Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej jonasolof - hur mkt i euro betalade du då?

tack på förhand,
fredrik fernberg

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 16:05

Betalade 615 euro för 16GB i oktober

Vill man testa på raken med ett belgiskt kort så ta Base prepaid. Mkt billigare än de andra operatörerna. Funkar dock bara med Edge så länge, men funkar bra med det.

Det kommer förmodligen att vara megakö även i Belgien för 3GS, åtminstone på butiken nära Nordstationen/Gare du Nord. Det finns en bra butik utanför Waterloo också, på vägen ut mot Napoleons och Wellingtons slagfält.

Jag hoppas vara på semester i Sverige när den släpps i Belgien. Klarar mig över sommaren med den gamla.

Jonas Lönnroth

jag har sålt min...men känner mig ganska lugn ändå. blir nog att jag köper min i oslo.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 21:13

Borde inte allt prata om 3GS tas i en ny tråd?
Alt. döpa om denna tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:23
Ursprungligen av zappee:

Borde inte allt prata om 3GS tas i en ny tråd?
Alt. döpa om denna tråden.

ska jag starta Köpa iPhone 3GS olåst utomlands?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-06-11 12:31

Döpte om tråden till "Köpa iPhone olåst utomlands".
/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-11 22:42

Försäljningen i Belgien går till så här: Operatören Mobistar.be är exklusiv importör och säljer i sina egna telebutiker. De finns också on line - ibland. Dock osäker på om de är beredda att eller får sälja till utlandet. De ljög en del i höstas för att slippa säga att utländska kort funkar i telefonen. Den officiella sanningen är att alla belgiska op (3-4 stycken) funkar.

Sedan säljer olika Apple resellers också. Tvekis om de har internetförsäljning dock. Brukar vara lite kymig stämning i butiken, åtminstone i Waterloo. Sedan finns även Media Markt. De har inte heller internetförsäljning.

Det finns ett par forum man kan fråga på, www.belgium-iphone.com samt allmäna telefoniforumet www.astel.be.

Edit 12 juni: Tog kontakt med ett av företagen som kommer att sälja och återkommer med detaljer. För garantiärenden måste luren åter till Belgien. Inhemska företag kan dra av momsen direkt, utländska kontantköpande företag får betala momsen och begära återbäring i Sverige.

Kommer att ha vå vuxna söner i Sockholm från eftersommaren. Själv bor jag i Bryssel. Tillsammans skulle vi kunna tillhandahålla olåsta lurar. Inga problem med likviditet för inköp för min del, ett minimalt à konto skulle räcka för beställning eller så köper man i mån av tillgång.

Upplägget bör vara korrekt ur garantisynpunkt, moms osv. Det finns även bra försäkringar som täcker stöld och skada.

Senast redigerat 2009-06-12 18:33

man kan även köpa kontant i bulgarien...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 23:18
Ursprungligen av el gringo:

man kan även köpa kontant i bulgarien...

Här

http://www.globul.bg/bg/iphone_shops.html

Kul att skicka dit dem för garantirep. Bulgarien har tyvärr bland den högsta kriminalititeten i Europa och vitt spridd korruption.

Apples lokala åf är GLOBUL.

Edit 15 juni: De har inte olåsta iphones enl Apple's lista:

http://support.apple.com/kb/HT1937

Så glöm Bulgarien.

Priser anges bara i kombination med abonnemang. Med billigaste abb kostar iphone 16GB motsvarande 526 euro (prissänkt) och då kostar abb 8 euro i månaden. Det står inget om att de skulle vara olåsta.

Här står att iphone bara säljs i kombination med abonnemang. Efter sex månader kan man byta till ett annat av de erbjudna abonmemangen.

13. Мога ли да закупя iPhone 3G с друга абонаментна програма от GLOBUL?

Kan man köpa iPhone 3G med annat abonnentprogram från GLOBUL?

Не. (Nej). iPhone 3G може да бъде закупен единствено с горепосочените абонаментни програми. След шестия месец от вашия абонамент можете да преминете на друга абонаментна програма за iPhone 3G (i250, i500 или i750).

Noga räknat så finns ingen fråga med lydelsen "Kan jag köpa iphone utan abonnemang?" Men det finns inte heller något pris angivet för enbart telefon.

(jag jobbade i Bulgarien för länge sedan och läser bulgariska hjälpligt. Fast jag kunde ha fuskat för jag upptäckte dagen därpå att det finns en engelsk version av siten också)

I Belgien får jag två års garanti i butiken.

Senast redigerat 2009-06-15 23:29
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-30 13:09
Ursprungligen av jonasolof:

Här

http://www.globul.bg/bg/iphone_shops.html

Kul att skicka dit dem för garantirep. Bulgarien har tyvärr bland den högsta kriminalititeten i Europa och vitt spridd korruption.

Apples lokala åf är GLOBUL.

Edit 15 juni: De har inte olåsta iphones enl Apple's lista:

http://support.apple.com/kb/HT1937

Så glöm Bulgarien.

Priser anges bara i kombination med abonnemang. Med billigaste abb kostar iphone 16GB motsvarande 526 euro (prissänkt) och då kostar abb 8 euro i månaden. Det står inget om att de skulle vara olåsta.

Här står att iphone bara säljs i kombination med abonnemang. Efter sex månader kan man byta till ett annat av de erbjudna abonmemangen.

13. Мога ли да закупя iPhone 3G с друга абонаментна програма от GLOBUL?

Kan man köpa iPhone 3G med annat abonnentprogram från GLOBUL?

Не. (Nej). iPhone 3G може да бъде закупен единствено с горепосочените абонаментни програми. След шестия месец от вашия абонамент можете да преминете на друга абонаментна програма за iPhone 3G (i250, i500 или i750).

Noga räknat så finns ingen fråga med lydelsen "Kan jag köpa iphone utan abonnemang?" Men det finns inte heller något pris angivet för enbart telefon.

(jag jobbade i Bulgarien för länge sedan och läser bulgariska hjälpligt. Fast jag kunde ha fuskat för jag upptäckte dagen därpå att det finns en engelsk version av siten också)

I Belgien får jag två års garanti i butiken.

16. Is the iPhone 3G locked to the GLOBUL network?

Yes. The phones offered with our new programs i250, i500 and i750, can be used only with a GLOBUL SIM card.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 16:15

I de länder där man kan köpa olåsta telefoner - måste telefonen öppnas i iTunes första gången med ett simkort från inköpslandet för att garantin ska gälla? Jag vet att man får igång telefonen med simkort från andra länder och att man kan registrera sig på app store med kort från valfritt land - men jag hittar inget vad gäller garantiaktiveringen. Samma fråga gäller de försäkringar som finns och som kan tecknas vid inköpstillfället, rätt bra försäkringar för den delen

Senast redigerat 2009-06-13 16:50

måste man skicka den dit för garantirep?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 23:43
Ursprungligen av el gringo:

måste man skicka den dit för garantirep?

Garanti utförs enbart i det land där apparaten är köpt. dvs Apple-policy.

Edit 14 juni: Från frågor anf Apple's serviceåtagande:

Can I get my iPhone serviced outside the country of purchase?

No, service for eligible repairs is only available in the country where your iPhone was originally purchased.

Men nån glunkade om att det skulle räknas var den var registrerad. Vet ej.

Edit 14 juni: Det är uppenbart att begränsningen av serviceåtagandet till ett land är ett sätt för Apple att försöka säkerställa att kunderna i ett land bara köper de vanligen operatörsbundna telefoner som säljs i respektive land. Notera att det inte står att köparen måste vara bosatt i det land där telefonen köpts. Det står heller ingenting om ursprunglig registrering. Det finns vidare stark anledning att förmoda, att Apple inte skulle ha framgång i en rättsprocess där man hävdade att en köpare från ett EU-land som köpt en telefon i ett annat EU-land inte har rätt att få en garantireparation utförd om telefonen levereras till en enligt Apple behörig iPhone reparatör i det land där telefonen köpts. Vad gäller Belgien så kan man vända sig till bl a Mobistar eller Apple resellers med garantiärenden.

I enlighet med gällande konsumentsskyddsregler är garantitiden vidare två år enligt besked jag fått från ett av de företag som säljer iPhone.

Senast redigerat 2009-06-14 12:15

apple policy för macintosh är ju world wide. jag köpte min macbookair i usa...och fick den reparerad av kullander i malmö - just pga world wide guarantee. gäller detta inte iphones?

Ursprungligen av jonasolof:

Garanti utförs enbart i det land där apparaten är köpt. dvs Apple-policy.

Men nån glunkade om att det skulle räknas var den var registrerad. Vet ej.

Ursprungligen av el gringo:

apple policy för macintosh är ju world wide. jag köpte min macbookair i usa...och fick den reparerad av kullander i malmö - just pga world wide guarantee. gäller detta inte iphones?

Exakt. Just iPhone har inte världsvid garanti, till skillnad från de andra produkterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 19:20

Jäkla flax om Belgarna nu skulle ha den till ett vettigt pris. Ska ner där precis vid månadskiftet och hade varit kanon. Hoppas dock att Telia och Telenor ska publicera sina priser innan dess...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 08:21

Momsen i Italien är 20 procent, i Belgien 21 procent. Garantitiden är 2 år på konsumentvaror men bevisbördan för skadeorsaken övergår på köparen efter sex månader. Gäller för båda länderna. Här är konsumentregler i Italien:

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1569&lngArticleId=3149

För Belgien lika:

Belgien införde nya konsumentköpsregler den 1 januari 2005. Säljaren ansvarar för ursprungliga fel i varan under två års tid. De första sex månaderna efter köpet antas att felet funnits vid leveransen. Säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter måste konsumenten bevisa att felet funnits redan vid leveransen. Köparen har rätt att få varan reparerad eller utbytt utan extra kostnad.
En garanti som tillverkaren lämnar frivillig begränsar inte konsumentens lagstadgade rättigheter.

Det här TV-inslaget på franska tar upp garantifrågor för iPhone i Belgien

http://www.youtube.com/watch?v=PkDnSSZw44M

Många iphoneägare var sura över att de skulle betala 40 euro för att få tillbaka en iPhone som lämnats in för rep och som befunnits icke gå att reparera enbart pga att fuktsensorn ändrat färg. Det verkar som om det fristående serviceföretaget då inte gjorde någon ansträngning att få igång telefonen. Poliicyn har sedan ändrats så att 40 euro inte behöver betalas för att man ska få tillbaka telefonen när serviceföretaget anger fuktskada som orsak. Inslaget nämner användare om öppnat telefonen och fått igång den själva efter avslag från serviceföretaget.

Serviceföretaget är alltså fristående. Men kunden har sin avtalsrelation med säljaren så telefonen ska tillbaka dit. Kunden ska inte behöva förhandla med serviceföretaget enligt juristen som uttalar sig i Tv-inslaget.

Vid köp utomlands bör man således ta reda på returadress vid eventuell reklamation eller garantiåtgärd och vem som hanterar de 40 euro vid ickerep pga att skadan inte täcks av garanti och kostnad för returfrakt vid försändning utomlands.

Mediamarkt har en mkt bra och rätt billig försäkring som kan tas för högst tre år. Försäkringen täcker sånt som tapp i toalett, tappad i gatan och skärmen krossad, ryckt ur handen av nån buse i tunnelbanetrappa (det var exempel säljaren drog). Problemet är att månadskostnaden (ca 6 euro om jag minns rätt) ska dras med autogiro från köparens belgiska bankkonto. Vid försäkringsskada ska luren naturligtvis tillbaka till inköpsstället.

De ovan angivna konsumentsskyddsreglerna gäller således förstahandsköparen. Det återstår att bekräfta att reglerna också tillämpas i det fall varan sålts vidare till en kund som fått originalkvittot och huruvida det är skillnad på om sådan vidareförsäljningen skett via en privatperson eller ett företag, t ex en enskild firma. Intuitivt känns det som att ett företag som säljer produkten vidare övertar garantiansvaret och då riskerar att hamna mellan tillverkarens ettårsgaranti och den europeiska konsumentlagens tvåårsgaranti.

Edit: efter ytterligare samtal bekräftar en säljare (som inte är jurist om vi säger som så) att om ett företag vidaresäljer så blir det företaget som bär garantiåtagandet enligt konsumentköpslagen. Däremot ska det inte vara något hinder för fortsatt garantiåtagande från ursprungssäljaren om en privatperson säljer/förmedlar mm. en obegagnad telefon och ursprungskvittot finns med.

Är varan begagnad gäller ett års garanti enligt den italienska lagen. frågan är vad som krävs för att den ska vara det. Om telefonen registrerats till Itunes och öppnats, är den då begagnad?

Senast redigerat 2009-06-15 21:14

Min kusin ska till Kina i slutet av sommaren och han funderar på att köpa iphone där! Men brukar inte kinas mobiler vara okompitabla med sveriges nät?? Det var så med japan när min pappa var där iaf...

iPhone har väl inte släppts i Kina än?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 21:22
Ursprungligen av Capeman:

iPhone har väl inte släppts i Kina än?

3G släpptes i HK ungefär samtidigt med resten av världen. Säljs olåst men det finns skäl att leta i äldre trådar om HK köp.

Det går säkert att hitta iPhone i Kina(ej HK). Har den mini-USB ingång för ström är den solklart pirat, annars bara troligen. Den typen av elektronik är inte billigare i Kina, se tidigare trådar.

Kina har GSM till skillnad från Japan men Kina har ännu inte bestämt om de ska ha samma UMTS/3G som större delen av världen. Det kan komma att bli flera system.
En vanlig GSM funkar alldeles utmärkt i Kina som dessutom har bra täckning och billiga prepaid kort för telefoni (China Telecom)

Verkar onödigt att söka köpa 3GS i HK eller möjligen Kina när de går att få tag i olåsta 90 mil från Malmö. Tänk på garantiretur till inköpslandet och två års garantitid i EU.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 10:11

Robo-X påpekade i ett svar i tråden om att köpa telefon fr USA att man kan vara säker på att iphones sålda av TIM och Vodaphone i Italien är olåsta. Vore intressant att få reda på av vilken orsak iPhone inte är låst i Italien. Den belgiska situationen kan ju komma att ändras sedan förbudet att kombinera abonnemang och apparat underkänts i EU-domstolen. Har Italien samma lagstiftning eller finns det en annan laglig grund där?

Köparens bästa stöd är apple supports lista över villkoren i olika länder och de serienummer som gäller för respektive land(länk i inlägg #1252 nedan). Någon sådan lista finns inte ännu för 3GS som ju rimligen måste ha nya grupper serienummer.

Spekulationerna går vilda på olika utländska forum vad priset blir på den jag vill ha, 32 gig i Italien.
Allt från 569 o 599 o 699 har de också ryktats om, TIM är om jag fattat de rätt billigast.
De är stor skillnad på 6184 o nästan 7600 svenska kronor. De senare är ju faktiskt vansinnigt rent utsagt för en mobil!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 18:03
Ursprungligen av westerlu77:

Spekulationerna går vilda på olika utländska forum vad priset blir på den jag vill ha, 32 gig i Italien.
Allt från 569 o 599 o 699 har de också ryktats om, TIM är om jag fattat de rätt billigast.
De är stor skillnad på 6184 o nästan 7600 svenska kronor. De senare är ju faktiskt vansinnigt rent utsagt för en mobil!!

Bara för att operatörerna subventionerar mobilerna så betydet det inte att mobiltelefon priset är så låga. Kolla bara priset på vad en N97 kostar utan abonnemang.

//Rob

Enligt listan jonasolof skrev, ska man kunna köpa en iPhone olåst i Grekland då?
Är det något att tänka på (förutom garanti) med att köpa den i Grekland?

Mvh Claes

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 19:27
Ursprungligen av blackheim:

Enligt listan jonasolof skrev, ska man kunna köpa en iPhone olåst i Grekland då?
Är det något att tänka på (förutom garanti) med att köpa den i Grekland?

Mvh Claes

Den gäller 3G inte 3GS.

Ursprungligen av zappee:

Den gäller 3G inte 3GS.

Så 3GS kommer inte säljas på samma villkor som 3G alltså? Ni tror inte att den kommer att säljas olåst i Grekland?

Mvh Claes

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 15:46
Ursprungligen av blackheim:

Så 3GS kommer inte säljas på samma villkor som 3G alltså? Ni tror inte att den kommer att säljas olåst i Grekland?

Mvh Claes

Ingen som vet hur den kommer säljas innan de har börjat.

Vissa länder har dock lagar mot att det ej får sälja låsta mobiler, vet ej hur det är i Grekland.

Gör man en snabb koll på prisjakt så kan du köpa en Nokia för drygt 6000:- så de är väl ändå en viss skillnad om de blir de högre priset på 3GS..

Bevaka tråden