Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macpelle:

Telia kommer att släppa iPhone 3Gs 1 Vecka föra Telenor.

Inside information.

Min Pappas bror´s son i Wietnamn som satte på en holländska som gifte sig med en tysk som sedan jag känner väldigt bra och han jobbar på TELIA så jag vet mer än någon annan..

Jättebra med insiderinfo dock roligare om man kan referera eller annat inte bara rykten, det kan man läsa på MacWorld varje dag

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-12 12:51
Ursprungligen av @ndreas:

Min Pappas bror´s son i Wietnamn som satte på en holländska som gifte sig med en tysk som sedan jag känner väldigt bra och han jobbar på TELIA så jag vet mer än någon annan..

Hey, det är min pappa du pratar om. Jag får en 3GS av han i nästa vecka ;p

Det lär ju komma information i det nyhetsbrev som man kan anmäla sig till på telias hemsida. Allt annat är humbug och gissningar.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Hey, det är min pappa du pratar om. Jag får en 3GS av han i nästa vecka ;p

Det lär ju komma information i det nyhetsbrev som man kan anmäla sig till på telias hemsida. Allt annat är humbug och gissningar.

hehe så fel det kan bli men du förstår vad jag menade
Gott med ny iPhone.. kommer själv köpa en ny 3GS min 3G skall jag nog ge bort till någon som skulle vilja ha den.

Undrar om den kommer säljas olåst, något du vet ?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-12 14:00
Ursprungligen av @ndreas:

hehe så fel det kan bli men du förstår vad jag menade
Gott med ny iPhone.. kommer själv köpa en ny 3GS min 3G skall jag nog ge bort till någon som skulle vilja ha den.

Undrar om den kommer säljas olåst, något du vet ?

Haha.. nä.. Min far är numera pensionär och avskyr telia. Ironin var kanske inte så tydlig. Jag antar att den likt 3G kommer att säljas med kontantkort, men priset blir nog högt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 22:30

[quote="@ndreas;1779668"]
Gott med ny iPhone.. kommer själv köpa en ny 3GS min 3G skall jag nog ge bort till någon som skulle vilja ha den.

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om jag fick den:D:p men men man kan bara hoppas:cool:

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-12 12:10
Ursprungligen av Adrian B:

Fast 5 Mpixel tycker jag mest handlar om att tillfredsställa dom speckåta som tror att ju fler desto bättre för det ser bättre ut på pappret. Men fler pixlar ger många nackdelar (mer brus, tar mer plats, tar längre tid att processa mm) och om optiken ändå inte klarar av att dra nytta av det ger det inga fördelar alls.

Jag tror inte den typen av optik som finns i mobilkamerorna är tillräckligt bra för att 5 Mpixel skulle ge något större lyft (men det kanske finns test som visar på motsatsen?).

Det är inte så mycket optiken, utan bländaröppningen som sätter begränsningen. Etfersom ingångspupillen på objektivet är så litet så blir diffraktionen påtaglig redan vid full bländaröppning. Alltså har i princip alla dagens mobiltelefoner problem med att ge detaljupplösning motsvarande det givna antalet pixlar. Således, när det är ljust och kameran tvingas att stänga bländaren ytterligare för att förhindra överexponering, så blir sensorns förmåga att teckna detaljer ännu mindre. Det räcker alldeles utmärkt med 2-3MP i en mobilkamera. Istället borde de lägga krut på att ta hand om datan från sensorn. De skillnader vi ser idag mellan olika mobiltelefoner i fråga om upplösning handlar alltså mycket lite om hur många pixlar sendorn är på, utan om hur bra signalbehandlingen är. Men tyvärr är marknadskrafterna alldeles för stora för att motstå frestelsen att stoppa in 12MP på en chip som är så litet att om en 24x36-mm skulle haft samma pixelpitch (1.4um) så skulle den varit på 300MP. Bara för att förstå liknelsen, så börjar småbildsobjektiven säga ifrån redan med de kameror vi har idag med 24MP (de riktigt bra).

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är inte så mycket optiken, utan bländaröppningen som sätter begränsningen. Etfersom ingångspupillen på objektivet är så litet så blir diffraktionen påtaglig redan vid full bländaröppning. Alltså har i princip alla dagens mobiltelefoner problem med att ge detaljupplösning motsvarande det givna antalet pixlar.

Ah, då lärde jag mig något idag också

Ursprungligen av qom:

Tycker det är lite segt att de inte mailat ut någon info än, vad som helst, bara lite info. Förra gången så mailade de ganska ofta, eller hur?

Jo, det var väldigt flitigt mejlade då. Man misstänker nästan att Telia knappt fick någon förhandsinfo alls från Apple utan måste sitta ner nu och bestämma sig. Fast jag förstår inte varför det dröjer, för Apple tar ju samma pris som tidigare, så då kan ju Telia göra samma sak (förutom iPhone 3G som ska bli billigare).

Ursprungligen av ibanez:

Ingen info från halebop ännu om att de ska sälja den nya iphonen, men de kanske dom ser som självklart då de redan säljer iphone idag?
hoppas bara de inte ändrar så man måste binda för att få en, vill köpa kontant!

Ja, rimligtvis borde dom fortsätta med iPhone, kan inte tänka mig något annat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 19:31

Ja, den matta ytan hade varit trevligt. Upplever den nuvarande som lite hal ibland även om min aldrig lämnat min hand ofrivilligt. (peppar peppar...) Vet också att megapixlarna är rätt oväsentliga egentligen, det skulle mest vara för att få tyst på alla omkring mig som inte fattar detta och hackar på det.

Ursprungligen av Adrian B:

Den matta ytan verkar ha varit ett äkta skal från Apple har det visat sig, men om det bara var planerat för rykten eller något som Apple testade men ratade får vi nog aldrig veta (jag tror på det senare). Synd, för jag hade gärna sett det också.

Fast 5 Mpixel tycker jag mest handlar om att tillfredsställa dom speckåta som tror att ju fler desto bättre för det ser bättre ut på pappret. Men fler pixlar ger många nackdelar (mer brus, tar mer plats, tar längre tid att processa mm) och om optiken ändå inte klarar av att dra nytta av det ger det inga fördelar alls.

Jag tror inte den typen av optik som finns i mobilkamerorna är tillräckligt bra för att 5 Mpixel skulle ge något större lyft (men det kanske finns test som visar på motsatsen?).

Tror inte detta har postats tidigare, men här är uppackningsfoton. Jag tycker bakstycket ser lite annorlunda ut mot dagens.

Hittar inte bilderna på Engadget nu, men här är några enstaka från MacRumors:

http://www.macrumors.com/2009/06/11/first-iphone-3g-s-unboxing-photos-showing-compass-and-voice-control/

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-06-12 13:07

Tycker det är lite segt att de inte mailat ut någon info än, vad som helst, bara lite info. Förra gången så mailade de ganska ofta, eller hur?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-06-12 14:03

Ingen info från halebop ännu om att de ska sälja den nya iphonen, men de kanske dom ser som självklart då de redan säljer iphone idag?
hoppas bara de inte ändrar så man måste binda för att få en, vill köpa kontant!

Finns det nån anledning att köpa iPhone hos nån annan än Halebop? Krossar inte deras priser totalt de andra som säljer iPone i sverige idag? Dessutom kör de väl över Telias nät, så ingen skillnad där heller som jag förstått det.

Halebop har tydligen rätt nöjda kunder.
http://www.kvalitetsindex.se/index.php?option=com_content&task=view&id=121

Använder Telias nät, så täckningen borde väl vara densamma.

Och så är telefonen billigare. Tror Halebop är ett bra alternativ.

Som befintlig kund hos Telia med iPhone kommer man kunna köpa den utan Abb enligt kundtjänst!
Ev till ett reducerat pris, men det tar jag med nypa salt dock.

Ursprungligen av @ndreas:

Som befintlig kund hos Telia med iPhone kommer man kunna köpa den utan Abb enligt kundtjänst!
Ev till ett reducerat pris, men det tar jag med nypa salt dock.

Härligt, ska bli spännande att få se priserna.

Ursprungligen av @ndreas:

Som befintlig kund hos Telia med iPhone kommer man kunna köpa den utan Abb enligt kundtjänst!
Ev till ett reducerat pris, men det tar jag med nypa salt dock.

Inte bara en nypa... Jag har sett hur de resonerar på O2 och även om det så här i efterhand verkar som att Telia har bland de vettigare priserna på iPhones överhuvudtaget så vet jag inte om jag vågar tro på det här:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 19:28

Jag har sålt Telia och det har alltid varit 3 månader eller mindre då. Var inte med i iPhone 3G-ankomsten men gick det att teckna den om du hade mer än 3 månader kvar eller? Då är det ju säkerligen inga problem men som sagt, 3 månader eller mindre har de alltid haft då jag sålt dom.

Via forum här i Italien ryktas det om samma priser som tidigare modellen.

Dock ringde jag just Vodafone för att förhandsteckna mig för ett dussin telefoner, och de kunde bara meddela att de inte visste någonting ännu, att de inte hade fått någon som helst information vare sig om telefonerna eller prissättningen, men konfirmerade att de kommer att börja sälja den från och med den 19e juni, och de kommer att ringa mig för en uppdatering så snart informationen finns tillgänglig.

Jag lovar att hålla er uppdaterade

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 21:41
Ursprungligen av scooterbabe:

Via forum här i Italien ryktas det om samma priser som tidigare modellen.

Dock ringde jag just Vodafone för att förhandsteckna mig för ett dussin telefoner, och de kunde bara meddela att de inte visste någonting ännu, att de inte hade fått någon som helst information vare sig om telefonerna eller prissättningen, men konfirmerade att de kommer att börja sälja den från och med den 19e juni, och de kommer att ringa mig för en uppdatering så snart informationen finns tillgänglig.

Jag lovar att hålla er uppdaterade

Illa när det är mindre än en vecka kvar.

Ursprungligen av zappee:

Illa när det är mindre än en vecka kvar.

Inte det minsta illa om de löser det till lanseringsdatumet.
Eller har du börjat köra Fear-mongering á la USA-media

"DET KAN BLI BRIST PÅ IPHONES!!!!!!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 22:27

Köpte iPhone 3G med ett 24-månadersabonnemang vid lanseringen och hoppas nu att kunna använda samma abonnemang med nya 3Gs på något smidigt och rimligt dyrt sätt.

Frågan är hur någon annan i familjen kan ta över min gamla 3G? Att låsa upp operatörslåsningen är ju möjligt efter 12 månader för några hundringar. Fru och barn kör med Tele2. Någon som har erfarenhet att köra Tele2-abonnemang på iPhone? Borde väl inte vara något problem, även om de inte säljer iPhone!?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 22:30
Ursprungligen av maca:

Köpte iPhone 3G med ett 24-månadersabonnemang vid lanseringen och hoppas nu att kunna använda samma abonnemang med nya 3Gs på något smidigt och rimligt dyrt sätt.

Frågan är hur någon annan i familjen kan ta över min gamla 3G? Att låsa upp operatörslåsningen är ju möjligt efter 12 månader för några hundringar. Fru och barn kör med Tele2. Någon som har erfarenhet att köra Tele2-abonnemang på iPhone? Borde väl inte vara något problem, även om de inte säljer iPhone!?

Låser du upp den så kan du använda den med vilken operatör du vill. Tele2 har många bra erfarenheter med så det ska nog inte vara något problem.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-12 22:36
Ursprungligen av maca:

Köpte iPhone 3G med ett 24-månadersabonnemang vid lanseringen och hoppas nu att kunna använda samma abonnemang med nya 3Gs på något smidigt och rimligt dyrt sätt.

Frågan är hur någon annan i familjen kan ta över min gamla 3G? Att låsa upp operatörslåsningen är ju möjligt efter 12 månader för några hundringar. Fru och barn kör med Tele2. Någon som har erfarenhet att köra Tele2-abonnemang på iPhone? Borde väl inte vara något problem, även om de inte säljer iPhone!?

Om du inte uppdaterar din gamla iPhone till 3.0 ska det inte vara något problem med Tele2.

Ursprungligen av kenjon:

Om du inte uppdaterar din gamla iPhone till 3.0 ska det inte vara något problem med Tele2.

Va?
Är den upplåst så är den väl upplåst?
Då ska han väl kunna uppdatera fw?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-13 08:56
Ursprungligen av theplague:

Va?
Är den upplåst så är den väl upplåst?
Då ska han väl kunna uppdatera fw?

Den är väl inte upplåst? Han skrev ju att man kan göra det för några hundringar, men det är inte gjort.

Ursprungligen av kenjon:

Den är väl inte upplåst? Han skrev ju att man kan göra det för några hundringar, men det är inte gjort.

Nej, men det framgår tydligt att det är planen - sen när den är upplåst för de där hundringarna, hur funkar det med tele2 då? Det var i princip frågan.
Du svarade att de går bra så länge han inte uppdaterar till 3.0, vilket jag inte förstod vad det hade med dsaken att göra...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-13 11:54
Ursprungligen av theplague:

Nej, men det framgår tydligt att det är planen - sen när den är upplåst för de där hundringarna, hur funkar det med tele2 då? Det var i princip frågan.
Du svarade att de går bra så länge han inte uppdaterar till 3.0, vilket jag inte förstod vad det hade med dsaken att göra...

Jag tyckte inte alls att det var så klart - för mej såg det ut som om det var en ev lösning han tänkte göra.
Men viktigast för dej verkar vara att få rätt, så det kan jag bju' på
(för mej var det att ge hjälp i den mån jag kan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 20:18
Ursprungligen av kenjon:

Jag tyckte inte alls att det var så klart - för mej såg det ut som om det var en ev lösning han tänkte göra.

Tja, en förutsättning för att jag ska vilja låsa upp den är ju just någon form av bekräftelse på att det funkar bra med Tele2, annars är det lika bra att min fru/min dotter skaffar ett Telia-abonnemang och spara kostnaden för upplåsning.

Sedan förstår inte jag hellre på vilket sätt uppdatering eller inte av systemprogramvaran har med saken att göra!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-13 21:34
Ursprungligen av maca:

Tja, en förutsättning för att jag ska vilja låsa upp den är ju just någon form av bekräftelse på att det funkar bra med Tele2, annars är det lika bra att min fru/min dotter skaffar ett Telia-abonnemang och spara kostnaden för upplåsning.

Sedan förstår inte jag hellre på vilket sätt uppdatering eller inte av systemprogramvaran har med saken att göra!

Om du tänker låsa upp med t ex yellowsnow eller liknande, kan det ha med saken att göra, det var bara det jag avsåg. Men om jag missuppfattade frågeställningen är du nog redan nöjd med svaret du redan har fått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 21:37
Ursprungligen av kenjon:

Om du tänker låsa upp med t ex yellowsnow eller liknande, kan det ha med saken att göra, det var bara det jag avsåg. Men om jag missuppfattade frågeställningen är du nog redan nöjd med svaret du redan har fått.

Yellowsnow? Jag tänkte utnyttja Telias erbjudande att efter 12 månader låsa upp telefonen för några hundringar. Helt enligt abonnemangsavtalets möjligheter och utan inblandning av någon annan/annat är just Telia.

Bevaka tråden