Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 17:47

Aaaaaaah!
Lekte precis för första gången på riktigt med systemet!
Vilka ljud! Helt grymt!
Måste ha en sequencer och kontrollera den med! Då kommer det bli sjukt roligt.

Mohahaha!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 17:50

Ska försöka posta ljudklipp till helgen!

Måste köpa lite kabel bara. Så att jag kan få in 606:an i apparaten!

Tjoho, sidan 100 på Modularbyggetråden nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 19:08

Hurra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 20:50

Nu har jag gjort lite mer ljud - funderar på om frekvensskiftaren verkligen fungerar. Eller så har trimpotarna ställt om sig när jag satte ner panelen i lådan. Vet inte. Får felsöka sen.

Men överlag så är lådan sjukt grym!

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-17 21:17
Citat:

Men överlag så är lådan sjukt grym!

Härligt att höra! Ljud!

Har lött mina första smt kondingar idag:) Kände mig skakigare än vanligt men det var kul. Söta små saker. 2 CGS VCAer blev så gott som klara (och en halv 281). Just ja...förutom att jag måste matcha 548orna innan de åker på. Mäter man då spänningsfallet mellan emitter och bas med diodmätare?? Det är mkt som görs första gången här...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:29

Du matchar så här: http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=simple+vca&t=34177
Du får inte ta i dem med händerna heller! Då blir det skevt i mätningen. Du kan ju testa att mäta en först, sen när du skrivit ner värdet så sätter du tummen på. På några sekunder så är det ganska långt från värdet du hade först.. De ska vara max 0.002mV mellan paren.
Om de är helt sprillans och från samma batch så är det vanligtvis så pass bra att du inte behöver matcha. Gamla måste man dock matcha för hand.
Jag fick ett gäng 2N5089 från futurlec, dock i påse, men det var från 2 batchar. Den ena låg på ~0.520mV och den andra på ~0.560mV - så det var bara att dela in dem i 2 grupper och sen tuta och köra!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-17 22:05

Och stäng fönstret om du har det öppet, värdet åker annars upp o ner allteftersom
det blåser igenom rummet! Jag brukar själv glömma bort att stänga fönstret varma sommar dagar! Försök att alltid mäta vid en viss rumstemperatur, tex 20grader
varje gång. Idag så har precisionen skruvats upp betydligt i halvledar industrin så
man kan få väldigt tajta batchar, tex köp 100st-200st i stället för små pyttsar om
10st eller så, chansen att få hela batchar är större i stora volymer.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-17 22:08

Egentligen ska man matcha över det strömområde man tänker använda transistorn, tex 10 till 100uA och inte
enbart som i bilden över ett 200k motstånd men det duger bra ändå i de flesta fall.
(Bara en detalj som kan vara bra att komma ihåg).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 22:27
Ursprungligen av Heualia:

Egentligen ska man matcha över det strömområde man tänker använda transistorn, tex 10 till 100uA och inte
enbart som i bilden över ett 200k motstånd men det duger bra ändå i de flesta fall.
(Bara en detalj som kan vara bra att komma ihåg).

Ah, grymt! Tack för den infon Misstänkte att det fanns en anledning till att de satt ett motstånd där som skulle lasta lite.

Han på Oldscrow hade en switch så att han kunde matcha över lite olika strömområden. Nu förstår jag meningen med det...

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-20 08:08

Ah! Tackar. Måste bara hämta mig lite så ska här matchas:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-21 18:00

Ska man bygga sig en sequential switch eller en 8-stegs sequencer?

Vad har man mest användning av? http://www.cgs.synth.net/modules/cgs28_seq_switch.html - dvs en sån med antingen potar eller med jack..

- edit: När jag tänker på det så är den ju bäst som en switch - kombinerad med min programmer / sequencer så kan man ju göra helt knasiga grejer! Hurra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 09:07

Var i hela världen kan jag hitta 3k-3kCT coupling transformer? De finns i Australien. Men det känns lite väl. Och överallt så är det antingen 1:1 utan CT eller så är det under 3K och rätt förhållanden. Allt över 3K ska gå bra tydligen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 19:12

Ken har välsignat mig

Zthee: Du har en ringmodulator!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 19:41

Hurra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 23:11

Satan!

Jag är förmodligen allergisk mot att löda.
Skit också.

Får runda utslag som kliar som satan på vänster underarm varje gång jag löder.

Läser lite på nätet - verkar som om det är flussmedlet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 07:41
Ursprungligen av zthee:

Satan!

Jag är förmodligen allergisk mot att löda.
Skit också.

Får runda utslag som kliar som satan på vänster underarm varje gång jag löder.

Läser lite på nätet - verkar som om det är flussmedlet!

Byt till annat lödtenn utan fluss eller med organiskt flussmedel. Jag har samples hemma om du vill testa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 08:03

Utan fluss funderar jag på.
Ska försöka sitta någonstans där det är god ventilation också. Tror det kan hjälpa!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 07:56

Testkörde MFOS quantizern lite snabbt igår när jag kom hem, men fick den inte att fungera som jag ville... LFOer, enveloper eller sågtänder - inget av det ville den kvantisera, men matade jag den med en ganska stark pulsvåg in steppade den sig igenom hela skalan... skumt.
Ska kolla mer på den ikväll...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-24 08:43
Ursprungligen av kroffe:

Testkörde MFOS quantizern lite snabbt igår när jag kom hem, men fick den inte att fungera som jag ville... LFOer, enveloper eller sågtänder - inget av det ville den kvantisera, men matade jag den med en ganska stark pulsvåg in steppade den sig igenom hela skalan... skumt.
Ska kolla mer på den ikväll...

Det är nåt knas med den har jag hört. Har snackats om den på e-m.
kolla den här tråden med ev lösning:
http://electro-music.com/forum/topic-28505-50.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 08:26

Konstigt. Men då låter det som att det är fel på ADn - signalen går rakt genom och sen steppar den DAn som skickar signal ut..?

Jag ska felsöka trasig oscillator ikväll.. Hehu!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 09:30

Jo, såg den tråden i natt...fast många av de problemen som folk verkar ha är mest relaterade till scalingen och jag är ju inte riktigt där ännu.

Trodde först det berodde på att jag inte anslutigt V-adj potten men den ligger väl bara som referens-nivå till V in... alltså att det är en "fine-tune" för transponeringen upp och ned typ....?

zthee: låter ju lite som din teori fast jag fattar inte hur signalen ska kunna gå "rakt igenom" ... ?
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/VOLTAGEQUANTIZER/schematic_pg1.gif

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 09:32

Ray Wilsons Scheman är ju lätt värre att läsa än t.om Haibles.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 18:04

Nu har jag tittat lite på VCOn och det är något väldigt konstigt med den.
Den fungerar, men ingångssummeringen/skalningen är helt freaky!

Den sveper i princip hela rangen från 0 till typ 5 på en skala av 10. Där den förut gjorde det samma över hela poten.

http://www.cgs.synth.net/modules/pic/schem_cgs48_vco.gif

Jag tänker så här - jag kortade +15V till jord. Så något som sitter fast i jord kan ha fått sig en lite chock och fungerar inte som det ska längre. Jag har bytt alla chip mellan de 2 VCOer jag har och de fungerar i den andra VCOn helt felfritt. Så där är inte problemet.
Jag har mätt och det verkar som att det jag ser på pinne 7 av TL072:an som sköter summeringen är lite konstigt. För det borde gå från max+ till max-? Men den går bara från +max till typ 0. Då justerade jag TRIM ZERO och SPAN och uppnåde då nuvarande resultat - där den sveper alldeles för mycket.
Men jag har svårt att tänka mig att TRIM ZERO och SPAN potarna skulle ha pajat av en strömspik?
Eller är det möjligt?
De är typ de enda 2 sakerna som finns kvar att felsöka. För allt annat verkar stämma...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 18:47

Kanske dioden där uppe till vänster vid "tune" har fått sig en kyss...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 20:14

Hmm. Ja, kanske det. Fast jag har svårt att förstå var den strömmen skulle komma från...
Borde mäta ben 6 på IC1 och se vad jag får för värden där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 23:02
Ursprungligen av frijitz:

I started with bananas many years ago because I could get them cheap at a local salvage yard. They've worked fine for me, and I've never been tempted to switch to anything else.

If your signals are at the usual +/-5 V level, then shielding usully doesn't make any noticable difference. Most folks get noise/crosstalk because of ground loops, i.e., careless PS routing. That's something you do need to worry about.

Ian

Från e-m.

Leve bananen!

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-06-25 02:30

Dags för ännu en modular

Här är har folk hållit på att tag har ja förstått, men jag har helt ny på detta och har idag beställt de första DIY modulerna till en synth.:)

Jag börjar blygsamt med följande setup:

Oakley VCO (PCB och pottar för två, men börjar med komponenter för en)
Oakley ADSR/VCA
YuSynth Transistor Ladder VCF

Och ska även köpa en PolyDAC midi-CV/Gate.

Några tankar eller tips innan man sätter igång?
Hur tycker ni man ska fixa me elen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 08:51
Ursprungligen av max92:

Några tankar eller tips innan man sätter igång?

Jag tror nog att det är bäst att börja med att bygga efter eget huvud. Jag hade många idéer om vad jag borde göra, hur det borde göras och varför osv osv. Men när jag väl var klar med min första modular så tyckte jag nog att jag hade haft fel i det mesta. Men det är ju lite att göra åt nu - och jag tog med mig det in i nästa bygge istället!

Jag har alltid haft en dragning åt "västkustbyggarmentaliteten", dvs mer Buchla och Serge än Moog. Jag tror inte riktigt på att ett lågpassfilter ska fixa biffen i systemet. Då kan man ju lika gärna lägga pengarna på en "riktig" synth istället. Men det är ju lite att hårddra det.

Grejen med en modular är hitta allt det där som skulle vara svårt eller omöjligt att göra med en vanlig synth. Fast det beror iofs på vad man ska ha modularen till - om man är ute efter att göra ljudeffekter eller om man har tänkt att försöka göra basgångar och stråkar på dem. Eller bådeoch. Eller så är det något som växer fram när man börjar hålla på.

Fast allt det beror väl på byggstil också. Jag bygger ju nästan enbart hela paneler, och inte små moduler som går att plocka loss. Vilket kanske motverkar syftet av en modular. Iofs så har jag svårt att förstå meningen med att behöva flytta runt modulerna - den modul du behöver just nu kommer ändå alltid sitta för långt bort... Enda som är riktigt bra med att ha små moduler är väl att man kan slänga ut sånt man har ledsnat på?

Det finns ganska många halvsanningar och vanföreställningar om vad man ska göra, hur man ska göra det och vad som är bättre än det ena och det andra. Jag är t.ex. hårt troende på bananfronten, förespråkar waveshapers och multifunktionsmoduler framför lågpassfilter och ADSR - men det är ju jag!

Hur alla andra gör är upp till dem!

(Fast hur de än gör så har de fel ).

Ursprungligen av max92:

Hur tycker ni man ska fixa me elen?

CGS66, jag har byggt 3st och de har fungerat bra. Det är lite läbbigt att hålla på starkströmen. Men läser man på och tar det lungt och försiktigt så går det bra. Det finns någon gammal fil (3500.pdf) från den gamla Ele4Music-tiden som nog ligger kvar på Foniks hemsida, där det finns beskrivet hur man drar elen.

Lycka till med byggandet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 07:42

Elen beror ju på hur säker du känner dig med att bygga din egen psu. Jag köpte min begagnad på ebay. Idag hade jag nog byggt den själv. CGS har ju kort för psu på sin sida. Zthee har ju byggt flera sådana.

Låter som en bra setup att börja med. Köpte du paneler med på bridechamber?

Bevaka tråden