Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:29

Visst, men 99musik kan väl vara kvar här då, bara att man inte kan posta nya inlägg, som sagt.

http://www.forumcircle.com/?gclid=CN_5lp-knZkCFdCS3wodujWiDA

(Den första jag hittade, fler exempel?)

  • Medlem
  • 2009-03-12 12:32

Det finns betydligt mer arbete bakom än att vi konstaterat att vi ska starta förening. _Igångsättningen_ av detta har av olika skäl blivit uppskjutet och det var vad mitt inlägg häromdagen handlade om.

Varför hemlighetsmakeriet? Det är inte ett dyft hemligt utan iom att det finns så pass liten tid så har vi denna tråd att kolla upp synpunkter från medlemmar (vilket var syftet) och så agerar vi därefter. Ska enskilda saker upp i debatt varje gång så kan vi sikta på 2013 som bäst.

Ta inte illa upp, men de ideella projekt med många inblandade som går i mål med bra resultat är väldigt, väldigt få enligt min erfarehet. Allt från bl.a replokaler, skateboardcenters, och crossklubbar till evenemang av större kaliber. Och då har dessa i de flesta fall haft en ganska god ekonomisk plattform. Dreamhack är väl ett undantag även om dom numer ger ekonomisk ersättning till arbetande.

Detta är min personliga åsikt och jag tror att det är den här vägen som kan ge 99musik en långsiktig bärighet framöver.

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:34

Mmm... men det är ju inget företag direkt. Sedan så kanske det avskräcker folk med en förening.
Hur lång tid ska det då ta för nya att regga sig? Låter onödigt och krångligt.

  • Medlem
  • 2009-03-12 12:52
Ursprungligen av PF:

Mmm... men det är ju inget företag direkt. Sedan så kanske det avskräcker folk med en förening.
Hur lång tid ska det då ta för nya att regga sig? Låter onödigt och krångligt.

Förutom ägandet och beslutsprocessen så är det nog precis ett företag man ska kika på. Målet, till skillnad från ett företag, är inte att tjäna pengar utan att hålla en service tillhanda på ett så bra sätt så möjligt. Att ha som mål att få ut Mr Ad Hoc genom dörren tror jag inte försämrar nånting för användande medlemmar. Sen hur långt man kommer är en annan sak men målet ska vara där.

Det ska finnas en översiktsplan för första och andra året, en långsiktig plan på, säg, fem år. Under det ska finnas en rollfördelning, en spec på vilka roller som behövs, en kalkyl som mynnar ut i en budget etc etc etc. Annars är det inte seriöst och då minskar chansen för att det ska fungera radikalt. Finns det alltid en ritning, plan etc att kolla på när man stöter på patrull går det oftast vägen.

/Mein
Trött som fan och återkommer tidigast kl. 18.00.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 12:40

4o4musik .. detta verkar ju ta sin tid .. :[

o

hoppas det ger sig på bästa sätt!!

  • Medlem
  • 2009-03-12 12:41

PF: Angående nyregistrering av forumsmedlemmar kontra föreningsmedlemmar, läs igenom den här tråden igen så finns det redan svar på sådana frågor. Om det nu var det du undrade över?

Angående vilka medlemmar som skall flyttas med eller inte, har jag inte svarat på det redan en gång? Den ideala arbetsgången som jag ser den ser ut såhär:
1. Alla som var medlemmar på 99musik innan sammanslagningen flyttas över
2. Alla som har skrivit inlägg på något av musikforumen flyttas över
3. Man mailar alla som är överflyttade och kolla om de vill vara kvar på 99musik
4. De som inte vill vara kvar rensas bort
5. Man påminner folk som inte har svarat på första frågan
6. Man påminner folk som inte har svarat på påminnelsen
7. Man rensar de som inte har svarat att de vill vara kvar.

Att ta bort folk som inte har skrivit något är fel väg att gå, man kan vara forumsmedlem utan att skriva en massa och få nyttig information på det sättet. Att vara medlem är ett sätt att stödja forumet, t.ex. om man skulle försöka få in pengar via reklam eller annat. Man stödjer, även om man inte skriver!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:48

Jag ser det enklare - skapa upp något så drar vi dit?

Ursprungligen av Mein:

Varför hemlighetsmakeriet? Det är inte ett dyft hemligt [...] Ska enskilda saker upp i debatt varje gång så kan vi sikta på 2013 som bäst.

Okej, ni vill inte kalla det för att hemlighålla men ni undanhåller detaljerna i projektet för att det inte ska bli någon tidskrävande debatt. Man kan ju kalla det vad man vill, förstås. Dock ser jag ingen motsättning i att ni delar med er vad ni jobbar med samtidigt som det är ni som färdigställer projektet.

Precis som PF ovan kan andra ge förslag om de vet vad som försiggår och ni kan ju ta åt er av vissa och strunta i andra. Jag ser inte hur debatten kan försena projektet under dessa omständigheter.

Jag ser inte behovet av att undanhålla.

Senast redigerat 2009-03-12 13:19
  • Medlem
  • 2009-03-12 18:13
Ursprungligen av sisältää:

...Jag ser inte behovet av att undanhålla.

Som jag sa tidigare så finns det inget behov av nåt hemlighetsmakeri. Det finns snarare en begränsning av resurser i att tillhandahålla en rullade rapportering som bara talar om vad som alla redan vet ska till.

Forumet ska upp och till en början i en så grundläggande form så möjligt, dvs väldigt likt som idag vad gäller funktion. När det väl är uppe och snurrar kommer vi ha en testmiljö där man kan prova mer eller mindre bra idéer och liknande. När vi väl är där är det en smal sak att bygga, ändra , fixa och greja. Detta förändringsarbete kan i princip börja dagen efter det är sjösatt. Status med hur man startar en förening är det väl ingen som är hjälpt av vad jag kan se.

Status overall fick ni för två dagar sedan. Det står still för närvarande. Ingen hemlighet alls. Det har bara inte hänt nånting.
När det väl rullar på kan ni lita på att info kommer fortlöpande.

/Mein

Vet inte om det ens är uppe för diskussion (av andra än PF), men varför kalla nya forumet för nåt annat än 99musik? Det är ju ändå ett inarbetat namn nu!
Och det finns faktiskt andra saker som heter nåt med 99 än 99mac, så det ser jag inte som nåt problem heller...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 13:50

Haha, my main Mein... 99musik ska då inte vara ett företag för tusan. Det går ju inte. Dessutom måste då någon ta en risk och det är väl ingen höjdare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 13:57

Vänta haha, jag kom på värsta idén.

Vi har kvar 99musik här!

Vad säger ni andra?

  • Medlem
  • 2009-03-12 18:29
Ursprungligen av PF:

Vänta haha, jag kom på värsta idén.

Vi har kvar 99musik här!

Vad säger ni andra?

hehe låter rimligt i mina öron, inen väntetid, inget jobb, inga konstiga bäbissjukdommar osvosv

spot on mao!

btw när alla 99musiker har flyttat här ifrån kan vi starta om 99musik på nytt igen? vore hemskt trevligt tycker jag, låt dem starta sitt och så kan de som vill stanna kvar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-14 13:25
Ursprungligen av PF:

Vänta haha, jag kom på värsta idén.

Vi har kvar 99musik här!

Vad säger ni andra?

Inte mig emot om man bara kunde FILTRERA BORT alla jävla musikannonser (det går inte, eller hur?). Jag har filtrerat bort allt annat "musik" men är trött på roland och midi och fan och hans moster bland alla mac-trådar. Jag går in på musik av eget val ibland men jag vill inte ha det i "Dagens diskussioner" och "Nya diskussioner".

Det är inte förräns man börjar rota runt i detaljerna som man inser vilket massivt projekt det faktiskt är att starta en förening, hitta en ekonomisk lösning och sedan lägga ner tid på det administrativa kring en flytt. Det är väldigt enkelt att vara medlem och tycka saker, så all heder till er som tagit på er uppgiften.

  • Medlem
  • 2009-03-12 19:56
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är inte förräns man börjar rota runt i detaljerna som man inser vilket massivt projekt det faktiskt är att starta en förening, hitta en ekonomisk lösning och sedan lägga ner tid på det administrativa kring en flytt. Det är väldigt enkelt att vara medlem och tycka saker, så all heder till er som tagit på er uppgiften.

Håller med dig Martin, en eloge till de själarna som snackat ihop sig och agerar. Håller med Mein, finns det inget att förtälja så gör det inte. Föreningsbiten är rätt massiv (har egna erfarenheter när kompisgänget startade en innebandyklubb på gymnasiet, om vi hade vetat hur mkt jobb och pengar ...)

Behöver ni avlastning/ideer/bollplank/utbyta erfarenheter så PMa, har inte mkt tid över men viker gärna timmar åt ett fristående 99musik.

Många användare har kvar sina konton, men är inte aktiva här längre sedan ihopslagningen. Så de som tycker att 99musik fortfarande ska vara en del av 99mac kan kanske tänka på den biten. Själv har jag blivit mindre aktiv sen hopslagningen, men jag har inte försvunnit helt. Vi har säkert fått många nya medlemmar också på grund av ihopslagningen, men vad säger att man inte kan få det på eget håll också?

Nytt namn kan komma att kännas konstigt då 99musik i 99musikanternas allmänna ordalag kallas 99an.

Ursprungligen av AudibleBeauty:

Många användare har kvar sina konton, men är inte aktiva här längre sedan ihopslagningen. Så de som tycker att 99musik fortfarande ska vara en del av 99mac kan kanske tänka på den biten. Själv har jag blivit mindre aktiv sen hopslagningen, men jag har inte försvunnit helt. Vi har säkert fått många nya medlemmar också på grund av ihopslagningen, men vad säger att man inte kan få det på eget håll också?

Nytt namn kan komma att kännas konstigt då 99musik i 99musikanternas allmänna ordalag kallas 99an.

Många konton - oberoende av del av 99 - används dåligt.
Man kanske borde passa på att rensa ur lite öht.

Bara antalet som blev medlemmar för att tigga en Spotify-invite och sedan aldrig komma tillbaks är ju rejält....

  • Medlem
  • 2009-03-14 13:29

planB: Det är en känd bugg som står på listan över saker att fixa när Björnström eller annan som kan fixa det hela har tid.

Hade du någon fråga om ett fristående 99musik?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-14 13:37
Ursprungligen av jgb:

Hade du någon fråga om ett fristående 99musik?

Jag svarade precis på en fråga ovan. Rensa bort den frågan först om du tycker mitt svar var off-topic.

Om buggen är kvar under överskådlig framtid är det bättre att Musik blir separat - ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-16 17:42

min fraga lyder:
vem Äger varan data igentligen?

kommentar:
det här ser bara sämmre och sämmre ut...

men om ni känner er hemmlösa sa har jag nyligen satt upp en nöd tält pa min gratis begr¨nnsings lösa superserver i schweiz at er: http://holyhertz.com/forums/broadcasters-lounge/swedish

EDIT: det finns där även en kanal där ni kann spela live musik för oss andra som jag förövrigt mer än gÄrna lanar ut till en framtida 99musik commitee för 0kr / sekel

  • Medlem
  • 2009-03-19 11:43

Snälla snälla snälla snälla snälla, sätt fart för jag behöver en oberoende 99musik...

Mjo. Jag kan inte låta bli att känna att om man inte hinner med någonting man åtagit sej, så får man be om hjälp. Och det är ju flera som erbjudit sej.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-19 15:13

båten är nog i i gungning men det känns som om det stora skeppet (99musik) är på väg ner!

  • Medlem
  • 2009-03-31 12:09

Bump!

Status? Nyfiken! Kanske rent utav desperat...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 07:18

Från en annan tråd, skrivet av någon som kallar sig för marf:

"Ja, jag har sökt!

Hur gör man för att när man surfat in på

http://www.99.se/mac/

bli av med alla diskussioner som rör musik? Oavsett om jag väljer "Nya diskussioner" eller "Dagens diskussioner" så får jag en lista där 90% av ämnena handlar om obskyra synthar, dyra gitarrer, ljud-plugins, egen musik (skapad av totalt talanglösa puckon (ja, min personliga åsikt!)) (ja, dubbelparentesen avslöjar att jag programmerar), jazz, synthar igen, artister, elguror, studiofrågor (ljudstudio), midi, musikprylar, samplers, synthar, synthprylar, syntetisk musik, musiktrådar, Cubase, musikprylar o.s.v. samt allt man kan tänka sig och lite mer om dessa jävla synthar!

Jag vill inte läsa om det! Jag vill läsa om företaget Apple och datorer tillverkade av Apple.

Kan man på något sätt filtrera bort all jävla skit om musik? (Och synthar?)

När jag ändå tar upp detta, kan man filtrera bort allt om iPhone med?

/Gammal torr, tråkig, jobbig, unken, sur, mögig typ som gillar datorer och programmering."

Nu måste det hända något. Musikdelen håller på att dö. Det går inte att existera under 99mac-plattformen när personer som marf tillåts gå lösa. Det är så jävla sjukt låg nivå på alldeles för mycket och jag vill bara bort härifrån. Jag ger det månaden ut, sedan kommer jag att kräva att mitt konto raderas.

Ta hjälp av de som erbjuder sig att hjälpa till om det behövs, men ta oss bort från det här unkna jävla stället.

Nu.

//En sur typ som fått morgonen förstörd av en dumfan utan den minsta form av hyfs.

Oavsett om jag väljer "Nya diskussioner" eller "Dagens diskussioner" så får jag en lista där 90% av ämnena handlar om obskyra synthar, dyra gitarrer, ljud-plugins, egen musik ...

Det där tyder ju på att resten av 99:an är tämligen dött, eller?

Ursprungligen av deadbeat:

Oavsett om jag väljer "Nya diskussioner" eller "Dagens diskussioner" så får jag en lista där 90% av ämnena handlar om obskyra synthar, dyra gitarrer, ljud-plugins, egen musik ...

Det där tyder ju på att resten av 99:an är tämligen dött, eller?

Nej, det tyder bara på att han överdriver...

Jag har testat några gånger att klicka på "Dagens diskussioner" i Mac-delen, och av de 60 trådar som visas på första sidan så har jag fått ca 20-25 från Musik-delen.

20 musik-trådar är naturligtvis 20 för mycket i det här fallet, men det är ändå ganska långt från de 90% han påstår.

  • Medlem
  • 2009-04-08 08:38

Skiling, nu är du surputte mer än vad som behövs.

Just nu är stadgarna klara för föreningen. Vi skall hålla ett konstituerande möte, protokollföra det och starta föreningen så fort det är klart.

Det är bra med vänliga påminnelser och förfrågan om hur det går, men hot och gnällerier gör oss inte piggare på sätta fart med det hela. Vi är helt vanliga människor, med jobb och sociala liv utanför det här.

Vad andra skulle kunna hjälpa till med i dagsläget är oklart, därför ber vi inte om hjälp.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 08:55
Ursprungligen av jgb:

Skiling, nu är du surputte mer än vad som behövs.

Just nu är stadgarna klara för föreningen. Vi skall hålla ett konstituerande möte, protokollföra det och starta föreningen så fort det är klart.

Det är bra med vänliga påminnelser och förfrågan om hur det går, men hot och gnällerier gör oss inte piggare på sätta fart med det hela. Vi är helt vanliga människor, med jobb och sociala liv utanför det här.

Vad andra skulle kunna hjälpa till med i dagsläget är oklart, därför ber vi inte om hjälp.

Om du upplevde det som ett hot måste jag ha uttryckt mig väldigt oklart. Det är jättebra att ni jobbar på det och jag har inte haft för avsikt att gnälla på er.

Vad jag inte accepterar är att finnas på ett forum där man hånar människor som blottar sig och lägger upp egen musik. Det har hänt för många gånger och det är (så gott som) alltid individer som huserar på Mac-delen. Jag vill inte finnas bland dom. Jag vill inte låta dessa människor stjäla energi för mig. Det är negativa människor som jag helst undviker (och ja, jag vet att inte alla på mac-delen är sådana, men de finns). Kalla mig surputte för det om du vill, men jag är inte intresserad av macdelen alls längre och musikdelen håller på att fejdas ut och försvinna.

Bevaka tråden