Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 23:09
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Resultatet:

Inget billigt IKEA bord här inte
Tagit ett tag att göra färdigt bordet, men nu är den färdig och kablarna sorterade. Bara smådetaljer kvar som tex. gömma kablarna i kabelkanaler och fixa en snygg lampa. (Kanske ILVA's lampa "Profil".

PS: Bordet ser bättre ut i verkligheten

Lite för stelt och kalt för mig och, ledsen att säga det, men ditt rum påminner om en fängelsecell på den bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 17:09
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Resultatet:

Inget billigt IKEA bord här inte
Tagit ett tag att göra färdigt bordet, men nu är den färdig och kablarna sorterade. Bara smådetaljer kvar som tex. gömma kablarna i kabelkanaler och fixa en snygg lampa. (Kanske ILVA's lampa "Profil".

PS: Bordet ser bättre ut i verkligheten

Jag tycker det ser snyggt ut. Gott om plats. Dock hade jag nog målat vägghyllornas träskivor i samma färg som bordsskivan. Snyggt att väggfärgen matchar bordsben, hyllfästen och hurtsen. Bra gömt av kablar.

Jag ska snart ta ett ryck med min datorhörna nu när jag skaffat bärbar och ska göra mig av med den stationära.

just nu sitter jag med en kombination av ikea grejor, ett "robin" skrivbord och en låg sektion av en gammal ikea bokhylla "niklas"

blev faktiskt över förväntan... hojta till om någon vill se bild på det hela, har hållt på och flyttat om och donat med det här bordet flera gånger under sommaren och tycket det blivit rät bra, har gett upp att ha ett bord i vinkel i hörnet...

Show us, gusten

nya arbetshörnan..

Nu har jag gjort i ordning min alldeles egna arbetshörna! Satte upp immande plast på fönstren så folk som går förbi inte ser in och jag slipper se dem.. golvet är sablans kallt precis här så min ripsmatta fick komma till användning. Provat med isolerings-plast under den för att hålla fossingarna varma...

Nån som har tips på en bra arbetslampa i vitt? Jag skulle vilja ha ett bra ljus, typ 60 watt och kunna justera den. Jag hade en luxo-lampa från ikea men den gick inte att sätta fast på det här bordet? Nån som har en liknande situation? Bifogar en bild på en med fot (de säljer inte foten separat och lampan fanns bara i svart när jag var på ikea)..skulle helst vilja ha en i vitt eller nån pastellig färg..

Helmysig hörna!!
Jag tipsar lite länge tillbaks i tråden om en LED lampa från ikea den ger ett väldigt bra ljus...
Kanske kan vara något för dig?

Jag har ett litet bekymmer, jag bor på nedre botten och mitt skrivbord vetter (?) mot gatan. Jag har satt upp immad plast från IKEA på fönstret för att slippa att människor ser in men lämnat några glipor. Dels för att plasten inte räckte (sablans dyrt) och dels för att jag inte vill sitta i en box, jag vill gärna åtminstone ana att det finns liv utanför..

Jag vet inte säkert om det är så att det är mer inbrott här än på andra ställen i Holland, eller i Sverige för den delen. Men titt som tätt hör jag om det och för bara någon månad sen var det inbrott hos grannen intill. Därmed så har jag täckt över min laptop och tillbehör på skrivbordet med en filt för att inte locka till mig obehagligheter.. Under dagarna använder jag den som vanligt men då är också risken för att folk ska spionera mindre eftersom man inte bara kan snegla in för att se..

Det är dock inte helt kul att slänga över en filt över hela arbetsplatsen varje kväll. Dels ser det schavigt ut, dels vet man inte vad som kan flyga med när man tar bort den på morgonen för att inte tala om värmen som kan bildas under..jag lämnar en filt på så fort jag inte är hemma...Dock tror jag en sådan avslöjar minst..

Kort o gott, nån som har tips på hur jag bäst kan kamouflera min MBP när jag inte är hemma eller natte-tid? Nån med liknande situation?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 13:55
Ursprungligen av klarabara:

Jag har ett litet bekymmer, jag bor på nedre botten och mitt skrivbord vetter (?) mot gatan. Jag har satt upp immad plast från IKEA på fönstret för att slippa att människor ser in men lämnat några glipor. Dels för att plasten inte räckte (sablans dyrt) och dels för att jag inte vill sitta i en box, jag vill gärna åtminstone ana att det finns liv utanför..

Jag vet inte säkert om det är så att det är mer inbrott här än på andra ställen i Holland, eller i Sverige för den delen. Men titt som tätt hör jag om det och för bara någon månad sen var det inbrott hos grannen intill. Därmed så har jag täckt över min laptop och tillbehör på skrivbordet med en filt för att inte locka till mig obehagligheter.. Under dagarna använder jag den som vanligt men då är också risken för att folk ska spionera mindre eftersom man inte bara kan snegla in för att se..

Det är dock inte helt kul att slänga över en filt över hela arbetsplatsen varje kväll. Dels ser det schavigt ut, dels vet man inte vad som kan flyga med när man tar bort den på morgonen för att inte tala om värmen som kan bildas under..jag lämnar en filt på så fort jag inte är hemma...Dock tror jag en sådan avslöjar minst..

Kort o gott, nån som har tips på hur jag bäst kan kamouflera min MBP när jag inte är hemma eller natte-tid? Nån med liknande situation?

Sätta upp persienner eller en rullgardin kanske vore en lösning?

Gusten, jag kunde inte hitta den, skulle du kunna PMa mig?

Jag har ett annat "problem" som jag undrar hur andra har löst, alla dessa extra tillbehör?

Jag har en skrivare, en Canon ip4500 och till den kommer en CD-skrivs-grej som jag använt en gång (med mycket stor framgång och tillika nöje) men som nu hoppar runt mellan olika ställen. Den kom inte i en kartong utan i lite plast och jag väntar på den dagen den blir klämd utav "scanna 35mm film men inte dia-bilder"ram-extra pryl till min scanner som jag inte heller vill släppa men som eh.. måste vara nånstans.

Scannern hamnar också i en byrålåda för att jag inte vill ha allt framme på grund av damm etc. En scanner går inte av för minsta lilla men alla extradelar.. hur gör ni?

Ursprungligen av klarabara:

Gusten, jag kunde inte hitta den, skulle du kunna PMa mig?

Jag har ett annat "problem" som jag undrar hur andra har löst, alla dessa extra tillbehör?

Jag har skickat ett Pm, lite smått förvirrat kanske men du får ha överseende med en gammal gubbe

Alla tillbehör är ett elände, har inget vettigt system annat än att allt sånt har jag i en hurts med 3 lådor, externa hårddiskar och kameraväska och annat "jox" har jag bredvid skrivbordet i en liten mindre bokhylla som är öppen rakt genom så sladdarna kan gå ut på baksidan

Senast redigerat 2008-12-16 22:11
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-06 15:40
Ursprungligen av kottkrig:

Passade också på att göra något så nördigt som att märka kablarna med nummer eftersom man nu mer inte kan rycka i en kabel för att se vart den går. Riktigt riktigt smidigt.

Var finns dom där "kabelmärkarna"?

Ursprungligen av odis:

Var finns dom där "kabelmärkarna"?

Jag köpte dem på Clas Ohlson. Ligger bland elgrejerna om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-08 12:49

Uppdatering av min blygsamma setup

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 14:13

Alla har så snygga och cleana arbetsplatser! Apple hjälper ju till när de lägger till en magsafe-kontakt till deras nya skärmar. Det är ju genialt.
Antar att ni städat undan lite papper och liknade innan men rent teknikmässigt är det snyggt. Har självklart lika rent hemma i min hörna.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-08 14:54

Kan bara tala för mig själv, men jag försöker hålla skrivbordet rent från bråte, vilket jag tycker är sjukt distraherande annars. Brukar se ut som det gör på mina bilder iaf

Det är skönt att ha det fritt från bråte, out of sight out of mind. Samtidigt är det sjukt okreativt.
Första pennstrecket på det vita pappret, hur svårt är inte det?

Jag har aldrig fått några som helst intressanta ideer på mitt kritvita skrivbord, det är när det är som stökigast som saker händer. Man kan slå samman former och koncept från olika mojänger och det blir något nytt. Ibland avundas jag dem som arbetar i en sådan miljö, att det mest dramatiska som händer är en kaffe-ring på skrivbordsytan men sen...hur mycket jobb är det inte att begränsa sig till det och samtidigt vara kreativ (vilket jag tror de allra flesta människor är).

Jag har kaos ett par dagar, sen städar jag det perfekt och låter något annat bråte ta fart..

(med hänvisning till ehm.. någonting viktigt, så kommer jag inte publicera bilder av mitt kaos)

Borde publicera en bild med skrivbordslampan jag hittade på loppis för 5 euro, återkommer när jag har städat.

Kanske lite OT men kanske ändå inte..

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-08 23:22

Håller med dig ang kreativitet, jag jobbar dock inte hemifrån.
Klart det ligger papper över hela skrivborde tnär man betalar räkningarna osv

http://www.lightlaptopstands.com/

Hittade just det här av en slump, var rätt skoj, nån som känner sig hugad?

Ursprungligen av klarabara:

http://www.lightlaptopstands.com/

Hittade just det här av en slump, var rätt skoj, nån som känner sig hugad?

Smart idé på sätt och vis eftersom den är så enkel men knappast smart e-som man måste ta bort åtminstone en om man vill mata i/ur en cd (iaf om man har den modellen av bärbar).

CD är så nittital, det är därför min MBP har problem med att bränna dem..

de skulle visserligen inte vara i vägen för mig men ändå..jag har redan mina CoolFeet från Bluelounge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 20:28
Ursprungligen av klarabara:

CD är så nittital, det är därför min MBP har problem med att bränna dem..

de skulle visserligen inte vara i vägen för mig men ändå..jag har redan mina CoolFeet från Bluelounge

Att det är i vägen för CD-läsaren kvittar ju, jag skulle mer irritera mig på att det trillar loss varje gång som man lyfter upp datorn.

Finns det alltså stöd som följer med datorn när man lyfter den? Hur sitter de fast då?

Ursprungligen av klarabara:

Finns det alltså stöd som följer med datorn när man lyfter den? Hur sitter de fast då?

Det har funnits stöd som fungerat som bärhandtag. Ska se om jag kan hitta någon länk men Griffin är nog ett bra tips.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-12 22:03

Tjena!
Tipsade om detta tidigare, jag använder "twisters", hur smidigt som helst...
Postball

Chilleboy: Tyvärr så blir det bara värre då, har blommor på fönsterbrädet.. det finns tre stycken persienner och det är ett jäkla sjå att få ner dem och än värre att få upp dem eftersom skrivbordet står framför.... Börjat fundera på att göra någon slags låda att vända över..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-01 20:55
Ursprungligen av klarabara:

Chilleboy: Tyvärr så blir det bara värre då, har blommor på fönsterbrädet.. det finns tre stycken persienner och det är ett jäkla sjå att få ner dem och än värre att få upp dem eftersom skrivbordet står framför.... Börjat fundera på att göra någon slags låda att vända över..?

Man skulle inte kunna fälla ner någon form av duk framför fönstret bara (tänk bioduk)? Denna skulle man kunna fästa så att den hänger en bit ut från väggen så att blommorna hamnar på utsidan duken mot fönstret när den är nedfälld.

Dessutom så skulle man kunna ha något roligt mönster på båda sidor av duken som då även blir en trevlig tavla/installation när den väl är nedfälld?

Vore najs faktiskt!

  • Oregistrerad
  • 2009-05-01 23:58

I Amsterdam verkar man inte dölja sina dyrgripar iaf. Jag besöker Amsterdam ganska frekvent och folk verkar inte särskilt oroliga för att få inbrott för det finns massvis med dyrgripar direkt innanför fönstren på marknivå

Bevaka tråden