Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt liv hänger på det...:'(
Den som delar vårdnaden om barn och där båda föräldrarna jobbar osymetriskt - typ skiftgång med plötsliga ryck och ändringar och deadlines - vet vad jag talar om Att prenumerera varandras kalendrar är ovärdeligt och ökar inblandade personer frihet lika mycket som det minskar stressen och missförstånd/dubbelbokningar/glömda barn/fuckups/konflikter.

MobileMe - hela klustret av funktioner (förutom iDisk som jag låtsas inte finns) är fulländat förutom en enda sak; prenumerationsgrejen.
Klart en Smith & Wesson har en plats i detta drama. Klart som korvspad.

Ursprungligen av henkebarn:

Drama queen. Så allvarligt är det väl inte?

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är det sant....förutom en mycket viktig detalj; jag måste även synka kalendrar via USB/Macen därför att jag har prenumererade kalendrar. Molnet fixar inte prenumererade kalendrar - vilket är pinsamt uselt av Apple. Om inte Apple/MobileMe implementerar denna fundamentala funktion snart så åker jag till Cupertino med en Smith & Weeson i fickan.

iPhone OS 3 hanterar väl prenumerationer om jag förstått saken rätt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 18:12
Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är det sant....förutom en mycket viktig detalj; jag måste även synka kalendrar via USB/Macen därför att jag har prenumererade kalendrar. Molnet fixar inte prenumererade kalendrar - vilket är pinsamt uselt av Apple. Om inte Apple/MobileMe implementerar denna fundamentala funktion snart så åker jag till Cupertino med en Smith & Weeson i fickan.

Osäker på om jag förstår dig men du kommer nu kunna prenumerera på kalendrar i iPhone 3.0. Både CalDAV och subscription.

Låter fenomenalt...jag förutsätter att det synkar mot MobileMe-molnet också.

Förresten....var kan man läsa om denna 3.0-update? Apple's info är ju extremt knapphändig på sajten.

Ursprungligen av acke:

Osäker på om jag förstår dig men du kommer nu kunna prenumerera på kalendrar i iPhone 3.0. Både CalDAV och subscription.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 19:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Förresten....var kan man läsa om denna 3.0-update? Apple's info är ju extremt knapphändig på sajten.

Jag vet, och allt är Adzam 1 fel som jag har förstått det tidigare i tråden.
Det finns inga genvägar, du för nerda loss som resten av oss och plöja genom macrumors.com och appleinsider.com.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 20:11
Ursprungligen av acke:

Jag vet, och allt är Adzam 1 fel som jag har förstått det tidigare i tråden.
Det finns inga genvägar, du för nerda loss som resten av oss och plöja genom macrumors.com och appleinsider.com.

Haha. ^^

Får väga upp det med en relativt bra film på den nya mjukvaran.

Man förstår direkt varför det inte släpptes igår; ser väldigt buggigt och segt ut i dagsläget.

http://www.engadget.com/2009/03/18/video-iphone-os-3-0-walkthrough/

Lite sjukt att folk tycker att Apple snott från Palm Pres sökfunktion (utseendet), när det egentligen ser exakt ut som Stocks...

Ursprungligen av Adzam 1:

Lite sjukt att folk tycker att Apple snott från Palm Pres sökfunktion (utseendet), när det egentligen ser exakt ut som Stocks...

Dessutom har jag svårt att tro att Apple började jobba på funktionen först efter att Pre lanserades.

Men å andra sidan får ju Apple credit för en hel del bara för att dom vanligtvis är först ut att göra det känt, så det är väl bara att kategorisera under "orka bry sig"

Exakt. Men man kan inte alltid få saker gratis

Ursprungligen av henkebarn:

Exakt. Men man kan inte alltid få saker gratis

Precis! För mig är det värt vartenda öre.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-18 17:05

Tror du att det fungerar så vackert att man kan få en gpskoordinat på sin telefon...ser framför mig många fall som slutar illa "17 åring macnörd skulle hämta tillbaka sin iphone från tjuv"
Om man kan få reda på vilket nr det är som använder ens telefon är det ju sweet. redan nu läser ju telefonen av vilket nr man ringer ifrån så varför inte.

En fråga till Er.

Kan det fortfarande tänkas bli förändringar i iPhones GUI?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 19:34
Ursprungligen av draags:

En fråga till Er.

Kan det fortfarande tänkas bli förändringar i iPhones GUI?

En fråga till dig: Varför vill du ha nytt GUI?

Ursprungligen av Adzam 1:

En fråga till dig: Varför vill du ha nytt GUI?

Nu sa jag inte att jag ville detta

Frågar mest av nyfikenhet, faktiskt.

Kanske finns saker de kan putsa på visserligen.

Ursprungligen av draags:

Nu sa jag inte att jag ville detta

Frågar mest av nyfikenhet, faktiskt.

Kanske finns saker de kan putsa på visserligen.

Daringfireball länkar vidare till en artikel om en GUI-grej som Android verkar göra mycket bättre: http://daringfireball.net/linked/2009/03/18/trapani-iphone-android

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 10:18
Ursprungligen av draags:

Nu sa jag inte att jag ville detta

Frågar mest av nyfikenhet, faktiskt.

Kanske finns saker de kan putsa på visserligen.

Det har du helt rätt i, jag antog lite för mycket!

Ursprungligen av draags:

En fråga till Er.

Kan det fortfarande tänkas bli förändringar i iPhones GUI?

Utöver de redan kända? Eller vad menar du?

  • svenskt tangentbord

  • cut/copy/paste

  • ny homepage

  • spotlight

  • widescreen tangentbord i alla coreappar

Jo, nog blev det förändringar i GUI:t...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 20:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Utöver de redan kända? Eller vad menar du?

  • svenskt tangentbord

  • cut/copy/paste

  • ny homepage

  • spotlight

  • widescreen tangentbord i alla coreappar

Jo, nog blev det förändringar i GUI:t...

Gissar på att han menar utseendemässigt. Varför förstår jag inte direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 20:34

Macrumors.com visar upp Internet Tethering funktionen. Som jag fick för mig tidig så skulle det bara funka över USB. Här finns det bild att det kommer fungerar över BT. En glad överraskning. Skapar det ett trådlöst nätverk som fler kan ansluta till eller bara den datorn?
Allra bäst vore ju om man kunde koppla ihop datorn och telefonen över Airport och dela ut uppkopplingen till flera. Men det kanske är för mycket att begära?

http://www.macrumors.com/2009/03/18/usb-tethering-working-on-iphone-3-0/

Ursprungligen av acke:

Macrumors.com visar upp Internet Tethering funktionen. Som jag fick för mig tidig så skulle det bara funka över USB. Här finns det bild att det kommer fungerar över BT. En glad överraskning. Skapar det ett trådlöst nätverk som fler kan ansluta till eller bara den datorn?
Allra bäst vore ju om man kunde koppla ihop datorn och telefonen över Airport och dela ut uppkopplingen till flera. Men det kanske är för mycket att begära?

http://www.macrumors.com/2009/03/18/usb-tethering-working-on-iphone-3-0/

Jag gissar starkt på att det blir iPhone-dator endast, ser så ut iallafall. Men om man kopplar upp den via BT så kan man väl dela ut anslutningen via Airport i datorn?

Ursprungligen av acke:

Macrumors.com visar upp Internet Tethering funktionen. Som jag fick för mig tidig så skulle det bara funka över USB. Här finns det bild att det kommer fungerar över BT. En glad överraskning. Skapar det ett trådlöst nätverk som fler kan ansluta till eller bara den datorn?
Allra bäst vore ju om man kunde koppla ihop datorn och telefonen över Airport och dela ut uppkopplingen till flera. Men det kanske är för mycket att begära?

http://www.macrumors.com/2009/03/18/usb-tethering-working-on-iphone-3-0/

Det här är fantastiska nyheter. Undrar om det finns en skillnad i hastighet mellan usb o BT vi surfning.
Hoppas inte nu att apple får kalla fötter och drar tillbaka funktionen vid release.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-19 09:34
Ursprungligen av Patric08:

Det här är fantastiska nyheter. Undrar om det finns en skillnad i hastighet mellan usb o BT vi surfning.
Hoppas inte nu att apple får kalla fötter och drar tillbaka funktionen vid release.

Jag tror att det är nog upp till operatörerna om den funktionen kommer att vara tillgänglig eller inte. AT&T t ex kommer inte att erbjuda den tjänsten om man inte betalar extra för tethering.

//Rob

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-03-19 09:36
Ursprungligen av Patric08:

Det här är fantastiska nyheter. Undrar om det finns en skillnad i hastighet mellan usb o BT vi surfning.
Hoppas inte nu att apple får kalla fötter och drar tillbaka funktionen vid release.

Instruktioner här http://gist.github.com/81465

Någon som testat? Jag kör yell0wsn0w så jag avvaktar med uppgradering tills dev-team släppt en pwnagetool som tar bort basbandsuppdateringen, tyvärr.

Mycket bra, tackar!

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-18 21:48

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur MMS kommer att fungera väldigt lite info om denna app

Ursprungligen av what:

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur MMS kommer att fungera väldigt lite info om denna app

Visas en del på Engadgets "Walk Through" video ...

http://www.engadget.com/2009/03/18/video-iphone-os-3-0-walkthrough/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 22:26

Tänkte på vilket genidrag iPod Touch är. Jag var skeptisk i början med tanke på att den inte hade Mail, Maps, trianguleringen eller AppStore.
Men efter det så är det ju ett genidrag. Nästan lika många iPod Touch som iPhone sålda dubblar effektivt antalet potentiella köpare av program, program som får användare både och stanna på plattformen som att gå vidare till en iPhone. Genialiskt, frågan bara är om Apple hade det här i kikaren hela tiden, jag tror inte det men de snappade upp möjligheterna snabbt.

Ursprungligen av acke:

Tänkte på vilket genidrag iPod Touch är. Jag var skeptisk i början med tanke på att den inte hade Mail, Maps, trianguleringen eller AppStore.
Men efter det så är det ju ett genidrag. Nästan lika många iPod Touch som iPhone sålda dubblar effektivt antalet potentiella köpare av program, program som får användare både och stanna på plattformen som att gå vidare till en iPhone. Genialiskt, frågan bara är om Apple hade det här i kikaren hela tiden, jag tror inte det men de snappade upp möjligheterna snabbt.

Jag tror inte en framtida App Store var huvudskälet för iPod touch, däremot tror jag det fanns andra goda skäl och även om många tycker den verkar ointressant jämfört med iPhone så tror jag man underskattar behovet och marknaden för iPod touch i så fall.

För det första är ju iPod touch den naturliga utvecklingen av iPod. iPod som sålts i nästan 200 miljoner exemplar. Det är ett gigantiskt kundunderlag varav många troligen kommer att fortsätta köpa iPod om Apple kommer med nya versioner. Och iPhone OS är ju framtiden även för iPod, det tror jag ingen säger emot (kanske inte för de mindre modellerna, men för den största modellen).

För det andra lanserades iPhone bara på en begränsad marknad från början, medan iPod touch släpptes i hela världen. iPhone är omgärdat av krångligheter, man ska binda sig på ett kontrakt som kostar pengar osv (och man kanske måste låsa upp och ha sig, som här i Sverige före iPhone 3G kom). iPod touch är bara att köpa över disk och börja använda. Var man än befinner sig.

För det tredje vill (eller kan) inte alla ge upp sin nuvarande telefon av olika skäl och då är iPod touch en bra väg in i iPhone-världen.

Men för den som använt en iPhone fullt ut känns förstås iPod touch väldigt begränsande, har man väl fått smak på att ha internet tillgängligt var man än befinner sig och gillar det praktiska i att ha allting i ett istället för två prylar så har man nog svårt att gå tillbaka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 22:35

App Store fick den ju lika snabbt som iPhone dock! Plus att iPod touch faktiskt var först med iTunes WiFi-store!

Ja, vi iPod touch-ägare får alltid känna oss mobbade för att vi är så efter! ^^

Agendan för iPhone var nog enorm redan vid utvecklingens start. Denna geniala handflatedator med inbyggd telefon hade bara ett fel rent marknadsmässigt; det fanns troligtvis miljoner potentiella köpare som vill ha den - men som inte vill/kan köpa mobiltelefonabbonemang.

Därav iPod Touch. Svårare än så är det nog inte.

Bevaka tråden