Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-03-03 22:57

skynda, please...........

kan jag hjälpa till på något vis så tveka inte att ställa frågan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-04 01:46

hehee!!!
uptill kamp!!

skummt att det är så här här..... men visst kamrater står jag på eran sida..
dock förget ej: trotts att jag gärna sjunger kamp sånger, be mig inte hålla i geväret och sikta på dom andra nördarna.

aja... glömm inte att ge ut url:en när det väl bär av!

  • Medlem
  • 2009-03-10 23:40

Kort uppdatering om arbetet:

I arbetet kring splitten har vi delat upp uppgifterna på olika fronter så att alla bidrar med det som vi är bra på och har tid med. Min del har blivit kring själva organisationen. Så långt allt bra. Nu är det så att jag gått och blivit risig och kan av olika skäl inte kan mecka med detta, så det kommer förmodligen att dröja minst nån vecka eller två till innan allt drar igång. Vi har resonerat så att vi gör allt i lugn och ro istället för fort o fel och då utgår parametern bråttom. Det kommer att bli en splitt men det är bättre för alla parter att den går kontrollerat till.

Bara så ni inte misströstar.

/Mein

Heja!

Alltså inte att du är sjuk, men att arbetet rullar vidare.

Simma lugnt, Mein. Vi får visa lite tålamod så länge - på båda "sidor".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-11 18:40

Jag är inte så värst aktiv på det här forumet, men uppskattar det verkligen för att det känns hederligt. Lite hat och smutskastning och rätt hög medelåldern får man intrycket av.

Kan tänka mig att en slant för medlemskap kanske skulle innebära en ännu seriösare stämning. Är less på att allt ska vara gratis eller frivilligt. Mera tvång!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-12 08:25

När blir releasefest?

Kan vi inte köra ett fleskit intro!! köra små 99festivaler å webradiosända från olika delar av landet, eller bara festa lite å snacka filterdsp å moduljack!!

Är pepp!!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-03-12 08:30

:kakaa:

Att sätta upp någon slags deadline känns väl rimligt? Det är alltid bra att ha målsättningar. Ska det vara klart innan sommaren?

  • Medlem
  • 2009-03-12 10:08

Tack sis!

/Mein

Jag känner mig lite trög men måste erkänna att jag inte riktigt förstår den kommentaren. Är målet att 99musik ska frigöras innan sommaren?

  • Medlem
  • 2009-03-12 10:37

sisältää: Ja. Målet är så fort som möjligt. Helst hade vi redan gjort det kring årsskiftet, men missar i kommunikation gjorde att det inte blev så.

  • Medlem
  • 2009-03-12 10:40

Sorry! Jag trodde du skojade.

Ja, det finns en tidslinje med deadline men den är tills vidare intern då vi alla jobbar ideellt och tyvärr inte kan prioritera detta som om det vore ett betalande jobb. Därför kommer inte den att göras offentlig förrens vi har 99% grepp om situationen.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har vi gjort en del arbete redan men av ilka skäl så har det bromsat in temporärt. Vi uppskattar att det är i full gång inom några veckor och att 99musik ska vara splittat och klart långt innan 1:a juni.

/Mein

Goflorp:

Ursprungligen av Mein:

Vi uppskattar att det [...] ska vara splittat och klart långt innan 1:a juni.

Vad roligt att det går framåt, dels har en deadline.

Då kan man snart lägga Päronkonjaken på kylning då.

Det är ju ganska mycket hemlighetsmakeri, märker jag. Varför? Jag förstår om ni moderatorer inte vill lägga alltför mycket press på er själva genom att basunera ut ett slutdatum men det känns som att ni borde vara öppna med vad som ska göras, när vi hoppas att det blir klart, vad ni jobbar med just nu och så vidare. Utöver detta kan jag inte riktigt förstå varför ni ska göra allt själva. Om ni inte haft tid att ta tag i det ni tänkt ta tag i, varför frågar ni inte här i tråden? Det är säkert någon som redan har koll och flera andra som kan skaffa fram nödvändig information eller vad det nu är som behövs.

Ska nya 99musik vara medlemsägt så bör väl medlemmarna vara med i processen. I nuläget agerar moderatorerna interimstyrelse med stängda dörrar i en förening som inte har startats ännu och det är lite märkligt.

Jag säger detta i alla välmening. Ta det inte som att jag är arg eller så. Jag finner mig bara lite undrande inför alla "jodå, det är på gång" varannan vecka när någon frågar hur det går.

  • Medlem
  • 2009-03-12 11:17

Det är inte hemlighetsmakeri, utan bara att det inte händer något. Läget är som tidigare, vi skall starta upp föreningen och gå vidare därifrån. Steg för steg.

Ursprungligen av jgb:

Det är inte hemlighetsmakeri, utan bara att det inte händer något. Läget är som tidigare, vi skall starta upp föreningen och gå vidare därifrån. Steg för steg.

Så ni har inte något annat på agendan i nuläget än "punkt ett: starta en förening"?

Jag vill bara säga att det är väldigt tråkigt att ni försvinner! Jag kommer definitivt att sakna er. Jag har 99mac som mitt "hem" och det var så jag hittade hit men jag har alltid uppskattat att ha den resursen som 99musik verkligen är. Och jag har nu två år i rad följt er adventskalender och verkligen uppskattat den.

Jag förstår att ni vill bryta er ur. Ni har verkligen lidit skada av ihopslagningen och integrationen men jag ville bara säga det. Det finns några som kommer att sakna 99musik!

  • Medlem
  • 2009-03-12 11:38

sisältää: Det är första steget, japp. Och det som har hindrat oss hittills. Hitta rätt form för det hela, känna att vi är komfortabla på den punkten och vill gå vidare. Vill inte göra något förhastat där, utan snarare göra rätt från början.

Vad menar du med "form"? Stadgar för föreningen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 11:55

Eller så gör man som vi gjorde när vi bröt oss ur Instrument Online och skapade egna forum på ett par dagar.

Arbetsmetodik för denna flytt:

1. Stäng ner 99musik
2. Gör en export och spara ner allt, blir väl några Gb.
3. Skapa upp det nya forumet.
4. Importera.
5. Bjud in alla mailkonton som finns reggade.
6. Peka om länkarna från 99.se till det nya forumet.

Vad är det som behövs planeras egentligen?

Tycker Martin Björnström ska släppa det där med föreningskrav, förstår inte det riktigt. Vad har datat för värde för 99.se?

En annan metod - den vi använde då - är ju att man skapar upp ett forum på helt valfri gratisplattform (eller cheapo-dito, många av dem är riktigt bra). Sedan bjuder in alla medlemmar. Eventuellt värdefulla inlägg från 99.se/musik kan kopieras över när man har lust.

Eller varför inte ha nuvarande 99musik som ett arkiv, stänga det för nya inlägg bara, peka nya inläggsskribenter till det nya forumet. Vill man fortsätta en diskussion kopierar man några citat härifrån, eller länkar hit.

Är det namnet 99 som är heligt så tycker jag vi hittar på ett nytt. 101 musik är bättre t ex. Anspelar på CZ-101, SH-101 samt att 101 också väl betyder typ "essensen" på engelska. The 101 on this, is that it should be done. : )

  • Medlem
  • 2009-03-12 12:01

sisältää: Ja, stadgar. Som gör att vi känner att det är bra nog.

PF: Det där är det rent praktiska. Finns några fler bitar också som behöver ramla på plats. Exempel på sådant:
* servrar och annat för drift
* ekonomi till konkreta driften av forumet

Björnströms föreningskrav får han förklara själv, det kan jag inte göra eftersom jag inte riktigt förstår dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:10

Måste man ha egna servrar då? Det låter bara kostsamt och jobbigt. Man kan ju använda företag som redan har forumstjänster som de driftar. De kostar lite grann men som t ex Exodus-forumet kostade väl några hundringar, jättesnabbt att få in från medlemmarna. "Sätt in 20:- på detta paypalkonto för att delta i ett år." Liksom. Hur många intresserade finns det? Mailkontona härifrån kan man väl plocka iaf. Det kommer väl alla administratörer åt.

  • Medlem
  • 2009-03-12 12:13

Med server så menar vi "hostad server hos någon annan som tar hand om den". Om någon har tips på bra företag som hostar vbulletingbaserade forum till bra pris så tar vi gärna emot dem, sedan kan vi utvärdera dem för att se om det passar oss eller inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:14

http://en.wikipedia.org/wiki/101_(number)

"The number is used in this context as a slang term when referring to "a 101 document" what is usually referred to as a statistical survey or overview of some topic. "

Jag föreslår härmed 101musik.se / com / whatever.

Ett 99musik + 2 =

1. Fristående
2. Frispråkigare

Fördelen med att forumet blir föreningsägt är att ingen enskild person kan använda det för att sko sig, det är medlemmarna som bestämmer dess framtid.

Hursom, stadgar kan ni ju lägga hur mycket tid ni vill på men ni har väl ändå tänkt att föreningen ska vara demokratisk och det betyder ju att stadgarna kan komma att ändras vid varje årsmöte om så medlemmarna önskar. Vidare ligger det väl i allas intresse att man gör rätt från början så jag förstår inte varför ni moderatorer ska sköta detta bakom stängda dörrar.

I övrigt är det knepigt att ni inte fått någonting gjort på två månader och ändå inte bett om hjälp. Under samma tidsperiod har jag, som exempel, varit arbetsbefriad och hade kunnat lägga en halvtid på att fixa föreningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:21

Håller med dig Sis - om det här med lyckta dörrar-känslan - tanken är att skapa ett mer öppet forum och det gör vi genom att prata om det hela... inför lyckta dörrar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 12:24

Mer tankar: Onödigt att flytta medlemmarna då många använder 99mac också, lika bra att alla konton får vara kvar här. Man kan skapa upp nya konton på nästa ställe. Då får vi också fräscha konton och slipper de som reggade sig för 4 år sen men inte skrivit mer än 2 inlägg, om ens något.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-12 12:26

Fast jag är för att ha kvar databasen, med alla mina inlägg och skit, all musik allt blaj och sånnt är bra att ha kvar, förut när sökfunktionen funkade så har jag använt 99an att hitta låtar som jag beskrivit mend glämt vad dom heter och dyl, tex när jag sålde en synt eller liknande grejjer.

nytt namn, bra ide!

Bevaka tråden