Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-06 07:58
Ursprungligen av henkebarn:

Well, det känns som att det borde gå att köra från dator med DVI/VGA till skärm med MDP, med tanke på att man kan göra tvärtom: dator med MDP till skärm med DVI/VGA med rätt adaptrar. Men jag kan självfallet ha fel då jag inte är tekniskt kunnig nog. Spontant känns det dock som att man inte bara kan vända åt ett håll.

Det handlar inte om att vända signalen utan vilken typ av signaler som kan skickas ut av grafikkortet. Grafikkorten i dagens Macar kan skicka ut analog signal i form av VGA samt två olika typer av digitala standardsignaler: DVI och DP. Om grafikkortet bara klarar av att skicka VGA- och DVI-signaler så spelar det ingen roll hur många adaptrar du sätter på, grafikkortet kommer fortfarande inte kunna producera DP-signaler. Begränsningen sitter sålunda i grafikkortet, inte i portens fysiska utformning.

Funderar på en sådan här skärm till en Mac Pro. För att klargöra:
Det finns ingen adapter dvi till mdp idag och kommer aldrig att komma?
Så köper jag skärmen går den bara att använda till de senaste Mac modellerna?

Någon som haft problem med sin skärm? Pixelfel, inbränningar etc?
Tacksam för lite råd.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-07 13:21
Ursprungligen av drifter7508:

Funderar på en sådan här skärm till en Mac Pro. För att klargöra:
Det finns ingen adapter dvi till mdp idag och kommer aldrig att komma?
Så köper jag skärmen går den bara att använda till de senaste Mac modellerna?

Det finns displayportutrustade grafikkort att köpa som passar förra generationens Mac Pro. Vet att Motif här på forumet har gjort så.

när kommer ett sådant grafikkort till imac?

Menar du till äldre iMacar? För de senaste iMacarna har anslutning för Mini Display Port.

Ursprungligen av henkebarn:

Menar du till äldre iMacar? För de senaste iMacarna har anslutning för Mini Display Port.

Ja precis, har en alu från när den kom ut om jag inte minns fel! Skulle varit snyggt och kunna koppla in en 24" skärm.. syftar på den nya!
Tror du det går ?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Ja precis, har en alu från när den kom ut om jag inte minns fel! Skulle varit snyggt och kunna koppla in en 24" skärm.. syftar på den nya!
Tror du det går ?

Glöm det

Ursprungligen av motif:

Glöm det

Kunde nästan tänka mig det, fast jag vill inte... Hade varit fint och byta grafik kort.. Får väl byta dator helt enkelt

Upptäckte nyss att skärmarna inte har någon on/off knapp =P
Hur kasst är inte det? Det innebär att jag får ha en skarvdosa med on/off switch
till skärmen. Snyggt. Not!

Varför ska du ha en av/på-knapp? Vad ska den vara bra för?

Öh? Vad tror du? Slå av skärmen med så klart =P
Jag har oftast mina burkar på 24 timmar om dygnet.
Och i XP funkar det inte med att skärmen går i "vila".

Ursprungligen av drifter7508:

Öh? Vad tror du? Slå av skärmen med så klart =P
Jag har oftast mina burkar på 24 timmar om dygnet.
Och i XP funkar det inte med att skärmen går i "vila".

Apple kan väl inte sitta och ta hänsyn till hur XP hanterar saker.

Det är väl skillnader om det är Dell, lenovo, acer etc som bygger maskiner för windows.

Sluta köra XP då!

Nä om inte XP pallar med det så vet jag inte. Annars förstår jag fortfarande inte vitsen.

"Sluta köra XP då! :P" Mmm.... givande inlägg.

Någon som råkat ut för detta problem med sin skärm?
Verkar ju inte vidare lovande:
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=8721477#8721477

Varför skulle dom inte kunna göra det? Det är ju deras drivrutiner.
Som du förmodligen vet så är det rätt många som kör XP på Mac.
Apple har ju tidigare gått ut med stora reklamkampanjer ang windows på MAC och "supportar" det.
Kört XP på Mac i några år och det funkar alldeles utmärkt. Men dessa OS diskussioner är ju menlösa
och totalt orelevanta i denna tråd. Skärmarna går inte att "stänga av" vare sig du kör OSX eller XP.
Hur som helst köpt mig en skärm som anländer imorgon.

Ursprungligen av drifter7508:

Varför skulle dom inte kunna göra det? Det är ju deras drivrutiner.
Som du förmodligen vet så är det rätt många som kör XP på Mac.
Apple har ju tidigare gått ut med stora reklamkampanjer ang windows på MAC och "supportar" det.
Kört XP på Mac i några år och det funkar alldeles utmärkt. Men dessa OS diskussioner är ju menlösa
och totalt orelevanta i denna tråd. Skärmarna går inte att "stänga av" vare sig du kör OSX eller XP.
Hur som helst köpt mig en skärm som anländer imorgon.

Skönt att du är nöjd.

Jag har inte stängt av en skärm de sista tre åren eller så.
Shift+Ctrl+Eject fimpar bilden. Eller så går den i vila.

Visst finns det fördel med att kunna släcka skärmen särskilt så som jag har det och kör 2st skärmar!
Om jag vill kolla på film alt ngt annat kul på en skärm så kan jag inte släcka andra skärmen.
Detsamma gäller ljusstyrkan som inte går individuellt men detta är väl en bugg bara!

Kan man släcka endast en skärm, typ vila någon ?

Har lite svårt att förstå hur man kan propagera för att det är bra att det inte finns on/off på
skärmarna? Det vore väl bra mycket smidigare att den möjligheten fanns än inte?
Även fast vissa tycks vara nöjda med att fippla med kortkommandon.

Ursprungligen av drifter7508:

Har lite svårt att förstå hur man kan propagera för att det är bra att det inte finns on/off på
skärmarna? Det vore väl bra mycket smidigare att den möjligheten fanns än inte?
Även fast vissa tycks vara nöjda med att fippla med kortkommandon.

Säger ju att jag aldrig stänger av den. Vafan skall jag då med en knapp till.
Reser jag på mig och går bort - skärmsläckaren (aktivt hörn) eller ett snabbkommando på tangentbordet (där jag redan har händerna). Poff! klart

Du får väl sätta på en strömbrytare på sladden då eller något sånt.

Piece a cake.

Sedan heter jag Jeremiah, kallas här för Goflorp - inte "vissa"

Kört in XP idag i min nya MAC Pro. Kan med glädje meddela att energispararfunktionerna
fungerar utmärkt med denna setup! Sweet! Skärmen stängs av som den ska vilket
Imacen inte klarade av! Problem solved!

Suck! Död pixel. Skärmjävlen åker tillbaka!

Apple suger på kvalitet! Detta är apple skärm nummer 5 jag har
som fått döda/stuck pixels + 2 iphones. =(

Senast redigerat 2009-04-15 18:43

hade köpt skärmen ifall on/off knapp funnits. blir ingen nu när man ser att det inte finns en.
dåligt apple.

Tack Apple, för att vi slipper onödiga strömbrytare!

undrar varför man ska behöva lämna skärmen i standby för? fast jag överlever nog. har en strömbrytare som bryter strömmen till allt i mitt rum, tv, dator, tvspelskonsol osv. räcker fint. kanske kan bli en skärm ändå. men ändå. borde kunna satts en on/off knapp på den.

En extender finns snart att tillgå för oss som tycker Apple gjort bort sig med att leverera 1m fastmonterad Displayportkabel.
Efter påtryckningar från mig och säkert många andra kommer nu Monoprice.com att sälja dessa i 2 olika längder 3 feet och 6 feet Mini Displayport Female to Male extender.

Låter bra! Då kan man plocka ner Mac Pro'n på golvet där den hör hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-16 19:42

hur är LEDcineman som filmskärm, bättre eller sämre än en LCD-tv i samma storlek? eftersom nya mac mini har två skärmanslutningar skulle man då kunna dirigera film till cineman och allt annat till sin DVI-anslutna skärm? antar dock att det intekommer komma hdmi-mdp-adapter för spelkonsoler o dyl?

Jaha, LED 24" Skärm nummer 2 med pixelfel på! Denna åker också tillbaka. FY FAN!!! Nån som har en garanterat felfri skärm till salu kontakta mig.

Eller... kan man leva med en död prick i en sådan här dyr skärm?
Vad tycker ni? =(

- 3 Apple Cinema 20" med massor av dead/stuck pixels
- 2 Led 24" med 1 dead pixel vardera.
- 2 st iphones med 3-4 stuck pixels

Hur mycket kan man ta? =P

Aldrig någonsin sett pixelfel på någon billigare skärm av annat märke.
Dessutom har flertalet 0 dead/stuck pixel garanti.

Senast redigerat 2009-04-17 17:46

Jag har aldig ägt en skärm från Apple som det vart ngt fel på.
Aldrig köpt en Mac som varit behäftad med ngt fel heller.

Hur mkt otur har du egentligen.

Kan du inte ta skärmen från ett ställe där du kan testa den innan?

Har ägt ett antal plattskärmar under åren (sedan 2005) och aldrig sett/hittat en enda död (eller het) pixel. Allt kan förvisso inträffa, men alltså; om man sitter och letar fel - ja, då kommer man garanterat att hitta en massa defekter. Eller hur?

Min gamla Nikon D200 hade ett par trasiga pixlar, men de ställde aldrig till några bekymmer. Av 10,2 miljoner pixlar så var det säkert fem som var konstant blå/röda/svarta. Hur många fanns det då som fungerade?! Rätt gissat.

Bevaka tråden