Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 19:49

iPhone har ju uppenbarligen multitasking eftersom t.ex. iPoden och Telefonen kan fortsätta vara på i bakgrunden samtidigt som man gör något annat. Skulle man titta i en aktivitetshanterare på iPhonen skulle man garanterat också se att det är en hel del processer aktiva samtidigt - det finns ju alltid betydligt fler processer än de program som användaren använder. Så när alla talar om att den inte har multitasking, talar de om att Apple inte tillåter multitasking som standard för alla program.

Ursprungligen av Rajje:

iPhone har ju uppenbarligen multitasking eftersom t.ex. iPoden och Telefonen kan fortsätta vara på i bakgrunden samtidigt som man gör något annat. Skulle man titta i en aktivitetshanterare på iPhonen skulle man garanterat också se att det är en hel del processer aktiva samtidigt - det finns ju alltid betydligt fler processer än de program som användaren använder. Så när alla talar om att den inte har multitasking, talar de om att Apple inte tillåter multitasking som standard för alla program.

Finns ett program i App Store där man kan se vilka program som är igång samtidigt, har dock glömt bort namnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-22 00:06

Måste fråga en sak; kommer man kunna kopiera enstaka ord från internet, eller är det bara hela stycken som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 00:12
Ursprungligen av Adzam 1:

Måste fråga en sak; kommer man kunna kopiera enstaka ord från internet, eller är det bara hela stycken som gäller?

Kan inte ge dig ett 100% svar men nog måste det gå. Om det går överallt annars måste det gå här med. Annars skulle de ha utvecklat en speciellt klipp och klistra funktion som är mindre flexibel bara för Safari. Låter otroligt.

Ursprungligen av acke:

Kan inte ge dig ett 100% svar men nog måste det gå. Om det går överallt annars måste det gå här med. Annars skulle de ha utvecklat en speciellt klipp och klistra funktion som är mindre flexibel bara för Safari. Låter otroligt.

Tyckte dom sa något om att i Safari så funkar det ungefär samma som zooma, man dubbelklickar på något och sa markeras hela delen. Men det är nog bara att dra om så man får bara det ordet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-22 10:35

Inte dubbelklicka va? Skulle man inte trycka fingret en längre stund på texten bara?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-22 11:15

Programmet "Anteckningar" i iPhonen borde ha ett motsvarande program i datorn som det synkar med - som med kalendern. Då skulle man kunna fortsätta att skriva på datorn på en anteckning från telefonen.

Ursprungligen av gunek:

Programmet "Anteckningar" i iPhonen borde ha ett motsvarande program i datorn som det synkar med - som med kalendern. Då skulle man kunna fortsätta att skriva på datorn på en anteckning från telefonen.

Hade varit kul om Anteckningar hade olika källor att synka från. Att exempelvis kunna välja i sin iPhone om man vill läsa anteckningarna från Post-it-lapparna i dashboard, anteckningar i mail, eller ett separat anteckningsprogram i OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-22 11:32
Ursprungligen av gunek:

Programmet "Anteckningar" i iPhonen borde ha ett motsvarande program i datorn som det synkar med - som med kalendern. Då skulle man kunna fortsätta att skriva på datorn på en anteckning från telefonen.

Det är ju det stödet som kommer nu i 3.0; man kommer ju kunna synka anteckningar i iPoden/iPhonen med anteckningar i mail (och tvärtom, såklart).

Eller missförstår jag dig?

Ursprungligen av Adzam 1:

Det är ju det stödet som kommer nu i 3.0; man kommer ju kunna synka anteckningar i iPoden/iPhonen med anteckningar i mail (och tvärtom, såklart).

Eller missförstår jag dig?

Dom sa ju på eventet att Notes kommer att synkas med iTunes, man tycker ju att det borde synkas med Mail, men det ska man inte vara så säker på.

Ursprungligen av Patrik D:

Dom sa ju på eventet att Notes kommer att synkas med iTunes, man tycker ju att det borde synkas med Mail, men det ska man inte vara så säker på.

De syftar nog på att synkningen görs genom iTunes, men syftar till anteckningarna i Mail. Tror inte att iTunes får en anteckningsfunktion. Men detta borde rimligtvis synkas med MobileMe också.

Har spanat runt....så här tror jag det kommer att funka.

Anteckningar - appen i iPhone - kommer att internt synkas med Anteckningar i Mail och vise versa. Om man gör en anteckning i Anteckningar/iPhone så hamnar den även i Mail som ju redan idag synkas med alla andra maskiner via t.ex. MobileMe - eller iTunes/USB.
Kanske är det så att Anteckningar/iPhone-appen bara är en browser/editor för dokumenten i Mail-appen.
Den enda skillnaden är att det går an aning snabbar att nå sina anteckningar i iPhone. Man öppnar Anteckningar-appen istället för Mail-appen som är lite segare.

Jag har kört anteckningar i Mail och synkat mina anteckningar sedan dag i med iPhone. jag har ignorerat existensen av Anteckningar-appen i iPhone helt enkelt. Så - för mig är detta ingen revolution direkt :-D.
Allt blir som vanligt med 3.0 för mig med ett undantag alltså: jag läser/skriver mina anteckningar med Anteckningar-appen istället för Mail-appen i min iPhone.
När det gäller att göra detta i en Mac så är det nog som förr - man sköter detta med Mail-appen. Om inte Apple släpper ennu en app för Mac i sitt OS - en app som heter Anteckningar. :-D....som då egentligen bara är en browser/editor för anteckningarna i Mail.
Detta kan inte ha varit någon nöt att knäcka för Apple. Allt har ju funkat klockrent i över ett år - dom lägger bara till en simpel browser/editor - den som finns i iPhone idag (Anteckningar) - den med egen databas - skrotar dom.

Ursprungligen av henkebarn:

De syftar nog på att synkningen görs genom iTunes, men syftar till anteckningarna i Mail. Tror inte att iTunes får en anteckningsfunktion. Men detta borde rimligtvis synkas med MobileMe också.

Jag använder Anteckningar i Mail. Det synkar alltid. Klockrent.

Ursprungligen av gunek:

Programmet "Anteckningar" i iPhonen borde ha ett motsvarande program i datorn som det synkar med - som med kalendern. Då skulle man kunna fortsätta att skriva på datorn på en anteckning från telefonen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-22 14:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag använder Anteckningar i Mail. Det synkar alltid. Klockrent.

Jag hittar inga anteckningar i Mail. Kan det bero på att jag kör Tiger?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag använder Anteckningar i Mail. Det synkar alltid. Klockrent.

Kör du det med Gmail verkligen?

När vi ändå talar om anteckningar, när jag gör en anteckning i Mail, så synkas den med Gmail automatiskt, men det blir alltid dubletter och en massa andra anteckningar, typ "Ny anteckning".

Är det så för er andra också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 14:05

Hur pass bra blir det man spelar in med videokameror i mobiler? Är det som med mobilkameror att det är en halvdålig kompromiss?

Det handlar nog om små filmer i mpeg4/H264 för Apples del. En del mobiler filmar löjligt små usla filer, andra har VGA (640x480pix) - det är såna filer man (ett svenskt gäng) gjort en spelfilm av (!!!) (en Nokia-lur med riktig optik var det) :-D.
Apple väljer nog minst VGA och eftersom Apple är ett spetsföretag så blir det 16:9 så klart (att alla andra fortfarande kör 4:3 - ett format som snart inte existerar - beror på att dom är inkompetenta idioter).
30 fps får vi räkna med - amerikanska bildhastigheten gäller och speciella "europa-varianter" (25 fps) görs aldrig av tillverkarna när det gäller denna typ av leksaksvideo. Optiken är flaskhalsen. Det KAN inte bli bra video. En naturlag helt enkelt :-D. Det är bara vidvinkel så klart och alla fotografer/filmare vet ju att man inte kan skjuta något vettigt med vidvinkel.
Kvaliteten duger som minnesanteckningar och om innehållet har journalistiskt/sensations/skandal/sex/knark/kändis/politik/hett innehåll så kan man bli rik på videosnutten. Det kommer då att visas litet (täckande kanske 50% av hela bildrutan i mitten med svart runtom) i teveprogrammets (ett nyhetsprogram kanske) HD-sändning (snart är allt HD). Är färgerna åt h-e så gör man materialet svartvitt och drar på kontrasterna - det är ett gammalt trick för att visa uselt VHS-material i broadcast.
Något annat kan man inte använda det till. Även om mobiler om 3 år har bra progressiv HD 1920x1080-inspelning så faller det på CCD/CMOS litenhet (=brus) och skrotoptik. Men den dagen har nog många familjer bara mobilen som kamera - man köper ingen extrakamera. Dom som är intresserade av att göra Film kommer dock alltid att köpa en riktig videokamera. Med bra optik.
Bra optik med tele är bunden till naturlagar och kan aldrig göras pyttepytte-liten.

Ursprungligen av acke:

Hur pass bra blir det man spelar in med videokameror i mobiler? Är det som med mobilkameror att det är en halvdålig kompromiss?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 15:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Det handlar nog om små filmer i mpeg4/H264 för Apples del. En del mobiler filmar löjligt små usla filer, andra har VGA (640x480pix) - det är såna filer man (ett svenskt gäng) gjort en spelfilm av (!!!) (en Nokia-lur med riktig optik var det) :-D.
...
Bra optik med tele är bunden till naturlagar och kan aldrig göras pyttepytte-liten.

Tack för den utförliga infon! Som jag trodde alltså, svensson går på megapixelhysterin och vet inte ens vad optik är. Som vanligt alltså.

Ursprungligen av joakimo:

Bildsamtal känns bara så onödigt.

Poppis hos folk med grova talsvårigheter eller som är stumma. Men det är nog en lite väl liten marknad. Förövrigt håller jag med. Vem i helvete använder videosamtal? Måste vara det största skämtet sedan WAP. Bilden måste bli knivskarp för att jag överhuvudtaget ska titta åt det hållet.

Frågan är om det blir bildsamtal också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-22 14:40
Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan är om det blir bildsamtal också.

Bildsamtal känns bara så onödigt.

Jo, det kommer så klart. När vet jag inte. Då handlar det givetvis om en mycket hårt packat video-stream - kanske max 100 kbps - men det går att använda och är mycket viktigt för dövstumma som vill höja sin livskvalitet med en miljon %.
Hårvaran är inte problemet här - det suger i.o.f.s. en massa batteri men man behöver inte snacka/se så länge. Det är bara en dekadent sjukdom - en masspsykos - att allt ska kunna köras i timmar. Själv har jag annat att göra.
Jag såg min första dövstumma ställa sin Nokia på ett elskåp på Söder för 3 år sedan. Sedan ställde han sig nära och började snacka med händer och armar - sedan betraktade han skärmen en stund. Någon minut senare gick han vidare.
Så - detta finns redan och en iPhone är det perfekta verktyget för detta så klart. Med tanke på Apple's lååånga historia av hjälpmedel för funtionshinder - förr i tiden hade nästan alla funktionhindrade Mac - säger allt. Jag är 1000% säker på att Apple har detta högt upp på sin iPhone-agenda.
Idag är det snarare näten som är problemet. Vi som har 3G kan ju knappt surfa idag. Jag har sällan över 500 kbps i Sthlm's innerstad och åker jag buss så hoppar det mellan 3G och Edge hela tiden - ibland ingen data alls. Detta är verkligheten. Allt annat är bara nys.
För oss utan funktionshinder så är ju videosamtal bara en kuriositet - en löjlig/gullig kuriositet. Det är absolut inte viktigt och efterfrågat. Hade det varit det så skulle fasta telefonin för många, många år sedan varit videotelefoni. Och många, många fler skulle köra iChat/Skype/etc med video än vad som görs idag.
Det verkar som om vi generellt inte vill se varandra jämt. Dessutom rör vi på oss hela tiden idag. Allt måste vara hyfsat stilla om man vill ha bra video och hyfsat stilla själv om man vill upfatta/kunna se den - det är en naturlag som inte går att gå runt tekniskt. Liksom.

Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan är om det blir bildsamtal också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 22:39
Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan är om det blir bildsamtal också.

Kalla mig gammalmodig, men videochattar jag med någon så är det framför en dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 17:25

Jag hoppas på att Apple släpper Server Tools och Apple Remote Desktop Admin till iPhone. Vore perfekt.

Oavsett nyttan av bildsamtal så om det kommer borde det betyda dubbla kameror vilket förändrar iPhones design en del.

kommer man kunna ta emot videoklipp i MMS tror ni?

hur kommer det funka om man får ett "flersidigt" MMS?

någon som har länk till någon video eller skärmdumpar på hur MMS kommer fungera mer i detalj?

P1 rules! P1 är största kanalen i Sthlm förresten :-D. Det enda jag lyssnar på i radioväg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-24 21:21
Ursprungligen av Zimmerman:

P1 rules! P1 är största kanalen i Sthlm förresten :-D. Det enda jag lyssnar på i radioväg.

På Minuten och Spanarna. Skit i P1, ge Ingvar Storm en egen kanal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-24 22:35
Ursprungligen av sensy:

På Minuten och Spanarna. Skit i P1, ge Ingvar Storm en egen kanal.

Ingvar är gud.

Bevaka tråden