Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp nybörjare köpa rätt utrustning för att skapa främst Trance

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill börja producera musik på en hobbynivå och söker efter rätt utrustning som passar elektronisk musik bäst, främst då Trance i stil med följande. Saken är den att jag inte alls vet vad man bör satsa på så därför vänder jag mig till er, expertisen. Jag vill helst inte spendera mer än 8.000 kr men kan gå upp till det dubbla om det verkligen gör skillnad i vad man får. Om det är lösa delar eller om det är en "allt-i-ett-lösning" som Korg ElecTribe EMX-1, vilket skulle vara smidigt, spelar mig ingen roll så länge som det bara är hårdvara som inte behöver integreras med vare sig dator eller mjukvara.

På tal om redan nämnda Korg ElecTribe EMX-1, skulle en sådan eller en Roland D2 fungera eller är dessa för enkla?

Edit: Vill förtydliga att jag inte vill köpa begagnat.

Senast redigerat 2009-04-26 05:31
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-04-25 22:53

kan en MPC vara något?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-25 22:58

EMX-1, ESX-1.. nån variant av MPC som indigo nämnde.. Machine har jag bara sett på dutuben men den ser ju ball ut..

Bästa modellen:
Låna hem från lokala musikaffären! Brukar funka.

Sådan trance är ju väldigt ingående producerad. Du kommer inte att låta så med någon allt-i-ett-hårdvara. EMX-1 är nog ett ganska bra val, dock. Fem melodiparter, tre effektmotorer, trummor och diverse presetpatterns du kan lära dig ifrån. Finns här för fem och fem, inklusive frakt: http://www.playback-europe.com/korg-emx1_electribe-3784.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-25 23:15

Begagnad Monomachine?
Kanske lite häftigt för en börja-pryl, men fan vad mycket man kan göra med den! Låter bra gör den också.

Monomachine är grym men lite svår för nybörjare och kanske inte helt idealisk för den typen av fyllig, polerad trance som Gonzo vill göra, tänker jag mig. Fast det är kanske bara jag som inte ser dess potential?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-25 23:27

Jag tror att den skulle fungera utmärkt... En synth är ju trots allt vad man gör den till. Å andra sidan så har jag inte använt en Monomachine särskilt mycket- Men intrycket den ger är att den är en jäkligt mångsidig liten låda.
Men men... Kanske en MPC skulle vara bäst då.

Jag tänker också MPC eller annan sampler/trummaskin och tanka full med 909 etc, plus nåt virus-rack kanske?.. om man ska ha en chans att låta så. men då ska det ändå till mixer och gärna ltie effekter.. nä ingen första-rigg kanske.

MnM får man väl inte riktigt att låta sådär? Eller iofs, har aldrig testat.

Nej som du säger Maschine behöver datorn, däremot behöver du inte sitta vid datorn för det utan du kommer åt allt från kontrollern när det väl är igång. Kan nog va ganska rätt om du står ut med det.

EMX-1 är nog inteheller så dumt att börja med trots allt. Låter inte fantastisk men allt i ett och utmärkt för genren.

Tack för all input.

Är det Akai MPC-serien ni menar så verkar den inte vara något för mig av det jag sett.

Att köpa en begagnad Monomachine, eller något annat begagnat med för den delen, är inte aktuellt för mig eftersom man aldrig kan veta hur sakerna har blivit behandlade samt att garantin oftast bara gäller den ursprungliga köparen.

Finns det verkligen ingen hårdvara i min prisklass som kan leverera det jag söker?

Edit: Jag har inte sett en enda video på Monomachine där det spelas Trance utan bara klinkande och klånkande samt robotröster. Finns ingen video som "säljer" mig maskinen.

Senast redigerat 2009-04-26 05:00
Ursprungligen av Dr Gonzo:

Finns det verkligen ingen hårdvara i min prisklass som kan leverera det jag söker?

Jo, som sagt.. EMX-1 för 5500 skr inklusive frakt. Från Playback. Resten av pengarna kan du använda till ett par effekter (reverb) och någon kompressor för det lär du behöva om du ska få ett bra trancesound.

Ursprungligen av geminister:

Jag har enbart köpt begagnat i hela min studio, och det har aldrig varit några problem. Det är väldigt sällan något att oroa sig för, det kan nog nästan hela 99.se skriva under på.

Begagnat är som sagt var inget för mig.

Ursprungligen av sisältää:

Jo, som sagt.. EMX-1 för 5500 skr inklusive frakt. Från Playback. Resten av pengarna kan du använda till ett par effekter (reverb) och någon kompressor för det lär du behöva om du ska få ett bra trancesound.

Köper jag en Korg EMX-1 blir det från en svensk butik då jag vill ha svensk konsumenträtt, garanti samt den 3-åriga reklamationnsrätten.

Är som sagt var nybörjare så att skriva att jag kan köpa "ett par effekter (reverb) och någon kompressor" säger mig ingenting. Du fåt gärna förklara mer ingående samt länka till sakerna du menar, tack.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-04-26 19:24
Ursprungligen av Dr Gonzo:

Är som sagt var nybörjare så att skriva att jag kan köpa "ett par effekter (reverb) och någon kompressor" säger mig ingenting. Du fåt gärna förklara mer ingående samt länka till sakerna du menar, tack.

Ursprungligen av sm0hm:

Kan du skriva varför sagda maskiner inte är intressanta så kanske vi får en bättre bild av vad du vill ha funktionsmässigt.

Om jag inte har uppfattat saken fel så bygger man låtar på MPC-serien genom att nyttja samplingar som man laddar maskinen med och sedan får sitta och klippa/klistra ihop? Detta är inget för mig utan jag letar efter en maskin där ljuden redan finns lagrade och som kan manipuleras med diverse filter i "all oändlighet" så man kan skapa tusentals varianter av varje ljud. Detta verkar Korg EMX-1 ha vilket gör den intressant. Att den har tangenter som man kan spela på är bara ett plus.

Ursprungligen av indigo:

bild

Kul att du finner ett nöje i att göra dig rolig på andras bekostnad. Du har ju aldrig varit nybörjare eller så...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-04-26 23:11
Ursprungligen av Dr Gonzo:

Kul att du finner ett nöje i att göra dig rolig på andras bekostnad. Du har ju aldrig varit nybörjare eller så...

Bilden är menad som en pik att du inte kan förvänta dig att få allt servat utan minsta lilla ansträngning utifrån din egen sida. Välkommen till internet.

Jag tänker tipsa dig om en jättebra sida. Den kallas för Google (http://www.google.se/) skriv in orden "Reverb" och "Kompressor" så kommer det komma upp ett gäng sidor som förklarar vad de grejerna är för något, så kan vi ägna din tråd till vad den egentligen är menad till nämligen att finna en "Allt i ett lösning" till elektronisk musik som passar dig.

Det känns som om du har alldeles för mycket pengar och för lite kunskap för detta just nu. Mitt tips är att ge mjukvaran en chans och se vad allting handlar om innan du gör några förhastade köp. Lär dig om alla byggstenarna. Synthar, effekter, trummor etc. På så sätt kommer du sedan veta vad du vill ha och kommer behöva när du sedan ska köpa hårdvara för detta istället.

Det finns gratis demoversioner av de flesta moderna musikprogram.

Din attityd gentemot begagnat anser jag bara är barnslig, men det är ditt val. Jag är bara glad att det finns sådana människor också som köper nytt. Så kan vi köpa det begagnad sedan för en avsevärd mindre summa pga "felköp".

Ja Virus Rack är ju en bra idé, men då faller ju allt-i-ett-lösningen..

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-04-26 01:19

om du har 8k att spendera så och bara vill köra hårdvara
så sällar jag mig i mängden och rekomenderar en mpc.

en beggad 2500 ligger på runt 8k, annars finns ju mpc1000
fär några tusenlappar mindre. mpc500 är mest skräp.
(men å andra sidan finns det ju folk som gillar den också)

Jag har enbart köpt begagnat i hela min studio, och det har aldrig varit några problem. Det är väldigt sällan något att oroa sig för, det kan nog nästan hela 99.se skriva under på.

Okej. Är du helt grön ska vi nog inte försvåra genom att lägga på externa effekter från början. EMX-1 har ju efter inbyggt redan och de duger gott för en nybörjare. Svenska http://www.jamshop.se/ har EMX-1 inne för 6400 skr, beställ från dem. Bara att köra.

mitt förslag är faktiskt att du biter i det sura äpplet och kör med dator. då kommer du att märka om du vill satsa på musik. du lär dig vad kompressor och delay är, du kommer att märka vilka byggstenar du behöver och gillar att jobba med. börja t ex med reason som är ett mycket bra program när man vill jobba med hårdvara, men inte har plats, råd eller kunskap.

märker du sen att det är skitfett att göra musik så kan du börja köpa hårdvara (och då med en tydligare bild av vad du behöver).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-26 18:41

Kan du skriva varför sagda maskiner inte är intressanta så kanske vi får en bättre bild av vad du vill ha funktionsmässigt.

EMX-1 är lättarbetad, enkel att komma igång med och låter helt ok. Börja med den.

Ursprungligen av segerfalk:

EMX-1 är lättarbetad, enkel att komma igång med och låter helt ok. Börja med den.

Det blir nog en Korg EMX-1 om jag inte hittar ett videoklipp där Monomachine visar framfötterna.

Hm Rolands mc-x0x serie förresten? kanske inget manhittar nytt iofs.. men kan låta trance iaf. http://www.youtube.com/watch?v=UtLYbgQkpBA

Ursprungligen av kottenkotten:

Hm Rolands mc-x0x serie förresten? kanske inget manhittar nytt iofs.. men kan låta trance iaf. http://www.youtube.com/watch?v=UtLYbgQkpBA

Den låter riktigt bra men det är som du säger svårt, om inte omöjligt, att hitta en ny.

  • Medlem
  • 2009-04-26 22:49

Ljudmässigt sett så skulle jag kastat mig över någon form av Access Virus, som hand i handske för trance. En sådan kan du midisequenca t.ex. från någon form av MPC (1000 kanske), och eftersom MPC:n även är en sampler så kan den matas med trummor, vokalgrejer och annat som inte en Virus fixar rakt av.

Eftersom det bara är nya prylar som gäller så skulle något åt det här hållet matcha det ovan:
http://www.thomann.de/se/access_virus_ti_snow.htm
http://www.thomann.de/se/akai_mpc1000_mit_128_mb.htm

Den kombinationen borde räcka långt. Problemet är att budgeten spräcks rätt rejält då.

Korg m50 är lite mer än din budget, men då har du allt i ett - kraftfulla ljud, bra och överskådlig sequencer, riktigt bra trummor och inbyggda effekter. Den kan du växa med sedan om du vill bygga ut med mer utrustning eller dator.

Ursprungligen av indigo:

Bilden är menad som en pik att du inte kan förvänta dig att få allt servat utan minsta lilla ansträngning utifrån din egen sida. Välkommen till internet.

Jag tänker tipsa dig om en jättebra sida. Den kallas för Google (Google) skriv in orden "Reverb" och "Kompressor" så kommer det komma upp ett gäng sidor som förklarar vad de grejerna är för något, så kan vi ägna din tråd till vad den egentligen är menad till nämligen att finna en "Allt i ett lösning" till elektronisk musik som passar dig.

Det känns som om du har alldeles för mycket pengar och för lite kunskap för detta just nu. Mitt tips är att ge mjukvaran en chans och se vad allting handlar om innan du gör några förhastade köp. Lär dig om alla byggstenarna. Synthar, effekter, trummor etc. På så sätt kommer du sedan veta vad du vill ha och kommer behöva när du sedan ska köpa hårdvara för detta istället.

Det finns gratis demoversioner av de flesta moderna musikprogram.

Din attityd gentemot begagnat anser jag bara är barnslig, men det är ditt val. Jag är bara glad att det finns sådana människor också som köper nytt. Så kan vi köpa det begagnad sedan för en avsevärd mindre summa pga "felköp".

Du har inte postat ett enda vettigt inlägg utan postar en löjlig bild då du finner nöje i att försöka göra dig rolig på andras bekostnad. Du skriver sedan, och är väldigt mån om att skriva:

- hur barnslig min attityd är mot begagnat (är det dina eller mina pengar?)
- att jag inte ska förvänta mig svar på frågor som uppenbarligen ter sig enkla för dig utan jag ska använda sökmotorer och anstränga mig (man kan hjälp eller stjälpa)
- att jag har för mycket pengar och för lite kunskap (avundsjuk och en för hög häst någon?)
- att jag ska ge mjukvara en chans trots att jag redan har sagt att jag inte vill köra mjukvara (är det du eller jag som ska använda grejerna?)
- att du är glad för att det finns sådana människor som jag (en hög häst igen...)

Vem av oss har en attityd? Jag som har klargjort vad jag vill och inte vill ha eller du som klankar ner på mig personligen och försöker få mig till sådant som inte intresserar?

Jag vore tacksam om du inte skrev något mer i denna tråden.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-04-27 14:41
Ursprungligen av Dr Gonzo:

Du har inte postat ett enda vettigt inlägg utan postar en löjlig bild då du finner nöje i att försöka göra dig rolig på andras bekostnad.

Ursprungligen av indigo:

kan en MPC vara något?

Ursprungligen av Dr Gonzo:

Är det Akai MPC-serien ni menar så verkar den inte vara något för mig av det jag sett.

- Men se där jag var den första att posta i din tråd med ett förslag som sedan nämnts åtskilliga gånger efter mig. Så kom inte och säg att jag inte bidragit till din tråd tack! En hel produktserie som du helt och hållet har avvisat utan att säga varför vilket inte direkt underlättar för ytterligare hjälp att hitta något som passar dig.

Ursprungligen av Dr Gonzo:

- hur barnslig min attityd är mot begagnat (är det dina eller mina pengar?)

Ursprungligen av indigo:

Din attityd gentemot begagnat anser jag bara är barnslig, men det är ditt val.

- Jag är inte berättigad till en egen åsikt?

Ursprungligen av Dr Gonzo:

- att jag inte ska förvänta mig svar på frågor som uppenbarligen ter sig enkla för dig utan jag ska använda sökmotorer och anstränga mig (man kan hjälp eller stjälpa)

- Jag har aldrig sagt något om några frågors svårighetsgrad men att just anstränga sig för att ta reda på fakta/info är något jag rekommenderar. Att googla "reverb" och "kompressor" är inte direkt rocket science och tar inte mer än några futtiga sekunder.

Ursprungligen av Dr Gonzo:

- att jag har för mycket pengar och för lite kunskap (avundsjuk och en för hög häst någon?)

- Inte det minsta. Men om man inte har en susning på hur man ska investera dem så kanske det inte är en så värst smart idé att undsätta dessa summor du är villig att göra. 8000:- kan man få mycket för om man handlar smart.

Ursprungligen av Dr Gonzo:

- att jag ska ge mjukvara en chans trots att jag redan har sagt att jag inte vill köra mjukvara (är det du eller jag som ska använda grejerna?)

- Anledningen till att jag föreslog att testa detta innan du köpte hårdvara skrev jag i mitt tidigare inlägg. Läs det igen om du inte förstod.

Ursprungligen av Dr Gonzo:

- att du är glad för att det finns sådana människor som jag (en hög häst igen...)

- Läs om, läs rätt.

Ursprungligen av indigo:

Jag är bara glad att det finns sådana människor också som köper nytt.

Ursprungligen av Dr Gonzo:

Vem av oss har en attityd? Jag som har klargjort vad jag vill och inte vill ha eller du som klankar ner på mig personligen och försöker få mig till sådant som inte intresserar?

Du har fått flertalet jättebra konkreta förslag ifrån många medlemmar som du helt avvisar utan några som helst grunder. Det kallar iallafall jag för attityd.

Du verkar prata mycket om hästar så jag får väll rekommendera dig att ta av dig skygglapparna och verkligen lyssna på vad folket här pratar om. Tro mig de vet vad de pratar om.

Lycka till!

Ursprungligen av Dr Gonzo:

Du har inte postat ett enda vettigt inlägg utan postar en löjlig bild då du finner nöje i att försöka göra dig rolig på andras bekostnad. Du skriver sedan, och är väldigt mån om att skriva:

- hur barnslig min attityd är mot begagnat (är det dina eller mina pengar?)
- att jag inte ska förvänta mig svar på frågor som uppenbarligen ter sig enkla för dig utan jag ska använda sökmotorer och anstränga mig (man kan hjälp eller stjälpa)
- att jag har för mycket pengar och för lite kunskap (avundsjuk och en för hög häst någon?)
- att jag ska ge mjukvara en chans trots att jag redan har sagt att jag inte vill köra mjukvara (är det du eller jag som ska använda grejerna?)
- att du är glad för att det finns sådana människor som jag (en hög häst igen...)

Vem av oss har en attityd? Jag som har klargjort vad jag vill och inte vill ha eller du som klankar ner på mig personligen och försöker få mig till sådant som inte intresserar?

Jag vore tacksam om du inte skrev något mer i denna tråden.

Att skaffa sig musikgrejer är tuffa saker, och vänliga personer i tråden försöker dela med sig av sina erfarenheter för att du själv skall undvika att trilla i fällorna. Det är synd att du inte uppskattar, men tänk på att det är gjort i välmening och inte av översittarlusta.

  • Medlem
  • 2009-04-28 23:31

En snabb fråga till trådskaparen.
Inget av det jag skriver nedan är någon form av kritik.

Det jag undrar är om du mer eller mindre har bestämt dig för en EMX1 och vill ha bekräftelse på att det är en bra burk ?

Om det är bekräftelse du är ute efter så kan nog ingen ge dig den, eftersom det hela kommer att bero på hur pass mycket tid du lägger ner och vad burken klarar av.
De närmsta åren kommer inget att låta som den länken du postade, har själv några gammla tracker låtar från min början och det är så att man småler över hur dåligt det låter, typ som länken ovan av sisältää

Kan man göra trance med den, man kan nog göra trance med det mesta.Ok med Klarinett kanske det är lite knepigt men så länge det är en elektronisk synth etc. så går det.
Hur pass mycket jobb det är med en enda burk det kan jag inte svara på.

Jag skulle nog förespråka (fast du inte är ute efter det), beg. eller i mjukvara precis som resten här.
Ex. brukar vstation vst hoppa upp lite här och var för 250:-.
Hitta en billig vst host (reaper, renoise (om man vill ha en tracker) ) eller varför inte börja som många andra via Reason.
Skaffa en controller så att du får ett HW gränssnitt etc.
Billigare och bättre möjligheter kommer du inte att hitta och så kraftfull dator behövs inte i många fall.

Gå till www.propellerhead.se och lyssna på demolåtarna.

Bevaka tråden