- kroffe
- Medlem ●
- Uppsala
Skoj det komms igång med klipp igen.
Dock lite för lite droppande grotta men man kan ju inte få allt. Kroffe var snäll och demade droppande grotta igår på asm-1an. Blundade man kunde man nästan se stalakiterna.
Glöm inte att jag rattade fram "trasig moped" ruskigt snabbt också utan ens ha en enda patchkabel i patchfältet.
Glöm inte att jag rattade fram "trasig moped" ruskigt snabbt också utan ens ha en enda patchkabel i patchfältet.
nåt sånthär?
http://www.youtube.com/watch?v=NZe15dc1lwo
Med risk att låta motvallskäring:
Jag förordar trots allt stora telejack om du har andra syntar & effekter & mixer som du lätt vill kunna koppla in. Bananjack är varken billiga eller praktiska för spontana kabelsallader.
(Jag har iofs ingen erfarenhet av bananjack på syntar, så jag kan ha fel)
Haha, inte för få alltså? Jag håller med. Däremot kan de vara för många.
Mixrar behöver man bara om man inte har satt tillräckligt många ingångar på modulerna. Jag har planerat att inte behöva en enda. Återstår att se om jag lyckas med det.
- Audioingångar: 2 ingångar (med 1 volymratt) eller 3 ingångar (med 2 rattar) räcker. Gränssnittet (ingångar och rattar) hålls där det bäst hör hemma och inte på nån annan modul. Om man mot förmodan behöver fler så kan man använda nån ledig modul (VCA t ex) som submixer - och då även få nya bonusmöjligheter som aldrig hade uppstått med en tråkig mixermodul.
- Styrspänningsingångar: Här måste man redan från början ha tillräckligt många för hur modulen kommer att användas. Att t ex sitta och ratta filterfrekvensinställningar på en mixerratt känns totalt förkastligt.
Ovanstående är min designfilosofi, det finns många andra också.
Smaken är ju som baken - vissa har bra, andra dålig!
Med risk att låta motvallskäring:
Jag förordar trots allt stora telejack om du har andra syntar & effekter & mixer som du lätt vill kunna koppla in. Bananjack är varken billiga eller praktiska för spontana kabelsallader.
(Jag har iofs ingen erfarenhet av bananjack på syntar, så jag kan ha fel)
Jag tycker det har varit en aha-upplevelse för mig att patcha banan. Jag får ett helt annat flyt i hur jag patchar och hur jag tänker när jag patchar. Det är väldigt skönt - än så länge har jag gjort bra mycket roligare saker på väldigt begränsat utrymme, än vad jag har gjort med min andra ganska begränsade telejacksmodular. Men en väl designad telejacks modular är säkert minst lika bra!
Haha, inte för få alltså? Jag håller med. Däremot kan de vara för många.
Haha! Jag skriver alltid fel!
Men samtidigt håller jag med dig. Det är bättre att peta in fler ingångar på modulerna istället för att ha dedikerade moduler till det.
Jag skulle dock vilja ha en mixer med offsetfunktion. Det kan jag känna att jag behöver ibland. Och det blir lite mycket om man ska ha ingångsjack, attenuerare och offsetratt
Jag skulle dock vilja ha en mixer med offsetfunktion. Det kan jag känna att jag behöver ibland. Och det blir lite mycket om man ska ha ingångsjack, attenuerare och offsetratt
Vad behöver du offsetratt till? Alla CV-styrda parametrar brukar väl (i vettigt genomtänkta system, inte i PAiA etc) ha en ratt för värdet oxå, inte bara CV-ingångar. Eller har du "rationaliserat bort" det?
De enda ingångar som med rätta saknar det är audioingångar, där offsetars användbarhet kan diskuteras.
Om man väl har byggt sig en mixermodul kan man låta en av ingångarna ha brytjack till en konstant spänning, och därmed få offsetratt när inget är inkopplat.
Om man inte kör bananstuket, förstås.
Jajäklar, brytjacken tänkte jag inte ens på i förra inlägget... jag skulle inte vilja vara utan dem.
Upptäckte igår att jag har en massa läck i modularen. Åt både det ena och det andra hållet.
Vet inte vad det är för fel, eller var jag ska börja felsöka.
Kanske måste skärma av vissa kablar?
Det är ju mest runt VCAn som problemet uppstår.
Upptäckte igår att jag har en massa läck i modularen. Åt både det ena och det andra hållet.
Vet inte vad det är för fel, eller var jag ska börja felsöka.
Kanske måste skärma av vissa kablar?
Det är ju mest runt VCAn som problemet uppstår.
Gud straffar dig då du inte matchade dina transor
Fast att jag hör klockpulsen från Pulse dividern 2 moduler bort i VCAn har förmodlinge inte med omatchade transor att göra. Utan förmodligen har jag buntat ihop 2 kablar som jag inte borde buntat ihop
Jag har ingen CV bleed thru i VCAn - men VCAn stänger inte riktigt; det har nog med att jag inte matchade transor, däremot.
voltage controlled switch?
En Phaser är väl trevligt också. Bergfotronens ska vara bra? Fast effekter kan man istället ha externt förstås.
Fast att jag hör klockpulsen från Pulse dividern 2 moduler bort i VCAn har förmodlinge inte med omatchade transor att göra. Utan förmodligen har jag buntat ihop 2 kablar som jag inte borde buntat ihop
Jag har ingen CV bleed thru i VCAn - men VCAn stänger inte riktigt; det har nog med att jag inte matchade transor, däremot.
Testa att sära dem då.
Dego får köra skärmad tråd till sin vca....
Hmm, jag som precis skissar på att att använda DSUB25:or, en eller två till varje panel. Då får man ingen övehörning mellan panelerna, men i varje kabel går det ju 25 trådar som kan överhöra varandra.
Fast det blir så smidigt att göra det på det sättet, så jag tror jag provar iallafall och se hur mycket det stör. O:-)
Jag har några AC kopplade utgångar som jag ibland skulle vilja modulera DC-kopplade ingångar med. Och om då ingångsjacket förväntar sig 0-5V och min signal är -2.5V - +2.5V då får jag ju bara halva modulationshöjden?
Eller tänker jag fel?
Insåg igår att jag är i princip klar med panel nummer 2!
Iaf alla kretskort till den.
Den innehåller både frekvensskiftare, delay och phaser!
Till panel 3 och 4 ska jag få alla kretskort i veckan.
Sen är det "bara" att sätta ihop allt...
Måste fixa paneler och beställa komponeter. Får se till helgen, när lönen kommer
På den färdiga panelen: Idag ska jag borra hål i båten och fästa kontakten till strömmen. Sen blir det till att skruva ihop den och börja köra på riktigt!
Kan du inte vara lite slöare som jag, jag får ångest när jag ser hur snabbt du bygger dina grejjer. Jag har fortfarande populerade kort från -05 som saknar frontpaneler...
Jag kan be vår doktor ordna lite ritalin åt dig så kommer du bygga av din backlog samtidigt som du rekappar din mixer!