Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera ishockey?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För att motverka abstinensen av att inte kunna titta på/fotografera
motorsport så går jag på hockey (alltvåan) och så klart så leker man
med kameran, men jag har riktigt svårt att få det till att bli bra.

Det är ju ganska mycket ljus, men det blir ändå väldigt mörkt
vilket jag gissar beror på att kameran (Canon 400D) luras av att
det är så mycket vitt.

Hur gör jag för att bäst styra så att vitt blir vitt och inte grått, redan
i kameran, för jag kan så klart fixa i Photoshop senare...

Ska jag justera exposure ?

Jag har lekt med WB utan bra resultat.

LCR

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 13:13

När jag fotar hockey kör jag med största bländare, i mitt fall 2.8 på 70-200, slutartiden ligger runt 1/500 för att undvika rörelseoskärpa sedan så justerar jag ISO så att jag får en bra exponering, på johanneshov hamnar jag på ISO 1250, men det är en ljus hall, så ISO 1600-3200 kan vara nödvändigt. Under uppvärmninbgen tar jag en bild på isen och använder den för att justera vitbalansen. Det brukar funka bra.

Kör inte på AV eller TV eller något automatläge, den ljusa isen lurar kameran att underexponera bilden. Fotar du i RAW så kan du såklart enklare justera vitbalansen ytterligare i efterredigeringen.

Lycka till!

Ursprungligen av Mattias L:

När jag fotar hockey kör jag med största bländare, i mitt fall 2.8 på 70-200, slutartiden ligger runt 1/500 för att undvika rörelseoskärpa sedan så justerar jag ISO så att jag får en bra exponering, på johanneshov hamnar jag på ISO 1250, men det är en ljus hall, så ISO 1600-3200 kan vara nödvändigt.

Ah, ett av mina problem, jag envisas alltid med att försöka pressa ner ISO,
men nu när jag tittar på många av bilderna på http://hockeykanalen.se/ så är
fotografierna mycket grumliga...

Ursprungligen av Mattias L:

Under uppvärmninbgen tar jag en bild på isen och använder den för att justera vitbalansen. Det brukar funka bra.

Kan du förklara? Jag fick samma tips av en annan kille som fotade en del,
men han visste inte riktigt själv då han inte ens fattade bländare och
slutartid. Han körde en 300D i full auto, men hade själv fått det tipset.

Förstår inte riktigt återkopplingen...

Ursprungligen av Mattias L:

Kör inte på AV eller TV eller något automatläge, den ljusa isen lurar kameran att underexponera bilden.

Ska jag köra i fullt manuellt alltså ?

Jag kör normalt alltid (annars) i TV...

LCR

Du kan ställa in vitbalansen manuellt på kameran, i Canons fall har jag för mig att det görs på en befintlig bild. Det handlar i grund och botten om att berätta för kameran vad som är vitt alternativt 18% grått eftersom den tenderar att bli lurad i situationer där ljuset är konstigt.

Du kan fota i Tv men överexponera i så fall bilden eftersom kameran annars, som Mattias skrev, tenderar att vilja göra isen grå (kameran "ser" bara 18% grå, så om en bild har stora vita eller svarta partier kommer kameran att vilja exponera dessa på ett sätt som gör att bilden som helhet motsvarar 18% grå... lite tokigt och inte helt vetenskapligt förklarat kanske...). Hur som haver, använd exponeringskompensationen och ställ upp den till +0.7 eller +1 - bör räcka. Jag skulle nog också välja Tv eftersom det är enklare att då hela tiden se till att man har en lämplig slutartid.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Du kan ställa in vitbalansen manuellt på kameran, i Canons fall har jag för mig att det görs på en befintlig bild. Det handlar i grund och botten om att berätta för kameran vad som är vitt alternativt 18% grått eftersom den tenderar att bli lurad i situationer där ljuset är konstigt.

Du kan fota i Tv men överexponera i så fall bilden eftersom kameran annars, som Mattias skrev, tenderar att vilja göra isen grå (kameran "ser" bara 18% grå, så om en bild har stora vita eller svarta partier kommer kameran att vilja exponera dessa på ett sätt som gör att bilden som helhet motsvarar 18% grå... lite tokigt och inte helt vetenskapligt förklarat kanske...). Hur som haver, använd exponeringskompensationen och ställ upp den till +0.7 eller +1 - bör räcka. Jag skulle nog också välja Tv eftersom det är enklare att då hela tiden se till att man har en lämplig slutartid.

Jo, jag tycker det är ganska bra förklarat, jag förstår och ska prova
på nästa hemma match, fredag tror jag, hade varit bättre med tisdag...

Jag känner igen det där problemet. När man fotograferar speedway
så ska man inte köra auto vitbalans i Photoshop för då blir det fel
eftersom det faktiskt nästan aldrig finns vitt att se. Nästan allt som
är (VAR!) vitt är betydligt gråbrunare även om vi uppfattar det som
vitt...

LCR

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 18:14

Precis så som Tomas beskriver är det, du tar en bild av isen och sedan väljer du "Custom WB" på kameran och då berättar du för kameran att det är den bilden som kameran skall använda för att beräkna vitbalansen. Funkar till 90% av fallen. Ibland så är lysrören i hallen olika färgtemp och då kan man få lite konstiga resultat.

Fördelen med att köra manuellt är att du får samma exponering hela tiden, ljuset i hallen är ju konstant. Man får ha lite koll bak på kameran så att det ser ok ut.

Det är bättre att höja isot än att försöka hålla en längre tid. I hockey går det fort.

Ursprungligen av Mattias L:

Precis så som Tomas beskriver är det, du tar en bild av isen och sedan väljer du "Custom WB" på kameran och då berättar du för kameran att det är den bilden som kameran skall använda för att beräkna vitbalansen. Funkar till 90% av fallen. Ibland så är lysrören i hallen olika färgtemp och då kan man få lite konstiga resultat.

Jag förstår vad du menar, jag har inte lekt med detta tidigare. Det är ju
alltid bättre att sikta mot så bra grundmaterial som möjligt så har man
bättre förutsättningar i Photoshop.

Ursprungligen av Reisan:

Kan man inte hålla upp ett vitt A4-papper för att manuellt ställa in vitbalansen? Dvs lägg det vita pappret så att ljuset träffar pappret och ställ in manuell mätning av WB i kameran och ta en bild av pappret...

Jag ska prova båda två och återkommer!!

Tackar

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-24 18:34

Kan man inte hålla upp ett vitt A4-papper för att manuellt ställa in vitbalansen? Dvs lägg det vita pappret så att ljuset träffar pappret och ställ in manuell mätning av WB i kameran och ta en bild av pappret...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 18:48
Ursprungligen av Reisan:

Kan man inte hålla upp ett vitt A4-papper för att manuellt ställa in vitbalansen? Dvs lägg det vita pappret så att ljuset träffar pappret och ställ in manuell mätning av WB i kameran och ta en bild av pappret...

Jo, fast när du står bredvid sargen så går det fortare att plåta isen än ett papper, sedan så är det ju isen och inte pappret som skall vara vitt....

Ursprungligen av Mattias L:

Jo, fast när du står bredvid sargen så går det fortare att plåta isen än ett papper, sedan så är det ju isen och inte pappret som skall vara vitt....

Ah, tänkte faktiskt på det själv också, isen är ju inte vit alls egentligen,
våran is är randig i och med elementen som fryser.

Jag återkommer med resultat. Vor trevligt med ett f2 objektiv bara...

LCR

Ang vitbalans

Jag är ganska ny på forumet och jag vet inte hur eller vad som kan räknas som reklam, men jag har testat några olika kort, skärmar mm för att ha som referens men det jag fastnat för är whibal. Det som säljs från http://www.rawworkflow.com/whibal/

Först tänkte jag "30 USD" för en ynka liten plastbit, men jag har aldrig ångrat mig. Den är värd varenda krona. Om du fotar mycket och använder tex Aperture så är det bara att ta en referensbild, kör vitbalans mot den grå ytan på referenskortet, lyft justeringar från det och applicera på alla resterande kort. Viola! Färgbalans klar.

Ursprungligen av rdahlin:

Jag är ganska ny på forumet och jag vet inte hur eller vad som kan räknas som reklam, men jag har testat några olika kort, skärmar mm för att ha som referens men det jag fastnat för är whibal. Det som säljs från http://www.rawworkflow.com/whibal/

Först tänkte jag "30 USD" för en ynka liten plastbit, men jag har aldrig ångrat mig. Den är värd varenda krona. Om du fotar mycket och använder tex Aperture så är det bara att ta en referensbild, kör vitbalans mot den grå ytan på referenskortet, lyft justeringar från det och applicera på alla resterande kort. Viola! Färgbalans klar.

Jo, men desto bättre/korrektare man kan få det från början
desto mer information har man att jobba med senare.

Ursprungligen av LCR:

Jo, men desto bättre/korrektare man kan få det från början
desto mer information har man att jobba med senare.

Precis. Det är det som är bra med de korten. Det jag märkte när jag använde "uppfällbara skärmar" var att de skiftade så pass mycket i nyanserna och då reflekterar ljus från olika håll. Korten är genomljutna dvs om du repar dem så behåller de samma färg. Utöver det så är de mätta individuellt med en spektrograf (eller vad det kallas för) och på den minst exakta sidan av kortet sätts den andra sidans mätvärden ut. Det är det bästa kortet som jag sett hittils iaf. Finns det bättre, visa mig dem och jag provar dem gärna Kika på videodemonstrationerna som de har. Demonsratören är knappast den bästa som jag sett, men det hela kommer fram i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-24 22:44
Ursprungligen av Mattias L:

Jo, fast när du står bredvid sargen så går det fortare att plåta isen än ett papper, sedan så är det ju isen och inte pappret som skall vara vitt....

Man hinner mäta mot pappret innan matchen börjar. Man refererar till vitt. Sen om isen inte är vit, så blir den inte vit heller på bild, ifall man har mätt mot rätt referens.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 23:37
Ursprungligen av Reisan:

Man hinner mäta mot pappret innan matchen börjar. Man refererar till vitt. Sen om isen inte är vit, så blir den inte vit heller på bild, ifall man har mätt mot rätt referens.

Reisan, har du fotat mycket hockey?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-25 01:24
Ursprungligen av Mattias L:

Reisan, har du fotat mycket hockey?

Nej, jag har aldrig fotograferat hockey. Men jag bara tänkte logiskt.

Det är väl bara att dyka upp lite tidigare...

Sedan är det inte elitserien jag fotar, Alltvåan där lagen slåss om att
gå upp i division 1, så access är inga problem.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 23:50
Ursprungligen av LCR:

Det är väl bara att dyka upp lite tidigare...

Sedan är det inte elitserien jag fotar, Alltvåan där lagen slåss om att
gå upp i division 1, så access är inga problem.

Visst, man skulle kunna mäta på papper, men varför krångla till det så? Isen är ju där.. Det är ju bara att mäta. Är pappret helt vitt? Hjälper det om pappret är helt vitt? Du vill ju ända att isen skall vara vit så varför inte mäta på den så slipper du korrigera det i efterhand.

Ursprungligen av Mattias L:

Visst, man skulle kunna mäta på papper, men varför krångla till det så? Isen är ju där.. Det är ju bara att mäta. Är pappret helt vitt? Hjälper det om pappret är helt vitt? Du vill ju ända att isen skall vara vit så varför inte mäta på den så slipper du korrigera det i efterhand.

Jag håller med, isen ska ju vara neutral, och även om den är grå i
verkligheten, så är det ointressant för det man vill få fram är ju
allt annat än isen.

Jag kör mot isen så får vi se. Synd bara att mina objektiv inte kommer
upp(ner?) till F2 (ska det vara f2 eller F2, eller är båda rätt ?)

Håller med att 1/125 känns lite för konstnärligt...

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-25 01:31
Ursprungligen av LCR:

Jag håller med, isen ska ju vara neutral, och även om den är grå i
verkligheten, så är det ointressant för det man vill få fram är ju
allt annat än isen.

Jag kör mot isen så får vi se. Synd bara att mina objektiv inte kommer
upp(ner?) till F2 (ska det vara f2 eller F2, eller är båda rätt ?)

Håller med att 1/125 känns lite för konstnärligt...

LCR

Jupp, testa mot isen. Man kan blända ner eller upp. Ner= mindre tal, Upp=större tal. f-beteckningen anges alltid med liten bokstav. Man kan se olika sätt att skriva ut bländartalet: f2, f/2, f2,0, f/2,0 etc.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag tror inte det; min 50mm f/1,4 är köpt från USA, och på den står det EF 50mm 1:1,4.

Hm, mitt huvudobjektiv som jag använder till det mesta står det bara
CANON 28-135 Ultrasonic Sonic Image Stabilizer, men inga f-tal...

Men går jag in på AV så går den ner till F3.5... (man skriver inte , på engelska)

Ursprungligen av Reisan:

f-beteckningen anges alltid med liten bokstav.

Japp, Canon skriver F3.5...

LCR

Polarn står vid sargkanten på varenda Frölundamatch.

ISO 800 eller 1600, RAW, S-Läget, 1/125dels sekund. Objektiv Nikon 70-200/2,8

Tankat, packat och klart.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 23:47

Han kan inte få många keepers med 1/125.... Men han kanske tycker rörelseoskärpa är kreativt

Ursprungligen av Mattias L:

Han kan inte få många keepers med 1/125.... Men han kanske tycker rörelseoskärpa är kreativt

Det blir faktiskt skarpt. Det är lugnt. Du har lite att hämta i objektivens antiskak med.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-24 23:59
Ursprungligen av Goflorp:

Det blir faktiskt skarpt. Det är lugnt. Du har lite att hämta i objektivens antiskak med.

Tänkte mest på spelarnas rörelser, det hjälper tyvärr inte antiskak på objektivet mot. Se bilden i mitt inlägg nästan högst upp, den är tagen på 1/500 den skulle helt klart sett annorlunda ut på 1/125...

Ursprungligen av Mattias L:

Tänkte mest på spelarnas rörelser, det hjälper tyvärr inte antiskak på objektivet mot. Se bilden i mitt inlägg nästan högst upp, den är tagen på 1/500 den skulle helt klart sett annorlunda ut på 1/125...

Jamen kör med vafan du vill då.
Jag är fullständigt ointresserad av Hockey öht. Jag har en kompis däremot som brinner för det och jag ville bara reläa över vad han sagt och använder.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-25 00:06

Chill.... Det var inte meningen att trampa på några ömma tår. Jag delar bara med min av mina egna erfarenheter jag med...

Och för den delen så fotar man ju inte ishockey med ett stativ...

Den enda glugg som är f/2 som lämpar sig för hockey som jag kan tänka mig är 200/2 (Canon eller Nikon), och då snackar vi 40k+... Skulle jag komma med ett tips så vore det att skaffa en EOS 40D för 8k som har åtminstone ett stopp bättre brusprestanda än 400D och mycket bättre AF. Då kommer alla gluggar du redan har att prestera mycket bättre.

För övrigt kan man absolut använda stativ, med lös kulled.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Den enda glugg som är f/2 som lämpar sig för hockey som jag kan tänka mig är 200/2 (Canon eller Nikon), och då snackar vi 40k+... Skulle jag komma med ett tips så vore det att skaffa en EOS 40D för 8k som har åtminstone ett stopp bättre brusprestanda än 400D och mycket bättre AF. Då kommer alla gluggar du redan har att prestera mycket bättre.

Jag spar till en 50D.

Bevaka tråden