- remsjev
- Medlem ●
Var det du remsjev som fick DSS-1:an för 700 spänn?
jo, det var de..
Det var kul och få den billigt, men sen hade jag ngen bil heller, så jag fick bära den lite grann, 2 byten med lokaltrafiken innan jag var hemma. Den tar verkligen plats..men jag utnyttjar att man kan ha grejjer på den.
Jag har en DSS-1 som jag vill sälja, hur mycket kan man få för den, tro? Jag har bytt den obligatoriskt trasiga DSS-1 floppyn mot en ny (fast grå). Och en tangent är lite skavd och fungerar inte (lägsta C), men det är kanske bara att göra rent under den (vet inte).
Jag har en DSS-1 som jag vill sälja, hur mycket kan man få för den, tro? Jag har bytt den obligatoriskt trasiga DSS-1 floppyn mot en ny (fast grå). Och en tangent är lite skavd och fungerar inte (lägsta C), men det är kanske bara att göra rent under den (vet inte).
De brukar ligga på runt 1500:- i bra skick med fungerande tangenter. Jag har alltid velat ha en men har egentligen inget behov så jag skulle nog inte ge mer än en tusenlapp. Och för så små pengar är det ju bättre att behålla den för att den ser kool ut. :kaaaka!:
Framförallt e den djävligt STOR!!
Hatar diskettenheten med.......
Men den låter SSM i filtret oh för oss som gillar Polysix etc så är det ett grymt stort plus!
Hade min ett kort tag, orkade inte leka med den som den förtjänade!
Men har man tålamod så är det nog en av de absolut bästa digital/analogmaskinerna faktiskt...
Bara en sådan sak som ställbar bitbredd ner till 6 bitar och att man kan SYNKA!!!
Samplingarna som om de var vanliga oscillatorer!! Sen köra genom ett vr¨ålresonant SSM 2046 och 2 modulationsdelayer.
Hade bara samplingsdelen varit smidigare så hade jag aldrig sålt den!
Maffigt att kunna rita en enperiodig vågform!! Och sedan kunna omsätta det i fantastiska ljudlandskap!
vad jag minns så slamrade tangentbordet ordentligt när man spelade på den, nästan så att det störde, en bekant som hade en dylik hade planer på att sätta fönster-tätningslist under tangenterna bara för att bli av med det oljudet....
vad jag minns så slamrade tangentbordet ordentligt när man spelade på den, nästan så att det störde, en bekant som hade en dylik hade planer på att sätta fönster-tätningslist under tangenterna bara för att bli av med det oljudet....
Som DW8000 då
Jag var också dragen till DSS1 efter att ha haft en DW8000 för länge sedan och uppskatta tmodulation delayet och digital/analog upplägget.
DSS1:an jag köpte kunde verkligen låta spektakulärt!
Men...två saker:
1. Den är enorm, verkligen....stor....väldigt stor....värre än min SY99!
2. När man väl en gång hört det där klapprande tangenborder så kan man inte sluta höra det, det gick mig på nerverna och var huvudorsaken till att den såldes ganska kort efter inköpet..
Jag har ingen. Men jag vill gärna ha en.
Det beror på var den finns och vad du vill ha för den. Just nu har jag inköpsförbud, men det är ju en prisfråga
Måste bara posta några nya demos av DSS-1:an som en finsk kille lagt upp. Mäktigt ljud. Inbyggda dubbla delayer och analoga filter.
http://www.youtube.com/watch?v=APdudls0Ib0
http://www.youtube.com/watch?v=YrvZPdMto48&feature=related
Det som är så irriterande, den låter riktigt dvla unikt och bra! Men...
Jag skrev ju så här i Gasmask tråden
Korg DSS1........
Någon som jag där ute?
Som haft och gillat en DW8000 och läst manualen till DSS1.
Wow! DW8000 syntes med det där mjuka SSM filtret! (utan bas och begränsat till 10khz eller nåt men men)
Ett TILL delay!
Syncbara samples!!!!!!!
Ställbar bitrate, LOFI + SSM!! yes!
Måste ju vara som ngn slags Fairlight ju?
Den måste jag köpa!
Diskriven kan ju inte vara så långsam som folk säger eller?
De där 2.8" disketterna måste man ju kunna få tag i någonstans i Ungern om man söker på ebay?
Alla gamla disketter som följer med måste ju säljaren ha testat och de håller säkert kvar sina ljud i 10 år?
Visst, gränssnittet kanske verkar lite svårjobbat men det är ju bara att ha tålamod?
Visst den är lite stor, men det är ju bara snyggt och man får säkert plats med den ngn stans!
Visst ingen artist har någonsin använt den och det såldes bara 5 stycken som lämnade fabriken av ett misstag strax runt den 30 mars, och hamnade i borås, sen när musikaffären skulle returnera dem så ville inte korg kännas vid att de hade levererat något, men sånt händer ju dagligen?
Återigen, de lägger in de mest underbara features, vissa helt unika grejer, och denna gång ett hyfsat bra grundljud tom, i en maskin som helt förlitar sig på världens sämsta magnetiska lagringsformat samt att den enbart skall brukas av användare med en stressnivå i klass med Ghandi och moder theresa.
DSS1 kunde varit så djälva grym, man vill att den skall vara det!
Frågan är, vem fan kommer på en sådan här grej?
Oscilloskopsberoende klonade japansa tekniker som tävlar om vem som har flest kromosoner?
Den frågan får vi aldrig veta svaret på..
Haha, det var mustigt skrivet hursom, en rättelse, det är inte SSM, utan NJM2069. Om det bara finns 5 av den skulle den kosta därefter. Men jag håller med, den innehåller en massa grejor men ligger där som en svart ladugårdsdörr som folk bara passerar.
Hur oinspirerande interfacet än är så finns godsakerna iaf där, och det kan ju vara betryggande att veta. Så den har potential. Man får köra med datoreditor helt enkelt.
Att någon i nutid överhuvudtaget brytt sig om att göra en ganska omfattande minnesuppgradering till DSS-1:an visar på hur mycket man ändå värdesätter den, och på Yahoos användarforum för den har det pågått ganska intensiva diskussioner om vilka möjliga moddar man kan göra. Skam den som ger sig. Andrahandsvärdet är inte så lätt att bestämma som man först kan tycka.