upp ordentligt, prioritera utifrån budget och sedan göra ett val som man tror att man blir nöjd med.

LCR

Ursprungligen av Reisan:

Kompletterar ditt svar. Det är en stor fördel att välja ett objektiv som har ett fast f-tal genom hela brännvidden. Och de lägre fasta f-talen är ju både ljusstarkare och ger kortare skärpedjup. Sist men inte minst, det sägs att det inte bör vara för lång zoomlängd, dvs 18-200mm kan ge ojämn kvalité genom hela brännvidden.

Sådan här info är guld värd, tack!

Känns som att jag kommer att köpa flera OLIKA objektiv...

LCR

  • Medlem
  • 2009-01-25 23:57

Det låter både klokt och sunt!

Ursprungligen av CKOTG:

Det låter både klokt och sunt!

Inte alltid lätt när man blir som ett barn i en godis affär...

  • Medlem
  • 2009-01-26 01:23

Det är alldeles för sant...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 12:09

Glöm inte bort att Canons 70-200 2,8 säljs väldigt ofta på begagnatmarknaden, då till mycket bättre pris än nytt. Det är ett objektiv som man skall vara väldigt vårdslös med för att det skall ta skada, och jag tycker att det är ett bättre alternativ än Sigma och Tamron. Det är stor skillnad på fokushastighet mellan Canon och Sigma/Tamron, dessutom så är fokuseringen näst intill ljudlös, vilket man inte kan säga om de andra....

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 12:13

Angående stativ som diskuterades så skulle jag rekommendera ett enbensstativ, om man absolut vill ha ett. Det går fort när man står vid sargkanten så dels för att hinna med i spelet och dels för att snabbt ta sig ur vägen när puck/klubba/spelare kommer farande längs och ibland över kanten, så gäller det att inte ha för mycket grejjer i vägen. Vanligt trebensstativ går bort helt och hållet.

Känner man att det blir jobbigt att hålla grejejrna så finns det en sak som är bättre än stativ och det är muskler. In på gymmet istället!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 12:56

Ja, det är oftast bättre byggkvalité och prestanda på Nikon/Canon när det gäller proffsoptiken jämfört med t ex Sigma/Tamron. Ja, enbensstativ är bra när man kör tyngre optik. Och man är väldigt rörlig ifall något eller någon kommer flygande. Där är vissa fotografer som har hjälm på sig när de bevakar ishockey. Smart!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 13:05

Det rekommenderas av Hockeyligan och PFk att ha hjälm på matchen: http://www.pfk.se/pfk/index.php?option=com_content&task=view&id=218&Itemid=88

Viktigt är också att ha bra försäkring på prylarna.

Sigmas EX serie har lika bra byggkvalitet som Canon / Nikon. Lite ojämnare kvalitetskontroll så man kan råka ut för exemplar med felaktig fokus. Värt att testa några olika innan man slår till. Alternativt testa noggrant när man får det och skicka tillbaka det om fokusen inte sitter där den ska. Detsamma gäller för Tamron. Men de ger oerhört mycket för pengarna.

Tester:

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_n15/

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 15:19

Alternativen till original optiken, blir både fler och bättre. Men det står till och med under "Pros & Cons" på Tamron länken:

Citat:

Cons - Slow and noisy autofocus motor

Sigman ser däremot väldigt intressant ut! Enda som oroar är att dom skriver att den är soft på 2,8 vid 200mm....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 15:55
Ursprungligen av Mattias L:

Sigman ser däremot väldigt intressant ut! Enda som oroar är att dom skriver att den är soft på 2,8 vid 200mm....

Här kan man se om det finns mer detaljerad info på vad som är "soft". Oftast är det längst ut i hörnen och där kanske man inte behöver perfekt skärpa i många fall... Men är det runtom i det yttre, som en cirkel, så kan det ju vara lite känsligare...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 16:01

Dpreview menar att den är soft över hela bildytan. Det är ju kanske inte så lyckat...

Jämförelser Sigma 70-200 vs Tamron 70-200 samt Sigma 70-200 vs Canon 70-200L IS vid 200 mm och f/2,8:

dpreview.com - Lens Review - Fullscreen

dpreview.com - Lens Review - Fullscreen

Alla objektiv är en kompromiss. Tamron har lite långsammare fokus, Sigma lite sämre kvalitetskontroll, Canon ett mycket högre pris. Vågar sätta en slant på Tamrongluggen fokuserar klart snabbare vid 200 mm @2.8 än LCR's nuvarande 28-135 vid 135 mm @5.6. Dessutom kan han blända ned ett steg och då ha en snabbare optik, med längre brännvidd och betydligt högre skärpa.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Alla objektiv är en kompromiss. Tamron har lite långsammare fokus, Sigma lite sämre kvalitetskontroll, Canon ett mycket högre pris. Vågar sätta en slant på Tamrongluggen fokuserar klart snabbare vid 200 mm @2.8 än LCR's nuvarande 28-135 vid 135 mm @5.6. Dessutom kan han blända ned ett steg och då ha en snabbare optik, med längre brännvidd och betydligt högre skärpa.

Jo, det kliar redan i fingrarna...

Känns som att det blir flera lagom istället för ett dyrt objektiv.

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 13:30

Ja, man får avgöra om man orkar vänta och spara till ett riktigt bra eller nöja sig med en billigare variant. Jag själv rekommenderar till andra att satsa alla pengar på ett bra objektiv. Medan jag själv kompromissar i vissa lägen själv.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, man får avgöra om man orkar vänta och spara till ett riktigt bra eller nöja sig med en billigare variant. Jag själv rekommenderar till andra att satsa alla pengar på ett bra objektiv. Medan jag själv kompromissar i vissa lägen själv.

Ska kolla läget på begagnat också...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 13:50
Ursprungligen av LCR:

Ska kolla läget på begagnat också...

Det är en bra idé. För många proffsobjektiv är välskötta och i nyskick eftersom det är inte vem som helst som går och investerar i så dyra grejor.

Jag själv håller koll på de begagnade Nikkor 70-200mm f/2.8 VR. Blir antagligen ett sådant till sommaren. Dessa ligger på ca 13 smala bagare med ett nypris på ca 19 lika smala bagare. Antar att det är ungefär likadant för motsvarande Canon-grejor.

Beställde ett nytt 150mm f/2.8 makro som får tillgodose mitt behov av teleoptik så länge fram tills jag hostar upp deg till ovanstående.

Snackade med en fotograf på matchen idag

En kille från Hanviken (de jävlarna vann, fan också!!) och han körde med
en Canon 5D samt en Canon -200mm f2.8 lins som han var riktigt nöjd
med. Körde med 1/160s, ISO1600

http://www.lagsidan.se/hskalag/bilder-och-filer.html

http://www.lagsidan.se/hskalag/bildarkiv-rimbo~16~dec~2008-0-notdesc1-0-147129.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-03 22:52
Ursprungligen av LCR:

En kille från Hanviken (de jävlarna vann, fan också!!) och han körde med
en Canon 5D samt en Canon -200mm f2.8 lins som han var riktigt nöjd
med. Körde med 1/160s, ISO1600

http://www.lagsidan.se/hskalag/bilder-och-filer.html

http://www.lagsidan.se/hskalag/bildarkiv-rimbo~16~dec~2008-0-notdesc1-0-147129.html

Kollade första länken och bildarkivet för 30 jan. Schyssta foton! Med schysst utrustning.

Andra länken funka inte.

Ursprungligen av Reisan:

Kollade första länken och bildarkivet för 30 jan. Schyssta foton! Med schysst utrustning.

Andra länken funka inte.

Hm, det var bara en direktlänk på våran bortamatch mot dem, men
den kan man hitta på den andra länken sp det gör väl ingen.

Jo, mycket bättre bilder än jag kan ta, men jag måste säga att speedway
(som är min passion) ger bättre bilder då situationen här en helt annan,
trots att det är en sämre miljö...

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-05 13:12
Ursprungligen av LCR:

Jo, mycket bättre bilder än jag kan ta...

Tja, är du inte lite hård mot dig själv nu?

Ursprungligen av LCR:

...men jag måste säga att speedway
(som är min passion) ger bättre bilder då situationen här en helt annan,
trots att det är en sämre miljö...

Nja, man kan nog inte jämföra de två olika sporterna/miljöerna och säga att den ena har bättre förutsättningar än den andre. Gillar man den ena mer, så har man ju oftast mer erfarenhet och finner det mer givande.

...Tycker Rei

Ursprungligen av Reisan:

Tja, är du inte lite hård mot dig själv nu?

Nja, man kan nog inte jämföra de två olika sporterna/miljöerna och säga att den ena har bättre förutsättningar än den andre. Gillar man den ena mer, så har man ju oftast mer erfarenhet och finner det mer givande.

...Tycker Rei

Jo, jag tänkte lite mer på utrustningen än min egen förmåga...

Och visst är det "lättare" att fotografera det man älskar än bara gillar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-05 14:29
Ursprungligen av LCR:

Jo, jag tänkte lite mer på utrustningen än min egen förmåga...

Ah, då misstolka jag ditt inlägg. Solly!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-06 12:33

Tunga pjäser

70-200 f/2,8 är tunga pjäser på 1600-1800 gram + kamerans 1000 gram (Canon 40D med batterigreppet) blir lite för mycket att kunna hålla stabillt i handen längre stunder så har man inte råd med IS då ska man ha stativ om man vill ta bilder under en hel match.
70-200 f/4 är lättare men f4 är lite för långsamt för ishockey.

Enkelt att testa: lägg 2 st 1,5 l flaskor Cola i en påse och försök manövrera längre stunder såsom du skulle fota...
Tänk även på att 200 mm på en 1,6 krop kamera som Canon 400D ger en brännvid på 320 mm så att utan stabilisator eller stativ det blir mycket skakningar.

Ursprungligen av malen:

70-200 f/2,8 är tunga pjäser på 1600-1800 gram + kamerans 1000 gram (Canon 40D med batterigreppet) blir lite för mycket att kunna hålla stabillt i handen längre stunder så har man inte råd med IS då ska man ha stativ om man vill ta bilder under en hel match.

Fotografera en hel match ?!?

Jag fotograferar 5 minuter, sen kollar jag på hockeyn...

När jag fotograferar speedway har jag ibland väldigt svårt att koncentrera mej
på att plåta om det blir för spännande...

LCR

Bevaka tråden