Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blofeld DAC's bara 16 bit 44.1?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man kan ju undra hur många av dom där 24 bitarna man egentligen har i ett billigt ljudkort när både AD och DA-omvandlarna förmodligen matas med 5V eller kanske t.o.m 3.3V.

5V / 2^24 = 0,029uV Det är ju nästan ingenting.

Brus och störningar från spänningsmatningen är oändligt mycket större än det förmodade kvantiseringsbruset.

Min gamla Alesis ADAT med 16bit/48KHz låter för övrigt apa. Platt och tunt som fjärilshår. Däremot låter trumljud fantastiskt i min ännu äldre Akai Sampler med 16bit/44.1KHz BB omvandlare.

Problemet som jag ser det, är att många av dagens instrument/ljudkort är konstruerade för att ge ett så rent och exakt ljud som möjligt. Det kan ju tyckas bra, men det är ju ofta dom där övertonerna som skapas av tekniska begränsningar i gamla tiders instrument som i vissa fall gör något magiskt med ljudet som är svårt att förklara.

Angående Puppets funderingar kring latency så är är det väl så, rätta mig om jag har fel, att man alltid har en liten minnesbuffert som måste fyllas med samplingar innan hela bufferten töms till DA-omvandlaren. Har man en högre samplingsfrekvens så måste man alltså fylla bufferten snabbare och därmed blir latencyn också lägre. Misstänker att även bitdjupet kan påverka latencyn, men det skiljer nog mellan olika ljudkort hur man har löst det rent tekniskt i ljudchipet.

Tror inte många (…någon…) hör skillnad på 24bit kontra 16bit. Om det vore så skulle ju inte t ex Apogee Duet få så bra omdömen då de flesta som använder den lyssnar på mindre är 24 bitar (då volymen styrs digitalt före DA-omvandlare) och till och med under 16bit om man sänker volymen under -48dB.

Att det finns fördelar med att spela in och arbeta i 24 bitar är en annan sak.

Gilbert: Framförallt så är det svårare att höra skillnaden när ljudstyrkan går mot noll.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-09 09:18

Nån annan som har haft problem med att blofeld låser sig, eller den låser sej inte , ljudet försvinner men midiin blinkar och allt funkar, ibland kan man byta ljud fram å tebaks så hoppar den igång.

Har ibland liknande problem på mQ men då i multiläge, blofet gör så här i singleläge...

Kan det vara så att den är kännslig för mididata eller så, har ju rätt så komplext kopplat midi med 2 seqkopplade i merge... men inga andra syntar cp-ar sej...

woot!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 09:55

Har bara haft problem med blofeld när jag kopplade den med EII, då krashade den helt. För bred och gammal midi?
Har du tankat ner 1.12, kanske har de löst problemet där.

När jag suttit och jämfört så tycker jag Q:S filter låter mer digitala än Blofeld.

übermachine?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-09 20:55
Ursprungligen av EMUL8OR:

übermachine?

Haha, vafan.. är den där bilden riktig? Hade jag vetat att Nietzsche bodde i burken så hade jag lätt behållt den bara för sakens skull!

Apa: Min krånglade aldrig, men så satt den i en så enkel MIDI-kejda som det bara går också, dvs den hade ett helt interface för sig själv.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-09 09:58

får prova att koppla den på nått annat sätt, får se om det hjälper..
har senaste os.. kom väldigt nyligen iaf...

qs filter är roligare tycker jag, mera bett och skitigt, blofelt är lite mjäkigare, men distetn i filtret är mkt bättre, i Q är disten väldigt konstig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 12:40

Det ska ju vara skillnad på mQ och Q:s filter. Gillar Q filtret just för att det låter skitigare digitalt. Men innan min Q har värmt upp så Är DSPn och rösterna helt fuck up, Låter helt sjukt distat underbart, Måste sampla Får nog lämna tillbaka den i alla fall om jag inte kan fixa den (Snyft).

Tycker i och för sig Blofelt kan låte helt insane när man modulerar ordentligt.

tycker att mq låter luddigare å inte så distinkt som Q

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 22:32

Bilden kommer upp när man tankar ner nytt OS. Mycket lurigt med och i den lilla vita boven

Bevaka tråden