Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas det kommer en förhandsbeställningsknapp snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 14:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 19:16

http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoni/pre-order-iphone.html

Man tydligen förhandsboka 3GS-luren på telenor.se

Ursprungligen av simberg:

http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoni/pre-order-iphone.html

Man tydligen förhandsboka 3GS-luren på telenor.se

Känns lika väl förbrett som när de gick ut med 9/7 som datum...

Du kan inte ange vilken modell du vill ha så det kändes inte helt... seriöst om jag säger som så...

Ursprungligen av BlackSmp:

Känns lika väl förbrett som när de gick ut med 9/7 som datum...

Du kan inte ange vilken modell du vill ha så det kändes inte helt... seriöst om jag säger som så...

Och inte heller anger de pris... Sa det ar val bara att forhandsteckna sig for hela slanten, de kanske far in 100.000 pa en gang och priset ar kanske inte hogre an 2000 sek, obundet

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-06 22:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Känns lika väl förbrett som när de gick ut med 9/7 som datum...

Du kan inte ange vilken modell du vill ha så det kändes inte helt... seriöst om jag säger som så...

Jag antar att de menar att det spelar ingen roll vilken du väljer när du väl kommer till den 31:e. De kommer att ha ett gäng telefoner och man kan nog med ganska stor säkerhet säga att det är runt 50/50 mellan de två. Det finns alltid de som vill ha max och likväl finns det de som nöjer sig med det "lilla". Det är ingen raketforskning precis.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag antar att de menar att det spelar ingen roll vilken du väljer när du väl kommer till den 31:e. De kommer att ha ett gäng telefoner och man kan nog med ganska stor säkerhet säga att det är runt 50/50 mellan de två. Det finns alltid de som vill ha max och likväl finns det de som nöjer sig med det "lilla". Det är ingen raketforskning precis.

Poängen är ordet "jag antar". Jag kan också anta ett antal saker men jag tycker inte att det ger ett professionellt och seriöst intryck.

Ursprungligen av simberg:

Telenor - Förhandsboka din iPhone 3GS

Man tydligen förhandsboka 3GS-luren på telenor.se

Det var ju ingen förhandsbokning... Det var en intresseanmälan, det är en viss skillnad...

Ursprungligen av Telenor:

Från den 31 juli finns iPhone 3GS att beställa i vår webbutik. Fyll i intresseanmälan nedan så skickar vi dig ett meddelande så snart butiken slår upp portarna och telefonen finns till beställning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 21:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var ju ingen förhandsbokning... Det var en intresseanmälan, det är en viss skillnad...

Det var en förhandsbokning, vilket senare blev en intresseanmälan. Antagligen för att trycket blev större än telenor trodde.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-14 21:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var ju ingen förhandsbokning... Det var en intresseanmälan, det är en viss skillnad...

Nej, det var en förhandsbokning när inlägget gjordes. Antingen var intresset så stort så att Telenor valde att ändra sidans utseende, eller så har Telenor fått in så många förhandsbokningar som de fått telefoner till. Men nu när jag kollar igenom så kan jag inte hitta något svarsmail, tror man fick en bekräftelse via browsern, vilket naturligtvis är smidigt för Telenor. Men länken säger fortfarande pre-order-iphone

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-06 19:21

Tack för den simberg, en iPhone 3Gs bokad. Återstår att se om de schabblar bort mig som kund med något obegripligt abonnemang.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-06 23:39

Ursäktar i förväg om någon redan ställt frågan eller om svaret finns att hitta någon stans men har kollat igenom en del sidor här och hittar ingen konkret information.

Saken är den att jag har haft en iPhone 2G i snart ett och ett halvt år och är hur nöjd som helst, bästa telefonen jag någonsin haft men igår tappade jag den på asfalten och trampade på den i samma veva och nu är jag sugen på en ny. Timingen är väl perfekt då den nya versionen precis har släppts, men nu till problemet. Jag har läst om diverse rykten att den inte går att köpa för att man måste binda upp sig i butiken i USA osv och jag kollar priserna på blocket. Mellan 8000-12000 kr för en 3GS är ju hutlöst då jag betalade 2700 kr för min förra. Så frågan lyder: VAR OCH HUR FÅR JAG TAG PÅ EN IPHONE 3GS TILL ETT ÖVERKOMLIGT PRIS? Jag har en vän i USA som köpte min förra iphone men han har köpt en till sig själv och när han köpte min sa dom att han inte kan köpa fler på samma kort eller i samma namn eller hur det nu var, har detta förändrats? Annars; kan han köpa en ny åt mig? Vad kommer den i så fall kosta?

Tack så jättemycket på förhand! /William

  • Medlem
  • 2009-07-06 23:58

wlmis: Om du vill ha ett riktigt riktigt bra tips, så får du det här:

Låna en annan telefon i tre veckor. Sen köper du 3GS här i Sverige. Allt för att göra det så enkelt som möjligt. Du slipper binda dig till ett abbonemang i USA, utan kan binda dig (eller inte binda dig) till ett abbonemang i Sverige istället.

Och angående priset, den kostar så mycket. Det gjorde 3G och 2G också. Jag vet inte hur du lyckades komma över en ny(?) för 2700:-...

Men om du köper en med ett abbonemang, så kanske det räcker med att betala 2000:- när du skaffar den och sen får du betala en smärre summa pengar i ett antal månader för att betala av telefonen. Så som det funkar med alla andra telefoner som man skaffar med abbonemang.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-07 13:29
Ursprungligen av jac:

wlmis: Om du vill ha ett riktigt riktigt bra tips, så får du det här:

Låna en annan telefon i tre veckor. Sen köper du 3GS här i Sverige. Allt för att göra det så enkelt som möjligt. Du slipper binda dig till ett abbonemang i USA, utan kan binda dig (eller inte binda dig) till ett abbonemang i Sverige istället.

Och angående priset, den kostar så mycket. Det gjorde 3G och 2G också. Jag vet inte hur du lyckades komma över en ny(?) för 2700:-...

Men om du köper en med ett abbonemang, så kanske det räcker med att betala 2000:- när du skaffar den och sen får du betala en smärre summa pengar i ett antal månader för att betala av telefonen. Så som det funkar med alla andra telefoner som man skaffar med abbonemang.

Jag har alltså inte 3G-versionen utan den första som kom och när jag köpte den gick den lös på $399 vilket då resulterade i 2700 kr.. Så det går alltså inte att få tag i telefonen för ett OKEJ pris (ca 3-5000)? Är inte intresserad av abonnemang. Om jag t.ex. köper telefonen direkt av telia kommer det också kosta 8000+?

Ursprungligen av wlmis:

Jag har alltså inte 3G-versionen utan den första som kom och när jag köpte den gick den lös på $399 vilket då resulterade i 2700 kr.. Så det går alltså inte att få tag i telefonen för ett OKEJ pris (ca 3-5000)? Är inte intresserad av abonnemang. Om jag t.ex. köper telefonen direkt av telia kommer det också kosta 8000+?

Nej, det låter väldigt osannolikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-07 13:47
Ursprungligen av wlmis:

Jag har alltså inte 3G-versionen utan den första som kom och när jag köpte den gick den lös på $399 vilket då resulterade i 2700 kr.. Så det går alltså inte att få tag i telefonen för ett OKEJ pris (ca 3-5000)? Är inte intresserad av abonnemang. Om jag t.ex. köper telefonen direkt av telia kommer det också kosta 8000+?

Ingen vet vad Telias pris kommer vara.

De svenska priserna eller villkoren för ett byte/uppgradering är inte kända/publicerade ännu. Operatörerna verkar vänta ut varandra.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-07 00:26

Eftersom apple säljer den för samma pris med abonnemang i usa så kommer den nästan hamna samma här i Sverige som f3g. Dock är det ju så att förra året låg svenska kronan bättre till. Förra året stod den på ungefär 6kr för en dollar nu är det ju runt 8kr för en dollar. Så den kommer ju kosta mer men hur mycket vet man inte än.

Ursprungligen av jac:

wlmis:
Men om du köper en med ett abbonemang, så kanske det räcker med att betala 2000:- när du skaffar den och sen får du betala en smärre summa pengar i ett antal månader för att betala av telefonen. Så som det funkar med alla andra telefoner som man skaffar med abbonemang.

Det stämmer ju inte riktigt. Räknar man på det betalar man alltid mer eller samma pris som om man hade köpt telefonen löst utan bindning osv. Detta gäller ju dock bara dom dyrare telefonerna Detta har blivit upptaget i flera trådar och man "tjänar" inte på att köpa telefonen med abonnemang.

Ursprungligen av Exstaz:

Det stämmer ju inte riktigt. Räknar man på det betalar man alltid mer eller samma pris som om man hade köpt telefonen löst utan bindning osv. Detta gäller ju dock bara dom dyrare telefonerna Detta har blivit upptaget i flera trådar och man "tjänar" inte på att köpa telefonen med abonnemang.

Det beror ju helt på hur du ser det. Räknar du in abonnemangskostnaden hamnar man på en likvärdig kostnad, alternativt högre. Men ett abonnemang väljer ju många ändå, då det ger andra fördelar?
Sett till priset du betalar kontant, plus det pristillägg du väljer i månaden, kan du hamna på en lägre totalkostnad för själva telefonen.

  • Medlem
  • 2009-07-07 09:17

Exstaz: Nej, jag påstod aldrig att blir billigare att köpa med abbonemang, bara att förstagångskostnaden är lägre.

E det svenskarna själva som väljer att inte vilja sälja Iphones olåsta ?

Eller är det Apple som inte tillåter svenskarna att sälja olåsta ?

Inte konstigt att många väljer att köpa utomlands när man får det olåst därifrån , Går man och väntar in den svenska Iphone 3G S och sedan täcknar ett avtal i CA: 2 år ja då kostar ju mobil mer än vad man får tag på den från utlandet.

Alla väljer att köpa utomlands?

Nja, hejda dig nu. Det är inte speciellt vanligt även om det kan förefalla så på 99.se

Men nu håller väl den här tråden på att gå en konstig väg. Vi ska väl diskutera 3GS ur en teknik synvinkel och inte var den är bäst att köpa eller vilka abbonemang eller inte som är bäst

Edit: Lionheart hade skrivit att "alla" köpte utomland, vilket givetvis var en uppenbar överdrift. Dock så tror jag fortfarande inte att det är speciellt vanligt att folk köper mobilen utomlands.... och jag är fortfarande tveksam till om du egentligen tjänar speciellt mycket på det...

Ursprungligen av BlackSmp:

Alla väljer att köpa utomlands?

Nja, hejda dig nu. Det är inte speciellt vanligt även om det kan förefalla så på 99.se

Men nu håller väl den här tråden på att gå en konstig väg. Vi ska väl diskutera 3GS ur en teknik synvinkel och inte var den är bäst att köpa eller vilka abbonemang eller inte som är bäst

Edit: Lionheart hade skrivit att "alla" köpte utomland, vilket givetvis var en uppenbar överdrift. Dock så tror jag fortfarande inte att det är speciellt vanligt att folk köper mobilen utomlands.... och jag är fortfarande tveksam till om du egentligen tjänar speciellt mycket på det...

Jag tog i lite då jag sa ALLA , Men många vill göra det.

Ursprungligen av Lionhart:

Jag tog i lite då jag sa ALLA , Men många vill göra det.

om ALLA köpte utomlands hade vi inte behövt bänka oss 12 timmar i köer för en iPhone
tror det är ganska "få" som egentligen köper den utomlands visst är man på resande fot osv men annars nää..

Ursprungligen av Lionhart:

ja gå och teckna ett abbonemang på 2 år du.

Sen den dagen du kanske vill sälja den så lär du inte få ut mycket , speciellt om din abbonemang inte är avslutad

Till iPhone är det väl lämpligt , om man nu vill ha ett abbonemang, att man kanske tar det på ETT år då. Det verkar ju komma en ny lur varje sommar...

Sedan kan du väl ta och respektera att det finnns olika människor, med olika behov runt omkring dig som vill ha det på olika sätt.
Alla är inte "loosers" bara för att man väljer att göra ngt på ett annat sätt än dig.

Ang att man kan förhandsboka ett exemplar hos telenor men varken kunna välja modeller eller färg.. jag tror det är endast en dold marknadsundersökning där de försöker se hur stort intresset är och hur många telefoner de kanske kommer ta hem mm.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-07 09:49
Ursprungligen av @ndreas:

Ang att man kan förhandsboka ett exemplar hos telenor men varken kunna välja modeller eller färg.. jag tror det är endast en dold marknadsundersökning där de försöker se hur stort intresset är och hur många telefoner de kanske kommer ta hem mm.

Naturligtvis är det så. Det är ju hela tanken med förhandsbokningar, eller hur? Men telenor garanterar samtidigt en lur den 31:e, så antingen har de tänkt göra många besvikna, eller så räknar dom med att det skall finnas tillgång till alla som vill ha en, oavsett modell.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-07 09:46

ointressant utveckling av tråden snacka runt detta istället:
http://www.idg.se/2.1085/1.238447/fodral-orsak-till-missfargad-iphone
ska man tolka de som att man inte behöver oroa sig för missfärgning pga av värmeutveckling i telefonen?

Ursprungligen av ibanez:

ointressant utveckling av tråden snacka runt detta istället:
Fodral orsak till missfärgad iPhone - IDG.se
ska man tolka de som att man inte behöver oroa sig för missfärgning pga av värmeutveckling i telefonen?

Ja jag hade ju inte skaffat mig en vitfärgad efter det jag hört iaf... Så va försiktig

Ursprungligen av Lionhart:

Ja jag hade ju inte skaffat mig en vitfärgad efter det jag hört iaf... Så va försiktig

Nu verkar det ju vara som så att missfärgningen kommer sig av skal som människor sätter på sina mobiler, ofta i något som dessutom isolerar rätt bra.
Läste om några som fick sina rödfärgade på ryggen och det gick bort genom att gnugga lite med en trasa och finsprit.

(Att man inte gör den tanken direkt; rött skal/skydd, telefonen blir röd, - OJ!, KAN det vara skalet som färgar av sig när det blir varmt? har jag svårt greppa)

http://macworld.idg.se/2.1038/1.238447/fodral-orsak-till-missfargad-iphone

Bevaka tråden