Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Hela inlägget handlade om samma sak, vilket jag trodde du skulle förstå.

Men du tror alltså att pengarna spolas ner på toaletten?

När argumenten tryter då tar man gärna till pajkastning.

Ursprungligen av draags:

När argumenten tryter då tar man gärna till pajkastning.

hur menar du?

Ursprungligen av Laseranders:

hur menar du?

Allvarligt, jag sitter och klipper en film, som du troligtvis kommer ladda ner gratis genom att betalat någon anonym tjänst. Så jag orkar faktiskt inte gå in på hårklyverier kring detta.

Ursprungligen av draags:

Allvarligt, jag sitter och klipper en film, som du troligtvis kommer ladda ner gratis genom att betalat någon anonym tjänst. Så jag orkar faktiskt inte gå in på hårklyverier kring detta.

Du sa nog just tillräckligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-19 16:37
Ursprungligen av draags:

Allvarligt, jag sitter och klipper en film, som du troligtvis kommer ladda ner gratis genom att betalat någon anonym tjänst. Så jag orkar faktiskt inte gå in på hårklyverier kring detta.

Har du någon bra länk?

Ursprungligen av Macus:

Har du någon bra länk?

Du kan få en när jag lagt upp den

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-19 14:15
Ursprungligen av akerstrom:

Precis, jag kan varsla mina anställda och låta dem leva på bidrag, eller söka "riktiga" jobb istället. Så att du och dina vänner kan konsumera utan att betala för er.
Det kanske är det som är framtiden, hoppas bara att soc-pengarna räcker till alla (förutom arbetarna då, de som hugger ved och bygger bilar och så. De får väl pengar från något annat håll).

Om du har något värt att betala för, till ett rimligt pris får du nog det sålt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Om du har något värt att betala för, till ett rimligt pris får du nog det sålt.

Jo då, det är helt ok. Men det handlar ju om hela debatten här. De flesta är ärliga och betalar, medan många här förespråkar att allt för privatpersoner ska vara gratis. Det vänder jag mig emot.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-19 17:42
Ursprungligen av akerstrom:

Jo då, det är helt ok. Men det handlar ju om hela debatten här. De flesta är ärliga och betalar, medan många här förespråkar att allt för privatpersoner ska vara gratis. Det vänder jag mig emot.

Jag har inte förespråkat att allt skall vara gratis. Som konsument har man bara fått acceptera de priser som musik och filmkartellerna kommit med och det har, delvis, frambringat piratkopiering.
Branschen vägrar att anpassa sig och sina priser och tar med hjälp av politiska påtryckningar och sina miljarder och pressar fram en vansinnig lag (ipred) och nu har dom fått lekmännen i tingsrätten att köpa deras argument.

Apple har visat att det går att sälja musik och film via internet och att det går att tjäna pengar men det har varit tufft för dom och nu senast har dom fått ge med sig och höja priserna, vilket i dagsläget givetvis är helt fel. Lägre priser skulle generera mer köp och skapa ett beteende hos konsumenterna. Att göra tvärt om när TPB mfl finns är ju bara korkat.

Ursprungligen av MatsOlov:

Lägre priser skulle generera mer köp och skapa ett beteende hos konsumenterna. Att göra tvärt om när TPB mfl finns är ju bara korkat.

Men piratförespråkarna påstår jämt och ständigt att piratkopiering inte påverkar försäljningen...

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har inte förespråkat att allt skall vara gratis. Som konsument har man bara fått acceptera de priser som musik och filmkartellerna kommit med

Tycker inte riktigt att ditt argument håller eftersom man som konsument har haft valet att låna på bibliotek eller av vänner eller att beställa till lägre pris än rekommenderat eller kanske köpa på rea eller begagnat.

Priset på film skivor är INTE orimliga sett till inspelnings/produktions och marknadsföringskostnader för att inte tala om moms och skatter...
En (1!) annons i en musiktidning kan kosta upp mot 100.000:- inse hur många skivor som måste säljas bara för att betala den annonsen..

Ursprungligen av Simon Templar:

Tycker inte riktigt att ditt argument håller eftersom man som konsument har haft valet att låna på bibliotek eller av vänner eller att beställa till lägre pris än rekommenderat eller kanske köpa på rea eller begagnat.

Priset på film skivor är INTE orimliga sett till inspelnings/produktions och marknadsföringskostnader för att inte tala om moms och skatter...
En (1!) annons i en musiktidning kan kosta upp mot 100.000:- inse hur många skivor som måste säljas bara för att betala den annonsen..

Gratis är och kommer alltid vara svårslaget. Vem kan vinna den duellen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-19 20:19
Ursprungligen av draags:

Gratis är och kommer alltid vara svårslaget. Vem kan vinna den duellen?

Spotify?

Ursprungligen av Pilen:

Spotify?

Sant men Spotify är inte gratis, eller det beror på hur man ser det. Själv betalar jag 99:-/mån för att slippa den andra typen av finansiering - reklam

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-19 20:24
Ursprungligen av draags:

Sant men Spotify är inte gratis, eller det beror på hur man ser det.

Jag betalar i varje fall exakt noll kronor för allt jag lyssnar på vilket är samma summa som om jag skulle tanka ner olagligt, schysst och jämn kvalite, inga döda eller slöa torrents mm. Helt klart mer och bättre för noll kronor och lagligt.

Ursprungligen av Pilen:

Jag betalar i varje fall exakt noll kronor för allt jag lyssnar på vilket är samma summa som om jag skulle tanka ner olagligt, schysst och jämn kvalite, inga döda eller slöa torrents mm. Helt klart mer och bättre för noll kronor och lagligt.

Jag instämmer helt och hållet. Du väljer själv om du vill betala noll kronor för ett lagligt alternativ men får då reklam. Jag väljer att betala för att slippa reklamen. Båda alternativen är lagliga och bra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-19 20:35
Ursprungligen av draags:

Jag instämmer helt och hållet. Du väljer själv om du vill betala noll kronor för ett lagligt alternativ men får då reklam. Jag väljer att betala för att slippa reklamen. Båda alternativen är lagliga och bra.

Jo båda alternativen är riktigt bra. Om framtiden inom mediedistribution ser ut så här så tror iaf jag att vi kan säga godnatt till storskalig piratkopiering.

Ursprungligen av Pilen:

Jo båda alternativen är riktigt bra. Om framtiden inom mediedistribution ser ut så här så tror iaf jag att vi kan säga godnatt till storskalig piratkopiering.

Jag hade gärna sett en liknande tjänst för film och tv-serier. Problemet där är troligtvis att den branschen är klurigare gällande avtal.

En annan aspekt är att TV-Bolagen skulle skrika.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-19 21:09
Ursprungligen av draags:

Jag hade gärna sett en liknande tjänst för film och tv-serier. Problemet där är troligtvis att den branschen är klurigare gällande avtal.

En annan aspekt är att TV-Bolagen skulle skrika.

TV-bolagen har jag inget till övers för då jag bojkottat tv i ca. 5 år nu. Det finns dock några serier som jag följer så dom pirattankar jag än så länge. Hoppas verkligen att det dyker upp något Spotify-liknande för film och tv-serier snart så man slipper böket med att tanka ner dom och böket med skivor när man vill se en film.

Ursprungligen av Pilen:

TV-bolagen har jag inget till övers för då jag bojkottat tv i ca. 5 år nu. Det finns dock några serier som jag följer så dom pirattankar jag än så länge. Hoppas verkligen att det dyker upp något Spotify-liknande för film och tv-serier snart så man slipper böket med att tanka ner dom och böket med skivor när man vill se en film.

Jag har inte heller mycket till övers för tv-bolagen faktiskt. men det finns faktiskt ett antal tv-serier som jag skulle vilja se. Jag hoppas verkligen att det kommer något alternativ.

Ursprungligen av draags:

Jag hade gärna sett en liknande tjänst för film och tv-serier. Problemet där är troligtvis att den branschen är klurigare gällande avtal.

En annan aspekt är att TV-Bolagen skulle skrika.

Det är ju typ så TV funkar iofs.
Jag tror det är lättare med TV faktiskt. Redan idag ploppar det upp små animerade reklam…banners(?) för andra program, så varför inte utveckla det och sätta reklam för produkter i ögonvrån för de som tankar ner programmen. Ligger de där från början skulle de inte gå att få bort för piraterna även om nån skulle orka bry sig och det är ändå mindre störande än att programmen avbryts tre gånger för fem minuters reklamsnuttar som man inte vet när de slutar (om det görs med måtta iallafall, men man får väl väga det mot att folk inte tittar på programmen alls om det blir för jobbigt). Då är det skitsamma om folk laddar ner de från piratebay eller TV-bolagets hemsida.
Dessutom kan de skita i FCC.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-19 14:02

Varför skulle man inte kunna ta bort länkar till barnporr, även om man i övrigt inte bryr sig om vad som finns? Konstigt resonemang.

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle man inte kunna ta bort länkar till barnporr, även om man i övrigt inte bryr sig om vad som finns? Konstigt resonemang.

Om man tycker att det är ok med att ladda ner immateriellt material gratis - ja, då förstår jag om man tycker denna rättegång är galen.

Men oavsett så borde man förstå åklagarens intution med sin frågeställning, alltså vad han vill komma åt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-19 14:20
Ursprungligen av draags:

Men oavsett så borde man förstå åklagarens intution med sin frågeställning, alltså vad han vill komma åt.

Klart jag förstår vad åklagaren ville få fram, han ville likställa digitala kopior av musik och film från hollywood med barnporr. Och tydligen har han delvis lyckats.

Ursprungligen av MatsOlov:

Klart jag förstår vad åklagaren ville få fram, han ville likställa digitala kopior av musik och film från hollywood med barnporr. Och tydligen har han delvis lyckats.

Nej det vill han inte, du har tydligen inte på något sätt förstått.

Du vill få saker gratis, så enkelt är det. Tyvärrför er är det olagligt, oavsett vad ni än tycker.

Ursprungligen av draags:

Nej det vill han inte, du har tydligen inte på något sätt förstått.

Du vill få saker gratis, så enkelt är det. Tyvärrför er är det olagligt, oavsett vad ni än tycker.

Ja, det var väl inte det som var hans officiella poäng, men det är ganska uppenbart att det finns en gömd agenda med att försöka få piratkopiering förknippad med barnporr så fort man får chansen.
De kan ha tagit ner barnporr-torrents utan att anse att de hade nån laglig skyldighet att göra så för att de helt enkelt ser moraliska problem med det. Kanske har det att göra med att de blev direkt ombedda av polisen och inte nån privatperson som tar en rövare.
Det är viss skillnad på att en polis ber dig göra nåt fullkomligt rimligt (typ, gå ur bilen och blåsa i apparaten) och att en privatperson ber dig göra nåt för dig orimligt (typ "jag beordrar dig att slicka mina skor, din jävel"). Så visst är det rätt stor skillnad på att polisen ber dig ta ner en torrent till barnporr och att ett företag ber dig ta ner en torrent till en bra låt.

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, det var väl inte det som var hans officiella poäng, men det är ganska uppenbart att det finns en gömd agenda med att försöka få piratkopiering förknippad med barnporr så fort man får chansen.
De kan ha tagit ner barnporr-torrents utan att anse att de hade nån laglig skyldighet att göra så för att de helt enkelt ser moraliska problem med det. Kanske har det att göra med att de blev direkt ombedda av polisen och inte nån privatperson som tar en rövare.
Det är viss skillnad på att en polis ber dig göra nåt fullkomligt rimligt (typ, gå ur bilen och blåsa i apparaten) och att en privatperson ber dig göra nåt för dig orimligt (typ "jag beordrar dig att slicka mina skor, din jävel"). Så visst är det rätt stor skillnad på att polisen ber dig ta ner en torrent till barnporr och att ett företag ber dig ta ner en torrent till en bra låt.

En fråga. Har du läst domen överhuvudtaget?

Försvarsadvokaterna var inte speciellt imponerade av domen..

"Carl Lundströms advokat, Per E Samuelsson, har varit i kontakt med sin klient som är mycket chockad och inte riktigt har tagit till sig domen. Även Samuelsson säger sig vara mycket upprörd:

- Det är en rättskandal av högsta rang."

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Försvarsadvokaterna var inte speciellt imponerade av domen..

"Carl Lundströms advokat, Per E Samuelsson, har varit i kontakt med sin klient som är mycket chockad och inte riktigt har tagit till sig domen. Även Samuelsson säger sig vara mycket upprörd:

- Det är en rättskandal av högsta rang."

Vilket är helt i sin ordning att dom säger.

Ursprungligen av draags:

Vilket är helt i sin ordning att dom säger.

"Rättsskandal" brukar väl inte vara standarduttalande?

Bevaka tråden